LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ervaringen gezondheid op lange termijn met Venlafaxine?

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
eddy11
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 aug 2011 18:35

Ervaringen gezondheid op lange termijn met Venlafaxine?

Ongelezen bericht door eddy11 »

Ruim anderhalf jaar geleden kreeg ik plotseling last van oorsuizen. Na 2 1/2 maand (ondanks het gebruik van slaappillen) nauwelijks geslapen te hebben, ben ik op doktersadvies begonnen met Venlafaxine. En ik moet zeggen dat ik na een aantal weken weer kon slapen. Begonnen met 0,37, daarna 0,75 tot 112,5.
Ik gelijk na een paar weken weer terug naar 0,75, 0,37 en op gegeven moment weer gestopt. Na 2 maanden gestopt te zijn begon het suizen mij weer wakker te houden. Dus maar weer begonnen, eerst 0,37, daarna 0,75. Toen sliep ik weer. Na een aantal maanden terug naar 0,37. Na een jaar weer gestopt. Ook nu begon het het suizen na ongeveer 2 a 3 maanden weer op te spelen. Dus nu ook maar weer begonnen. Zit nu weer op 0,75 en het slapen gaat alweer wat beter. De bijwerkingen merk ik trouwens niet zo veel van.
Ik ben 54 en heb nog nooit medicijnen geslikt, tot ik met Venlafaxine moest beginnen. Ik vraag mij echter af hoe lang je dit medicijn kan gebruiken en of het eventueel gevolgen heeft voor je gezondheid.
Groet, Eddy

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Ervaringen gezondheid op lange termijn met Venlafaxine?

Ongelezen bericht door ciske »

Ik neem aan dat je het niet voor suizen van je oren slikt? het is een depressie middel dus denk zolang je dat hebt dat je dat moet slikken.

Nooit overleg met je huisarts gehad hierover dan?

eddy11
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 aug 2011 18:35

Re: Ervaringen gezondheid op lange termijn met Venlafaxine?

Ongelezen bericht door eddy11 »

Nee, dat klopt. Ik was door de slapeloze nachten gestrest. Door die pillen werd ik schijnbaar weer rustig en kun je het suizen beter verdragen. En daardoor ook weer slapen.
Ik heb zeker overleg met de huisarts hierover. Deze zegt dat het geen kwaad kan.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Ervaringen gezondheid op lange termijn met Venlafaxine?

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 30 dec 2011 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Ervaringen gezondheid op lange termijn met Venlafaxine?

Ongelezen bericht door ciske »

eddy11 schreef:Nee, dat klopt. Ik was door de slapeloze nachten gestrest. Door die pillen werd ik schijnbaar weer rustig en kun je het suizen beter verdragen. En daardoor ook weer slapen.
Ik heb zeker overleg met de huisarts hierover. Deze zegt dat het geen kwaad kan.

Je kan het beste op je huisarts afgaan , wij hier zijn geen artsen of wat dan ook, beterschap.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Ervaringen gezondheid op lange termijn met Venlafaxine?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Mijn man heeft dat spul een paar weken geslikt. Ergste bijwerking: oorsuizen... En de rest was ook zo erg dat hij is gestopt want hij kon totaal niet meer functioneren met dat spul in zijn lijf.
Sterkte!

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Ervaringen gezondheid op lange termijn met Venlafaxine?

Ongelezen bericht door ciske »

Miepje1 schreef:Mijn man heeft dat spul een paar weken geslikt. Ergste bijwerking: oorsuizen... En de rest was ook zo erg dat hij is gestopt want hij kon totaal niet meer functioneren met dat spul in zijn lijf.
Sterkte!

dat is dus per persoon verschillend.

eddy11
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 aug 2011 18:35

Re: Ervaringen gezondheid op lange termijn met Venlafaxine?

Ongelezen bericht door eddy11 »

Ja dat blijkt wel. Ik heb eigenlijk nergens last van en bij mij heeft het wel degelijk geholpen. Ook nu zo'n 3 weken dat ik dat spul weer slik, slaap ik weer redelijk.
Het is raar maar waar. Er schijn iets van serotine in te zitten, wat mijn hersens misschien in onvoldoende mate aanmaken. Uiteraard als ik weer in stil vaarwater zit, bouw ik zo snel mogelijk weer af. Ik zou trouwens over 1 maand bij de huisarts langs gaan.
Ik lees echter dat er mensen zijn die dit medicijn al jaren gebruiken. Dus vraag ik mij af wat de gevolgen zouden kunnen zijn, na zeg 10, 20, 30 jaar of langer.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Ervaringen gezondheid op lange termijn met Venlafaxine?

Ongelezen bericht door ciske »

eddy11

klopt dat serotine tekort met dit spul wordt aangemaakt, wat het over zoveel jaar ook zou doen? geen idee , bij sommigen vind ik persoonlijk , (maar dat is dan ook persoonlijk) het veel te lang 10 a 20 jaar.

het is tijdelijk goed als mensen medicijnen slikken maar zo lang? geen idee.

volgens mij werkt het dan niet meer.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Ervaringen gezondheid op lange termijn met Venlafaxine?

Ongelezen bericht door ciske »

eddy11 , hoe gaat het?

eddy11
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 aug 2011 18:35

Re: Ervaringen gezondheid op lange termijn met Venlafaxine?

Ongelezen bericht door eddy11 »

Hoi Ciske,
Over het algemeen gaat het wel redelijk, als ik goed slaap heb je van het suizen niet zo heel veel last. Ik merk wel dat ik meer spontaan in slaap val.
Dus ik denk dat die pillen toch wel hun werk doen. Het heeft ongetwijfeld ook te maken met bepaalde omstandigheden. In mijn geval wat gezeur op het werk.
Zodra ik weer beter slaap, ga weer terug naar 1 pil.
Toch ben ik zeer benieuwd wat het lichaam doet na zeer lang gebruik.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Ervaringen gezondheid op lange termijn met Venlafaxine?

Ongelezen bericht door ciske »

hoi eddy

fijn dat het werkt, ik denk niet dat het iets ergs met je lichaam gaat doen, je loopt toch onder controle bij je huisarts? er staan hier wel topics van langgebruikers maar zolang je dat zelf niet wilt en niet nodig hebt dan ben je er ook zo weer vanaf.

beterschap.

trouwens ben jij met dat oorsuizen wel eens onderzocht bij een kno arts? zou ook daar iets mee te maken kunnen hebben.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Ervaringen gezondheid op lange termijn met Venlafaxine?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

oorsuizen is heeeeel vervelend,ik heb het niet altijd maar soms een aanavl dan gaat het weer weg komt het weer terug
nou is mijn evenwichtsorgaan ook niet goed,dus misschien heeft dat er wat mee te maken,dat weet ik niet ,maar er valt nog mee te leven maar dat komt omdat ik ook pillen heb tegen van alles en nog wat en ook slaapmiddelen enz..

het spul wat jij gebruikt,als eerste ja lang medicijn gebruik is nooit goed.
ik slik nu al 12 jaar elke dag verschillende medicatie's ik heb 3 maagzweren,nou is dat ook erfelijk dus heel snel ontwikkeld.
de arts houd me goed in de gaten 2 a 3 keer per jaar prikken we bloed op alle organen want het is niet goed voor de lever nieren enz...maar alles ziet er nog steeds goed uit...ook ben ik het type dat er voor zorgt om niet afhangkelijk te worden...dus ik ben een paar weken geleden even gestopt met diazepam..nergens last van...dus niet verslaafd..of ik neem minder in van de andere medicatie;s als ik een goede dag heb...zo wil ik even uit leggen hoe je niet te snel gewend raakt aan de dosis,ik zit nu al jaren op dit level(vrij hoog maar heeft zijn redenen)en ik heb niet steeds meer nodig...

ik weet wel dat niet zomaar iets erbij moet gaan slikken....ik weet sint janskruid dat is ook ontspannend ofzo...dat kan echt botsen doe dat niet.
als je iets in een andere apotheek koopt zeg dan je naam dan kunnen ze zien of het met je Venlafaxine.
het kan ook zijn...dat oorsuizen nooit meer over gaat,misschien als het na die mnd nogniet beter gaat dat je je dan even door laat sturen naar een kno arts...

serotine is idd een stofje in de hersenen dat je gelukkig maakt,vrolijk bent enz,oftewel niet depri wordt..er zijn mensen waarbij dit stofje ontbreekt en dan krijgen ze ook dit of seroxat.
ik weet wel dat het echt afbouwend moet zijn dit spul,als je ooit stopt.

een vriendin van mij die is manisch depressief en die gebruikt serroxat maar 1 pil per dag (ook de stof in de hersnen maakt ze niet aan zei dan) heeft wel eens geprobeerd te stoppen....van 1 naar 3 kwart van dat naar half half naar kwart...
en daar kwam ze niet vanaf..tot ze weeraanvallen kreeg en nu zit ze weer op 1...ze gebruikt het al 25 jaar!!!!

ik hoop dat het bij jou niet nodig is....en wat ik zeg laat je doorsturen naar kno
succes en sterkte

eddy11
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 aug 2011 18:35

Re: Ervaringen gezondheid op lange termijn met Venlafaxine?

Ongelezen bericht door eddy11 »

Hallo Rozemarijntje,

bedankt voor je verhaal, vervelend wat je doormaakt.
Wat mijn oorsuizen betreft ben ik zeker bij een KNO arts geweest. Na een gehooortest bleek ik de hoge tonen niet helemaal te horen. Iets wat wel normaal is bij mijn leeftijd. Alleen heb ik de pech, volgens die KNO arts, dat ik daar het oorsuizen van heb. En dat je er mee moet leren leven. Thats it.

Wel prettig is het om te lezen dat er mensen zijn die dat spul al 25 jaar gebruiken. Kan ik nog even voort. Verder gebruik ik gelukkig (nog) geen andere medicijnen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Ervaringen gezondheid op lange termijn met Venlafaxine?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

dat is balen dat je er al geweest bent,
maar goed als je op deze pil reageerd en het helpt...
zoniet kan je altijd nog een second opnion doen...
je heb best veel mensen die last hebben van oorzuisen ,al op gegoogeld?
misschien zie je wel tips of??

als je gewoon gezond leeft ,uitkijk met alcohol!! en doe dat..aub met dit spul,dan ja helaas dan moet je het voorlopig dnek ik blijven slikken..

nou ik ben ook nog gezond (nou ja.... :D vitale organen dan ) en geest! en ik slik echt heeeeeeeel wat meer...dus geen paniek...
tuurlijk over 20 jaar gaat er echt wel wat mijn lichaam gebeuren,maar ik eet gezond enz enz enz...
en ja pijn moet je toch de baas blijven voor zover...

wens je veel sterkte...

oh ja dit even voor je gezoch maar misschien zelf ook wel gedaan?maar?dat weet ik niet?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tinnitus

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Ervaringen gezondheid op lange termijn met Venlafaxine?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Informatie over de gevolgen en risico's van specifiek medicijn gebruik kun je het best verkrijgen door een gesprek met de apotheker. Let wel: de apotheker(es), niet de assistente.
Ook is er een website waar je een schriftelijke vraag kan stellen aan een onafhankelijke apotheker. Daar krijg je meestal kritischere informatie dan van de huisarts: de huisarts heeft het immers zelf voorgeschreen dus die zal nier zo negarief zijn. De apotheker heeft er specifek voor geleerd en is veel eerlijker.Link voor vraag stellen: http://www.apotheek.nl/Stel_een_vraag_a ... 10719&rId=
Je krijgt meestal binnen 48 uur antwoord.

Informatie over Venlafaxine: http://www.kiesbeter.nl/medische-inform ... nlafaxine/

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: Ervaringen gezondheid op lange termijn met Venlafaxine?

Ongelezen bericht door Antonie67 »

Ik gebruik efexor ook al jaren. Weet niet precies hoelang maar zeker meer als 12 jaren. Begonnen met hogere doseringen en uiteindelijk zo rond de 75 mg blijven hangen. Onlangs heel langzaam afgebouwd en daarna 6 weken helemaal zonder geweest. Helaas ging dat erg moeizaam...veel onnodige stressgevoelens. Ik voelde wel weer alles heel goed, maar de balans sloeg door naar de negatieve gevoelens, waardoor ik me emotioneel labiel voelde. Na overleg met de huisarts weer begonnen met 37,5 mg. Ik knap al vrij snel weer op. Volgens mijn huisarts is er een kleine groep mensen die gebaat is bij een lichte dosering van deze medicijnen, omdat ze kennelijk te weinig serotonine aanmaken. Ik heb hier lang tegen gevochten en wilde perse van de medicijnen af. Momenteel accepteer ik dat ik me met een kleine dosering beter voel. Mijn angst is wel dat ik me op gevoelsgebied weer heel vlak ga voelen, maar als ik het kan houden bij een lage dosering van 37,5 mg dan valt dat misschien mee. Mijn vraag is ook wel of er mensen zijn die ook deze ervaring hebben en inmiddels jarenlang gebruiken. Er zijn veel negatieve ervaringen en bij hogere doseringen heb ik zelf ook negatieve ervaringen (met name gevoelsarm), maar helemaal zonder lukt ook niet. groeten Antonie

Gesloten