LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Instanyl neusspray

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
wiltin
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:55

Instanyl neusspray

Ongelezen bericht door wiltin »

Wie heeft er ook slechte ervaringen met Instanyl neusspray en dan bedoel ik niet de werking hiervan maar het aantal pufjes wat je daadwerkelijk uit een flesje haalt.

Wij lopen regelmatig op tegen het feit dat bvb bij een flesje van 40pufjes er in werkelijkheid maar 28 inzitten.
Het gevolg: gedoe met herhaal recepten, gedoe met apotheek etc... dat er teveel gebruik zou worden.
Op internet zijn tal van deze klachten te vinden maar niemand doet er wat aan.
Even afgezien van de problemen voor de patient zit er ook een enorm kosten plaatje aan.. en een miljoenenwinst voor de fabriekant. Het is een heel duur middel.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Instanyl neusspray

Ongelezen bericht door Lady1234 »


Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Instanyl neusspray

Ongelezen bericht door Moneyman »

wiltin schreef:Wie heeft er ook slechte ervaringen met Instanyl neusspray en dan bedoel ik niet de werking hiervan maar het aantal pufjes wat je daadwerkelijk uit een flesje haalt.

Wij lopen regelmatig op tegen het feit dat bvb bij een flesje van 40pufjes er in werkelijkheid maar 28 inzitten.
Het gevolg: gedoe met herhaal recepten, gedoe met apotheek etc... dat er teveel gebruik zou worden.
Op internet zijn tal van deze klachten te vinden maar niemand doet er wat aan.
Even afgezien van de problemen voor de patient zit er ook een enorm kosten plaatje aan.. en een miljoenenwinst voor de fabriekant. Het is een heel duur middel.
Je bent overduidelijk niet de enige. Misschien eens het gesprek aangaan met de apotheker met deze info erbij? Een afwijking van 20-25% vind ik veel te veel.

stofzuigertje

Re: Instanyl neusspray

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij dit soort apparaten is langzaam of snel drukken vermoedelijk de reden.
De opgave is bij test personen gedaan en die zullen snel kort puffen om een mooi cijfer erop te zetten.

Sneller en korter drukken is voordeliger, bij aanstekers met gas geld hetzelfde.... hoe snel die leeg zijn.
Wel verspillen ze vaak verpakkingen omdat er maar weinig in zit.

Bij aanstekers gewogen uit winkel en na met spuitbus Action navullen nog flinke lading erbij mogelijk!
Dit zwaarder vullen zouden meerdere moeten doen en opgave inhoud in grammen ook voor dit soort producten en dan voorkomen we verspilling van lege spuitbussen en zo.

wiltin
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:55

Re: Instanyl neusspray

Ongelezen bericht door wiltin »

Helaas is het met de komst van een nieuwe batch nog erger geworden. Vaak maar 8pufjes uit het flesje te krijgen waar het er 40 moeten zijn. Ondanks melding naar veel instanties schijnt niemand er wat aan te doen, zorgverzekeraar verwijst naar zorg instituut, apothekers naar zorgverzekering, artsen naar fabrikant etc... fabrikant ontkend stellig dat er iets mis is en zegt nog steeds dat ze nog nooit klachten hebben gehad, terwijl internet er zowel nationaal als internationaal vol van staat.

De dupe is de patient, die vaak helse pijnen niet kan opvangen doordat een flesje weer leeg is.
Rijk wordt de fabrikant, flesje 40 pufjes 300 euro = 7’50 per pufje. Laten we het makkelijk houden in werkelijkheid max 20 pufjes er uit is 150 winst per flesje extra. Gemiddels 8 pufjes per dag dan doe je 2 1/2 dag met een flesje = perjaar 156 flesjes.. = 156x150= 23’,400 euro niet gelverde pufjes dus extra winst per per patient per jaar. Laat het om 1000 patienten gaan dan praten we al over: 23.400,00 per jaar.. aangezien het probleem ook in ander landen is.. gaat t echt over idioot veel geld. En dan ben ik met 20 niet geleverde pufjes per flesje noog heel voorzichtig.

Rozzy en Lee
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2018 12:46

Re: Instanyl neusspray

Ongelezen bericht door Rozzy en Lee »

Hallo allemaal,

Ook ik heb enorme problemen met de Instanyl, niet qua werking want die is juist heel goed...maar helaas ook met de doseringen :( Ik gebruik de Instanyl voor de ziekte van Crohn, waar ik enorme pijn bij heb. Ze hebben op dit moment helaas geen medicatie meer voor me, (wachtende op een stamceltransplantatie) dus via de pijnpoli aan de zwaardere morfine gezet. Ik haal op het moment maar max 14 dosis uit een flesje waar ze zeggen dat er 40 in moeten zitten! Ook ik heb de farmaceut Takeda gebeld, maar kreeg ook te horen dat er zeker 40 dosissen in zitten....ECHT NIET! En verder kappen ze je af!!! Reageren op mailtjes van mijn apotheker deden ze ook niet...Pffff! Het erge vind ik nog dat ik hem zelf van 12 dosis per dag naar 6 heb gezet omdat ik 24/7 wappie door het leven ging. En de hoofdzaak het gezeur iedere keer dat ik "sneller" een flesje nodig heb omdat de doseringen niet kloppen. Continue de strijd voeren waar ik absoluut geen fut meer voor heb! Takeda heeft mijn kwaliteit van leven in handen en dat van andere, en daar maken ze misbruik van...geld verdienen over de rug van doodzieke mensen :o Wat kunnen wij hieraan doen? Ik ben het zo ook zat om steeds de strijd met artsen en apothekers te moeten leveren, en alle zorginstanties al gebeld maar kunnen ook niets doen. Maar er moet echt iets gaan gebeuren anders blijven patiënten hier tegenaan lopen, en de farmaceut lekker z'n centen binnenharken over onze rug. En zo blijven wij steeds meer zorg betalen, door dit soort praktijken!

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Instanyl neusspray

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Aanpak:
1. Test samen met apotheker
2. Apotheker schrijft fabrikant aan
3. Indien dit geen resultaat oplevert klacht bij de inspectie over dit produkt.
> landelijk meldpunt gezondheidszorg
4. Alternatieve klachten-opvang-punten :
1. KNMP met klacht over apotheker. De apotheker is namelijk verantwoordelijk voor het geleverde product. Als dit niet in orde is moet hij wat ondernemen. Als de fabrikant geen respons geeft, is het toch zijn taak om dit verder op te pakken.
2. https://www.meldpuntgeneesmiddelentekortendefecten.NL

Zie ook https://www.mijnmedicijn.nl/pijn-morfin ... n/instanyl

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Instanyl neusspray

Ongelezen bericht door berndv »

stofzuigertje schreef:
20 jun 2018 19:45
Bij dit soort apparaten is langzaam of snel drukken vermoedelijk de reden.
De opgave is bij test personen gedaan en die zullen snel kort puffen om een mooi cijfer erop te zetten.

Sneller en korter drukken is voordeliger, bij aanstekers met gas geld hetzelfde.... hoe snel die leeg zijn.
Wel verspillen ze vaak verpakkingen omdat er maar weinig in zit.

Bij aanstekers gewogen uit winkel en na met spuitbus Action navullen nog flinke lading erbij mogelijk!
Dit zwaarder vullen zouden meerdere moeten doen en opgave inhoud in grammen ook voor dit soort producten en dan voorkomen we verspilling van lege spuitbussen en zo.
Maar we hebben het hier niet over aanstekers, maar over medicijnen. Als de dispenser al teveel afgeeft, betekent dit ook automatisch dat de dosering niet klopt, je krijgt dan teveel geneesmiddel binnen. Als tenminste de hoeveelheid werkzame stof in een vol flesje wel klopt.

wanderwarrie
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2020 17:11

Re: Instanyl neusspray

Ongelezen bericht door wanderwarrie »

Ik gebruik nu sinds 2015 instanyl 40 dosis. Ik loop ook tegen de 40 dosis aantal aan. Wanneer je de volledige inhalering in duwde, dan haal ik max 11 dosis uit een flesje van 40 dosis. Het nadeel is dat je bij de apotheek als verslaafde wordt behandeld. Voor mijn ongeluk gebruikte ik nooit medicatie. Nu bij een hevige pijnaanval, kan ik niet meer zonder deze vreselijke zware medicatie. In 2016 heb ik zelf een revalidatie betaald. Na een jaar de revalidatie gevolgd te hebben en bijna van de instanyl af te zijn. Besliste de verzekering dat ik maar wat extra instanyl moest nemen. Want de revalidatietraject was te duur om doorgezet te worden. Wat is belangrijker. Een gezond lichaam of een gezonde rekening van de farmaceutische onderneming.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Instanyl neusspray

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Is het een idee om gewoon als consument over het product te klagen bij de winkel, dus de apotheek? De apotheek kan toch eenvoudig een controle doen op het aantal doses? En als zij dit ook constateren moeten ze de fabrikant aanschrijven en de klant een deel van het geld teruggeven.

Gesloten