LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Krijg medicijnen niet mee ondanks medische noodzaak

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Corhanna
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2020 04:10

Krijg medicijnen niet mee ondanks medische noodzaak

Ongelezen bericht door Corhanna »

Al jaren loop ik tegen het probleem aan dat ik bepaalde medicatie, niet mee krijg ondanks dat er medishenoodzaak op het recept staat. Ik heb zelfs syp enzymen test gehad, en nog steeds krijg ik ze niet mee. Ik moet nu altijd eerst uotzoeken welke apotheek wat leverd en van welke leverancier. Gevolg deel komt via post of pakket van de nationale apotheek, anderdeel b.v nieuwe of tijdelijke medicijnen uit buurt apotheek.
Iemand tips, huisarts is er mee bezig geweest zorgverz maar in het systeem staat gewoon dat ik ze niet krijg punt.
Laatst gewijzigd door Radar op 14 jan 2020 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderator aangepast ter verduidelijking

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Krijg medicijnen niet mee ondanks medische noodzaak

Ongelezen bericht door berndv »

is er ook een reden dat u ze niet mee krijgt? Oftewel, waarom staat in "het systeem" dat u ze niet mee krijgt? Daar zou toch een antwoord op moeten kunnen komen via huisarts/apotheek/zorgverzekering?

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Krijg medicijnen niet mee ondanks medische noodzaak

Ongelezen bericht door Lowieze »

Corhanna schreef:
14 jan 2020 04:20
Al jaren loop ik tegen het probleem aan dat ik bepaalde medicatie, niet mee krijg ondanks dat er medishenoodzaak op het recept staat. Ik heb zelfs syp enzymen test gehad, en nog steeds krijg ik ze niet mee. Ik moet nu altijd eerst uotzoeken welke apotheek wat leverd en van welke leverancier. Gevolg deel komt via post of pakket van de nationale apotheek, anderdeel b.v nieuwe of tijdelijke medicijnen uit buurt apotheek.
Iemand tips, huisarts is er mee bezig geweest zorgverz maar in het systeem staat gewoon dat ik ze niet krijg punt.
Om welke reden staat dit in “het systeem” ?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Krijg medicijnen niet mee ondanks medische noodzaak

Ongelezen bericht door mahadma »

Thalidomide is een geneesmiddel dat door een in Stolberg gevestigd Duits farmaceutisch bedrijf, op 1 oktober 1957 als slaapmiddel, sedativum, pijnstiller en als middel tegen zwangerschapsbraken op de markt kwam. In 1960 werd het in meer dan veertig landen gebruikt. Bron : Wikipedia
Formule: C13H10N2O4

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Krijg medicijnen niet mee ondanks medische noodzaak

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

gaat om de reaktie op het medicijn en daarom moet u een bepaald medicijn van een bepaald merk krijgen snap ik uit uw verhaal gezin de enzymentest...

als u een medische noodzaak voor een bepaald medicijn heeft mag uw apotheek hier niet zo maar vanaf wijken, kaart dit aan en als de apotheek geen kant op wil dien een klacht in bij medisch tuchtcollege...

de arts bepaalt namelijk welk medicijn u krijgt, soms word dit vervangen voor een goedkoper medicijn maar als u daar klachten van ondervind dan is er een medische noodzaak voor het medicijn welk de arts voorschrijft!!!

Als u naar de apotheek gaat praat hier dan over met hem/haar en leg nogmaals voor dat u NIET GOED reageert op generieke middelen...

Esceha
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 nov 2003 21:28

Re: Krijg medicijnen niet mee ondanks medische noodzaak

Ongelezen bericht door Esceha »

Eigen schuld als men in plaats van merkmedicijnen gemalen dakpannen (zoals ik dat altijd noem) krijgt geleverd. ONVZ hanteert geen voorkeursbeleid en derhalve geen restricties. Degenen die ten aanzien van de premie goedkoper uit willen zijn, moeten de gevolgen dragen.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Krijg medicijnen niet mee ondanks medische noodzaak

Ongelezen bericht door Lowieze »

Hawk-Eye schreef:
20 jan 2020 15:32

(...)

als u een medische noodzaak voor een bepaald medicijn heeft mag uw apotheek hier niet zo maar vanaf wijken, kaart dit aan en als de apotheek geen kant op wil dien een klacht in bij medisch tuchtcollege...
(...)
Daar gaat het medisch tuchtcollege niet over. Als u er niet uit komt met de apotheek, kunt u overleggen met uw zorgverzekeraar.
Komt er nog geen oplossing, dan kunt u daarna eventueel nog naar de Geschillencommissie Openbare Apotheken, onderdeel van de Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg (SKGE).

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Krijg medicijnen niet mee ondanks medische noodzaak

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Lowieze schreef:
20 jan 2020 16:31
Hawk-Eye schreef:
20 jan 2020 15:32

(...)

als u een medische noodzaak voor een bepaald medicijn heeft mag uw apotheek hier niet zo maar vanaf wijken, kaart dit aan en als de apotheek geen kant op wil dien een klacht in bij medisch tuchtcollege...
(...)
Daar gaat het medisch tuchtcollege niet over. Als u er niet uit komt met de apotheek, kunt u overleggen met uw zorgverzekeraar.
Komt er nog geen oplossing, dan kunt u daarna eventueel nog naar de Geschillencommissie Openbare Apotheken, onderdeel van de Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg (SKGE).
Zie link!!!

https://www.tuchtcollege-gezondheidszor ... een-klacht

ManThinky
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 sep 2018 22:19

Re: Krijg medicijnen niet mee ondanks medische noodzaak

Ongelezen bericht door ManThinky »

Toevallig heb ik hetzelfde vandaag gehad omdat de apotheek accepteert geen medische noodzaak. Volgens de verzekering als ik een onderbouwd besluit van de art willen ze het vergoeden MAAR de uiteindelijk keuze is toch gemaakt door de apotheker.
Schandalig!!! Ze willen liever dat je een extra medicijn erbij voor de bijwerkingen tegen te gaan. :evil:

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Krijg medicijnen niet mee ondanks medische noodzaak

Ongelezen bericht door Revoked »

Esceha schreef:
20 jan 2020 16:21
Eigen schuld als men in plaats van merkmedicijnen gemalen dakpannen (zoals ik dat altijd noem) krijgt geleverd. ONVZ hanteert geen voorkeursbeleid en derhalve geen restricties. Degenen die ten aanzien van de premie goedkoper uit willen zijn, moeten de gevolgen dragen.
Denkfout. De zorgverzekeraars zouden in 2019 geprivatiseerd worden. Er werden dus al buffers opgebouwd om de te worden BV te spekken en het kapitaal te kunnen afromen naar private equity fondsen. De top rekende zich al rijk: maximaal kunnen claimen, zo min mogelijk uitgeven. Dàt is de initiële achterliggende gedachte.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Krijg medicijnen niet mee ondanks medische noodzaak

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Revoked schreef:
02 feb 2021 21:46
Esceha schreef:
20 jan 2020 16:21
Eigen schuld als men in plaats van merkmedicijnen gemalen dakpannen (zoals ik dat altijd noem) krijgt geleverd. ONVZ hanteert geen voorkeursbeleid en derhalve geen restricties. Degenen die ten aanzien van de premie goedkoper uit willen zijn, moeten de gevolgen dragen.
Denkfout. De zorgverzekeraars zouden in 2019 geprivatiseerd worden. Er werden dus al buffers opgebouwd om de te worden BV te spekken en het kapitaal te kunnen afromen naar private equity fondsen. De top rekende zich al rijk: maximaal kunnen claimen, zo min mogelijk uitgeven. Dàt is de initiële achterliggende gedachte.
Zuig je dit nou zo uit je duimpje of heb je ook enige bron vermelding hiervan. Want ik kan geen wijziging vinden vanaf 2019 of dat deze er uberhaubt zou komen.

Zover ik kan vinden zijn de zorgverzekeraars al sinds 2006 geprivatiseerd.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Krijg medicijnen niet mee ondanks medische noodzaak

Ongelezen bericht door Revoked »

"Geprivatiseerd" is het nu. De overheid gaat nog steeds over de vergoedingen naar de zorgverzekeraars. Het is een bijzondere constructie tegenwoordig. En de reden dat de zorg steeds duurder wordt. De gedachte was dat zorg vanzelf goedkoper zou worden door marktwerking.
Ik kan de artikelen niet zo snel terugvinden, maar ik zal ze doorlinken.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Krijg medicijnen niet mee ondanks medische noodzaak

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

sylvesterb schreef:
02 feb 2021 22:40
Revoked schreef:
02 feb 2021 21:46
Esceha schreef:
20 jan 2020 16:21
Eigen schuld als men in plaats van merkmedicijnen gemalen dakpannen (zoals ik dat altijd noem) krijgt geleverd. ONVZ hanteert geen voorkeursbeleid en derhalve geen restricties. Degenen die ten aanzien van de premie goedkoper uit willen zijn, moeten de gevolgen dragen.
Denkfout. De zorgverzekeraars zouden in 2019 geprivatiseerd worden. Er werden dus al buffers opgebouwd om de te worden BV te spekken en het kapitaal te kunnen afromen naar private equity fondsen. De top rekende zich al rijk: maximaal kunnen claimen, zo min mogelijk uitgeven. Dàt is de initiële achterliggende gedachte.
Zuig je dit nou zo uit je duimpje of heb je ook enige bron vermelding hiervan. Want ik kan geen wijziging vinden vanaf 2019 of dat deze er uberhaubt zou komen.

Zover ik kan vinden zijn de zorgverzekeraars al sinds 2006 geprivatiseerd.
Zorgverzekeraars zijn nooit van de overheid geweest. Zelfs ziekenfondsen waren niet van de overheid.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Krijg medicijnen niet mee ondanks medische noodzaak

Ongelezen bericht door sjohie »

Revoked schreef:
02 feb 2021 21:46
Esceha schreef:
20 jan 2020 16:21
Eigen schuld als men in plaats van merkmedicijnen gemalen dakpannen (zoals ik dat altijd noem) krijgt geleverd. ONVZ hanteert geen voorkeursbeleid en derhalve geen restricties. Degenen die ten aanzien van de premie goedkoper uit willen zijn, moeten de gevolgen dragen.
Denkfout. De zorgverzekeraars zouden in 2019 geprivatiseerd worden. Er werden dus al buffers opgebouwd om de te worden BV te spekken en het kapitaal te kunnen afromen naar private equity fondsen. De top rekende zich al rijk: maximaal kunnen claimen, zo min mogelijk uitgeven. Dàt is de initiële achterliggende gedachte.
De initiële achterliggende gedachte is dat er een privaat-financiele prikkel komt voor simpeler medische handelingen, waarbij efficiënte de kosten serieus kan drukken, denk aan laboratoriumwerk, en de basiszorg. 2e component van ons zorgstelsel is de verzekering voor complexe medische behandelingen, waar je je zelf niet voor kan verzekeren, of de financiële middelen ervoor kan reserveren.

Nou zijn er lange discussies te voeren welk gedeelte slecht/ok/goed werkt, maar gezien de plek van ons zorgstelsel in de top van alle lijsten van meetbare parameters, hebben we een best ok "happy medium" systeem opgetuigd. Verre van perfect, maar bang-for-buck krijgt elke Nederlander voor ~50% van de kosten per capita in de VS, aantoonbaar betere zorg, en zijn de wachttijden bij de NHS in het VK, een volledige overheidsinstantie een gemiddeld serieus langer als hier.

Gesloten