LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Medicatie vereist extra medicatie ter bestrijding bijwerking

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.

Gebruikt u een medicijn ter vermindering van bijwerkingen van een ander medicijn ?

Ja, regelmatig
3
33%
nee
3
33%
Soms
3
33%
 
Totaal aantal stemmen: 9

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Medicatie vereist extra medicatie ter bestrijding bijwerking

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Het doel van deze pol is een kort onderzoekje naar het genereren van geldstromen t.g.v. medicijngebruik.

Als blijkt dat de bijwerking(en) van medicijnen extra medicatie vereist om die bijwerking(en) te minimaliseren zou dat kunnen betekenen dat er onnodig veel geld wordt uitgegeven wat in de zakken van de farmacy verdwijnt.

In geval kun je je afvragen waarom zulke medicijnen worden goedgekeurd..........

De pol: Betreft geen specifiek medicijn. Wel is het de bedoeling alleen de pol te relateren aan medicijnen welke uitsluitend op recept verkrijgbaar zijn.

Perdita
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 jul 2008 14:08

Re: Medicatie vereist extra medicatie ter bestrijding bijwerking

Ongelezen bericht door Perdita »

Als blijkt dat de bijwerking(en) van medicijnen extra medicatie vereist om die bijwerking(en) te minimaliseren zou dat kunnen betekenen dat er onnodig veel geld wordt uitgegeven wat in de zakken van de farmacy verdwijnt.

In geval kun je je afvragen waarom zulke medicijnen worden goedgekeurd..........
Is dat zo? Soms is er aan die bijwerkingen niets te doen. Moeten patiënten dan maar niks krijgen?

Mensen met kanker krijgen soms zware chemokuren, die ze absoluut nodig hebben omdat ze anders niet kunnen genezen, denk aan leukemie. Van die chemo's word je misselijk en daar krijg je pillen tegen. Die werken goed, maar het nadeel is dat je er verstopping van kunt krijgen, waar je dan weer een laxeermiddel voor krijgt.

Wat stel jij dan voor? Die mensen gewoon maar niks geven? Medicijnen hebben nu eenmaal bijwerkingen. Het gaat om afweging van risico's en last van de ziekte tegenover risico's en last van bijwerkingen. Er bestaat nu eenmaal geen werking zonder bijwerking.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Medicatie vereist extra medicatie ter bestrijding bijwerking

Ongelezen bericht door mar42 »

Zoals ik al aangegeven heb bij de topic van de mexicaanse griep.

Mijn oudste had op 5 jarige leeftijd last van exceem, de dermatoloog schreef een drankje voor totdat de uitslag van het bloedonderzoek bekend was, dat zou 3 weken duren.
De bijwerkingen van dat drankje warenniet mis o.a groeiremmingen en nog een tal van rare bij werkingen.
Sorry maar mijn kind keeg dat drankje dus ook niet van mij, en heb dit ook gemeld nadat ik de uitslag op ging halen bij de dermatoloog, en zij zei nou dan niet. Heb haar uitgelegd dat een kind wat nog vollop in de groei is geen groeiremmend middel wil geven.

Uiteindelijk is zijn exceem grotendeels verdwenen toen het zomer was.

Ik kijk dus wel degelijk na wat de bijwerkingen zijn, en/of die opwegen tegen de kwaal.

Mijn nichtje heeft chemokuren gehad tegen baarmoederhals kanker, en dat is voor helaas niet goed bevallen, al haar ingewanden gingen kapot door de chemokuur, en de kanker zaaide zich in no time uit tot in heel haar lichaam.
Dit zal ongetwijfeld spoorradisch zijn maar zet mij toch aan het denken.

Tante Pollewop
Berichten: 187
Lid geworden op: 23 apr 2009 17:18

Re: Medicatie vereist extra medicatie ter bestrijding bijwerking

Ongelezen bericht door Tante Pollewop »

Uiteindelijk is zijn exceem grotendeels verdwenen toen het zomer was.

Ik kijk dus wel degelijk na wat de bijwerkingen zijn, en/of die opwegen tegen de kwaal.

Mijn nichtje heeft chemokuren gehad tegen baarmoederhals kanker, en dat is voor helaas niet goed bevallen, al haar ingewanden gingen kapot door de chemokuur, en de kanker zaaide zich in no time uit tot in heel haar lichaam.
Dit zal ongetwijfeld spoorradisch zijn maar zet mij toch aan het denken.
Maar Mar toch!
Wat zet jou veel aan het denken.
Nu weer over kanker en chemokuren.
Ook bij jouw nichtje het middel erger dan de kwaal?
Wat een suggesties alwéér!
Haar oncoloog zal er vast patent op hebben gehad nietwaar?

Je hebt het maar druk met al die bijwerkingen.
En het op eigen houtje beoordelen daarvan.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Medicatie vereist extra medicatie ter bestrijding bijwerking

Ongelezen bericht door angel1978 »

Maar Mar toch!
Wat zet jou veel aan het denken.
Vervelend he.. als mensen zelf nadenken..
Ze zouden toch eens tot een andere conclusie kunnen komen dan jij.. Dat MOET wel fout zijn !

Die mensen MOETEN wel dom zijn.. Kan niet anders, anders waren ze niet zelf gaan denken.
Wat een suggesties alwéér!
Haar oncoloog zal er vast patent op hebben gehad nietwaar?
Over suggestie gesproken !

Je hebt het er maar druk mee om al die mensen er op te wijzen dat ze dom zijn.. Jammer toch, al die tijd had je ook kunnen gebruiken aan 'zinvolle' dingen.

Als blijkt dat de bijwerking(en) van medicijnen extra medicatie vereist om die bijwerking(en) te minimaliseren zou dat kunnen betekenen dat er onnodig veel geld wordt uitgegeven wat in de zakken van de farmacy verdwijnt.
'zou dat kunnen betekenen' ? Of is dat zo ?
Wees eens duidelijk.. Nu kun je alle kanten op...
Is het zo dat als er bijwerkingen zijn, het medicijn dus niet goedgekeurd had mogen worden, of zijn de bijwerkingen een noodzakelijk kwaad en helemaal niet gerelateerd aan een goedkeuring ?
Het doel van deze pol is een kort onderzoekje naar het genereren van geldstromen t.g.v. medicijngebruik.
En dat wil je doen door bijwerkingen te onderzoeken ?
Dat lijkt me nu de meest onzinnige manier om dat te bereiken.. Of heb je eigenlijk een ander onderliggend doel en is dit gewoon een verkapte manier om DAT doel te bereiken ?

Tante Pollewop
Berichten: 187
Lid geworden op: 23 apr 2009 17:18

Re: Medicatie vereist extra medicatie ter bestrijding bijwerking

Ongelezen bericht door Tante Pollewop »

@ Mar42
Ik kijk dus wel degelijk na wat de bijwerkingen zijn, en/of die opwegen tegen de kwaal.
Welke kwaal zou voor jou opwegen tegen deze mogelijke bijwerkingen? Of zie je er helemaal vanaf als je dit leest?

4. Mogelijke bijwerkingen
Zoals alle geneesmiddelen kan ****** bijwerkingen veroorzaken.
Overgevoeligheidsreacties, zoals huiduitslag, netelroos, galbulten en koorts zijn enkele malen voorgekomen. Zelden zijn ook waargenomen na langdurig gebruik een zeer ernstige bloedafwijking (agranulocytose, tekort aan witte bloedlichaampjes) gepaard gaande met plotselinge hoge koorts, heftige keelpijn en zweertjes in de mond, trombocytopenische purpura (bloedafwijking, tekort aan bloedplaatjes)
tegelijk met bloeduitstortingen, blauwe plekken en bloedingsneiging en bloedarmoede als gevolg van te grote afbraak van het bloed (hemolytische anemie). Een enkele maal is een ontsteking van de nieren gepaard gaande met bloed in de urine,koorts en pijn in de flanken (interstitiële nefritis) na zeer langdurig gebruik van hoge
doses waargenomen.
Hoeveelheden van 6 gram **** kunnen reeds leverbeschadigingen geven,
grotere hoeveelheden veroorzaken irreversibele levernecrose. Leverbeschadiging na chronisch gebruik van 3-4 gram **** per dag is gerapporteerd.
In geval er bij u of uw kind een bijwerking optreedt die niet in deze bijsluiter is vermeld of die u als ernstig ervaart, informeer dan uw arts of apotheker.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Medicatie vereist extra medicatie ter bestrijding bijwerking

Ongelezen bericht door mar42 »

Als de bijwerkingen niet opwegen tegen de kwaal, dan neem ik de medicijnen in.
Mocht achteraf blijken dat ik toch klachten krijg van een medicijn, dan bel ik de dokter om andere medicijnen.

Ik had vroeger last van antibiotica, kreeg daar allemaal bulten van over mijn hele lichaam en verschrikkelijke jeuk, heb toen de huisarts gebeld en kreeg andere medicijnen, en dan zijn de bijwerkingen dus erger dan de kwaal.(het ging hierbij om keelontsteking) :wink:

Tante Pollewop
Berichten: 187
Lid geworden op: 23 apr 2009 17:18

Re: Medicatie vereist extra medicatie ter bestrijding bijwerking

Ongelezen bericht door Tante Pollewop »

@ Mar42

Nu weet ik nog steeds niet wat jouw mening is.
Wat vind je dus van de bijwerkingen in mijn bericht?
Hoe komen die op jou over?
Hoe maak jij jouw afwegingen als het om een kind gaat?

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Medicatie vereist extra medicatie ter bestrijding bijwerking

Ongelezen bericht door mar42 »

Ik vind het nogal heftig die bijwerkingen, als het medicijn bedoeld is voor een kind. :cry:
Waarom krijgt hij dit medicijn??

Tante Pollewop
Berichten: 187
Lid geworden op: 23 apr 2009 17:18

Re: Medicatie vereist extra medicatie ter bestrijding bijwerking

Ongelezen bericht door Tante Pollewop »

Ik vind het nogal heftig die bijwerkingen, als het medicijn bedoeld is voor een kind.
Waarom krijgt hij dit medicijn??
Dit zijn de MOGELIJKE bijwerkingen van Sinaspril.
Paracetamol speciaal voor kinderen dus.
Zonder recept te verkrijgen bij drogist of supermarkt.

Perdita
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 jul 2008 14:08

Re: Medicatie vereist extra medicatie ter bestrijding bijwerking

Ongelezen bericht door Perdita »

:lol:

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Medicatie vereist extra medicatie ter bestrijding bijwerking

Ongelezen bericht door mar42 »

Oke, ik heb mijn kinderen dan ook nooit sinaspril gegeven, maar wat een bizarre bijsluiter dan zeg. :? :?
Zou je niet verwachten van zo'n simpel pilletje.

Tante Pollewop
Berichten: 187
Lid geworden op: 23 apr 2009 17:18

Re: Medicatie vereist extra medicatie ter bestrijding bijwerking

Ongelezen bericht door Tante Pollewop »

Informatie over bijwerkingen:

http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 702&rId=19

De belangrijkste quote voor jou Mar42:

De bijwerkingen die in een bijsluiter staan, zijn gemeld door veel verschillende gebruikers. Het komt nooit voor dat één persoon last heeft van alle bijwerkingen. Er zijn bijwerkingen waar de helft van de gebruikers last van krijgt, maar een bijsluiter vermeldt ook bijwerkingen die maar bij één op de tienduizend mensen voorkomen, of die zelfs maar één keer gemeld zijn.

Goed lezen wat er staat dus.
Een bijwerking kan maar één keer gemeld zijn.
Als het niet 100% uit te sluiten valt,
dat het NIET door dat medicijn komt,
MOET het op de bijsluiter vermeld worden.

Koop je nu ook nooit meer een pot appelmoes?
Die kan vreemde bijwerkingen hebben.
Of draag je voortaan thuis minstens een helm ?
Gister in het nieuws:

In Landgraaf is een auto tegen de gevel van een huis gebotst. Dat gebeurde dinsdagmiddag rond 5 uur. Experts moesten het huis aan de Namiddagse Driessen stutten om te voorkomen dat het in zou storten. De bewoners waren thuis, maar raakten niet gewond toen de auto hun huis ramde.
Ook de 3 inzittenden van de auto raakten niet gewond. De 18-jarige bestuurder uit Ubach-Palenberg verklaarde dat tijdens het rijden een pot appelmoes onder zijn rempedaal was gerold. Daarvan schrok hij, kon niet meer remmen en ramde het huis.

Tot slot:
Wat fijn voor je dat jouw kinderen verder zo gezond waren.
Nooit een sinasprilletje nodig gehad, dat is erg uitzonderlijk.
Maar ook daar staat in de bijsluiter:
-mogelijk
-enkele malen
-zelden na LANGDURIG gebruik
-grote hoeveelheden
-chronisch gebruik

Dus als de aanbevolen dosering per keer
en per dag niet overschreden wordt,
is korte tijd slikken van sinaspril
voor het gros van de kinderen absoluut veilig.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Medicatie vereist extra medicatie ter bestrijding bijwerking

Ongelezen bericht door mar42 »

Ik gaf de oudste altijd paracetamol voor kinderen. Maar alleen als hij heel hoge koorts had, en dat gebeurde dus zelden.
De jongste mocht tot zijn 8e jaar helemaal geen paracetanol of wat anders tegen koorts, vanwege koorststuip toen hij 9 maanden was.

En idd zijn mijn kinderen bijna nooit ziek. Dus ook weinig medicijnen nodig gehad, en dus ook voor de rest geen ervaring met medicijnen.
Ook niet voor mezelf.

Tante Pollewop
Berichten: 187
Lid geworden op: 23 apr 2009 17:18

Re: Medicatie vereist extra medicatie ter bestrijding bijwerking

Ongelezen bericht door Tante Pollewop »

Oke, ik heb mijn kinderen dan ook nooit sinaspril gegeven, maar wat een bizarre bijsluiter dan zeg.
Wat is voor jou dan het verschil met dit?:
Ik gaf de oudste altijd paracetamol voor kinderen.
Dat begrijp ik even niet.

(Overigens prima hoor om kinderen alleen iets te geven bij b.v. heel hoge koorts.)

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Medicatie vereist extra medicatie ter bestrijding bijwerking

Ongelezen bericht door mar42 »

Dat was geen sinaspril, maar gewoon paracetamol.
Wat begrijp je daarvan niet??

Tante Pollewop
Berichten: 187
Lid geworden op: 23 apr 2009 17:18

Re: Medicatie vereist extra medicatie ter bestrijding bijwerking

Ongelezen bericht door Tante Pollewop »

Dat was geen sinaspril, maar gewoon paracetamol.
Wat begrijp je daarvan niet??
Goedemorgen Mar 42!!!!
Sinaspril= niets ANDERS dan gewoon Paracetamol.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Medicatie vereist extra medicatie ter bestrijding bijwerking

Ongelezen bericht door mar42 »

:? ohw wist ik niet, ik me van vroeger sinaspril herrineren, en toen stelde het weinig voor.
Heb ze zelfs als snoepje zitten eten. :D :D toen ik kind was.

Daarom heb ik ze dus ook niet gegeven aan mijn kinderen, omdat er werd gezegd tegen mij dat het om een simpel pilletje ging, en het niet veel deed. Dus vandaar.

Tante Pollewop
Berichten: 187
Lid geworden op: 23 apr 2009 17:18

Re: Medicatie vereist extra medicatie ter bestrijding bijwerking

Ongelezen bericht door Tante Pollewop »

ohw wist ik niet, ik me van vroeger sinaspril herrineren, en toen stelde het weinig voor.
Heb ze zelfs als snoepje zitten eten. toen ik kind was.
Vroeger had Sinaspril DEZELFDE mogelijke bijwerkingen als nu.
Dus hoezo stelde het toen weinig voor?
Heb je dus geluk gehad toen jij ze als snoepjes at!!

Ook paracetamol/sinaspril kan bij overdosis dodelijk zijn.
Net als alle andere middelen die onoordeelkundig gebruikt worden.
Ook die zonder recept via de drogist of supermarkt dus.
Of alle voorgeschreven medicatie die onoordeelkundig NIET gebruikt wordt.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Medicatie vereist extra medicatie ter bestrijding bijwerking

Ongelezen bericht door angel1978 »

goh knap hoor..

Weer iemand in een vooropgezet valletje laten lopen..
Zoals zo vaak weer een flink aantal vragen stellen om te kijken of je er iets uit kunt pikken waar je de ander op kunt aanvallen, liefst belachelijk maken.
Dan is blijkbaar het doel weer bereikt en is het wachten op de volgende.

Gesloten