LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pas op met paniek zaaien

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
manoeska

Pas op met paniek zaaien

Ongelezen bericht door manoeska »

Het is heel goed dat naar voren komt dat de bijwerkingen van het middel seroxat gevaarlijk kunnen zijn. In die zin vind ik het programma goed. Het is een goede boodschap aan de overheid en ik hoop dat de farmaceutische industrie dit ook serieus gaat bekijken. Dat ze hun doelen verder stellen dan de verkoop alleen van Seroxat.
Seroxat heeft letterlijk mijn leven gered. Ik had 15 jaar lang fobieën, angsten en depressies. En met Seroxat verdwenen deze als sneeuw voor de zon. Maar na 7 jaar gebruik is het weer mis gegaan. Ik kreeg opnieuw depressies. Mijn huisarts heeft in eerste instantie de seroxat verhoogd. Dat sloeg daarvoor aan, maar daarna niet meer. Ik kreeg daarna een licht manische periode. In het boek opgenomen van Paul Witteman las ik stukje van Dokter Kahn (psychiater). daarin stond dat een te hoge dosis anti-depressiva ook een manie kon veroorzaken. Of die veroorzaker nu seroxat is of dat er sprake was van een echte manie weet ik nog steeds niet.
Ik denk dat dit programma een goede boodschap ook kan zijn aan huisartsen die te snel de middelen voorschrijven. Maar vergeet vooral niet dat het ook levens redt, in ieder geval het mijne.
Toch ben ik enigszins verontrust. Vandaag is mijn eerste dag zonder seroxat. HEt bleek dat seroxat niet langer aansloeg en ik ben overgegaan op remeron. Ik ben dus nu extra gewaarschuwd. In de bijsluiter (hoewel het is meer een mooi modeboekje) van remeron staan weinig tot geen bijwerkingen.
Gelukkig heb ik een goede psychiater die me gewaarschuwd heeft: vooral in het begin kunnen de klachten in alle hevigheid terugkomen. Dus dan bestaat bij mij ook het gevaar voor zelfdoding. Tijdens een depressie denk je daar gewoon heel veel aan. Ik ben nu dus extra gewaarschuwd.
Als er mensen zijn die enige ervaring hebben met remeron zou ik het graag willen horen.
Voor mij blijft het volgende belangrijk: seroxat heeft geholpen en ik zoek nog steeds samen met de psychiater naar pillen die mij kunnen helpen. En als ik dat niet zou doen, zou ik allang onder de trein liggen. Ik heb dus hoop. En voor alle depressieve mensen die willen blijven hopen: wees je bewust van de gevaren maar blijf doorvechten en overleef. je mag kritisch zijn, maar blijf hopen. Hoop is zo belangrijk.

Inky

Re: Pas op met paniek zaaien

Ongelezen bericht door Inky »

Allereerst zal ik vertellen wat mijn ervaring met remeron is. Helaas niet azo goed want ik had juis bij *dit* medicijn zelfmoord neigingen.. Echt neigingen, zoals je wel de neiging hebt iemand die je mateloos ergerd een opdoffer te verkopen. Een gevoel in je armen en je ziet die al uitzwaaien. In mijn geval had ik dit gevoel terwijl ik een vleesmes afwaste.. Ik zal niet verder in detail treden.

Hierop verder gaand, wil ik benadrukken dat het dus niet alleen Seroxat is die dit *kan* veroorzaken. Het ligt aan de persoon. De een reageerd op Seroxat verkeerd, de andere weer op andere medicijnen. Ik wil ook benadrukken dat het vaak hopeloos tekort schiet aan gedegen begeleiding van patienten. Veel te snel wordt het voor geschreven. Een lichte depressie of rusteloosheid heeft *geen* seroxat nodig. Ik lijd al 18 jaar aan paniek stoornis, post traumatische stress stoornis en depressies. 3 jaar lang heb ik Seroxat gebruikt, met kleine onderbrekingen wegens zwangerschap. Ik ben begonneb met 20mg/d, later gegaan naar 30mg/d. Mijn leven veranderde compleet. Ik ontdekte hoe het is om je goed te voelen, om in staat te zijn om in de buitenwereld te begeven, om niet depressief te zijn.

Nu ben ik 3 weken geleden gestopt met seroxat zonder al te veel problemen. Nog eens wil ik benadrukken hoe belangrijk de begeleiding is die je krijgt. Al te veel mensen worden met een pilletje naar huis gestuurd en aan hun lot over gelaten.

Nog een kleine opmerking. Ik sta nogal sceptisch tegenover de bevindingen van een Britse "expert", wetende hoe fobisch deze zijn tegenover anti-depressiva, met name benodiapines.

Mvg, Inky (^_-)

Bas

Re: Pas op met paniek zaaien

Ongelezen bericht door Bas »

Ik heb niet de hele discussie gevolgd, maar wil het volgende kwijt.

Via mijn huisarts ben ik aan de Seroxat geraakt en was daar redelijk tevreden over. Bijwerkingen: af en toe duizelig, slecht slapen, vergeetachtigheid, geen zin in sex etc.

Van mijn huisarts geen waarschuwingen gekregen.
Mijn voorstel om te minderen (van 1 naar halve tablet / dag) vondt hij prima en heeft me niet gewaarschuwd voor evt effecten. Nou vielen die bij mij wel mee, wat down en na een week of twee, ineens spier trekkingen in mijn rug.

Toen ben ik op het net gaan zoeken en vond de volgende site in GB (http://www.socialaudit.org.uk/disc560_toc.htm#000000a7)
Hier staan veel beschrijvingen van de problemen die mensen hebben ervaren met minderen / stoppen. Zeer de moeite waard om te lezen.
Het is bemoedigend om te lezen dat je niet de enige bent...

Mbt de uitzending: ik had nog niet gehoord dat je ook zelfmoord neigingen van het middel kreeg (ik had ze vooraf al en een tijd was het beter, maar toch niet weg...).

Succes allemaal.

dicky

Re: Pas op met paniek zaaien

Ongelezen bericht door dicky »

ook ik wil even reageren op de uitzending van 16-9
ik slik sinds maart zoloft 50. 1 tabletje per dag mijn huisarts heeft mij heel goed begeleid.ik heb eerst een groot bloedonderzoek gehad.
toen ik met zoloft begon,kreeg ik er tijdelijk een ander medicijn bij,omdat de klachten in het begin even erger worden.
na een week ben ik hier weer mee gestopt,omdat zoloft bij mij veel baat heeft.
in het begin moest ik vaak bij mijn huisarts terugkomen,om te controleren hoe het ging.
ik slik zoloft nu zes maanden,en ik voel me er prima bij.
ik vind,dat er in radar wel heel erg negatief over gedaan wordt,en er geen positieve reacties aan bod komen
ik wil graag iets meer weten van mensen die de ervaring hebben met afbouwen,want daar kom ik straks ook voor te staan
groetjes dicky jochems

manoeska

Re: Pas op met paniek zaaien

Ongelezen bericht door manoeska »

Inky, geloof ik. Gelukkig heeft mijn psychiater mij gewaarschuwd voor de bijwerkingen. Ik had al suïcidale neigingen en ik weet dat ze weer zeker in het begin gevaarlijk kunnen zijn. Ik mag indien nodig deze neigingen tempen met valium. gelukkig heb ik dat nog niet hoeven te doen. goed dat je ook waarschuwt over de algemene mening, maar ik denk dat het altijd goed is om alles goed te bekijken

Inky

Re: Pas op met paniek zaaien

Ongelezen bericht door Inky »

Dit wilde ik ook nog even kwijt. Let wel, dit zijn mijn gedachten gangen, geen wetenschappelijke beweringen. De Britse expert beruste zijn uitlatingen op studies met gezonde mensen. Veel mensen krijgen het medicijn voorgeschreven die het eigenlijk niet nodig hebben, gewoon doordat de huisarts, door de hoge werkdruk, niet of nouwelijks de tijd heeft om zich in de klachten te verdiepen.

Paroxetine verhoogt het serotonine gehalte in je hersenen, een hormoon. Wat doen hormonen met mensen, kijk naar dopamine, testosteron of oestrogeen. Allen hebben invloed op je gemoeds toestand en gedrag. Wat gebeurd er als iemand paroxetine krijgt die het eigenlijk niet nodig heeft? Wordt het serotonine gehalte dan niet veel te hoog? En wat is de invloed daarvan op het gedrag?

Bye! Inky (^_-)

miep

Re: Pas op met paniek zaaien

Ongelezen bericht door miep »

Ook ik slik seroxat en het heeft ook mijn leven verbetert.Ik ben zelfs een tijdje gestopt om zwanger te worden. dit ging prima ,je moet het wel onder begeleiding doen. Ik had hooguit wat last van duizeligheid.Wat zou ik zonder dit medicijn doen. we krijgen het toch niet zomaar voorgeschreven, of wel soms? Ik heb al vele medicijnen gehad en dit sloeg echt aan ,Het gaat me goed ,dus wat wil ik nog meer!

valerie

Re: Pas op met paniek zaaien

Ongelezen bericht door valerie »

Ikzelf gebruik nu ± 8 jaar Seroxat. In het begin 20 mg. per dag en nu 10 mg. per dag, maar wil van dit medicijn af.
Vorig jaar vroeg ik dit aan mijn huisarts en ze zei, neem om de dag maar 10 mg. en de volgende dag niets en doe dit 2 maanden en dan stoppen met de Seroxat. Zo gezegd zo gedaan, nou ik dacht dat ik wel tegen de muren op kon vliegen, jeetje zeg wat voeld ik mezelf naar. Nu weet ik niet of deze verschijnselen sterker waren bij mij omdat ik net op de 60 mg. per dag van prednison moest gaan gebruiken i.v.m. een huidziekte, maar toch? Ik gebruik nu 10 mg. Prednison per dag en dus 10 mg. Seroxat. Graag willen mijn vriend en ik, zodra ik beter ben van de ziekte waarom ik helaas Prednison moet gebruiken, aan kinderen beginnen. Ben alleen zo enorm bang voor de afkikverschijnselen van de Seroxat.
Heeft iemand een tip voor me?

Tim

Re: Pas op met paniek zaaien

Ongelezen bericht door Tim »

Ik slikte dit middel ook maaar ben sinds vorige week gestopt . Ik heb een buitengewoon nare ervaring opgelopen . Ik heb mijn jongste broer levenloos in zijn huis aangetroffen . dit heeft bij mij iets doen knappen en na hulp te hebben gezocht werd sero voor geschreven de bijwerkingen die ik ondervind zijn geen normale ontlasting agressief angstig geen grenzen enzv . Min broer is ook overleden aan een soort gelijk middel nl ZYBAN hij is hier door in een psychose geraakt en beroofde zichzelf daarna op gruwelijke wijze van het leven . Henk is 32 jaar oud geworden

Inky

Re: Pas op met paniek zaaien

Ongelezen bericht door Inky »

Tim, wat verschrikkelijk! Om dit te moeten meemaken. Ik vind het daaromook moeilijk om te reageren op de bijwerkingen die je hebt ondervonden.

Een abnormale ontlasting had ik ook, veel ophouden, dan erm.. na een dag of 3-4 een half uur op het toilet vertoeven.. Bij nervosiet nauwelijks op tijd het toilet halen. Dit kan ook weer prikkelbare darm syndroom zijn.

en ja, een vroegere vriendin van mij raakte ook in psychose, dit door slaap gebrek. Ze kon absoluut niet meer slapen door seroxat. Maar het is toch weer moeilijk te zeggen of seroxat alleen de oorzaak is. Je hebt, natuurlijk, zo wie zo al een weerstand tegen anti-depressiva. Dit kan ook invloed hebben hoe je er op reageerd. Ik weet ook niet wat voor hulp je verder nog hebt gekregen.

Agressie is ook een symptoom van PTSS (post traumatische stress stoornis), alsmede angsten en geen grenzen kennen. Is daar ook aandacht aan besteed? Het slikken van seroxat alleen heeft in'dat geval ook weinig effect. Het verwerken van wat je hebt mee gemaakt is darbij onzettend belangrijk en medicatie kan daarbij een ondersteunig zijn, geen geneesmiddel.

Sterkte! Inky

Ingrid

Re: Pas op met paniek zaaien

Ongelezen bericht door Ingrid »

Dag Manoeska,
graag wil ik reageren op je vraag of iemand er varing heeft met remeron. Mijn eerste middel was prosac(fluoxetine). Ik voelde mij daar eigenlijk heel goed bij. Had geen bijwerkingen alleen was mijn sexuele gevoel nagenoeg verdwenen. Van mijn huisarts heb ik toen remeron voorgeschreven gekregen. Dat slik ik nu een maand of drie. Ook daar voel ik mij goed bij. Mijn sexuele gevoelens zijn bijna weer op het oude niveau. Ik kan er althans goed mee leven. Ik heb het t.v programma van radar niet gezien. Wel heb ik reactie's van mijn familie gekregen dat ik er voorzichtig mee moet zijn. Zelf werk ik in de psychiatrie. Ik weet als geen ander dat de meeste antipsychotica/antiedepressieva bijwerkingen geven.Het is altijd een koste/bate plaatje. Je levert iets in en het is maar de vraag of je er voldoende voor terugkrijgt. Antiedepressieva dient eigenlijk alleen gebruikt te worden onder begeleiding van therapie. Ik ben er erg tevreden over en ik voel mij een stuk beter. Mijn somberheid die ik mijn hele leven al bij mij heb gedragen is verdewenen. Ik voel mijn een stuk gelukkiger. Na een jaar ga ik stoppen met het middel en hoop ik het niet meer nodig te hebben. Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt.

Ingrid

Gesloten