LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meer mensen aan de bloeddrukverlagers door nieuwe richtlijnen?

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Meer mensen aan de bloeddrukverlagers door nieuwe richtlijnen?

Ongelezen bericht door Radar »

In Nederland slikken maar liefst 2,8 miljoen mensen geneesmiddelen om hun bloeddruk te verlagen. Sinds vorige week is er een nieuwe multidisciplinaire richtlijn onder meer voor artsen die bepaalt wanneer er medicatie voorgeschreven moet worden.

Bekijk het fragment uit de aflevering terug.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Meer mensen aan de bloeddrukverlagers door nieuwe richtlijnen?

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

breien schreef:
08 apr 2019 18:56
Voortschrijdend inzicht
Goed voor de portemonnee van de medicijn fabrikanten. Laat de mensen gewoon eerlijk kunnen kiezen tussen een kleine verhoging van de kans op een beroerte enerzijds en een hoop bijwerkingen anderzijds, zoals een verhoogde kans op kanker volgens https://www.ninefornews.nl/meest-gebrui ... en-kanker/: Langetermijngebruik van dit bloeddrukverlagende middel leidt tot een aanzienlijk hoger risico op huidkanker, aldus professor Anton Pottegard van de Zuid-Deense Universiteit.
Zie ook: https://www.jaad.org/article/S0190-9622(17)32741-X/pdf

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Meer mensen aan de bloeddrukverlagers door nieuwe richtlijnen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja net als dat voordurende meer gebruik van cholesterol verlagers. Dat die patiënten krom lopen van de pijn en spierzwakte wordt niet opgelet. En maar nog meer pillen voorschrijven.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Meer mensen aan de bloeddrukverlagers door nieuwe richtlijnen?

Ongelezen bericht door 16again »

breien schreef:
08 apr 2019 18:56
Voortschrijdend inzicht
Of door big pharma ge-indoctrineerde dokters

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Meer mensen aan de bloeddrukverlagers door nieuwe richtlijnen?

Ongelezen bericht door renewouters »

16again schreef:
08 apr 2019 22:11
breien schreef:
08 apr 2019 18:56
Voortschrijdend inzicht
Of door big pharma ge-indoctrineerde dokters
Doktoren zouden ook gewoon tegen de meeste patiënten kunnen zeggen dat ze gezond moeten gaan leven en verder niks geven. Maar dan is het waarschijnlijk ook weer niet goed.

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Meer mensen aan de bloeddrukverlagers door nieuwe richtlijnen?

Ongelezen bericht door rvjapio »

@renewouters..lijkt mij wel. Beter leven, minder pillen.

mh73

Re: Meer mensen aan de bloeddrukverlagers door nieuwe richtlijnen?

Ongelezen bericht door mh73 »

Toen ik maagklachten kreeg, zo'n vijf jaar geleden, kreeg ik de ene na de andere maagzuurremmer voorgeschreven. Zelfs na een maagonderzoek waar niets uitkwam, kreeg ik er weer eentje bij, voor de zekerheid. Uiteindelijk bleken de problemen door de galblaas te komen. Na dat hele traject, dat ruim twee jaar geduurd heeft, ben ik nooit meer helemaal van de maagzuurremmers afgekomen, omdat je maag daaraan went (zei de dokter). Wel geprobeerd, maar helaas.

Dus ja, ik heb de ervaring dat ze makkelijk medicijnen voorschrijven.

Lowieze
Berichten: 6533
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Meer mensen aan de bloeddrukverlagers door nieuwe richtlijnen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

mh73 schreef:
09 apr 2019 07:37
Toen ik maagklachten kreeg, zo'n vijf jaar geleden, kreeg ik de ene na de andere maagzuurremmer voorgeschreven. Zelfs na een maagonderzoek waar niets uitkwam, kreeg ik er weer eentje bij, voor de zekerheid. Uiteindelijk bleken de problemen door de galblaas te komen. Na dat hele traject, dat ruim twee jaar geduurd heeft, ben ik nooit meer helemaal van de maagzuurremmers afgekomen, omdat je maag daaraan went (zei de dokter). Wel geprobeerd, maar helaas.

Dus ja, ik heb de ervaring dat ze makkelijk medicijnen voorschrijven.
U had liever helemaal niks voorgeschreven gekregen toen u met maagklachten bij uw arts kwam?
Sorry hoor, maar waarom gaat u dan naar uw huisarts?
En het is natuurlijk niet geheel onwaarschijnlijk dat u nu wel maagzuurremmers nodig heeft en daarom klachten krijgt als u ze niet meer gebruikt.
Ik vind dit echt zo’n zeurverhaal.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Meer mensen aan de bloeddrukverlagers door nieuwe richtlijnen?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Lowieze schreef:
09 apr 2019 07:46
mh73 schreef:
09 apr 2019 07:37
Toen ik maagklachten kreeg, zo'n vijf jaar geleden, kreeg ik de ene na de andere maagzuurremmer voorgeschreven. Zelfs na een maagonderzoek waar niets uitkwam, kreeg ik er weer eentje bij, voor de zekerheid. Uiteindelijk bleken de problemen door de galblaas te komen. Na dat hele traject, dat ruim twee jaar geduurd heeft, ben ik nooit meer helemaal van de maagzuurremmers afgekomen, omdat je maag daaraan went (zei de dokter). Wel geprobeerd, maar helaas.

Dus ja, ik heb de ervaring dat ze makkelijk medicijnen voorschrijven.
U had liever helemaal niks voorgeschreven gekregen toen u met maagklachten bij uw arts kwam?
Sorry hoor, maar waarom gaat u dan naar uw huisarts?
En het is natuurlijk niet geheel onwaarschijnlijk dat u nu wel maagzuurremmers nodig heeft en daarom klachten krijgt als u ze niet meer gebruikt.
Ik vind dit echt zo’n zeurverhaal.
Plus dat je niet verslaafd raakt aan maagbeschermers dus die kan hij makkelijk laten staan. Hoezo er niet meer van af komen?

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Meer mensen aan de bloeddrukverlagers door nieuwe richtlijnen?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Als je de bijsluiters leest van medicijnen ,is niets gezond !

mh73

Re: Meer mensen aan de bloeddrukverlagers door nieuwe richtlijnen?

Ongelezen bericht door mh73 »

Lowieze schreef:
09 apr 2019 07:46
U had liever helemaal niks voorgeschreven gekregen toen u met maagklachten bij uw arts kwam?
Sorry hoor, maar waarom gaat u dan naar uw huisarts?
En het is natuurlijk niet geheel onwaarschijnlijk dat u nu wel maagzuurremmers nodig heeft en daarom klachten krijgt als u ze niet meer gebruikt.
Ik vind dit echt zo’n zeurverhaal.
Ik had liever gehad dat ze gelijk gedegen onderzoek hadden gedaan in plaats van te experimenteren met medicijnen die toch niets deden ja. Dat had mij twee jaar tobben gescheeld en een ziekenhuisopname van 10 dagen.

Kunnen we niet reageren met een beetje respect voor elkaar? Geen wonder dat zoveel gewaardeerde vaste forumleden zich hier niet meer laten zien.

Lowieze
Berichten: 6533
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Meer mensen aan de bloeddrukverlagers door nieuwe richtlijnen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

mh73 schreef:
09 apr 2019 11:25
Lowieze schreef:
09 apr 2019 07:46
U had liever helemaal niks voorgeschreven gekregen toen u met maagklachten bij uw arts kwam?
Sorry hoor, maar waarom gaat u dan naar uw huisarts?
En het is natuurlijk niet geheel onwaarschijnlijk dat u nu wel maagzuurremmers nodig heeft en daarom klachten krijgt als u ze niet meer gebruikt.
Ik vind dit echt zo’n zeurverhaal.
Ik had liever gehad dat ze gelijk gedegen onderzoek hadden gedaan in plaats van te experimenteren met medicijnen die toch niets deden ja. Dat had mij twee jaar tobben gescheeld en een ziekenhuisopname van 10 dagen.

Kunnen we niet reageren met een beetje respect voor elkaar? Geen wonder dat zoveel gewaardeerde vaste forumleden zich hier niet meer laten zien.

Ik heb wel respect voor u hoor. Maar een arts weet toch altijd pas achteraf of medicatie geholpen heeft of niet? Dat is geen experimenteren, maar kijken waar de patiënt goed op reageert.
En u bent echt niet verplicht, als een arts voorstelt om de medicatie te veranderen, daarmee akkoord te gaan. U mag ook zeggen: dat ga ik niet gebruiken, ik heb liever dat ik eens doorgestuurd wordt voor een gedegen onderzoek.

Moneyman
Berichten: 29869
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Meer mensen aan de bloeddrukverlagers door nieuwe richtlijnen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

reggie2 schreef:
09 apr 2019 11:07
Plus dat je niet verslaafd raakt aan maagbeschermers dus die kan hij makkelijk laten staan. Hoezo er niet meer van af komen?
Er wordt helemaal niet gesproken over "verslaafd raken", dus deze reactie slaat nergens op. De reden waarom hij er niet meer afkomt, staat nota bene gewoon in het topic - en die heeft niets met verslaving te maken.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Meer mensen aan de bloeddrukverlagers door nieuwe richtlijnen?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Zowaar het staat er in?? Had ik gelezen , maar ik blijf bij mijn reactie.

Als je wat te mopperen hebt over de pillen, moet je ze niet slikken.

MargrietG
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2019 12:59

Re: Meer mensen aan de bloeddrukverlagers door nieuwe richtlijnen?

Ongelezen bericht door MargrietG »

Ik vond het erg vreemd dat werd beweerd dat een controle niet vergoed wordt vanuit de basisverzekering: dit wordt door de huisarts gedaan (of door een praktijkondersteuner). De huisarts wordt altijd vergoed, en gaat zelfs niet ten koste van het eigen risico, de verzekering gaat toch niet navragen waarom het consult is aangevraagd? dat mag de arts zelfs niet vertellen.
Overigens gebruik ik al ruim 20 jaar bloeddrukverlagende medicijnen nadat een bovendruk van 190 en een onderdruk van 120 werd gemeten. Ik had een actieve levensstijl, geen overgewicht en ik rook niet. Bij mijn moeder, die op 65 jarige leeftijd overleed heb ik gezien wat een hoge bloeddruk die niet adequaat behandeld wordt (goede medicijnen waren er toen nog niet) aanricht.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Meer mensen aan de bloeddrukverlagers door nieuwe richtlijnen?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Lowieze schreef:
09 apr 2019 07:46
Ik vind dit echt zo’n zeurverhaal.
Drie keer daags een tablet met de werkzame stoffen inhoud, respect en mildheid :wink:
Dan bent u zo van het schrijven van dit soort formuleringen af.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Meer mensen aan de bloeddrukverlagers door nieuwe richtlijnen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, als je die pillen slikt, wordt je toch gewoon regelmatig gecontroleerd doir de huisarts of assistentie. Dat verhaal over die kosten was ook onduidelijk.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Meer mensen aan de bloeddrukverlagers door nieuwe richtlijnen?

Ongelezen bericht door Radar »

Lowieze schreef:
09 apr 2019 07:46
Ik vind dit echt zo’n zeurverhaal.
Dit kan inderdaad wat vriendelijker, en dat hebben we ook per PB laten weten. Nu graag weer on topic verder discussiëren.

Radar ^KL

MargarethaJM
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2019 11:52

Re: Meer mensen aan de bloeddrukverlagers door nieuwe richtlijnen?

Ongelezen bericht door MargarethaJM »

Ik was verbaasd door de eenzijdige voorlichting in het item over bloeddrukverlagers. Dokter Wolffers meldt dat één op de 850 mensen daadwerkelijk een hartstilstand zal krijgen en dat dus de kosten voor de overige 849 mensen weggegooid geld zijn. Waarom rept hij met geen woord over de andere gevaren van hoge bloeddruk? In mijn familie hebben diverse mensen door te hoge bloeddruk een beroerte gekregen. Een tante heeft daarna nog 13 jaar als een kasplantje in een verpleeghuis gezeten. Als dokter Wolffers denkt aan kostenbesparing, zou hij de kosten van dergelijke verpleging ook in zijn betoog moeten meenemen.
Gewaarschuwd door de gevallen in mijn familie ben ik bijtijds bloeddrukverlagers gaan slikken en onder controle van de huisarts. Een hele geruststelling, toch?

Lowieze
Berichten: 6533
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Meer mensen aan de bloeddrukverlagers door nieuwe richtlijnen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

MargarethaJM schreef:
10 apr 2019 12:05
Ik was verbaasd door de eenzijdige voorlichting in het item over bloeddrukverlagers. Dokter Wolffers meldt dat één op de 850 mensen daadwerkelijk een hartstilstand zal krijgen en dat dus de kosten voor de overige 849 mensen weggegooid geld zijn. Waarom rept hij met geen woord over de andere gevaren van hoge bloeddruk? In mijn familie hebben diverse mensen door te hoge bloeddruk een beroerte gekregen. Een tante heeft daarna nog 13 jaar als een kasplantje in een verpleeghuis gezeten. Als dokter Wolffers denkt aan kostenbesparing, zou hij de kosten van dergelijke verpleging ook in zijn betoog moeten meenemen.
Gewaarschuwd door de gevallen in mijn familie ben ik bijtijds bloeddrukverlagers gaan slikken en onder controle van de huisarts. Een hele geruststelling, toch?

Er wordt in zo’n filmpje geknipt en geplakt, wat ze nodig hebben, laten ze zien en de rest van zo’n interview valt weg.
U heeft gelijk hoor, er zijn families waarin een hoge bloeddruk erfelijk is en het is zeker belangrijk om daar alert op te zijn.

Gesloten