LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Herhaalrecepten en tijdelijk niet leverbare medicijnen: een goudmijn voor de apotheek?

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Holiday
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 okt 2006 16:54

Re: Herhaalrecepten en tijdelijk niet leverbare medicijnen: een goudmijn voor de apotheek?

Ongelezen bericht door Holiday »

berndv schreef:
25 feb 2020 10:40
Vandaar dat die apotheker van mij in zo'n dikke auto rijdt.

Ik lees in uw verhaal een paar punten die inderdaad vreemd zijn. Ik heb verschillende chronische aandoeningen, waarbij ik al jaren dezelfde medicatie krijg in dezelfde dosering. Dus ja, in theorie zou ik die inderdaad voor een heel jaar mee moeten kunnen krijgen, in de afgelopen jaren is dat immers niet veranderd. Anderzijds zegt dat niets over wat er eventueel komt. Apothekers hebben daarom richtlijnen bij verschillende soorten medicatie met voor hoeveel maanden u ze meekrijgt. Dit verschilt per medicijn.

Het 2e punt dat u aanhaalt is dat u voor vervangende medicatie opnieuw de kosten voor 1e terhandstelling heeft gekregen. Dat zou normaliter betekenen dat u andere medicijnen mee heeft gekregen, dus niet gewoon een ander merk, maar gewoon andere medicatie/samenstelling dan wat er normaliter wordt gegeven. Daarvoor worden die kosten berekend. En ja dat mag.

Maar om dit nu direct een goudmijn te noemen? Natuurlijk is iemand met herhaalrecepten per definitie een "goudmijn" voor een apotheek, het is immers een met regelmaat terugkerende klant. Maar ik zie niet heel veel zaken die nu niet direct door de beugel kunnen.
Het gaat niet om de 1e terhandstellingskosten maar om de herhaal uitgifte kosten.

Holiday
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 okt 2006 16:54

Re: Herhaalrecepten en tijdelijk niet leverbare medicijnen: een goudmijn voor de apotheek?

Ongelezen bericht door Holiday »

berndv schreef:
25 feb 2020 12:50
Oblomova schreef:
25 feb 2020 12:17
maar als dit op grote schaal gebeurt dan vind ik dit niet de juiste manier om eventueel gestegen kosten door extra personeel zo stiekum te verwerken?
Maar ze factureren het toch gewoon? Het zou pas stiekum zijn als ze opeens de kosten van medicijnen omhoog gooien. Het heeft dus niets, maar dan ook echt helemaal niets te maken met de goudmijn waar u ze van beschuldigt. Ze rekenen gewoon de kosten die zij moeten maken door aan de eindgebruiker, of in dit geval de verzekeraar. Wat is daar raar aan? Waar moeten die extra kosten anders door betaald worden?
Als ik naar een gewone winkel ga en ik koop iets van 1 euro, hoef ik toch ook geen extra kosten te betalen.
Allemaal afspraken waardoor de zorg duur wordt.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Herhaalrecepten en tijdelijk niet leverbare medicijnen: een goudmijn voor de apotheek?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, maar in die ene euro, zitten al minstens vijftig cent kosten

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Herhaalrecepten en tijdelijk niet leverbare medicijnen: een goudmijn voor de apotheek?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Holiday schreef:
27 okt 2020 23:14
Als ik naar een gewone winkel ga en ik koop iets van 1 euro, hoef ik toch ook geen extra kosten te betalen. Allemaal afspraken waardoor de zorg duur wordt.
En jij denkt dat in die euro geen kosten en winstopslag zitten...?

Transparantie is een groot goed, mar het kent zijn keerzijde: half Nederland blijkt er niet mee om te kunnen gaan :roll:

Gesloten