LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Paracetamol met Codeïne

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
nldees
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 feb 2013 13:18

Paracetamol met Codeïne

Ongelezen bericht door nldees »

Hallo allemaal,

Sinds 1 januari 2013 staat Paracetamol Codeïne 500/20mg niet meer op de lijst voor medicijnen die in het basispakket vallen. Nu is er voor ons geen alternatieve pijnstiller i.v.m. die chronische ziekte. Krijg een jaar-recept voor 6-8 stuks per dag. Dit is dus al geen pretje, maar er is gewoon geen alternatief. Nu heb ik op internet rondgekeken en kom op de website medicijnkosten.nl hier kan ik een berekening maken wat dit medicijn mij dus gaat kosten en wat er zelf betaald moet worden (alles dus).

Gezien we een jaarrecept hebben X dagen - X pillen kan ik een berekening maken voor de kosten. Ik kom dan uit op:
Sandoz:
€ 216,66

Geneesmiddel met de laagste kosten
€ 196,11

Geneesmiddel met de hoogste kosten
€ 218,02

Als ik uit ga van de Sandoz die al jaren geslikt worden is dit (gedeeld door 12) €18 per maand. Voor een chronisch zieke met de € 350 eigen risico een aardig bedrag. Nu zegt de apotheek: "Wij mogen niet meer leveren dan 1-2 maanden en dat zijn dan circa 360 stuks. Nu berekenen zei gewoon die prijs door en dan is ineens het maandbedrag €30 euro, eigenlijk is dit dus pure winst voor de apotheker want hij kan ze wel per jaar inkopen. Hij zou natuurlijk ook het 'voordeel' kunnen doorrekenen aan de patiënt. Gezien dit medicijn niet zonder recept is te verkrijgen zit je altijd vast aan iemand die dus minimaal €12 per maand in zijn zak steekt.

Hebben jullie hier ervaringen mee en is hier een meldpunt voor dit soort dingen of iets dergelijks. Ik vind het een flink bedrag wat er neergelegd moet worden omdat de apotheker vind dat ie het per maand moet verstrekken, terwijl we gewoon in bezit zijn van een jaarrecept en de apotheker dus wel kan inkopen voor een jaar, de houdbaarheid van deze medicijnen is ook + 1 jaar. Dus waarom?

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Paracetamol met Codeïne

Ongelezen bericht door ruud_a »

ik dacht dat die paracetamol met codeine ook gewoon bij het kruitvat te koop was?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Paracetamol met Codeïne

Ongelezen bericht door tenormin »

Jammer dat je geen aanvullende verzekering hebt, maar dat komt natuurlijk door persoonlijke omstandigheden/keuze maken. Krijg ze (ook chronisch) wel vergoed maar wat je schrijft dat ze een houdbaarheidsdatum hebben van een jaar is onjuist: mijn laatste 3 maandelijkse "portie" was in december en niet meer gebruiken na 02-'2017 = Paracetamol/Codeïnefosfaat Mylan 500/10mg. Krijg ook rest van medicijnen per 3 maanden, langer mag niet. Wel gewoon herhalingsrecepten. Of er een meldpunt is, daar kan ik geen zinnig woord over zeggen, sorry.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Paracetamol met Codeïne

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ruud nee dat is coffeine....

para codeine is er idd uit sinds 1 jan..
ik heb het jaren geslikt in hevige dosis...1500/50 3x per dag,dwz 2x20 en 1x 20 en dat 3x...
tot ik bloed ging prikken en mijn lever het niet fijn meer vond...

ik wil je alleen waarschuwen para jarenlang gebruik is niet goed! en lang niet zo onschuldig als men denkt.
denk niet jij hebt makkelijk praten ik heb zat andere medicatie...en nog kom ik nooit maar dan ook nooit pijnvrij..

je bent helaas niet de enige die veel medicatie bij moet betalen,er zijn hier al veel topics over geweest.
ze halen steeds meer eruit en je moet steeds meer gaan betalen,bv de anti depri middelen geef voorbeeld,diazepam moet ik zelf betalen,drank voor mijn maag op voorschrft van internist zelf betalen ,fles a 7,49 doe ik 2,5 dag mee,gelukkig de maagbeschermers die ik krijg wel vergoed omdat het chronisch is,
ik krijg maandelijks due een hele hoge rekening...

het enige wat je kan doen,is dit jaar alle rekeningen bewaren volgend jaar proberen af te trekken van de belasting..

helaas is mijn drempel altijd net te....omdat mijn man gelukkig een goede baan heeft..
dus mij hoor je niet klagen,al hoewel ik het van de gekke vind,wordt op alles gestraft maar goed.

ik heb het beter als een chronisch zieke die van minimum moet leven en ook dit nog eens moet betalen..

heb het er met je huisarts over of er geen andere pijnstilling is,er is genoeg!!

ik ben na de slechte leverwaarde accuut gestopt en hoef never nooit meer een para...
godzeidank herstelde hij zich,zag me al op de lijst staan..

dus kan je het niet betalen of wil je het niet betalen...ga naar huisarts en heb het erover...

nogmaals je bent niet de enige.....en geloof me het wordt steeds erger!

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Paracetamol met Codeïne

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@tenormin

het maakt soms niet uit of je av hebt of niet...
heb je dit jaar al para gehad???nee he?
je schijft dec laatste portie gehad,dus zou er rekening mee houden...zal de apotheek eens bellen

nldees
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 feb 2013 13:18

Re: Paracetamol met Codeïne

Ongelezen bericht door nldees »

Uiteraard heb ik wel een aanvullende verzekering, maar daar valt dit nog net buiten, dan zou ik nog veel meer per maand moeten betalen. Dat scheelt al 20 euro per maand om mij daarvoor te verzekeren, om 20 euro vergoed te krijgen.
dat ze een houdbaarheidsdatum hebben van een jaar is onjuist: mijn laatste 3 maandelijkse "portie" was in december en niet meer gebruiken na 02-'2017
ik schreef + 1 jaar. het is nu 2013 als jij dus in 12-2012 een portie hebt gehad die niet meer tot 02-2017 te gebruiken zijn is dat dus ruim 4 jaar ( + 1 jaar dus).

@ruud_a Paracetamol met Codeïne is alleen op recept verkrijgbaar, je zult je vergissen met Coffeïne.

nldees
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 feb 2013 13:18

Re: Paracetamol met Codeïne

Ongelezen bericht door nldees »

heb het er met je huisarts over of er geen andere pijnstilling is,er is genoeg!!
Als je nieren zijn aangetast door een bepaalde ziekte, kun je bovenstaand op je buik schrijven. Er zijn dan geen pijnstillers meer die je mag hebben anders dan de codeïne. En ook nooit pijnvrij. Dit maakt het nog wat leefbaar.

Het gaat mij er niet om dat het uit het basispakket is gehaald, het gaat mij er meer om dat als ik bekijk wat ik aan kosten kwijt ben ik 142 euro goedkoper uit ben als de apotheker de prijzen niet zo opvoert. DAAR heb ik dus mijn vragen over. En ja je kunt het uiteraard ook optellen bij je inkomsten belasting als ziektekosten, maar dan heb je alsnog die 142 euro teveel betaald als je het mij vraagt (die je nooit terugkrijgt op het totale bedrag).

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Paracetamol met Codeïne

Ongelezen bericht door sephora30 »

Kun je niet eens rondbellen naar andere apotheken of zij wel gewoon een jaardosis aan je willen verkopen?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Paracetamol met Codeïne

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ja, je nieren zullen het dan toch ook moeilijk hebben met dit??

ik weet wat het is ,leefbaar maken, :oops: helaas...

nou ja ,als je niet alles terug krijgt oke,maar als je iets terug krijgt van belasting is het meegenomen,beter iets als niets?toch..

ja,dat de apotheek prijzen opvoert,nou zoek eens hier in de topics en je komt zoveel tegen,
nog spreken sommige het tegen
maar zolang mijn apotheker!! in een riant huis woont,dikke mercedes rijd enz...denk ik niet dat ze het zo slecht heeft...
natuurlijk is het niet meer zo erg als vroeger...maar..
maar als jij zelf uitzoekt wat het goedkoopste is,dan is het nog maar de vraag,krijg je dat van je verzekering!
die kijken nl ook wat het goedkoopste voor hun is,die hebben bv weer een deal met sandoz of?actavis noem maar wat merken...vergeet niet dat je verzekeraar ook flink de boel beslist...

sterkte met alles.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Paracetamol met Codeïne

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

mogen ze niet doenv oor heel jaar.
omdat het eigenlijk onder opiaten valt,dus gevaarlijk zijn regels voor....

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Paracetamol met Codeïne

Ongelezen bericht door tenormin »

rozemarijntje schreef:@tenormin

het maakt soms niet uit of je av hebt of niet...
heb je dit jaar al para gehad???nee he?
je schijft dec laatste portie gehad,dus zou er rekening mee houden...zal de apotheek eens bellen
Nee, staat voor maart weer op de lijst. Maar apotheek bellen of ik zelf moet betalen? Nou, dat merk ik vanzelf wel. Rekening bewaren (er zullen wel meer dingen "eruit zijn"); misschien aftrekbaar voor volgend jaar. Ga er in ieder geval niet minder pijn van krijgen :mrgreen: of ik nu wel of niet moet betalen. Ja, in portemonnee.

nldees
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 feb 2013 13:18

Re: Paracetamol met Codeïne

Ongelezen bericht door nldees »

maar als jij zelf uitzoekt wat het goedkoopste is,dan is het nog maar de vraag,krijg je dat van je verzekering!
Gezien deze niet meer in het basispakket vallen heeft een verzekeraar natuurlijk niets maar dan ook niets meer te zeggen over het merk dat de apotheek levert. Je kunt dan zelf het goedkopere merk vragen. De rekening komt niet eens op de mat van de verzekering, gezien je al direct bij de apotheek moet betalen. Het verschil tussen de goedkoopste en duurste staat er ook, dat is een minimaal verschil, dus ook dat maakt niet uit. Het gaat erom dat je X per jaar nodig hebt en X per jaar een bedrag kost. Waarom moet de marge dan 12 euro zijn op 18 euro pillen die ze daadwerkelijk kosten?

Het hoeft natuurlijk ook niet PER JAAR geleverd te worden, maar een apotheek weet dat je voor een heel jaar nodig hebt en kan zo dus zelf WEL goedkoop inkopen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Paracetamol met Codeïne

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nldees schreef:
maar als jij zelf uitzoekt wat het goedkoopste is,dan is het nog maar de vraag,krijg je dat van je verzekering!
Gezien deze niet meer in het basispakket vallen heeft een verzekeraar natuurlijk niets maar dan ook niets meer te zeggen over het merk dat de apotheek levert. Je kunt dan zelf het goedkopere merk vragen. De rekening komt niet eens op de mat van de verzekering, gezien je al direct bij de apotheek moet betalen. Het verschil tussen de goedkoopste en duurste staat er ook, dat is een minimaal verschil, dus ook dat maakt niet uit. Het gaat erom dat je X per jaar nodig hebt en X per jaar een bedrag kost. Waarom moet de marge dan 12 euro zijn op 18 euro pillen die ze daadwerkelijk kosten?

Het hoeft natuurlijk ook niet PER JAAR geleverd te worden, maar een apotheek weet dat je voor een heel jaar nodig hebt en kan zo dus zelf WEL goedkoop inkopen.
Weet je bel de aotheek??
Aan gedacht dat het verschillende fabriekanten zijn..

Bij de appie ben je ook meer kwijt voor? DE koffie dan bij de bas van der heijden

Bel je apotheek die kan het je uitleggen..

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Paracetamol met Codeïne

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

nldees schreef: €18 per maand
maandbedrag €30 euro
Ik moest even lachen om die bedragen.... Wow, wat een koopje!! Wij waren hier bijna 100 euro per maand kwijt aan medicatie.

Maar goed, terug naar je probleem: Zilveren Kruis 4 sterren aanvullende polis vergoed wel veel. En anders eens apotheken afbellen wie voor een jaar wil leveren??

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Paracetamol met Codeïne

Ongelezen bericht door tenormin »

En anders eens apotheken afbellen wie voor een jaar wil leveren??
Er zijn geen apotheken (bij mijn weten) die voor een jaar medicijnen mogen leveren. Maximaal 3 maanden (tenzij gisteren er weer een wet of regel is veranderd?)

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Paracetamol met Codeïne

Ongelezen bericht door sjohie »

nldees schreef:
heb het er met je huisarts over of er geen andere pijnstilling is,er is genoeg!!
Als je nieren zijn aangetast door een bepaalde ziekte, kun je bovenstaand op je buik schrijven. Er zijn dan geen pijnstillers meer die je mag hebben anders dan de codeïne. En ook nooit pijnvrij. Dit maakt het nog wat leefbaar.

Het gaat mij er niet om dat het uit het basispakket is gehaald, het gaat mij er meer om dat als ik bekijk wat ik aan kosten kwijt ben ik 142 euro goedkoper uit ben als de apotheker de prijzen niet zo opvoert. DAAR heb ik dus mijn vragen over. En ja je kunt het uiteraard ook optellen bij je inkomsten belasting als ziektekosten, maar dan heb je alsnog die 142 euro teveel betaald als je het mij vraagt (die je nooit terugkrijgt op het totale bedrag).
Normale bedrijfsvoering is dat je voorraden minimaal houdt, want anders neemt het kostbare schapruimte en administratieve tijd en geld in, dus de apotheker zal niet je hele jaarvoorraad al inkopen om het je vervolgens per 2 maanden met een leuke marge door te verkopen. En er is ook nog een kans dat je tussentijds niet meer terugkomt om wat voor reden dan ook, en dan zit hij er weer mee.

De apotheker volgt de regels, en die zullen er legio zijn, aangezien codeïne ten dele valt onder de bepalingen van de opiumwet.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Paracetamol met Codeïne

Ongelezen bericht door Isabel1 »

hai,

apotheken mogen wel voor een jaar leveren,maar het is meestal beleid om dat niet te doen. Veel artsen zijn ook huiverig om medicatie voor een jaar af te geven (ze maken dan liever elke 3 maanden een herhaalrecept) dus meestal wil zowel de art als de apotheek het niet.

Er is inderdaad een regeling voor opiaten, maar daar kan en mag vanaf geweken worden in bepaalde gevallen, gebeurt alleen bijna nooit. Die regeling heeft trouwens niet alleen met verslaving te maken maar ook met het grotere aantal suicides onder chronisch pijn patienten en de doorverkoop van deze middelen. (ja echt hoor)

TS: contact opnemen met de apotheek heeft eigenlijk alleen zin als je misschien naar een andere fabrikant wilt overstappen, overleg dit altijd met je huisarts, zeker als er al nierproblemen zijn. Het heeft misshcien wel zin om je huisarts te vragen om een jaarrecept bij de apotheek neer te leggen met de melding dat hij verantwoordelijkheid neemt (maar ook al is je arts bereid dit te doen betekent dat niet dat de apotheker hiermee accoord hoeft te gaan)

isabel

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Paracetamol met Codeïne

Ongelezen bericht door ruud_a »

rozemarijntje schreef:@ruud nee dat is coffeine....

para codeine is er idd uit sinds 1 jan..
ik heb het jaren geslikt in hevige dosis...1500/50 3x per dag,dwz 2x20 en 1x 20 en dat 3x...
tot ik bloed ging prikken en mijn lever het niet fijn meer vond...

ik wil je alleen waarschuwen para jarenlang gebruik is niet goed! en lang niet zo onschuldig als men denkt.
denk niet jij hebt makkelijk praten ik heb zat andere medicatie...en nog kom ik nooit maar dan ook nooit pijnvrij..

je bent helaas niet de enige die veel medicatie bij moet betalen,er zijn hier al veel topics over geweest.
ze halen steeds meer eruit en je moet steeds meer gaan betalen,bv de anti depri middelen geef voorbeeld,diazepam moet ik zelf betalen,drank voor mijn maag op voorschrft van internist zelf betalen ,fles a 7,49 doe ik 2,5 dag mee,gelukkig de maagbeschermers die ik krijg wel vergoed omdat het chronisch is,
ik krijg maandelijks due een hele hoge rekening...

het enige wat je kan doen,is dit jaar alle rekeningen bewaren volgend jaar proberen af te trekken van de belasting..

helaas is mijn drempel altijd net te....omdat mijn man gelukkig een goede baan heeft..
dus mij hoor je niet klagen,al hoewel ik het van de gekke vind,wordt op alles gestraft maar goed.

ik heb het beter als een chronisch zieke die van minimum moet leven en ook dit nog eens moet betalen..

heb het er met je huisarts over of er geen andere pijnstilling is,er is genoeg!!

ik ben na de slechte leverwaarde accuut gestopt en hoef never nooit meer een para...
godzeidank herstelde hij zich,zag me al op de lijst staan..

dus kan je het niet betalen of wil je het niet betalen...ga naar huisarts en heb het erover...

nogmaals je bent niet de enige.....en geloof me het wordt steeds erger!
ik dacht dat ik ook codeine had gezien, maar er staat een vraagteken achter
verder spreekt u zich tegen met para codeine is er sinds 1 januari
of ik begrijp het verkeerd

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Paracetamol met Codeïne

Ongelezen bericht door Isabel1 »

@ruud_a

codeine is inderdaad alleen op recept,en coffeine kun je wel gewoon kopen maar veel mensen halen het doorelkaar, dus je bent niet de enige.

-codeine is een opiaat en is verwant aan morfine, het wordt aan paracetamol toegevoegd omdat paracetamol en codeine elkaar versterken. Een patient hoeft dan dus geen zwaardere morfine te gebruiken omdat de paracetamol en de codeine sterker zijn samen (in zijn algemeenheid dus, het kan best zijn dat individuele patienten het om andere redenen voorgeschreven krijgen)
- coffeine is het zelfde als caffeine, dat wordt vaak aan paracetamol toegevoegd zodat mensen niet suf worden van de paracetamol of uberhaupt suf blijven omdat ze ziek zijn en bestaat het vermoeden dat caffeine de werking van paracetamol versterkt. Overigens is nog nooit onomstoten vastgesteld of dit feitelijk werkt of dat je net zo goed een kop koffie kunt drinken.

Paracetamol met codeine bestaat ook al veel langer (tientallen jaren) maar het is pas sinds 1 januari uit het pakket. dus ik denk dat rozemarijntje dat bedoelde.

isabel

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Paracetamol met Codeïne

Ongelezen bericht door ruud_a »

ik weet dat codeine een opiaat is
ik heb niet zo lang? een artikel gelezen over mensen die in de problemen kwamen in het middenoosten paracetamol met codeine in hun bagage hadden
mij stond bij dat het bij het kruidvat verkrijgbaar was, maar ik zal het wel verkeerd onthouden hebben

Gesloten