LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
linda bakker
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jan 2008 14:13

Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door linda bakker »

Ik was in het weekend ziek geworden en had 6 diclofenac zetpillen 50 mg en 1 injectie diclofenac 25 mg gehad. Nu kreeg ik de rekening van de Unive zorg waar alleen farmacie 208 euro plus datum op staat. Geen verdere uitleg. De apotheker weigert mij uit te leggen waarom deze rekening zo hoog is en hij zegt me dat hij helemaal nergens uitleg over hoeft te geven, en ook geen prijsopgaves. Had ik maar niet ziek moeten worden op zondag waren zijn woorden, als of je dat in de hand hebt. Hij zegt dat hij zo veel moet rekenen omdat de verzekering dat wil en dat die prijzen landelijk allemaal zo hoog zijn. Dus naar een andere apotheek gaan heeft geen zin. Op http://www.medicijnkosten.nl staat dat een apotheek wel verplicht is om prijzen kenbaar te maken aan de klant. Op deze site staat dat uitgifte buiten kantoortijd rond de 30 euro per recept zijn maar onze apotheker ( Texelse apotheek) zegt dat dat bedrag onzin is. Ik heb gebeld naar de Unive en die zeggen dat de apotheker zelf de keuze mag maken voor het weekend tarief. Hoe kan ik nu een rekening ( declaratie zorg) van de Unive na kijken op juistheid als ik niet mag weten waarvoor ik betaal? Wat kan ik doen aan de werkwijze van deze ( op ons eiland de enige en dus geen concurentie) apotheek? :evil:

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door ruud_a »

linda bakker schreef:Ik was in het weekend ziek geworden en had 6 diclofenac zetpillen 50 mg en 1 injectie diclofenac 25 mg gehad. Nu kreeg ik de rekening van de Unive zorg waar alleen farmacie 208 euro plus datum op staat. Geen verdere uitleg. De apotheker weigert mij uit te leggen waarom deze rekening zo hoog is en hij zegt me dat hij helemaal nergens uitleg over hoeft te geven, en ook geen prijsopgaves. Had ik maar niet ziek moeten worden op zondag waren zijn woorden, als of je dat in de hand hebt. Hij zegt dat hij zo veel moet rekenen omdat de verzekering dat wil en dat die prijzen landelijk allemaal zo hoog zijn. Dus naar een andere apotheek gaan heeft geen zin. Op http://www.medicijnkosten.nl staat dat een apotheek wel verplicht is om prijzen kenbaar te maken aan de klant. Op deze site staat dat uitgifte buiten kantoortijd rond de 30 euro per recept zijn maar onze apotheker ( Texelse apotheek) zegt dat dat bedrag onzin is. Ik heb gebeld naar de Unive en die zeggen dat de apotheker zelf de keuze mag maken voor het weekend tarief. Hoe kan ik nu een rekening ( declaratie zorg) van de Unive na kijken op juistheid als ik niet mag weten waarvoor ik betaal? Wat kan ik doen aan de werkwijze van deze ( op ons eiland de enige en dus geen concurentie) apotheek? :evil:
Aangezien u een rekening van Unive krijgt, denk ik ook dat u van Unive mag verwachten dat zij hem specificeren, zodat u hem kunt controleren.
Wat heeft het sturen van zo'n rekening anders voor zin?
Ik zou dus eerst Unive om een specificatie vragen.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat zie je als je inlogt in de Mijn-Unive-appliciatie?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door moederslink »

@Moneyman ,dat wilde ik ook net schrijven :wink:
Je kunt inloggen met je DIGID en dan zie je , als het goed is , alle declaraties/ gemaakte kosten etc.
Van de apotheker vind ik het wel wat vreemd dat hij geen nota kan of wil overhandigen , dat dient hij gewoon te doen. Op Texel , als monopolist , gaat hij daar wellicht wat krampachtig mee om?

linda bakker
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jan 2008 14:13

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door linda bakker »

ik heb dat geprobeerd maar ik moet SMS code hebben, ik heb alleen een DigiD code, ik weet niet hoe ik aan een sms code kan komen. Unive zegt tegen mij dat ze er niets tegen kunnen doen, dat is aan de apotheker ( die hoge prijzen in het weekend). Ik ben er inmiddels achter gekomen dat de diclofenac maar een paar euro's kost en de rest is extra van wegen het weekend. Maar waar aan en wat, dat kan de Unive mij niet zeggen en de texelse apotheker wil mij dat niet zeggen omdat hij vind dat mij dat niets aan gaat. Ik kan dus in feite niets nazien en ook de unive kan mij geen specificatie geven omdat bij hun ook alleen maar Farmacie op de rekening staat, duidelijk hoor. Dus het is iets wat alleen de apotheker weet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door moederslink »

Je kunt als je inlogt met je DigiD een keus maken tussen verificatie dmv sms- code ja of nee....
Misschien toch ook nog maar eens " drammen " bij deze apotheker? Je hebt er recht op om te weten waarvoor je betaalt, toch? Heel stuitend van deze man , vind ik. Succes en ik hoop dat Unive alles vergoed.

linda bakker
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jan 2008 14:13

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door linda bakker »

moederslink schreef:Je kunt als je inlogt met je DigiD een keus maken tussen verificatie dmv sms- code ja of nee....
Misschien toch ook nog maar eens " drammen " bij deze apotheker? Je hebt er recht op om te weten waarvoor je betaalt, toch? Heel stuitend van deze man , vind ik. Succes en ik hoop dat Unive alles vergoed.
Bedankt, ga ik het nog eens proberen. Ik ben al 5 keer langs geweest, ik vrees dat hij de politie er bij gaat halen en dan word ik , opstanding oudje van 62 opgebracht door de politie. Hij deed al een soort van bedreiging, hij wilde weten waar ik woonde ( ik liet het niet merken maar het kwam me eng over).

toeslagen
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 apr 2015 20:07

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door toeslagen »

linda bakker schreef:
moederslink schreef:Je kunt als je inlogt met je DigiD een keus maken tussen verificatie dmv sms- code ja of nee....
Misschien toch ook nog maar eens " drammen " bij deze apotheker? Je hebt er recht op om te weten waarvoor je betaalt, toch? Heel stuitend van deze man , vind ik. Succes en ik hoop dat Unive alles vergoed.
Bedankt, ga ik het nog eens proberen. Ik ben al 5 keer langs geweest, ik vrees dat hij de politie er bij gaat halen en dan word ik , opstanding oudje van 62 opgebracht door de politie. Hij deed al een soort van bedreiging, hij wilde weten waar ik woonde ( ik liet het niet merken maar het kwam me eng over).
Staat op het recept niet het adres ?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door moederslink »

linda bakker schreef: Bedankt, ga ik het nog eens proberen. Ik ben al 5 keer langs geweest, ik vrees dat hij de politie er bij gaat halen en dan word ik , opstanding oudje van 62 opgebracht door de politie. Hij deed al een soort van bedreiging, hij wilde weten waar ik woonde ( ik liet het niet merken maar het kwam me eng over).
Het moet niet gekker worden! Hij moet idd toch wel weten waar je woont. Texel is dunbevolkt :D

Jacky2006
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 jun 2010 20:43

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door Jacky2006 »

Het lijkt er wel op dat deze apotheek onterechte kosten declareert en daarom zo moeilijk doet. Bang door de mand te vallen.

linda bakker
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jan 2008 14:13

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door linda bakker »

Hij nam niet eens de moeite om naar de declaratie te kijken maar begon meteen dat afscheep praatje te houden. Zelfde praatje als de assistentes ook al hielden tegen me de keren daarvoor. Ze kijken niet eens naar de rekening, ze willen geen uitleg geven en je word zo de deur weer uit gewerkt. texel is echt niet dunbevolkt hoor. Heel veel mensen hebben een hekel aan deze apotheker met zijn patserige villa en zijn arrogantie. Maar we kunnen helaas niet naar een andere apotheek want deze is de enige op het eiland. Ik heb maar eens een klacht ingediend bij apothekers.nl misschien dat dat helpt, het is toch niet zo raar om te vragen wat er allemaal in rekening is gebracht?, als je met je auto naar een garage gaat krijg je daarna toch ook een gespecificeerde rekening?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door moederslink »

Linda, je hebt gewoon gelijk. Het is niet raar om een specificatie van de nota te vragen. Het lijkt er op dat hij door zijn monopoliepositie denkt zelf de regels te kunnen bepalen. Iedereen heeft recht om precies te weten waarvoor hij/ zij betaalt. Een klacht neerleggen is een goeie 1e stap. Zij hebben zelf ook een on-line klachtenformulier . Bij deze man weer voor de deur gaan staan heeft m.i. geen zin, je wordt toch weer weggebonjourd , en levert je verder niets op, behalve frustraties. Unive zou nog wat kunnen betekenen , misschien dat zij met wat doordrammen iets voor elkaar krijgen . Zij hoeven geen genoegen te nemen met enkel " farmacie " op deze nota , lijkt mij , voor ze overgaan tot vergoeden vd nota.
Je wilt nu toch ook weten wat er aan ER is verbruikt? Heel vervelend deze " alleenheersende apotheker ".
De gemeenteraad , of bv een Sociaal Team , zou ook nog iets kunnen betekenen, zeker op zo.n eiland.
Je bent vast niet de enige met een klacht over deze apotheker.

Als je serieus bedreigingen naar je hoofd krijgt zou ik dit melden bij de politie.

linda bakker
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jan 2008 14:13

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door linda bakker »

@ moederslink, helaas doet de Unive er niets aan. Ik heb het al een paar maal uitgelegd en zij zeggen daar niets aan te kunnen doen omdat dit buiten hun macht valt, m.a.w de apotheek kan dit doen als hij dat wenst. De gemeente raad is iets wat misschien wel nuttig is, moet daar eens ff over denken. Ik ben beslist niet de enige maar de meeste durven er niets van te zeggen. Treurig eigenlijk wel, dat je eigenlijk machteloos staat tegen deze praktijken ook al heb je rechten. Ook omdat ik met de schaarse info die ik over prijzen op het internet bij elkaar gesprokkelt had er achter kwam dat hij me voor een dikke honderd euro getild heeft. Misschien een goed idee het Radar panel te attenderen op de werkwijze van sommige apothekers, want ik ben geloof ik niet de enige. Ik las hier ergens dat iemand wat paracetamol had opgehaald in het weekend en daar 145 euro voor moest neer tellen. Mijn apotheker heeft ook nergens een prijslijs hangen.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door ruud_a »

Vraagt u Unive nu eerst eens om een specificatie van de rekening.
Dan weet u waar u over praat.
Dus een specificatie van de medicijnkosten en de andere kosten uitgesplitst.
Die moeten ze kunnen leveren.
Het lijkt me dat u daar recht op hebt, per slot van rekening bent u uiteindelijk degene die de rekening moet betalen.
Als ze dat niet willen, moet u waarschijnlijk een bezwaarprocedure beginnen bij Unive tegen deze rekening, door te stellen dat de rekening onjuist is.
Ik weet niet hoe dat gaat, maar er zal ongetwijfeld een procedure zijn om die rekening aan te vechten.

Jacky2006
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 jun 2010 20:43

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door Jacky2006 »

Misschien een idee om de krachten te bundelen als er meer klachten zijn. Mensen zoeken die ook problemen hebben met deze apotheek en dan naar de gemeente stappen.

Webcare Univé Zorg
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 aug 2015 09:57

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door Webcare Univé Zorg »

Beste Linda,

Graag reageer ik ook graag op je post, je verhaal over de werkwijze van de apotheker spreekt me namelijk aan. Graag zou ik daarom uitleggen wat Univé hierin kan betekenen.

Via Mijn Univé kun je inderdaad iets uitgebreider de kosten per medicijn zien. Deze gegevens kunnen we je ook opsturen als dat nodig mocht zijn. Helaas beschikken we niet over de exacte kostenberekening per medicijn. We kunnen dus niet direct zien welk tarief de apotheker hanteert. De apotheker is natuurlijk als zorgverlener verplicht om je een opgave van de kosten te verstrekken als je daarom vraagt. De uitleg van de kosten voor medicatie is een taak van de apotheker. Ik begrijp uit je verhaal dat pogingen hiertoe echter op niets uitlopen. Daarom wil ik je aanraden om het schriftelijk te proberen. Dien schriftelijk een klacht bij de apotheker over zijn werkwijze waarin je verzoekt om transparantie in zijn kostenberekening. Als je hier helemaal geen of geen bevredigend antwoord op ontvangt kun je dat (telefonisch of schriftelijk) bij ons melden. Vanuit Univé kunnen wij dan proberen met deze apotheker in gesprek te gaan over de werkwijze.

Natuurlijk hoop ik dat je er in eerste instantie met de apotheker direct uitkomt. Misschien dat een schriftelijk verzoek voor een kostenberekening en/of klacht hieraan bij kan dragen. Mocht dit wederom op niets uitlopen, dan horen wij het graag en wagen wij ons eraan.

Met vriendelijke groet,

Webcare Univé Zorg

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door moederslink »

linda bakker schreef: Ik las hier ergens dat iemand wat paracetamol had opgehaald in het weekend en daar 145 euro voor moest neer tellen.
Hoi Linda, belachelijk! Dan had ik het bij de plaatselijke drogist gehaald of wat bij de buren geschooierd :D
Deze " praktijken " van deze potentaat moeten gewoon stoppen en zoals ik al eerder schreef : het kan
een agendapunt in de gemeenteraad worden.
En van Unive snap ik het gewoon niet~~~~ ze betalen blind een vage, niet gespecificeerde nota, maar jij mag ook weten hoe het zit met je ER . Je bent er maar mooi klaar mee!
En idd klachten bundelen, hoewel dat misschien wat gevoelig ligt op zo.n eiland. Kan ik ook nog begrijpen.

linda bakker
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jan 2008 14:13

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door linda bakker »

De diclofenac was 50 mg helaas dus niet te verkrijgen bij drogist of internet en het andere was een injectie van 25 mg diclofenac, bij mij thuis gegeven door de dokter , dat is ook iets wat ik niet helemaal begrijp. Als een dokter je thuis een medicijn inspuit moet je toch de apotheker betalen? Ik heb hier de dienst doende arts over gebeld en er word gezegd dat hij de betreffende medicijnen moet bijvullen in zijn eigen apotheek. Maar toen ik vroeg of dat dan OOK op zondag gebeurde werd de dokters ass. narrig. Blijkbaar mocht ik niet zo ver vragen.De artsen apotheek word natuurlijk gewoon door de week bijgevuld maar dat gaat mij niets aan. Ze spelen dus allemaal onder een hoedje.

linda bakker
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jan 2008 14:13

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door linda bakker »

ruud_a schreef:Vraagt u Unive nu eerst eens om een specificatie van de rekening.
Dan weet u waar u over praat.
Dus een specificatie van de medicijnkosten en de andere kosten uitgesplitst.
Die moeten ze kunnen leveren.
Het lijkt me dat u daar recht op hebt, per slot van rekening bent u uiteindelijk degene die de rekening moet betalen.
Als ze dat niet willen, moet u waarschijnlijk een bezwaarprocedure beginnen bij Unive tegen deze rekening, door te stellen dat de rekening onjuist is.
Ik weet niet hoe dat gaat, maar er zal ongetwijfeld een procedure zijn om die rekening aan te vechten.
Beste Ruud, dit heb ik gevraagd , al enkele keren, aan de Unive zorg en aan de apotheker. De unive zegt dat de apotheker mij een specificatie moet geven en de apotheker weigert dit. Er is dus geen oplossing.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door ruud_a »

linda bakker schreef:
ruud_a schreef:Vraagt u Unive nu eerst eens om een specificatie van de rekening.
Dan weet u waar u over praat.
Dus een specificatie van de medicijnkosten en de andere kosten uitgesplitst.
Die moeten ze kunnen leveren.
Het lijkt me dat u daar recht op hebt, per slot van rekening bent u uiteindelijk degene die de rekening moet betalen.
Als ze dat niet willen, moet u waarschijnlijk een bezwaarprocedure beginnen bij Unive tegen deze rekening, door te stellen dat de rekening onjuist is.
Ik weet niet hoe dat gaat, maar er zal ongetwijfeld een procedure zijn om die rekening aan te vechten.
Beste Ruud, dit heb ik gevraagd , al enkele keren, aan de Unive zorg en aan de apotheker. De unive zegt dat de apotheker mij een specificatie moet geven en de apotheker weigert dit. Er is dus geen oplossing.
Het lijkt mij dat Unive een specificatie moet hebben.
De rekening kan immers uit verschillende medicijnen/ diensten bestaan, die wel of niet onder het eigen risico vallen?
Dan moet u toch kunnen controleren wat bij het eigen risico verrekend wordt?
Ik zou het alleen niet meer via de klanten"service" doen, maar er een klacht van maken.

Gesloten