Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Henk25
Berichten: 227
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:40

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Henk25 »

Hier kan je ook veel klachten lezen over het spiraaltje: Dit is een link . Jullie zijn niet de enige er niet blij mee zijn. De vrouwen klagen over haarverlies, pijnlijke borsten, gewichtstoename, pukkeltjes etc. etc. Bovendien is je vruchtbaarheid en je gezondheid een kostbaar bezit. Luister goed naar je lichaam.

mire
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 aug 2009 00:12

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door mire »

Ik denk ik schrijf maar eens de tussenstand van mij na het bijna een week geleden verwijderde mirena spiraal. Ik heb de eerste dagen toen ie eruit was licht bloedverlies gehad. Daarna kwam er een heftig bloedverlies dat ik nooit als menstruatie voor mirena had. Het loopt er gewoon uit opeens en ik heb toch maar even telefonisch contact gezocht met de gynocologie. Het antwoord is de opstart{van hormonen} na het hormoonspiraal{eruit is }het kan een ontrekkingsbloeding geven. Heb ook erg buikpijn en voel me wiebelig. Het is nu op het moment wel beter,maar heb nog steeds wel wat bloedverlies. Hopelijk wordt het gauw wat beter en minder klachten...

g_eertje
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 aug 2009 09:24

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door g_eertje »

hi!

ik heb nu bijna een maand geleden mirena laten zaten. dacht aanvankelijk geen klachten te hebben, behalve bloedverlies, maar vriendinnen van me hadden dat in het begin ook, dus dat vond ik normaal.

pas nu ik jullie berichten lees, schrik ik. Ik heb een geschiedenis van paniekaanvallen (hoewel de laatste, voor mirena, al zo'n drie jaar geleden is!), maar laatst kreeg, zomaar uit het niets een aanval en de volgende dag gebeurde het weer. Geen idee wat er aan de hand was, want ik was relaxt en gelukkig, totaal niets om bang voor te zijn. Dit is nu zo'n anderhalve week geleden, misschien niet noemenswaardig, maar ik begin wel bang te worden nu.

Daarnaast ben ik net voor een half jaar naar finland verhuisd, maar om eerlijk te zijn: het bevalt me totaal niet. een paar keer heb ik al moeten huilen, terwijl ik niet perse heimwee heb, want ik kan erg goed met het gemis van thuis omgaan.

Ook heb ik last gekregen van mijn ogen, kan ik mijn lenzen veel minder lang verdragen. En dit is gekomen toen ik de mirena, besef ik me nu.

En ik eet bijna niets meer, ik hoef het gewoon niet meer.

Ik weet zo snel niet wat ik moet doen. Heb wel een beetje hypochondrische aanleg (dat je denkt alle ziektes te hebben, bij de minste symptomen), maar toch. Ik zit er serieus aan te denken het spiraaltje eruit te halen, om maar te wachten tot ná finland en het dan eventueel nog een kans te geven. Ik kan dit natuurlijk absoluut niet gebruiken.

Wat zouden jullie doen? Bedankt!

mire
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 aug 2009 00:12

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door mire »

Hai Geertje,

wat vervelend dat je deze klachten hebt,geeft zeker de nodige onrust.
Kijk ik heb mijn ervaringen met de mirena,in het begin als wel positief ervaren,vooral het gemak van :geen omkijken naar hebben.
Maar goed,ik merkte dat ik veranderde,zwaarder werd,stemmingswisselingen,meer bloedverlies,geurtjes,rugpijn etc. Ik wist hoe ik daarvoor was en dat rijmde niet met hoe ik daardoor geworden was.Ik ben hem nu bijna 2 weken kwijt en ik voel me al veel meer happy.Op het bloedverlies en zo nu na gaat het eigenlijk beter. ik heb ook geen rare continu rugpijn{weeïg gevoel} meer. Dus ik ben erg blij dat ik hem niet meer heb.
Ik weet niet hoe jezelf voor de mirena was?Als daar grote verschillen in zitten dan moet je denk ik wel zelf er kritisch naar kijken.
Laat je door je gevoel leiden,dat liegt eigenlijk nooit!
Veel sterkte en laat nog eens horen hoe het ermee is.
Groetjes

g_eertje
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 aug 2009 09:24

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door g_eertje »

Dag, ik heb net al voor mezelf besloten naar de dokter te gaan. Ik moet er sowieso heen, omdat ik nog de echo moet maken na 6 weken, dus dan kan ik alles meteen op tafel gooien.

Of er verschil was met voorheen? Het bloedverlies sowieso, en ik ben niet meer gelukkig, ik was dat tevoren wel. De afgelopen heb ik regelmatig gehuild, hoewel ik niet echt last heb van heimwee. En dan die paniekaanvallen..

Probleem is dat al veel van deze verschijnselen natuurlijk ook te wijten zijn aan mijn vertrek naar Finland.

Ik ga het snel aan de dokter voorleggen :)

mire
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 aug 2009 00:12

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door mire »

Ja dat is moeilijk te beoordelen voor je dan met deze veranderingen meegerekend. Maar goed,je moet je natuurlijk er wel goed bij blijven voelen want als de klachten daar door worden verergerd door de mirena dan is het dat natuurlijk nooit waard.Je geluk staat voorop en luister goed naar je iegen lichaam.
groetjes

fleurtje1
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 aug 2009 10:46

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door fleurtje1 »

Hallo Henk 25,een sinustrombose en subarachnoidale bloeding krijgen...dat heeft niemand er voor over om reclame te maken hé : :evil:

Henk25
Berichten: 227
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:40

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Henk25 »

Dat zeg ik ook niet, alleen is jouw berichtje A. een uitzondering B. jouw eerste bericht op deze site (en die van jacvos ook) C. lees ik bijna hetzelfde berichtje (taalgebruik) op de Viva site. Ja, ik ben dan sceptisch.

fleurtje1
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 aug 2009 10:46

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door fleurtje1 »

oplossing: A en B.Ik sta enkel op de site mijn medicijn.nl met de bedoeling dat het bij sommige vrouwen ook anders kan.Ieder moet voor zichzelf uitzoeken wat haar het best ligt.Ik vind het alleen jammer dat iets positiefs argwanend wordt onthaald.Blijkbaar is dat de huidige tendens:negatief nieuws kan en mag,maar positief ook. :D

saskia82
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 aug 2009 23:50

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door saskia82 »

Ik heb ook alleen maar nare ervaringen met de mirena spiraal. Deze heb ik 6 weken na de bevalling laten plaatsen omdat met de gewone pil mijn menstruatie enorm hevig was en ik twee dagen voordat deze begon enorm veel spuugde.
Voor mijn zwangerschap was ik nooit ziek, had nog nooit een anti bioticum hoeven te slikken. Na mijn zwangerschap tot nu toe ( precies 5 jaar) heb ik in totaal 36 kuren nodig gehad voor longontsteking, keelonsteking, blaasontsteking, nierbekkenontsteking en noem het maar op. Ik weet zeker dat ik dit aan de spiraal te danken heb. Ook hou ik sinds ik de spiraal heb enorm veel vocht vast, heb deze zomer zelfs plastabletten moeten slikken om alles uit mijn lijf te krijgen.
In februari dit jaar werd ik ineens wakker met een grote kale plek op mijn hoofd, zo groot dat een pruik noodzakelijk was. Verder heb ik last van stemmingswisselingen de hele maand door.
De menstruaties zijn niet meer zwaar maar duren wel anderhalf tot twee weken. Er blijft dagenlang erna oud bloed vloeien en het is heel erg onregelmatig. Soms ben ik drie weken niet ongesteld en andere keren maar 1 dag. Hierdoor loop ik al 5 jaar lang iedere dag met maandverband in omdat ik niet weet wanneer het komt.
Verder heb ik veel last van stinkende afscheiding en regelmatig last van vaginale schimmel infecties. Van de zwangerschapskilo's zitten er nog behoorlijk wat aan terwijl ik me gewoon aan de voedingsregels hou. Mijn buik lijkt wel drie maanden zwanger en dit ben ik spuugzat. Mijn collega zag vorige week mijn opgezwollen enkels en vroeg wat voor anticonceptie ik gebruikte. Bleek dus dat zij dezelfde problemen had als mij en wees me op dit forum. Morgen word de mirena verwijderd en hoop dat alles dan weer goed komt. Fijn om zoveel berichten tegen te komen, die kan ik morgen gelijk tegen de huisarts vertellen want die is er nogal sceptisch in. Ach ja, het is een man die er zelf geen ervaring mee heeft dus ik kan het hem ook niet kwalijk nemen....... toch???????????????

Samara
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 sep 2009 10:47

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Samara »

Wat een nare ervaringen allemaal ik heb nu m'n derde spiraal en ik ben super tevreden nooit meer buikpijn geen menstruatie meer.
Ik voel hem nooit, ik onthoud aan de leeftijd van de jongste wanneer ik hem moet vervangen anders zou ik vergeten dat hij er zat.
Het kan dus ook anders!

Mila2008
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 sep 2009 15:10

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Mila2008 »

Hallo...
Sinds ong half jaar heb ik nu de mirena spiraal. Aantal maanden na mijn bevalling laten plaatsen. In het begin heel lang bruine afscheiding gehad en buikpijn. Heb dit afgewacht. Ik heb nu een normale cycles en tijdens menstruatie vloei ik minimaal. Dit is allemaal ideaal. Maar nu de klachten. Ik kan de eisprong heel goed voelen en dan lijkt het net alsof ik een blindedarmontsteking heb..z'n pijn doet dat. Dit duurt elke keer 1 a 2 dagen. Ik kan dan nie fietsen /lopen doet gewoon zeer. OOk heb ik heel erge last van schilfers/ roos en jeuk op mijn hoofdhuid. Nooit last van gehad. De ergste klacht vind ik dat ik niet te genieten ben. Ik ben heel erg opgefokt en snauwerig. Soms denk ik er aan en doe ik me best maar gaat vanzelf. Ben nooit zo erg geweest. In het begin voelde mijn man de touwtjes en had een afspraak gemaakt deze korter te laten knippen. Er kwam wa tussen dus. Na een tijdje voelde ik de draadjes nie meer. Ik ben ook echt bang dat er nu wat mis is. Ik maak zo snel mogelijk een afspraak en van mij mag da ding eruit.

danielletje
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 sep 2009 21:39

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door danielletje »

Wat ben ikverrast door de verhalen op dit forum. Maar ook opgelucht door de herkenning van symptonen. Ik heb de Mirena spiraal 7 weken geleden in het ziekenhuis laten zetten, 9 weken na de geboorte van mijn 2e zoontje. Het begon al goed: een paar dagen later bleken de draadjes eruit te hangen, zodat ik ze met mijn vinger kon voelen. Terug geweest naar de gynaecoloog: hij heeft de draadjes kort geknipt en maakte met een glimlach de opmerking: als de huisarts over 5 jaar de spiraal niet kan vinden, schrik dan niet, want dat komt doordat de draadjes kortgeknipt zijn. Kom dan gewoon terug bij mij. Nou, ik ga het ding binnenkort al laten verwijderen. Vanaf het moment dat ik de Mirena heb, ben ik ongesteld of vloei ik of heb ik veel bruinige of rozige afscheiding. Last van mijn buik: van een irritant weeig gevoel tot echte buikpijn met steken. Mijn zin in sex is weinig tot nihil, terwijl ik net na de bevalling echt zin had en ik baalde dat we nog niet konden vrijen....! Duizelingen heb ik ook regelmatig. Ook veel last van moeheid, maar dat wijt ik ook aan mijn zwangerschapshormonen. Voor mijn zwangerschap had ik een "ouderwetse" koperspiraal: totaal geen last van gehad!!! Dus ik overweeg nu om deze weer te laten plaatsen, maar eerst maar eens af van de Mirena. Ik ben benieuwd of mijn huisarts op de hoogte is van deze klachten... Donderdag weet ik meer.

corine34
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 okt 2009 22:04

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door corine34 »

Ook ik heb sinds een jaar een Mirena spiraal.
De eerste maanden onregelmatig bloedverlies gehad.
Dat is nu wel minder geworden.
Alleen ik heb nu sinds een tijdje last van vaginale schimmelinfectie`s.
Dit is iedere keer een paar dagen voor mijn menstruatie.
Voor de rest geen andere klachten.
maar dit is zeer vervelend en als dit door blijft gaan haal ik hem er uit.

sissi84
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 nov 2009 12:48

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door sissi84 »

Hallo allemaal,

Ik heb nu al een jaar de mirena spiraal, ik heb heb ongeveer 6 jaar na de geboorte van mijn dochter laten zetten, ik ben zelf 25. Ik heb ongeveer 2,5 jaar na de geboorte van mijn dochter een miskraam gehad. En altijd de pil gebruikt. Ik heb de eerste 4 maanden van de spiraal aan een stuk bloedingen gehad, mijn gyneacoloog zij dat dit normaal was, dat mijn baarmoeder 6 maanden de tijd nodig had om te wennen. Ik heb nu elke maand 2 weken menstruatie evenveel als voorheen, en 1 week na die 2 weken menstruatie heb ik de eisprong met 5 dagen lang vreselijke buikpijn wat echt aanvoelt als weeen, en dan meteen na de eisprong krijg ik vreselijke maar dan ook echt vreselijke pijn in mijn bosten dat ik zonder bh mijn armen niet meer durf te bewegen dus ik slaap met bh aan en mijn bosten zijn dan dikker en opgezwollen en overgevoelig en heel erg pijnlijk alsof ik zwanger zou zijn, dit gaat dan weer de week erna weg als ik mijn eerste dag van menstruatie weer heb. Ik ben nooit ziek en heb nooit lichamelijke klachten. Maar nu in de tijd dat ik de Mirena heb heb ik last van > misselijkheid, duizeligheid, keelontstekingen, gewrichtontstekingen waardoor ik vocht in mijn enkels en voeten houdt, schimmel infecties, blaas ontstekingen met daardoor bloed in urine, waarschijnlijk aambeien want ik heb in deze tijd dat ik mirena heb keiharde ontlasting en elke dag veel bloed erbij, ik heb de meeste dagen van de maand slechte zin, depressies, zit niet lekker in mijn vel, ik ben bijgekomen terwijl ik altijd op mijn gewicht let en op wat ik eet en drink, mijn buik is altijd opgeblazen, heel veel last van pukkels en uitslag in mijn gezicht, ik ben heel erg moe, heb buikpijn na het vrijen, ik heb altijd last van vieze stinkende afscheiding waardoor ik me schaam om sex te hebben ik ben altijd heel erg met me verzorging bezig en was me daar heel erg vaak ik vind dit echt verschrikkelijk, het is net alsof er nog resten vocht of sperma blijven zitten en een paar agen eran pas omlaag komen dat het daardoor zo erg stinkt, ik heb alleen zin als ik ongesteld ben tot 2 weken erna voor de rest helemaal niet en nog veel meer klachten, ik word er gek van echt waar.
Ik heb 17 december weer een afspraak en laat ik heb eruit halen, en ga ik gewoon weer verder met de pil en over een jaar een tweede kindje proberen.
Ik raad het echt iedereen af de mirena, blijf gewoon de pil slikken !

sonja2803
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 nov 2009 15:03
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door sonja2803 »

Hey ladies!

Dacht, laat ik ook eens wat plaatsen. Na een tijdje vrijgezel te zijn geweest, kreeg ik een vaste vriend. Daarvoor slikte ik al de pil, maar ik was daar vrij slorig in. Geheugen is nu eenmaal een zeefje helaas. Op aanraden van de huisarts een mirena laten plaatsen. Dat is nu ongeveer 1,5 jaar geleden. Moet zeggen dat het plaatsen zelf niet eens pijn deed, meer heftige buikkrampen.

Nu heb ik het afgelopen donderdag toch laten verwijderen, waarom: last van rare afscheiding, een vreselijke hoofdpijn als ik 'ongesteld' was en last but zeker not least, weinig tot geen zin meer in sex!
De eerste keer bij de gynae lukte het helaas niet, aangezien hij de touwtjes niet kon vinden. AFgelopen donderdag soort kijkonderzoek gehad en ja hoor, daar ging ie. Geen centje pijn. Alleen wat krampen toen ie er eenmaal uit ging.
Ben gelijk weer aan de pil gegaan en maar een herinnering in mijn telefoon voor het slikken haha.
Weet niet of het met het verwijderen te maken heeft, maar ik heb nu wel wat last van een opgeblazen gevoel en misselijkheid. Dat zal wel met de tijd overgaan neem ik aan.

Ik ben in elk geval blij dat ik hem toch weer heb laten verwijderen. Mijn lichaam voelt weer 'natuurlijker' aan.

Groetjes!!

robie
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 aug 2009 20:14

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door robie »

Hallo,

Na al vele maanden dit gevolgd te hebben wil ik ook wel eens reageren.
In januari curetage laten doen en meteen mirena laten plaatsen, na al vele jaren hevige maandstonden. Heb mij daar toch ook niet zo goed bijgevoeld. Gespannen borsten. Vieze en stinkende afscheiding. Eerste drie maanden constant bruinverlies
dan terug elke maand regels die drie weken duurde wel minder hard,wat geweldige jeuk veroorzaakt. Heb dan beslist met de gyn om mijn baarmoeder te laten verwijderen wel nog met behoud van eierstokken. Ben al wel 50 jaar. Is in september dan gebeurd wat 100% is meegevallen. Met een ruggeprik geen pijn gehad na zes weken terug aan het werk( als poetsvrouw). Vroeger liep ik altijd met een verband nu altijd proper wat zalig is.Denk dat leeftijd ook wel meetelt, als ik tien jaar jonger was geweest had ik ook wel anders gedacht over een baarmoeder verwijdering. Ken ook wel vriendinnen die goed zijn met mirena, maar ja het zal bij idereen anders zijn, ik ben content nu.

Groetjes.

esthervdb
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 dec 2009 16:11

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door esthervdb »

Mijn ervaring met het Mirena spiraal: het kostte mij een eileider.
Het Mirena spiraaltje heb ik laten plaatsen bij de Rutgersstichting (ik dacht dat zij daar veel ervaring mee zouden hebben, vandaar). Na een half jaar werd ik niet meer ongesteld, zoals ook was voorspeld, dus was ik niet gealarmeerd.
Met afgrijselijke buikkrampen belandde ik in het ziekenhuis. Daar werd geconstateerd dat ik een buitenbaarmoederlijke zwangerschap van ongeveer 8 weken had. Met spoed ben ik geopereerd. Helaas is mijn eileider, waar het vruchtje inzat, niet gespaard gebleven. Ik heb er nu nog één over.
Het spiraaltje is er meteen uitgehaald. Ze kregen het er bijna niet uit. Het zat aan één kant half in de andere eileider. Het is onduidelijk of dit komt door onkundig inbrengen, of dat het spiraaltje is gaan schuiven. Voor mij een bijzonder ingrijpende ervaring.
Een absolute afrader, dat Mirena spiraaltje.

MDGO-AA
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 dec 2009 23:16

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door MDGO-AA »

Bijwerkingen
In de eerste maanden na het inbrengen: buik- of rugklachten. Menstruele klachten zoals oligomenorroe of amenorroe, spotting en onregelmatig bloedverlies. Bij toepassing als progestageenadjuvans, neemt het bloedverlies in de loop van het eerste jaar geleidelijk af tot amenorroe. Toegenomen vaginale secretie, pijnlijke borsten. Acne of andere huidproblemen. Zweten, haaruitval, hoofdpijn, depressie, oedeem, misselijkheid, gewichtsveranderingen. Bij ca. 12% werden functionele ovariumcysten gemeld. Zelden hypertensie, infecties van de geslachtsorganen en uterusperforatie (m.n. bij de insertie) die kan leiden tot ontstekingsreacties. Endometriumpoliepen van microscopische afmetingen en cervicale dysplasie zijn gemeld. Incidenteel kunnen tijdens het inbrengen of verwijderen van het IUD korte tijd bewustzijnsverlies of een verminderde polsfrequentie optreden.

Meno
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 nov 2007 14:35

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Meno »

....en ook niet onbelangrijk;

'Bij Mirenagebruik zijn ook gevallen van borstkanker gemeld.'

Dus zeker niet voor vrouwen die borstkanker hebben of hebben gehad.

http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h16681.pdf


http://www.mednet.nl/actueel/belgische- ... -9076.html

Plaats reactie