LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Medicijndeclaratie bij Zilveren Kruis klopt niet

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Danieldewit
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:46

Medicijndeclaratie bij Zilveren Kruis klopt niet

Ongelezen bericht door Danieldewit »

Ik heb mijn declaratie van zilveren kruis ontvangen die niet klopt. Na bellen met zowel zilveren kruis als met de apotheker wordt ik van het kastje naar de muur gestuurd. Zilveren Kruis zegt dat de declaratie klopt met de medicijnen die ik heb gekregen, maar oo papier heb ik de lijst met medicijnen die ik echt hebt gekregen van de apotheek. Het gaat om een preventie middel. Ik weet dat ik die zelf moet betalen omdat deze nog niet in de verzekering zit. Tot zover oké. Maar omdat zilveren kruis het duurste middel voorschrijft wat de apotheker moet uitgeven en ik dat niet wil, omdat een zelfde middel er is voor ongeveer €55,- ipv €428,- wil ik het goedkope middel. Dit doet namelijk hetzelfde. Bij zilveren kruis kom ik er niet doorheen en wordt de telefoon op de haal gegooid. Bij de apotheek wordt ik goed geholpen, maar kunnen ze weinig voor mij doen. Alleen uitzoeken of ze het verkeerde middel bij zilveren kruis hebben gedeclareerd. Op de lijst die ik in handen heb, staat precies wat ik heb gekregen en met welk bedrag. Wie heeft dit eerder mee gemaakt dat je een duur middel voorgeschreven krijgt, terwijl er een goedkoop alternatief is wat precies het zelfde doet. Hoe los ik dit op zodat ik niet het dure middel hoef te betalen wat ik niet heb gekregen?

Nijogeth
Berichten: 9966
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Medicijndeclaratie bij Zilveren Kruis klopt niet

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Klinkt eerder alsof de apotheker er meer geld uit wil halen, omdat men ruim 8x zoveel krijgt als men het duurdere medicijn declareert. Ik neem aan dat u dit medicijn aan Zilveren Kruis moet betalen? Of heeft u al afgerekend bij de apotheek?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Medicijndeclaratie bij Zilveren Kruis klopt niet

Ongelezen bericht door vroem »

zeker wanneer het niet in de verzekering zit kiest u zelf lijkt mij. Verzekering hoeft er ook helemaal niet tussen te zitten, gewoon regelrecht met apotheker afrekenen. Tenzij dit middel specifiek door de arts is voorgeschreven. ZIj gaan op een stoel zitten waar ze niet thuis horen. Wellicht om verkeerde reden. ik zou er een officiële klacht, dus zwart op wit, van maken. En eventueel naar SKGZ ermee.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Medicijndeclaratie bij Zilveren Kruis klopt niet

Ongelezen bericht door Lowieze »

Danieldewit schreef:Ik heb mijn declaratie van zilveren kruis ontvangen die niet klopt. Na bellen met zowel zilveren kruis als met de apotheker wordt ik van het kastje naar de muur gestuurd. Zilveren Kruis zegt dat de declaratie klopt met de medicijnen die ik heb gekregen, maar oo papier heb ik de lijst met medicijnen die ik echt hebt gekregen van de apotheek. Het gaat om een preventie middel. Ik weet dat ik die zelf moet betalen omdat deze nog niet in de verzekering zit. Tot zover oké. Maar omdat zilveren kruis het duurste middel voorschrijft wat de apotheker moet uitgeven en ik dat niet wil, omdat een zelfde middel er is voor ongeveer €55,- ipv €428,- wil ik het goedkope middel. Dit doet namelijk hetzelfde. Bij zilveren kruis kom ik er niet doorheen en wordt de telefoon op de haal gegooid. Bij de apotheek wordt ik goed geholpen, maar kunnen ze weinig voor mij doen. Alleen uitzoeken of ze het verkeerde middel bij zilveren kruis hebben gedeclareerd. Op de lijst die ik in handen heb, staat precies wat ik heb gekregen en met welk bedrag. Wie heeft dit eerder mee gemaakt dat je een duur middel voorgeschreven krijgt, terwijl er een goedkoop alternatief is wat precies het zelfde doet. Hoe los ik dit op zodat ik niet het dure middel hoef te betalen wat ik niet heb gekregen?

Welk medicijn heeft u uiteindelijk meegenomen? Ik begrijp niet helemaal dat u het heeft over een preferent middel wat u zelf moet betalen. Het preferentiebeleid is er juist om goedkopere medicijnen te gebruiken, die ook vergoed worden door uw zorgverzekering.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Medicijndeclaratie bij Zilveren Kruis klopt niet

Ongelezen bericht door vroem »

ik kan mij voorstellen dat zorgverzekeraars soms voor toch de duurdere variant kiezen. bv wanneer er met een fabrikant een package deal is samen met andere meer gebruikte. Waardoor er per saldo toch voordeel is. Ik kan mij ook voorstellen dat er toch voor een duurdere gekozen wordt bv omdat de goedkopere ontoereikend is gebleken in werking.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Medicijndeclaratie bij Zilveren Kruis klopt niet

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Allereerst het hele verhaal zoals al gebeurt overal neerzetten. Echt omgekeerde wereld.
Hoe meer dit gelezen wordt hoe beter.
Trek hier eens aan de bel: https://www.medicijngebruik.nl/nieuws/detail/20404
Verder aan het eind van het jaar een andere verzekeraar zoeken die geen preferentiebeleid hanteert.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Medicijndeclaratie bij Zilveren Kruis klopt niet

Ongelezen bericht door Lowieze »

wilhelmima1 schreef:Allereerst het hele verhaal zoals al gebeurt overal neerzetten. Echt omgekeerde wereld.
Hoe meer dit gelezen wordt hoe beter.
Trek hier eens aan de bel: https://www.medicijngebruik.nl/nieuws/detail/20404
Verder aan het eind van het jaar een andere verzekeraar zoeken die geen preferentiebeleid hanteert.
Daar zou ik nog even mee wachten. Misschien gewoon een fout van de apotheek die weer recht gezet kan worden:
"Bij de apotheek wordt ik goed geholpen, maar kunnen ze weinig voor mij doen. Alleen uitzoeken of ze het verkeerde middel bij zilveren kruis hebben gedeclareerd"

Speedy123
Berichten: 1143
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Medicijndeclaratie bij Zilveren Kruis klopt niet

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Nijogeth schreef:Klinkt eerder alsof de apotheker er meer geld uit wil halen, omdat men ruim 8x zoveel krijgt als men het duurdere medicijn declareert. Ik neem aan dat u dit medicijn aan Zilveren Kruis moet betalen? Of heeft u al afgerekend bij de apotheek?
Nee zo werkt het niet, standaard vergoed het Zilveren kruis de norm vergoeding die in hun systeem vastgelegd is. Levert de apotheker een duurder middel, dan is dat jammer voor de apotheker. Zo zorgt Zilveren Kruis ervoor dat de apotheker altijd het voorkeursmiddel verstrekt want anders kost het de apotheker geld.

In dit geval is het een merkwaardiger uitzondering die de andere kant op werkt. Het Zilver Kruis vergoed het duurdere merk aan de apotheker terwijl een goedkoper merk is verstrekt. Kennelijk vind men dat de geodkopere variant niet van dezelfde kwaliteit?

Wat ik alleen niet begrijp, normaliter moeten medicijnen die niet vergoed worden gewoon direct afgerekend worden bij de apotheek. Wellicht vergoed Zilveren Kruis het middel wel en wordt het ten laste gebracht van het eigen risico? Dit begrijp ik echt niet.

Het enige wat u kunt doen is bezwaar maken bij het Zilveren Kruis, de rekening niet betalen en wachten totdat de deruwaarder de dagvaarding uitbrengt. Dan moet u uw zaak voorleggen aan de rechter en die zal beslissen wie er gelijk heeft. Verliest u, dan moet u ook op incasso kosten, kosten van dagvaarding, kosten zaakgemachtigde en de kosten van het griffie recht betalen.
Laatst gewijzigd door Speedy123 op 25 mei 2018 04:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Speedy123
Berichten: 1143
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Medicijndeclaratie bij Zilveren Kruis klopt niet

Ongelezen bericht door Speedy123 »

vroem schreef:ik kan mij voorstellen dat zorgverzekeraars soms voor toch de duurdere variant kiezen. bv wanneer er met een fabrikant een package deal is samen met andere meer gebruikte. Waardoor er per saldo toch voordeel is. Ik kan mij ook voorstellen dat er toch voor een duurdere gekozen wordt bv omdat de goedkopere ontoereikend is gebleken in werking.
Dat is alleen van toepassing indien de medicatie vergoed wordt. Als de klant het zelf moet betalen, is het Zilveren Kruis helemaal geen partij. Dit is echt een vvreemd iets in het verhaal van TS, niet vergoedde medicatie moet je direct afrekenen bij de apotheek.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Medicijndeclaratie bij Zilveren Kruis klopt niet

Ongelezen bericht door kweenie »

Het gaat om een preventie middel. Ik weet dat ik die zelf moet betalen omdat deze nog niet in de verzekering zit. Tot zover oké. Maar omdat zilveren kruis het duurste middel voorschrijft wat de apotheker moet uitgeven en ik dat niet wil, omdat een zelfde middel er is voor ongeveer €55,- ipv €428,- wil ik het goedkope middel
Dit begrijp ik even niet. Het middel wordt niet vergoed, maar toch zou zilveren kruis voorschrijven welk merk er wordt verkocht?

Ook schrijf je dat je een duurder middel voorgeschreven kreeg dan je wou. Maar ik neem aan dat de arts het middel voorschrijft? Heeft hij op het recept wel duidelijk aangegeven welk middel het meest zijn?

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Medicijndeclaratie bij Zilveren Kruis klopt niet

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Speedy123
"Het enige wat u kunt doen is bezwaar maken bij het Zilveren Kruis, de rekening niet betalen en wachten totdat de deruwaarder de dagvaarding uitbrengt. Dan moet u uw zaak voorleggen aan de rechter en die zal beslissen wie er gelijk heeft. Verliest u, dan moet u ook op incasso kosten, kosten van dagvaarding, kosten zaakgemachtigde en de kosten van het griffie recht betalen."

Zoals ik het begrijp heeft TS het goedkopere middel meegenomen, maar heeft de apotheek per ongeluk de rekening voor het duurdere middel gedeclareerd bij de zorgverzekering.
TS zou dan bij de zorgverzekering uitstel van betaling per e-mail moeten vragen ivm een fout van de apotheek. Daarna de apotheek aanspreken op hun fout en vragen om een correctie.

Speedy123
Berichten: 1143
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Medicijndeclaratie bij Zilveren Kruis klopt niet

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Lowieze schreef:@Speedy123
"Het enige wat u kunt doen is bezwaar maken bij het Zilveren Kruis, de rekening niet betalen en wachten totdat de deruwaarder de dagvaarding uitbrengt. Dan moet u uw zaak voorleggen aan de rechter en die zal beslissen wie er gelijk heeft. Verliest u, dan moet u ook op incasso kosten, kosten van dagvaarding, kosten zaakgemachtigde en de kosten van het griffie recht betalen."

Zoals ik het begrijp heeft TS het goedkopere middel meegenomen, maar heeft de apotheek per ongeluk de rekening voor het duurdere middel gedeclareerd bij de zorgverzekering.
TS zou dan bij de zorgverzekering uitstel van betaling per e-mail moeten vragen ivm een fout van de apotheek. Daarna de apotheek aanspreken op hun fout en vragen om een correctie.
Zoals ik al aangaf, zo werkt het niet. De apotheker bepaald niet wat hij declareert, de zorgverzekeraar bepaald wat er vergoed wordt. Verstrekt de apotheker een duurder middel, dan is dat pech voor de apotheker. De enige uitzondering is een speciale verklaring van de doker.

Wat hier niet klopt is dat Zilveren Kruis helemaal geen partij is want het middel wordt volgens TS niet vergoed. TS zou het daarom zelf af hebben moeten rekenen bij de apotheker. De apotheker moet het helemaal niet declareren bij het Zilveren Kruis, niet het goedkope medicijn noch het dure medicijn.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Medicijndeclaratie bij Zilveren Kruis klopt niet

Ongelezen bericht door Lowieze »

Speedy123 schreef:
Lowieze schreef:@Speedy123
"Het enige wat u kunt doen is bezwaar maken bij het Zilveren Kruis, de rekening niet betalen en wachten totdat de deruwaarder de dagvaarding uitbrengt. Dan moet u uw zaak voorleggen aan de rechter en die zal beslissen wie er gelijk heeft. Verliest u, dan moet u ook op incasso kosten, kosten van dagvaarding, kosten zaakgemachtigde en de kosten van het griffie recht betalen."

Zoals ik het begrijp heeft TS het goedkopere middel meegenomen, maar heeft de apotheek per ongeluk de rekening voor het duurdere middel gedeclareerd bij de zorgverzekering.
TS zou dan bij de zorgverzekering uitstel van betaling per e-mail moeten vragen ivm een fout van de apotheek. Daarna de apotheek aanspreken op hun fout en vragen om een correctie.
Zoals ik al aangaf, zo werkt het niet. De apotheker bepaald niet wat hij declareert, de zorgverzekeraar bepaald wat er vergoed wordt. Verstrekt de apotheker een duurder middel, dan is dat pech voor de apotheker. De enige uitzondering is een speciale verklaring van de doker.

Wat hier niet klopt is dat Zilveren Kruis helemaal geen partij is want het middel wordt volgens TS niet vergoed. TS zou het daarom zelf af hebben moeten rekenen bij de apotheker. De apotheker moet het helemaal niet declareren bij het Zilveren Kruis, niet het goedkope medicijn noch het dure medicijn.
Maar we weten niet zeker wat TS heeft meegenomen naar huis. Ik ga er vanuit dat de apotheker foutief gedeclareerd heeft, terwijl TS het goedkope middel heeft meegenomen. En dan werkt het precies zoals ik al zei.
Ik ga vooralsnog niet uit van opzet van de apotheek.
En of het vergoed wordt? Volgens mij haalt TS e.e.a. door elkaar.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Medicijndeclaratie bij Zilveren Kruis klopt niet

Ongelezen bericht door marnix »

@daniel, : Het gaat om een preventie middel. Ik weet dat ik die zelf moet betalen omdat deze nog niet in de verzekering zit,"
U weet zeker dat u ook bedoelt wat hier staat?

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Medicijndeclaratie bij Zilveren Kruis klopt niet

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Ongeacht of het wel of geen preventief middel is of iets anders als er geen vergoeding is vanuit de verzekering gaat de nota ook niet naar de verzekering.
Wel bewaren als aftrekpost voor de aangifte Inkomstenbelasting 2018.
Het declareren van de apotheek richting verzekeraar klinkt/is niet logisch.
Op de nota van de apotheek staan codes en die geven aan of er wel of geen vergoeding is.
Laat de verzekeraar schriftelijk reageren. Ga dit niet telefonisch afhandelen. Ongeacht wat het antwoord is.

Gesloten