LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten bij afhalen medicijnen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
panagiotus
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 nov 2018 16:33

Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door panagiotus »

Bij het afhalen van medicijnen wordt er door de apotheek, per medicijn, € 6,60 extra in rekening gebracht.
Dat wordt vernoemd als terhandstelling kosten. Bij navraag bij de zorgverlener en/of de apotheker blijken dit
kosten te zijn dat er aandacht wordt besteed aan wat en waarom bepaalde medicijnen worden verstrekt.
Altijd gedacht dat m,n huisarts dat beslist. Bedenk wel dat heel veel mensen per maand of per drie maanden
dezelfde medicijnen krijgen voorgeschreven. Bij afhalen bij de apotheek,€ 6,60. per medicijn.
Als voorbeeld,ik heb elke maand een recept voor 30 slaappillen,altijd dezelfde,liggen op een vaste plaats bij de
apotheker,prijs € 4,82 . ik moet betalen € 11,43.
Er wordt zo ontzettend geklaagd dat de zorgkosten zo verschrikkelijk hoog zijn maar dit is maar een
klein voorbeeld hoe dat komt.
Ik heb ook geen enkele hoop dat er aan deze mistoestanden iets wordt gedaan, de zorgverleners hebben
als standpunt, hoe groter de geld handelingen, dus meer winst.

gegroet
panagiotus

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Prijs u gelukkig dat u de afgelopen jaren kerngezond was. Jaren geleden is besloten om meer transparantie te krijgen in de prijzen. Vroeger zat alles in 1 prijs verwerkt.
Een apotheker is verplicht om na te gaan of u de medicijnen wel kan en mag gebruiken. Iedere arts kan immers iets voorschrijven zonder dat een andere arts iets weet. Ook moeten medicijnen wel eens apart gemaakt worden voor iemand. Die tijd moet ook betaald worden. En als laatste moet een apotheker uitleg geven.

Overigens gaan deze kosten van uw eigen risico af. Het heeft dus niets te maken met de zorgkosten. Het is trouwens ook geen mistoestand.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door berndv »

uw huisarts controleert niet welke medicijnen er bijvoorbeeld in het ziekenhuis worden voorgeschreven. Natuurlijk gaat u nu zeggen dat u daar niet komt. U niet nee, in uw specifieke geval niet. Maar stel dat u voor iets anders in het ziekenhuis zou komen en daar worden ook medicijnen voorgeschreven. Dan is het aan de apotheek om eventuele wisselwerkingen te beoordelen.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door marnix »

Zoiets had ik laatst, herhaal recept voor medicatie voorgeschreven door huidarts in ziekenhuis,
pillen waren op en had ze al een paar keer bij de huisarts gevraagd, die schrijft best makkelijk uit.
Ik kreeg van een andere huidarts in zelfde ziekenhuis een antibioticum voorgeschreven.
Pas bij de apotheek bleek dat de medicijnen absoluut niet samenkonden.
Achteraf zei huidarts het een fout in hun systeem te vinden dat als een medicament even niet wordt aangevraagd,
dat het dan ' naar beneden zakt" en er niet meer een waarschuwing komt bij een nieuw medicijn wat conflicterend werkt.

Brrr, blij met de oplettende apotheek!

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door Moneyman »

panagiotus schreef:
29 nov 2018 17:55
Bij het afhalen van medicijnen wordt er door de apotheek, per medicijn, € 6,60 extra in rekening gebracht.
Dat wordt vernoemd als terhandstelling kosten. Bij navraag bij de zorgverlener en/of de apotheker blijken dit
kosten te zijn dat er aandacht wordt besteed aan wat en waarom bepaalde medicijnen worden verstrekt.
Altijd gedacht dat m,n huisarts dat beslist. Bedenk wel dat heel veel mensen per maand of per drie maanden
dezelfde medicijnen krijgen voorgeschreven. Bij afhalen bij de apotheek,€ 6,60. per medicijn.
Als voorbeeld,ik heb elke maand een recept voor 30 slaappillen,altijd dezelfde,liggen op een vaste plaats bij de
apotheker,prijs € 4,82 . ik moet betalen € 11,43.
Er wordt zo ontzettend geklaagd dat de zorgkosten zo verschrikkelijk hoog zijn maar dit is maar een
klein voorbeeld hoe dat komt.
Ik heb ook geen enkele hoop dat er aan deze mistoestanden iets wordt gedaan, de zorgverleners hebben
als standpunt, hoe groter de geld handelingen, dus meer winst.

gegroet
panagiotus
Niets nieuws toch?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door scontra »

@panagiotis,


Gelukkig bent u de enige medelander die deze terhandstellingskosten per medicijn, verplicht gesteld door de overheid, moet betalen.
Helaas zijn er met u nog een paar miljoen medelanders die tegen dezelfde kosten oplopen.

Voor een medicijn dat u voor het eerst krijgt betaald u, naast de terhandstellingskosten, ook nog eens eenzelfde bedrag voor de uitleg over het medicijn. De apotheker moet z'n Tesla toch ergens van kunnen betalen ;-)

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door BreejKC »

Zo goed als TS oplet bij de verstrekking van zijn medicijnen, zo slecht is hij in het zoeken op dit forum. Dit onderwerp is inmiddels al wel 100x aan de orde geweest hier. Eén zoekactie met het woordje 'medicijnen' had zijn resultaten vol laten lopen met reacties over precies ditzelfde onderwerp en de vele honderden antwoorden die er al op gegeven zijn.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 18 dec 2018 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
30 nov 2018 16:39
panagiotus schreef:
29 nov 2018 17:55

Er wordt zo ontzettend geklaagd dat de zorgkosten zo verschrikkelijk hoog zijn maar dit is maar een
klein voorbeeld hoe dat komt.
Niets nieuws toch?
Is het normaal, dat we die hoge zorgkosten normaal gaan vinden?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door BreejKC »

Hoog? Informeer eens wat een particuliere zorgverzekering bij onze oosterburen kost. Informeer ook eens of de zorg voor onze mede-Germanen daar net zo goed is als hier in Nederland.

Tot voor kort wist ik dit niet, maar ben erop gewezen door een vriend die sinds enkele jaren in Duitsland woont en onaangenaam verrast werd hiermee t.o.v. van deze situatie in Nederland.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 18 dec 2018 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Nederland is een van de weinige landen waar mensen voor bijvoorbeeld 100.000 euro in een jaar - een ton euro - gratis zorg krijgen omdat de persoon in kwestie dat nodig had. Waarbij de zorgpremie vrijwel volledig wordt gedekt door de zorgtoeslag als men daar recht op heeft.

En dan gaat u klagen over die paar eurootjes die u zelf moet betalen voor uw pillen? Volgens mij heeft u werkelijk geen idee hoe bevoorrecht we zijn in dit land met de medische zorg. Eigenlijk godgeklaagd.

Om een voorbeeld te geven van een generiek geneesmiddel dat ik zelf gebruik:


Levocetirizine Dihcl Focus Tablet Fo 5mg
Aantal
90 Stuks

Hiervoor betaal ik 1,92 inclusief BTW. Daar komen dan nog die bekritiseerde 6,36 terhandstellingkosten bij. In totaal 8,28. Prijs per tablet minder dan een duppie.

Wat ik met mijn hooikoorts ook kan doen is het volgende: ik ga naar het Kruidvat en haal daar van het huismerk

"KRUIDVAT CETIRIZINE DIHCL 10MG". 21 stuks voor 5,99

Dit is soortgelijke medicatie die echter minder goed werkt en meer bijwerkingen heeft. De prijs van dit huismerkmiddel ligt ruim drie keer hoger dan de totale kosten incl. terhandstelling bij de apotheek. Ik kan ook kiezen voor hetzelfde pilletje Cetirizine van het merk Prevalin bij Kruidvat. Dat kost me bij het Kruidvat dan 9,59 voor 14 stuks. Oftewel ruim 7 keer duurder dan het pilletje van de apotheek.

De suggestie dat je bij de apotheek wordt afgezet als arme patiënt is gewoon niet juist.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
30 nov 2018 18:24
Moneyman schreef:
30 nov 2018 16:39
panagiotus schreef:
29 nov 2018 17:55

Er wordt zo ontzettend geklaagd dat de zorgkosten zo verschrikkelijk hoog zijn maar dit is maar een
klein voorbeeld hoe dat komt.
Niets nieuws toch?
Is het normaal, dat we die hoge zorgkosten normaal gaan vinden?
Wat ik normaal zou vinden, is praten op basis van feitelijkheden in plaats van te hypen op onderbuikgevoel.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door 16again »

Geen onderbuikgevoel, feit is dat kosten flink de pan uit rijzen.
Inflatie gecorrigeerd: Ook als percentage van het bnp stijgen kosten flink
http://statline.cbs.nl/Statweb/publicat ... A=83037NED

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar “we” willen ook steeds meer tegen van alles. Logisch dat de kosten stijgen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Feit is dat de kosten voor de patiënt laag zijn in verhouding tot wat je krijgt.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door renewouters »

panagiotus schreef:
29 nov 2018 17:55
Altijd gedacht dat m,n huisarts dat beslist.
Weet je wat, we veranderen het proces. Als een arts medicijnen voorschrijft gaat het recept eerst naar jouw huisarts die gaat checken of het kan in combinatie met eventuele andere medicijnen. Uiteraard kan de huisarts dat niet direct controleren (die heeft immers ook zijn reguliere werk) dus die bekijkt eens per week binnengekomen aanvragen. Leuke klus om op vrijdagmiddag de week af te ronden. Op maandagochtend kan je dan je medicijnen op gaan halen bij de apotheek.

O ja, voor dit extra werk moeten de kosten voor de huisarts dan wel omhoog, dus de zorgpremie gaat iets meer omhoog. Maar dan hoef je niks extra's meer aan de apotheek te betalen.

Goed plan toch?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door renewouters »

BreejKC schreef:
30 nov 2018 18:31
Hoog? Informeer eens wat een particuliere zorgverzekering bij onze oosterburen kost. Informeer ookeens of de sorg voor onze mede-germanen daar net zo goed is als hier in Nederland.

Tot voor kort wist ik dit niet, maar ben erop gewezen door een vriend die sinds enkele jaren in Duitsland woont en onaangenaam verrast werd hiermee t.o.v. van deze situatie in Nederland.
Klopt inderdaad. Ik had een paar jaar geleden de mogelijkheid om voor mijn werkgever een paar jaar in Duitsland te gaan werken (en wonen). Na een paar informatiesessies toch maar daar van af gezien. Het salaris was iets hoger maar uiteindelijk had ik flink moeten inleveren. Op het eerste gezicht klinkt het leuk, lagere belasting en zo. Maar uiteindelijk ben je meer kwijt door hogere pensioenpremies (er is geen AOW als basis, dus je moet alles uit je pensioen halen later) en klap op de vuurpijl honderden euro's aan zorgpremie. En dat heb je als vanaf een helemaal niet zo'n hoog inkomen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door BreejKC »

Ter aanvulling: "Honderden Euro's aan zorgpremie"; per maand!
Kan wel eens in de buurt van de € 350,00 komen.
En wat ik vernomen heb over de aangeboden zorg aan diegenen die in Duitsland verzekerd zijn, dat heeft mij ook doen schrikken. Helaas, met doden tot gevolg.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
30 nov 2018 21:25
Feit is dat de kosten voor de patiënt laag zijn in verhouding tot wat je krijgt.
Waar baseer je dat op?
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1308950 ... orgstelsel
Zo blinkt Nederland niet uit in prijs-kwaliteitverhouding, met een 11e plaats,

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
30 nov 2018 21:45
Moneyman schreef:
30 nov 2018 21:25
Feit is dat de kosten voor de patiënt laag zijn in verhouding tot wat je krijgt.
Waar baseer je dat op?
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1308950 ... orgstelsel
Zo blinkt Nederland niet uit in prijs-kwaliteitverhouding, met een 11e plaats,
Je miskent mijn woorden “voor de patiënt”.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kosten bij afhalen medicijnen

Ongelezen bericht door 16again »

Voor de patient? Wie is dat? Op termijn zijn we allemaal patient.
Per hoofd van de bevolking zijn we jaarlijks aan ziektekosten 6000 euro kwijt.

Het lijkt alsof je veel krijgt voor alleen de premie van de basisverzekering. maar de bulk van de kosten wordt door werkgever (en dus uiteindelijk de werkende burger) zelf betaald.

@Moneyman: Je mag je uitspraken ook onderbouwen. Anders lijkt het alsof feiten uit de hoge hoed getoverd worden.

Gesloten