LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Medicijnen uit basisverzekering worden niet vergoed omdat Anderzorg geen contract heeft met apotheek

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Medicijnen uit basisverzekering worden niet vergoed omdat Anderzorg geen contract heeft met apotheek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat u schreef was gewoon onjuist.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Medicijnen uit basisverzekering worden niet vergoed omdat Anderzorg geen contract heeft met apotheek

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Eigen bijdrage is voor dure merken wel extra.

98% heeft de wel vergoede en dan geld toch echt mijn verhaal voor.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Medicijnen uit basisverzekering worden niet vergoed omdat Anderzorg geen contract heeft met apotheek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als iemand het standaard eigenrisico heeft bij zijn zorgverzekering vallen medicijnen tot € 385 onder het eigen risico.

Moet die persoon wellicht voor die medicijnen nog een deel eigen bijdrage betalen, dan is dat EXTRA bedrag beperkt tot € 250.

Dus als die persoon geen andere kosten maakt, kan hij of zij voor medicijnen in totaal € 635 kwijt zijn.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Medicijnen uit basisverzekering worden niet vergoed omdat Anderzorg geen contract heeft met apotheek

Ongelezen bericht door berndv »

Komkommertijd schreef:
28 jan 2020 12:27
maar ik reageerde eigenlijk op 385+250=€635,- per jaar en dat klopt niet.
Wat ik eerder aangaf klopt volledig. Althans, ik heb gewoon overgenomen wat de overheid aangeeft:
Voorbeeld medicijnen
U gebruikt een medicijn dat € 1.200 kost. Maar omdat er goedkopere alternatieven beschikbaar zijn, geldt er een maximale vergoeding van € 500. De kosten tot € 500 zijn dan verzekerd in het basispakket. Dat betekent dat die kosten meetellen voor het eigen risico. U betaalt daarom € 385 euro eigen risico. Voor dit medicijn geldt ook een eigen bijdrage. In principe is deze € 1200 - € 500 = € 700. U betaalt vanaf 2019 echter nooit meer dan € 250 eigen bijdrage. In totaal betaalt u € 385 + € 250 = € 635 zelf. Dan blijft over € 1.200 - € 635) = € 565. Dat bedrag vergoedt de zorgverzekeraar.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... gen-risico

En daarbij wordt niet gekeken naar bijwerkingen of dure of goedkope medicijnen. Eigen bijdrage is 250 euro en niet meer. En als je na het bereiken van die 250 euro nog niet je volledig eigen risico verbruikt hebt, ga je dat daarna nog opgebruiken en daarna krijg je het vergoed. Dus niet meer dan 635.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Medicijnen uit basisverzekering worden niet vergoed omdat Anderzorg geen contract heeft met apotheek

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Medicijn oorlog?

Ik weet dat 98% onder de €250,- grens viel in het basis pakket,
vaak is het maar 1 of 2 die er buiten vallen en bij medische noodzaak is dat zelfs wel vergoed, mits voorschrift als de goedkope bijwerkingen hadden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Medicijnen uit basisverzekering worden niet vergoed omdat Anderzorg geen contract heeft met apotheek

Ongelezen bericht door berndv »

komkommer, met ingang van 2019 is de limiet voor de eigen bijdrage 250 euro geworden, dat maakt niet uit of het wel of niet binnen het preferentiebeleid valt, dat is een andere discussie die niets te maken heeft met de eigen bijdrage voor medicijnen. Dat wat jij noemt, is zoals de regels voor 2019 waren. Je krijgt medicijn x vergoed, voor medicijn y geldt een eigen bijdrage. Dat is nu ook nog zo, maar die eigen bijdrage zal nooit meer zijn dan die 250 euro.

Dus houd alsjeblieft op met het verspreiden van foutieve informatie, heeft niemand wat aan. Lees desnoods de pagina van de rijksoverheid, maar stop met foutieve info.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Medicijnen uit basisverzekering worden niet vergoed omdat Anderzorg geen contract heeft met apotheek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

KKT wil het blijkbaar maar niet snappen.

Maar goed, daar ging ook nog het hele topic niet over. Het ging erover dat de apotheek geen contract zou hebben met Anderzorg.

En als dat werkelijk het geval is, kan het gebeuren dat je je medicijnen niet helemaal vergoed krijgt. En dat heeft dan weer niets met de eigen bijdrage c.q. een maximum van € 250. te maken.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Medicijnen uit basisverzekering worden niet vergoed omdat Anderzorg geen contract heeft met apotheek

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Kees2850, komt u nog even uitleggen hoe het nou met uw rekening zat?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Medicijnen uit basisverzekering worden niet vergoed omdat Anderzorg geen contract heeft met apotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

Methusalah schreef:
28 jan 2020 10:56
Als iets onder je eigen risico valt wordt het per definitie dus vergoed. Echter, de meeste vergoedingen uit de basisverzekering vallen eenmaal onder dat eigen risico en voordat dat bedrag volledig is ingevuld zal je daar inderdaad voor moeten betalen. Maar dat is dus wat anders dan iets wat niet vergoed wordt.
Dat de vergoeding die je voor een medicijn krijgt onder het eigen risico valt, betekent nog niet dat die vergoeding ook de volledige kosten voor het medicijn zou denken. Het kan dus goed zijn dat de vergoeding die TS "ontvangt" (van het eigen risico af gaat) lager is dan de kosten die hij bij de apotheek heeft gemaakt.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Medicijnen uit basisverzekering worden niet vergoed omdat Anderzorg geen contract heeft met apotheek

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kees2850 schreef:
29 jan 2020 10:18
@lowiese omdat ik de medicijnen heb gehaald in een apotheek waar Anderzorg geen contract mee had moet ik bijbetalen. Zoals ook op hun website staat. Het is geen groot bedrag maar vond dat vreemd. Maar het is mij duidelijk inmiddels.

De verdere discussie over eigen bijdrage en maximale kosten enz. bemoei ik me niet mee want heb daar geen ervaring mee en laat ik aan anderen over.
Duidelijk. Wel iets om op te letten in dit nieuwe jaar als de dekking nog steeds hetzelfde is. Zeker als je met spoed medicatie nodig hebt.

Gesloten