LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verplichtingen Apotheek

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
jan741
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 sep 2017 09:53

Verplichtingen Apotheek

Ongelezen bericht door jan741 »

Goedemiddag, onze eerste vraag op dit forum. Wij hopen dat jullie kunnen helpen:

Via onze dierenarts in België hebben wij Salbutamol (neusspray) voorgeschreven gekregen voor onze cavia met luchtwegproblemen. De cavia is uitbehandeld met de reguliere diergeneeskundige medicatie en vrij verkrijgbare medicatie. De dierenarts heeft goede ervaringen hiermee bij andere cavia's met gelijkende problemen en heeft de juiste onderbouwing om voor dit medicijn te kiezen. Helaas accepteert onze vaste apotheek (te Friesland) het recept niet om onduidelijke redenen en zegt dat we het medicijn "dan maar in België moeten halen" of "naar de dorps-dierenarts" moeten.

Graag zouden wij weten welke plichten een apotheek heeft als wij komen met een recept van de dierenarts (eventueel met wetsartikelen/internetlinkjes/etc.). Als ik het goed begrijp is een apotheek namelijk niets meer dan een instelling (doorgeefluik) met de bevoegdheid om spullen aan personen te leveren die niet vrij verhandelbaar zijn? Oftewel: dat wij niet op een andere (legale) manier aan de medicatie komen.

Alvast bedankt!

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verplichtingen Apotheek

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het lijkt me dat een apotheek bepaalde geneesmiddelen niet mag afgeven aan iemand zonder doktersverklaring. Een dierenarts is geen dokter.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Verplichtingen Apotheek

Ongelezen bericht door BreejKC »

Kunt u het niet gewoon bij een (dieren)apotheek in België bestellen? Google verder ook eens op Salbutamol (neusspray) en u krijgt diverse hits waar u ook een poging tot verkrijgbaarheid kunt proberen. Met het recept dat u in handen heeft kunt u doorgaans heel goed terecht bij de diverse online-apothekers.

juliomariner
Berichten: 4814
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Verplichtingen Apotheek

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik denk dat er 2 problemen spelen.
1. de dierenarts zit in Belgie, ik vraag me af of hij in Nederland een geldig recept kan uitschrijven.
2. Het medicijn is in Nederland niet als veterinair medicijn geregistreerd en mag dus door de apotheek niet op een recept van de dierenarts worden afgegeven.

Als het medicijn niet als diergeneeskundig medicijn is geregistreerd zal de plaatselijke dierenarts het zeer waarschijnlijk ook niet kunnen en mogen leveren.

Boesta
Berichten: 255
Lid geworden op: 28 mar 2016 15:50

Re: Verplichtingen Apotheek

Ongelezen bericht door Boesta »

Dit is niet zomaar een onschuldig middel. Salbutamol staat op de lijst van dopingproducten, omdat gebleken is dat het naast de luchtwegverwijdende functie ook een anabole werking heeft.

Uw apotheek mag dit middel niet aan u leveren zonder een recept van een arts (en dan bedoel ik niet een dierenarts). Mocht dit in België anders zijn kunt u het daar gaan kopen.

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: Verplichtingen Apotheek

Ongelezen bericht door Willemzelf »

Het middel is in Nederland per internet te bestellen.
Dan moet je wel vertellen dat het voor persoonlijk gebruik is.
Je betaalt dan wel de hoofdprijs, een arts geeft zgn per internet een recept af.
En die arts moet je ook betalen.
De firma die dit doet is nogal dieronvriendelijk.
Ze vermelden dat het middel dient om de luchtwegen te verwijderen.
Arme cavia !

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Verplichtingen Apotheek

Ongelezen bericht door Sira »

Een Nederlandse dierenarts die bekend is bij de apotheek, kan een recept uitschrijven voor een geneesmiddel t.b.v. een huisdier. Bij twijfel zal de apotheek contact opnemen met de dierenarts.
Ik denk dat het probleem zit in het feit dat het hier een Belgische dierenarts betreft en jullie gaan naar een Nederlandse apotheek. De apotheek zal dat medicijn niet meegeven, omdat er met het recept gesjoemeld kan zijn.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Verplichtingen Apotheek

Ongelezen bericht door Brahms »

Helaas accepteert onze vaste apotheek (te Friesland) het recept niet om onduidelijke redenen en zegt dat we het medicijn "dan maar in België moeten halen" of "naar de dorps-dierenarts" moeten.
Om onduidelijk redenen, persoonlijk zou ik in ieder geval de apotheek niet verlaten tot de reden mij bekend en duidelijk is, met of eventueel zonder het middel.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Verplichtingen Apotheek

Ongelezen bericht door crazyme »

Helaas accepteert onze vaste apotheek (te Friesland) het recept niet om onduidelijke redenen
Dat geloof ik niet.

Apothekers komen niet uit een ei en kunnen u echt wel duidelijk en begrijpelijk uitleggen waarom ze het medicijn niet aan u willen verstrekken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verplichtingen Apotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

ik ga niet tot het gaatje voor een niet te redden cavia en zeker niet om van uit Friesland naar België te rijden waar een dierenarts een soort van Ventolin o.i.d. voor gaat schrijven. Als Ts toch die keuze wil maken dient Ts ook de kosten te betalen en niet zeuren dat een apotheek het medicijn niet wil verstrekken
Wie zegt dat er naar België is gereden alleen voor de cavia? Misschien waren ze dat op vakantie of hebben ze daar een tweede huis en werd de cavia daar ziek.

Het probleem zit hem hier trouwens ook niet in de kosten, maar in het punt dat de apotheek het product in het geheel niet wil leveren.

Dat kan ik me trouwens ook goed voorstellen. Een gewone apotheek levert medicijnen voor mensen, na een recept dat voor mensen is uitgeschreven. Er zijn verschillende diergeneeskundige middelen die absoluut niet voor mensen bedoeld zijn. (Tenzij je wielrenner bent :wink: ) Daarom zul je voor geneesmiddelen voor je huisdier naar een dieren apotheek moeten gaan. En dan nog is het maar de vraag of iets wat in België verkrijgbaar is ook in Nederland is toegelaten.

Gesloten