LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten bij afhalen medicijnen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hebben we toch maar mooi de beste gezondheidszorg in Europa, is het weer niet goed, want qua kosten zitten we in de middenmoot.
Voor de meest kosteneffectieve gezondheidszorg, moeten we naar de Voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië. (Daar zijn ze ook heel goed in het plaatsen van nieuwe pseudo-klassieke megalomane standbeelden.)
Als ik mag kiezen, en dat mag ik, dan kies ik voor de beste gezondheidszorg in Europa. Fantastisch toch, dat we die hier hebben? Gewoon in de basisverzekering!

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door BreejKC »

Onderbouwing gevraagd? Laat ik het dan maar doen. Maar laat boven alles staan, ondanks dat de betaling van de zorg in handen van bedrijfsmatige zorgverzekeraars is, dat het nog altijd een solidariteitsstelsel is. Waarbij het merendeel van de gezonde mensen betaald voor mensen die ziekte en onheil overkomen is.

Klagers over die kosten zijn waarschijnlijk gezegend met een redelijk goede gezondheid, of is hen nooit iets overkomen waarbij plotselinge, intensieve zorg noodzakelijk was. Laten zij God op hun blote knieën danken dat het niet zo ver gekomen is. Maar klaag niet dat die zorg zo duur is. Dat is ontetecht tegenover velen die wel van intensieve zorg afhankelijk waren of zijn.

Helaas, of misschien wel gelukkig, ben ik een ervaringsdeskundige. Redelijk gezond zit ik hier mijn reactie te type. Maar vanzelfsprekend is dit niet. Ja, mij is het overkomen dat ik twee keer door een externe oorzaak met één been aan de andere kant heb gestaan. Ja, ik weet hoe een IC er van binnen uitziet. Ja, ik weet wat Intensive Care en Medium Care betekent. En ja, ik was het ook die vorig jaar in het EMC Rotterdam een ingreep in mijn hart kreeg en daar enkele dagen heb mogen verblijven. Zelfs een deel van die zorg heeft bij onze oosterburen plaatsgevonden. Dan spreek ik nog niet eens over de tussenliggende trajecten om weer op de been te komen, te blijven en ervoor te zorgen hoe redelijk gezond ik nu ben. Gelukkig prijs ik mij dat die zorg in Nederland zo goed is. Ondanks al het bovenstaande de afgelopen 30 jaren is er geen zorgverzekeraar die ooit gepiept heeft over te veel kosten.

En die premie die ik betaal. Als ik alle kosten zou moeten rekenen, aan mij besteed, al verdubbellen ze de premie, ik zal het nooit meer terug kunnen betalen.

Gode verhoede dat lezers met een goede gezondheid datgene overkomt wat ik heb mee mogen maken. Klaag dus niet over dure gezondheidszorg. Want als men serieus aan de beurt is dan zal men uiteindelijk tot dezelfde conclusie komen als ik. De Nederlandse zorg is goed en betaalbaar als je werkelijk iets overkomt.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 18 dec 2018 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door Lowieze »

BreejKC, helemaal mee eens. Heb dit zelf ook ondervonden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Mijn Online Apotheek, die wel extra bezorgkosten van Post NL moet betelen doet het liefste per kwartaal en 90 stuks.

De vaste medicijnen zijn bekend en als je niet per product maar per pakket controleerde, en dus nieuwe wel iets extra rekende maar vaste vertrouwde als pakket middelen aanbied zit je goedkoper.

Vorig jaar van €348,- naar €197,43 eigen risico gegaan voor veel gebruiker!
En als de Huisarts iets instuurde wat een conflict geeft bied deze Online Apotheek een alternatief aan dus nooit een probleem.
Dat staat in de computer welke combinatie niet mag.

Alleen als een ziekenhuis iets aanbied en niet in systeem zette is dat een fout, en kan de plaatselijke of Online apotheek ook niets aan doen.
Voor 12.00 uur besteld is eerst volgende werkdag met Post NL thuis bezorgd, alleen weekend wil wel eens Dinsdag worden... omdat er geen Maandag ronde was.

Een tevreden veelgebruiker, die met de Online Apotheek zeer tevreden is, vooral de lagere kosten, ook voor de eerste keer, en ik kreeg keurig een mail met zeer uitgebreide info direct en de medicijnen de volgende ochtend.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door scontra »

Moneyman schreef:
30 nov 2018 21:25
Feit is dat de kosten voor de patiënt laag zijn in verhouding tot wat je krijgt.
Maar dit merk je pas als je de pech hebt om in de mallemolen van de zorgverlening terecht komt.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door 16again »

BreejKC schreef:
01 dec 2018 08:26
Klagers over die kosten zijn waarschijnlijk gezegend met een redelijk goede gezondheid, of is hen nooit iets overkomen waarbij plotselinge, intensieve zorg noodzakelijk was. Laten zij God op hun blote knieën danken dat het niet zo ver gekomen is. Maar klaag niet dat die zorg zo duur is. Dat is ontetecht tegenover velen die wel van intensieve zorg afhankelijk waren of zijn.
Deze "klager" geeft niet af op degenen die zorg behoeven , maar hoe doelmatig er met zorggeld wordt omgegaan.

En daar is genoeg ruimte voor verbetering:
https://www.ad.nl/politiek/kabinet-wil- ... ~afa161b0/

Enkele succesvolle operaties zijn geen aanleiding tot wegkijken.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
01 dec 2018 11:34
BreejKC schreef:
01 dec 2018 08:26
Klagers over die kosten zijn waarschijnlijk gezegend met een redelijk goede gezondheid, of is hen nooit iets overkomen waarbij plotselinge, intensieve zorg noodzakelijk was. Laten zij God op hun blote knieën danken dat het niet zo ver gekomen is. Maar klaag niet dat die zorg zo duur is. Dat is ontetecht tegenover velen die wel van intensieve zorg afhankelijk waren of zijn.
Deze "klager" geeft niet af op degenen die zorg behoeven , maar hoe doelmatig er met zorggeld wordt omgegaan.

En daar is genoeg ruimte voor verbetering:
https://www.ad.nl/politiek/kabinet-wil- ... ~afa161b0/

Enkele succesvolle operaties zijn geen aanleiding tot wegkijken.
Waar TS over klaagt heeft ook niets met uw link te maken. De terhandstellingskosten hebben we altijd al betaald, alleen is het nu zichtbaar op de nota door splitsing van de bedragen. Dat daardoor de zorgkosten omhoog zijn gegaan is dan ook niet waar.

Wat uw link betreft, er is zeker ruimte voor verbetering van het controleren van de zorgnota’s. Dat staat buiten kijf.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door 16again »

Dat we iets altijd al hebben betaald, is op zich geen rechtvaardiging van de kosten.
Een maandelijks herhaal recept kost door deze kosten jaarlijks meer dan 80,- euro extra.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
01 dec 2018 12:24
Dat we iets altijd al hebben betaald, is op zich geen rechtvaardiging van de kosten.
Een maandelijks herhaal recept kost door deze kosten jaarlijks meer dan 80,- euro extra.
In de regel wordt een herhalingsrecept afgegeven voor 3 maanden, alleen bij hele dure medicijnen (boven 1000 euro per maand) wordt het de eerste 6 maanden per maand meegegeven.

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door madfred »

Ik gebruik een bepaald medicijn al een hele tijd. Laatst weer voor drie maanden gekregen, niks aan de hand denk je. Totdat ik voor een operatie naar het ziekenhuis moest en daar aan voorafgaand een gesprek had, onder andere over mijn medicijnen. Bleek dat ik een halve pil per dag had moeten gebruiken? Bij navraag in de apotheek bleek dat de normale dosering niet meer op voorraad was, dus had men maar een twee keer zo sterk medicijn meegegeven. Dit stond bij nader inzien ook wel op het doosje, maar ik stop de pillen in een dispenser, dus het doosje bewaar ik niet. Afgifte was gedaan via een automaat, dus ik geen contact met iemand van de apotheek.
De pillen zien er ook precies hetzelfde uit, tenzij je met een loep gaat kijken, dan zie je inderdaad op de ene een 1 staan en op de andere een 2.
Ik heb gebeld en gemaild en men gaf wel toe dat dit verwarrend was en beter had moeten worden gecommuniceerd. Maar de kosten terugbetalen, nee hoor!

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het gaat hier wel over slaappillen, die mogen volgens mij niet voir langer dan een maand meegegeven worden.

En door de Ts worden ze blijkbaar nog veel langer gebruikt, ook niet echt verstandig.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
01 dec 2018 13:51
Het gaat hier wel over slaappillen, die mogen volgens mij niet voir langer dan een maand meegegeven worden.
Dat lijkt me onzinnig. Ervan uitgaande dat alle 31 pillen in een keer innemen ook al genoeg is om niet meer wakker te worden.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door Moneyman »

scontra schreef:
01 dec 2018 09:40
Moneyman schreef:
30 nov 2018 21:25
Feit is dat de kosten voor de patiënt laag zijn in verhouding tot wat je krijgt.
Maar dit merk je pas als je de pech hebt om in de mallemolen van de zorgverlening terecht komt.
Klopt. Vandaar de vaak makkelijke aannames.

lucas03
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2018 16:58

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door lucas03 »

LS,
1) slaapmedicatie = benzodiazepinen - op termijn vermindert dat de levenskwaliteiten vooral het geheugen! Zorg dat je er vanaf komt middels een afbouwschema dat de apotheek je kan geven. Ga liever wandelen 's avonds, geen tv kijken en al helemaal geen I-phone's meer voor het naar bed gaan...en weinig alcohol...
2) sinds 2006 zijn de uitgaven voor geneesmiddelen (bij de openbare apothekers) niet gestegen en omstreeks 5 miljard Euro. Er is zelf een extra volume van 25% bij gekomen, voor nog steeds diezelfde uitgave. Dus door de inflatie zijn de prijzen feiytelijk nog meer omlaag gegaan!
3) dat komt vanwege het uit patent raken van medicijnen, waardoor er goedkope generiek op de markt komen. Omstreeks 85% van alle voorgeschreven medicijnen zijn merkloos en dus goedkoop.
4) Nederland is één van de goedkoopste landen voor medicijnkosten... Zie OESO statistieken
5) Ook wordt er relatief minder geslikt per hoofd van de bevolking.
6) uitzondering vormen nu de dure 'biologische - weesgeneesmiddelen' die alleen in ziekenhuizen worden verstrekt. Die vergen soms enige 100.000 den Euro's per jaar /per patiënt. Daar wordt op 101-2-2018 door de Tweede kamer over vergaderd over hoe die prijzen kunnen worden verlaagd.
7) Kortom Nederland is zo goedkoop, dat zelfs de winstmarges zo klein zijn voor generieke producten, dat fabrikanten zo'n 700 medicijnen nog maar mondjesmaat willen leveren (zoals de anticonceptiva).
Lucas van der Hoeven / cbsm.nl

honza
Berichten: 80
Lid geworden op: 27 mar 2009 16:04

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door honza »

Schande: een apotheker die voor zijn werk betaald moet worden ! U werkt zeker ook gratis?

sibora
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:50

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door sibora »

@ Breejkc
Hoe kom je erbij , In Duitsland betaal je eenmaal 5 euro voor recept . hoeveel medicijnen er ook opstaan . Haast alle medicijnen worden vergoed door krankenkasse .Als er eens een duur medicijn voorgeschreven is , vraag het de arts , en die geeft een ander die wel betaald wordt . Nou ik betaal daar voor bloedverdunner de helft dan in Nederland . Over de rest maar te zwijgen .

sibora
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:50

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door sibora »

Wat ik lees ; de beste ( gezondheitszorg van europa ) laat me niet lachen . In Duitsland heeft elke stad noodartsen , 112 bellen en binnen vier minuten staat een arts bij je binnen , + een reddingswagen . Dat is wat anders dan gezeik van huisartsenposten .Ik heb daar in Duitsland al tweemaal voor iemand moeten bellen . Ze schoppen je na een operatie ook niet na een dag het ziekenhuis uit , wat ze bij mij deden in Nederland , met de gevolgen nadien ! Dan over behandelings kosten apotheek ; Ik heb in Duitsland nog niet een apotheek bankroet zien gaan , Zelfs niet met die 5 euro die ze daar krijgen . Ik wil niet zeggen dat alles daar beter is , om te voorkomen dat er weer mensen zijn van ;; ga dan over de grens wonen , Maar Nederland is duur op alle gebied .

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door Erthanax »

De gezondbeidszorg zal in Duitsland ook heel goed zijn. Maar zoals u in dit topic kunt lezen, zijn de kosten daar aanzienlijk hoger dan hier.

Dat Nederland duur is op alle gebied is pertinent onjuist. De meestgebruikte anticonceptiepil is hier spotgoedkoop. Levensmiddelenprijzen in de supermarkt behoren ook tot de laagste in Europa.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door berndv »

Erthanax schreef:
06 dec 2018 14:37
De gezondbeidszorg zal in Duitsland ook heel goed zijn. Maar zoals u in dit topic kunt lezen, zijn de kosten daar aanzienlijk hoger dan hier.

Dat Nederland duur is op alle gebied is pertinent onjuist. De meestgebruikte anticonceptiepil is hier spotgoedkoop. Levensmiddelenprijzen in de supermarkt behoren ook tot de laagste in Europa.
Waar we hier wel een overschot aan hebben is klagers. Bij de buren zal het gras altijd groener zijn, velen lopen dan ook graag de meute achterna. In Belgie betalen ze veel minder ziektekostenverzekering. Ja, dat klopt, maar in Belgie betalen ze wel veel meer via de belasting, waardoor ze onder de streep duurder uit zijn. In Frankrijk is de zorg ook zo goed geregeld. Als hier in Nederland een ziekenhuis sluit dan is dat een schande want er is geen goede zorg meer in de buurt. In Frankrijk moet je geluk hebben als je binnen een uur met een auto bij het ziekenhuis kunt zijn. Klagen kunnen we goed, jaloers zijn ook, maar als ik heel eerlijk ben hebben we het eigenlijk niet eens zo heel erg slecht hoor.

En on topic, ja, de apotheker moet er ook wat voor doen. De apotheker mag dit rekenen, dus zal dit ook doen.

sibora
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:50

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door sibora »

Al mijn bekenden in Duitsland hebben een verzekering bij de knapschaft , Waar jullie die hoge kosten vandaan halen is mij een raadsel ,
Alle mensen die ik kan , betalen minder dan ik in Nederland . Alleen als je daar in ziekenhuis komt , moet je 10 euro per dag betalen
tot 21 dagen. . Maar ze hebben geen eigen bijdrage gelijk hier, scheelt alweer 385 euro . en je komt nu niet elke week in een ziekenhuis te liggen. Over levensmiddelen gesproken , zijn in Duitsland veel goedkoper dan hier . en maak me niets wijs , ik ga soms maanden aan een stuk inkopen in Duitsland . Maar reizen / bus / straßebahn enz veel goedkoper dan hier , laat zelfs een treinticket opsturen uit Duitsland
voor reis naar Duitsland , scheelt soms de helft met Nederland. en ook geen behandelingskosten op station in Duitsland. Zo zie je maar !

Gesloten