medicijnkosten declareren die op medicijnkosten.nl staan gaan van eigen risico af?!?!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
radu321
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2020 06:58

medicijnkosten declareren die op medicijnkosten.nl staan gaan van eigen risico af?!?!

Ongelezen bericht door radu321 »

Ik gebruik standaard medicatie waar ik NIET zonder kan, dus krijg ik deze natuurlijk op doktersrecept. Deze medicijnen staan ook op de uitzonderingslijst, die te vinden is op medicijnkosten.nl. Ik herhaal deze makkelijk via mijn apotheker. Echter na een maand of wat krijg ik een declaratieoverzicht binnen van mijn zorgverzekeraar van de zorgkosten voor de afgelopen periode. Ik zie dan tot mijn schrik dat medicijnen die op de uitzonderingslijst voorkomen (eenvoudig te bekijken op medicijnkosten.nl), van mijn eigen risico af worden gehaald, ÉN bovendien, word er mij ook NOG EENS een rekening ervan gestuurd, zo van betaal maar. DUS

1. zij halen het van mijn eigen risico af ÉN dan

2. zij sturen mij de rekening van betaal maar lekker zelf. DAT is dubbel betalen voor 1 en dezelfde medicijnen!!

Want stel eens voor wat er was gebeurt, als ik die rekening helemaal niet aan hun had gestuurd, dan had mijn eigen risico hetzelfde gebleven én dan had ik alleen maar die rekening zelf betaald. 1 keer. Dat is dan dus maar 1 keer en NIET 2 keer zoals ze nu van mij wensen en eisen! Maar ze sturen mij dus doodleuk de rekening toe, zo van betaal maar Én verrekenen hem daarna alsnog mijn eigen risico! Dat hoort niet!

Morgan le Fay
Berichten: 511
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42
Beste antwoord
Gekozen door radu321

Re: medicijnkosten declareren die op medicijnkosten.nl staan gaan van eigen risico af?!?!

door Morgan le Fay » 03 jun 2023 09:06

En hier kunt u de Eigen Bijdrage voor uw medicijnen terugvragen.
https://www.terugbetaalregeling.nl/nl/h ... eclareren/
Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: medicijnkosten declareren die op medicijnkosten.nl staan gaan van eigen risico af?!?!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het lijkt me sterk dat de kostprijs 2x in rekening wordt gebracht. Is het niet zo dat de kostprijs hoger ligt, en dat er een deel via je eigen risico en een ander deel via een eigen bijdrage wordt verhaald?

Lady1234
Berichten: 27069
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: medicijnkosten declareren die op medicijnkosten.nl staan gaan van eigen risico af?!?!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou, als ik u was, dat overzicht nog maar eens goed bekijken, want wat u zegt, kan niet.

DeZevendeHenk
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: medicijnkosten declareren die op medicijnkosten.nl staan gaan van eigen risico af?!?!

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Als de klacht is dat je èn betaalt èn dat het van het eigenrisico afgaat, wat heeft dat dan met "medicijnkosten.nl" te maken, u bestelt ze daar toch niet?

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: medicijnkosten declareren die op medicijnkosten.nl staan gaan van eigen risico af?!?!

Ongelezen bericht door Lowieze »

Als er zoveel niet klopt, lijkt het me handiger om even contact met uw zorgverzekeraar op te nemen om daar uw klachten te bespreken.

Morgan le Fay
Berichten: 511
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: medicijnkosten declareren die op medicijnkosten.nl staan gaan van eigen risico af?!?!

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Ik ben bang dat u iets over het hoofd ziet. Eerst het ER opmaken pas daarna komen er geen rekeningen meer.
U verwijst nl naar een lijst waarop de uitzonderingen staan die wel onder het ER vallen wat u eerst moet opmaken en niet voor eigen rekening zijn.
Overigens welke stofnaam/generiek.

Methusalah
Berichten: 1160
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: medicijnkosten declareren die op medicijnkosten.nl staan gaan van eigen risico af?!?!

Ongelezen bericht door Methusalah »

In principe vallen alle medicijnen onder het eigen risico. Er zijn alleen verzekeraars die een uitzondering maken voor voorkeursgeneesmiddelen maar dan nog steeds vallen de terhandstellingskosten onder het eigen risico. En daarnaast kan een medicijn ook een nog een eigen bedrage hebben, dat deel komt nooit voor vergoeding in aanmerking (tenzij je een uitgebreide AV hebt die dat dekt. )

Dus ik zou eerst even kijken of je alles juist interpreteert. Want dit klinkt dus als een medicijn met een eigen bijdrage EN een vergoeding die eerst met het eigen risico wordt verrekend.

radu321
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2020 06:58

Re: medicijnkosten declareren die op medicijnkosten.nl staan gaan van eigen risico af?!?!

Ongelezen bericht door radu321 »

Dat is dus precies hetzelfde verweerwoord als de verzekeraar(s) ook geven. Ik kan niet anders dan concluderen dat, Wat er gebeurd is precies hetzelfde is als met de overgang van de gulden naar de euro.

Ze introduceren de euro eerst met veel bombarie plus veel reclame met een handige berekening plus geheugen steun voor het omrekenen van gulden naar euro en visa versa, maar in realiteit is de enige verandering die toentertijd plaats vond de verandering van het guldenteken naar euro en de prijs bleef verder ongewijzigd!
Dat is nu wéér maar dan met de eigen risico van de zorgverzekering.

Bij mijn vorige verzekeraar nog. Toen werden de medicijnen die op de uitzonderingslijst stonden (zie: medicijnkosten.nl) direct vergoed ongeacht de stand van het eigen risico, ÉN bovendien bleef de eigen risico ongemoeid.

Daar dient(-de) de uitzonderingslijst voor (zie: medicijnkosten.nl). Die hele uitzonderingslijst is nu opeens nutteloos. Ik weet serieus niet meer waarvoor deze dient!
Laatst gewijzigd door radu321 op 02 jun 2023 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: medicijnkosten declareren die op medicijnkosten.nl staan gaan van eigen risico af?!?!

Ongelezen bericht door Lowieze »

Aan uw reactie kan ik geen touw vastknopen, maar het kan zomaar zijn dat per 1-1-2023 uw medicijn van de uitzonderingslijst is gehaald.

PGros
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: medicijnkosten declareren die op medicijnkosten.nl staan gaan van eigen risico af?!?!

Ongelezen bericht door PGros »

radu321 schreef:
01 jun 2023 16:49
Want stel eens voor wat er was gebeurt, als ik die rekening helemaal niet aan hun had gestuurd, dan had mijn eigen risico hetzelfde gebleven én dan had ik alleen maar die rekening zelf betaald. 1 keer. Dat is dan dus maar 1 keer en NIET 2 keer zoals ze nu van mij wensen en eisen! Maar ze sturen mij dus doodleuk de rekening toe, zo van betaal maar Én verrekenen hem daarna alsnog mijn eigen risico! Dat hoort niet!
Heb je de medicijnen eerst zelf betaald en daarna de rekening voor vergoeding opgestuurd?
Of is de rekening direct naar de verzekering gegaan? Dat is me nog onduidelijk.

Het is natuurlijk normaal dat als er een rekening naar de verzekering gaat deze van het eigen risico afgaat en dat je de rekening krijgt om het te betalen. (Behalve als je het zelf al betaald hebt)
Mijn medicijnen gaan ook van het eigen risico af en ik krijg dan de rekening er van. Tenslotte betaald de verzekering aan de zorgverlener het bedrag.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: medicijnkosten declareren die op medicijnkosten.nl staan gaan van eigen risico af?!?!

Ongelezen bericht door criticus2 »

Ik denk dat uw gedachtengang niet klopt.
Dat er specifieke medicijnen zijn die buiten de overeenkomsten tussen apotheken en verzekeraar toch uitgegeven worden met als reden medische noodzaak, betekent niet dat deze dan dus buiten eigen risico vallen.
Dus de gang van zaken is correct lijkt mij. Op het moment dat iets onder eigen risico valt, komt daar vanuit verzekering een rekening voor, tot de 385,- vol is.
Ik betwijfel ook dat er dubbel gerekend wordt, zoals hierboven ook al is uitgelegd.
Dit heeft ook niets te maken met invoering van de euro....
Wel alles met hoe de basisverzekering is ingericht. En daar kunt u het wel of niet mee eens zijn, verandering is wellicht mogelijk na volgende verkiezingen.

Morgan le Fay
Berichten: 511
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: medicijnkosten declareren die op medicijnkosten.nl staan gaan van eigen risico af?!?!

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

En hier kunt u de Eigen Bijdrage voor uw medicijnen terugvragen.
https://www.terugbetaalregeling.nl/nl/h ... eclareren/

radu321
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2020 06:58

Re: medicijnkosten declareren die op medicijnkosten.nl staan gaan van eigen risico af?!?!

Ongelezen bericht door radu321 »

Bedankt daar heb ik wat aan en ga ik mee aan de slag.

m.v.g.

James

radu321
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2020 06:58

Re: medicijnkosten declareren die op medicijnkosten.nl staan gaan van eigen risico af?!?!

Ongelezen bericht door radu321 »

Ik heb zojuist op die website (terugbetaalregeling.nl/nl gekeken éN een account aangemaakt, maar dit gaat over een select aantal medicijnen waar nog geen vergoeding vastgesteld is (Zie afbeelding onderaan). Mijn chronische medicijnen zitten daar niet bij, dus ik kan daar verder niets mee.

Maar toch bedankt

Methusalah
Berichten: 1160
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: medicijnkosten declareren die op medicijnkosten.nl staan gaan van eigen risico af?!?!

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ik denk nog steeds dat je het gewoon verkeerd hebt. Je blijft het hebben over die uitzonderingslijst. Welke uitzonderingen dan? Stuur eens een link.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: medicijnkosten declareren die op medicijnkosten.nl staan gaan van eigen risico af?!?!

Ongelezen bericht door sylvesterb »

radu321 schreef:
03 jun 2023 10:10
Ik heb zojuist op die website (terugbetaalregeling.nl/nl gekeken éN een account aangemaakt, maar dit gaat over een select aantal medicijnen waar nog geen vergoeding vastgesteld is (Zie afbeelding onderaan). Mijn chronische medicijnen zitten daar niet bij, dus ik kan daar verder niets mee.

Maar toch bedankt

overzicht geselecteerde medicijnen.png
Onderaan de pagina staat heel duidelijk, met een mega uitroepteken "Patiënten kunnen alleen de betaalde Eigen Bijdrage declareren, niet het Eigen Risico" zoals u het schrijft gaat het over het eigen risico dat dient u altijd te betalen er is daarvoor geen uitzondering enkel voor de eigen bijdrage, maar nergens lees ik dat hiervan sprake is.

radu321
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2020 06:58

Re: medicijnkosten declareren die op medicijnkosten.nl staan gaan van eigen risico af?!?!

Ongelezen bericht door radu321 »

Komt er eentje met een ter plekke gefabriceerde , en totaal niet geverifieerde website! Ik vroeg om enkel serieuze reactie alsjeblieft. Dus verwijzen naar websites, die door allerlei "louche" figuren in mekaar zijn gezet. Heb ik NIETS aan. Maar ja als er eentje met de "slimme" opmerking komt:

huh medicijnkosten.nl daar heb ik NOOIT van gehoord, dan is het niveau hier mij wel duidelijk!

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: medicijnkosten declareren die op medicijnkosten.nl staan gaan van eigen risico af?!?!

Ongelezen bericht door Moneyman »

radu321 schreef:
15 jun 2023 17:50
Komt er eentje met een ter plekke gefabriceerde , en totaal niet geverifieerde website! Ik vroeg om enkel serieuze reactie alsjeblieft. Dus verwijzen naar websites, die door allerlei "louche" figuren in mekaar zijn gezet. Heb ik NIETS aan. Maar ja als er eentje met de "slimme" opmerking komt:

huh medicijnkosten.nl daar heb ik NOOIT van gehoord, dan is het niveau hier mij wel duidelijk!
Gaat het verder wel goed...?

Wat is er gebeurd sinds dit:
radu321 schreef:
03 jun 2023 09:12
Bedankt daar heb ik wat aan en ga ik mee aan de slag.

m.v.g.

James

Morgan le Fay
Berichten: 511
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: medicijnkosten declareren die op medicijnkosten.nl staan gaan van eigen risico af?!?!

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

radu321 schreef:
15 jun 2023 17:50
Komt er eentje met een ter plekke gefabriceerde , en totaal niet geverifieerde website! Ik vroeg om enkel serieuze reactie alsjeblieft. Dus verwijzen naar websites, die door allerlei "louche" figuren in mekaar zijn gezet. Heb ik NIETS aan. Maar ja als er eentje met de "slimme" opmerking komt:

huh medicijnkosten.nl daar heb ik NOOIT van gehoord, dan is het niveau hier mij wel duidelijk!
Ik weet niet wat je aan het doen bent maar de site waar naar verwezen wordt is een gewone Overheids site.
Zoals al eerder aangegeven er is een Eigen Risico een Eigen Bijdrage bij medicijnen waarvan de verzekeraar zegt die is mij te duur je betaald en deel zelf en er is een groep medicijnen die erg noodzakelijk zijn maar never voor vergoeding in aanmerking komen.
Mauwen doe je maar op FB.
succes.

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: medicijnkosten declareren die op medicijnkosten.nl staan gaan van eigen risico af?!?!

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Indien u uw eigen risico nog niet opgebruikt heeft, dan moet u inderdaad de "declarabele zorgkosten" zelf betalen én wordt het bedrag wat u betaalt afgeboekt van het nog eigen risico wat er voor het betreffende jaar nog resteert. Pas als uw eigen risico opgemaakt is worden de kosten vergoed door de zorgverzekering. Uitzondering hierop is bezoek aan de huisarts. De basis huisartsenzorg valt niet onder het eigen risico.

Plaats reactie