Krijg medicijnen niet mee ondanks medische noodzaak

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Corhanna

Krijg medicijnen niet mee ondanks medische noodzaak

Ongelezen bericht door Corhanna » 14 jan 2020 04:20

Al jaren loop ik tegen het probleem aan dat ik bepaalde medicatie, niet mee krijg ondanks dat er medishenoodzaak op het recept staat. Ik heb zelfs syp enzymen test gehad, en nog steeds krijg ik ze niet mee. Ik moet nu altijd eerst uotzoeken welke apotheek wat leverd en van welke leverancier. Gevolg deel komt via post of pakket van de nationale apotheek, anderdeel b.v nieuwe of tijdelijke medicijnen uit buurt apotheek.
Iemand tips, huisarts is er mee bezig geweest zorgverz maar in het systeem staat gewoon dat ik ze niet krijg punt.
Laatst gewijzigd door Radar op 14 jan 2020 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderator aangepast ter verduidelijking

berndv

Re: Krijg medicijnen niet mee ondanks medische noodzaak

Ongelezen bericht door berndv » 14 jan 2020 11:16

is er ook een reden dat u ze niet mee krijgt? Oftewel, waarom staat in "het systeem" dat u ze niet mee krijgt? Daar zou toch een antwoord op moeten kunnen komen via huisarts/apotheek/zorgverzekering?

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze » 14 jan 2020 11:17

Corhanna schreef:
14 jan 2020 04:20
Al jaren loop ik tegen het probleem aan dat ik bepaalde medicatie, niet mee krijg ondanks dat er medishenoodzaak op het recept staat. Ik heb zelfs syp enzymen test gehad, en nog steeds krijg ik ze niet mee. Ik moet nu altijd eerst uotzoeken welke apotheek wat leverd en van welke leverancier. Gevolg deel komt via post of pakket van de nationale apotheek, anderdeel b.v nieuwe of tijdelijke medicijnen uit buurt apotheek.
Iemand tips, huisarts is er mee bezig geweest zorgverz maar in het systeem staat gewoon dat ik ze niet krijg punt.
Om welke reden staat dit in “het systeem” ?

Morganlefay

Ongelezen bericht door Morganlefay » 14 jan 2020 12:10

Niet alle apotheken mogen bepaalde medicatie leveren.
Denk vb aan medicatie als Thalidomide.
Dus graag wat meer uitleg welk soort medicatie het is.

mahadma

Ongelezen bericht door mahadma » 14 jan 2020 12:58

Thalidomide is een geneesmiddel dat door een in Stolberg gevestigd Duits farmaceutisch bedrijf, op 1 oktober 1957 als slaapmiddel, sedativum, pijnstiller en als middel tegen zwangerschapsbraken op de markt kwam. In 1960 werd het in meer dan veertig landen gebruikt. Bron : Wikipedia
Formule: C13H10N2O4

Morganlefay

Ongelezen bericht door Morganlefay » 14 jan 2020 15:03

mahadma schreef:
14 jan 2020 12:58
Thalidomide is een geneesmiddel dat door een in Stolberg gevestigd Duits farmaceutisch bedrijf, op 1 oktober 1957 als slaapmiddel, sedativum, pijnstiller en als middel tegen zwangerschapsbraken op de markt kwam. In 1960 werd het in meer dan veertig landen gebruikt. Bron : Wikipedia
Formule: C13H10N2O4

https://www.kanker.nl/kankersoorten/mul ... el-myeloom
Mijn insteek is geweest dat niet alle middelen zomaar door een apotheker geleverd kunnen/mogen worden. Ondanks dat het medisch een noodzaak is.
Dus de vraag welk middel of anders de stofnaam krijgt TS niet ondanks medische noodzaak of probeert iemand via een andere insteek https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... odzaak.htm een middel alsnog vergoed te krijgen terwijl verzekeraar/apotheek moeilijk doet.

Hawk-Eye

Ongelezen bericht door Hawk-Eye » 20 jan 2020 15:32

gaat om de reaktie op het medicijn en daarom moet u een bepaald medicijn van een bepaald merk krijgen snap ik uit uw verhaal gezin de enzymentest...

als u een medische noodzaak voor een bepaald medicijn heeft mag uw apotheek hier niet zo maar vanaf wijken, kaart dit aan en als de apotheek geen kant op wil dien een klacht in bij medisch tuchtcollege...

de arts bepaalt namelijk welk medicijn u krijgt, soms word dit vervangen voor een goedkoper medicijn maar als u daar klachten van ondervind dan is er een medische noodzaak voor het medicijn welk de arts voorschrijft!!!

Als u naar de apotheek gaat praat hier dan over met hem/haar en leg nogmaals voor dat u NIET GOED reageert op generieke middelen...

Esceha

Ongelezen bericht door Esceha » 20 jan 2020 16:21

Eigen schuld als men in plaats van merkmedicijnen gemalen dakpannen (zoals ik dat altijd noem) krijgt geleverd. ONVZ hanteert geen voorkeursbeleid en derhalve geen restricties. Degenen die ten aanzien van de premie goedkoper uit willen zijn, moeten de gevolgen dragen.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze » 20 jan 2020 16:31

Hawk-Eye schreef:
20 jan 2020 15:32

(...)

als u een medische noodzaak voor een bepaald medicijn heeft mag uw apotheek hier niet zo maar vanaf wijken, kaart dit aan en als de apotheek geen kant op wil dien een klacht in bij medisch tuchtcollege...
(...)
Daar gaat het medisch tuchtcollege niet over. Als u er niet uit komt met de apotheek, kunt u overleggen met uw zorgverzekeraar.
Komt er nog geen oplossing, dan kunt u daarna eventueel nog naar de Geschillencommissie Openbare Apotheken, onderdeel van de Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg (SKGE).

Hawk-Eye

Ongelezen bericht door Hawk-Eye » 21 jan 2020 08:35

Lowieze schreef:
20 jan 2020 16:31
Hawk-Eye schreef:
20 jan 2020 15:32

(...)

(...)
Daar gaat het medisch tuchtcollege niet over. Als u er niet uit komt met de apotheek, kunt u overleggen met uw zorgverzekeraar.
Komt er nog geen oplossing, dan kunt u daarna eventueel nog naar de Geschillencommissie Openbare Apotheken, onderdeel van de Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg (SKGE).
Zie link!!!

https://www.tuchtcollege-gezondheidszor ... een-klacht

Plaats reactie