Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
bikkeltje3
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jul 2010 15:33

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door bikkeltje3 »

Hallo iedereen,

eindelijk is de mirenaspiraal uit mijn buikholte gehaald gisteren. Nou maar hopen dat ik gauw mag opknappen. Hoelang duurt het voordat de hormonen uit je lijf zijn. Heb natuurlijk nu ook last van de narcose. Ben wat moe en onrustig hiervan. Moet maar goed rust nemen.

Groetjes Bikkeltje

nickychareyluana74
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 aug 2010 11:20

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door nickychareyluana74 »

hoi,
gelijk weg laten halen!!heb ik ook gedaan..veranderde helemaal en kreeg allemaal klachten..gewoon helemaal even niks je lichaam even rust geven en dan kijken wat verder..t kan ook zijn dat je n pnd hebt maar zou toch meteen t spiraal verwijderen..ik voelde me veel beter..succes

Carola-douglas
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 aug 2010 11:00

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Carola-douglas »

hallo meiden ,

ik heb de mirena nu bijna 1 jaar , het begon met de normale klachten om de 3 week een normale menstruatie , niet minder bloeden nog steeds veel pijn .
Daarna begon het met vrijen kreeg tijdens het vrijen een op geblazen gevoel en na het vrijen had ik steken in mijn onderbuik . Daarna bleef mijn menstruatie erg lang weg en leek alles goed te gaan , tot 3 maand later werd ik weer ongesteld en niet 5 dagen nee 10 dagen achter 1 , 3 dagen niet en toen weer een week .
ik krijg nu snachts een heftige pijn in mijn onderbuik , het voelt als of ik moet bevallen , word koud begin te zweten en heb het gevoel dat ik moet braken , dit heb ik nu 2x gehad en ben er eigelijk wel klaar mee maar twijfel of dit de mirena wel is en wat er aan de hand is ...als ik de heftig pijn heb doet ook mijn ****** erg pijn ( misschien raar om te zeggen ) maar gaat mijn ****** open staan , vanacht was het weer zo ver en was bijna zo ver dat mijn vriend me naar het ziekenhuis kon brengen om dat ding er uit te laten halen !! maar goed ben rustig gaan liggen en viel gelukkig weer in slaap , ook mijn huisarts heeft me al een paar x onderzocht ook inwendig en hij zegt dat er niks aan de hand is . Ik denk toch dat ik maandag op bel om hem te laten verwijderen misschien iemand nog tips of herkent iemand deze pijn ? ik heb nog geen kinderen maar dacht vanacht toch echt dat ik aan het bavallen was zo'n ongelovelijke pijn had ik ...

al vast bedankt voor jullie reactie !!

p.s lees net dat sommige meiden ook helemaal de weg kwijt zijn angst stoornissen naar een psygoloog gaan , vreemd loop nu sinds mei bij huis in de ziektewet ik storte ook helemaal in liep 2x in de week bij de psygoloog en werd nu door verwezen naar de psygiater daar ga ik donderdag heen ...

bikkeltje3
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jul 2010 15:33

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door bikkeltje3 »

Bij mij is hij eindelijk weg. Hij is vorige week dinsdag met een kijkoperatie verwijderd. Werd de week erop ongesteld. Geluiden komen nu al minder hard binnen. Ben rustiger en ben al aan het afbouwen met de oxazepam. Voel me nu alsof ik de wereld weer aankan. Gek dat zo'n klein ding zoveel leed kan veroorzaken. Ik zou iedereen aanraden bij psychische klachten eerst alle lichamelijk oorzaken uit te sluiten alvorens te beginnen met anti depresiva. Helaas moest ik wel starten hiermee omdat ik zonder dat ik het wist nog een mirena had. Het kan hier zeker door komen.

Cesmee
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 aug 2010 13:09

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Cesmee »

Ik heb na lang aarzelen vanaf juni de mirena. Het inbrengen bij de huisarts was erg pijnlijk en mislukte, ik ben dezelfde dag doorgestuurd naar de gyneacoloog en daar was het zo (en bijna pijnloos) voor elkaar. In eerste instantie was ik er blij mee. Bijna geen bloedverlies en niet meer elke dag aan het slikken van de pil denken. Het hevige bloedverlies met het pilgebruik was voor mij de reden om een mirena te nemen. Ik had van te voren veel op internet gezocht over de bijwerkingen van de mirena en was na het lezen van zoveel rotbijwerkingen erg geschrokken. Maar ik dacht: vooral de negatieve ervaringen zullen er wel op belanden.
Na een kleine maand na inbrengen, op vakantie, werd ik overdag opeens heel duizelig, en 's nachts werd ik veel wakker en dan leek het net of ik flauw ging vallen. Dat is nu wel weer overgegaan gelukkig, maar ik heb nog steeds een vaag, watterig gevoel in mijn hoofd. Ook weinig energie, en tintels in mijn handen en voeten. Mijn hoofd voelt de hele tijd warm, wangen gloeien, en een vette huid. Ik vraag me af in hoeverre dit door de mirena komt. Want het lijkt me ook geen optie om 'm eruit te laten halen, moet er niet aan denken weer die menstruaties. Verpleegkundige in het ziekenhuis zei bij controle dat ik het nog maar even aan moet kijken, of het zo blijft...Baal er wel van, was er eerst van overtuigd dat dit het goede middel voor mij was...
Maar ja even afwachten maar.

dushi37
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 aug 2010 17:31

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door dushi37 »

Ik heb in totaal 5 en half jaar gebruik gemaakt van de mirena, de tweede heb ik laten plaatsen tijdens een gyneacologische ingreep.
Het gebruik van de mirena is mij prima bevallen, nooit bloedingen of klachten meer gehad.
Ik heb nu de spiraal laten verwijderen en dat deed erg veel pijn omdat hij verkleefd was aan de baarmoederhals.
Nu ben ik een week verder en merk dat ik nu buien krijg, het lijkt of ik zachter ben geworden van binnen.Ook heb ik bloedverlies en pijn die niet afnemen maar volgens mij toenemen.
Ik zie het aan en hoop dat mijn lichaam en geest weer gauw de oude zijn.

wendaai
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2010 11:11

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door wendaai »

omg wat een dom gezeur.
ik jokken? ben zelf met mijn moeder naar het ziekenhuis geweest dus als het 18+ was had hij mij dat ook vast niet voor geschreven dacht ik zo. tsja ik ben nog geen moeder en hoef ik ook niet te worden. maar vind wel dat jullie hier beetje dom op reageren? ik denk dat jullie gewoon van die moeders zijn die voor elk witwasje naar de dokter toe gaan. maar geloof mij mensen die een spiraal willen laat je niet bang maken!! als het zo slecht voor je was dan was het toch nooit op de markt gekomen? ik ben met het verhaal wat jullie allemaal vertellen naar de dokter gegaan en hij heeft mij gerust gesteld dat het allemaal onzin is en als het niet goed was had hij dat ook nooit voorgeschreven. tuurlijk zitten er bijwerkingen aan maar je kunt ook overdrijven en denken dat je wat hebt.;)

xxx

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ wendaai,

Ik raad je eens aan hier te lezen als het allemaal dom gezeur is volgens jou wat mensen hier schrijven.
http://www.medischforum.nl/categorie/22

anoniem24
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 okt 2010 11:02

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door anoniem24 »

vlamar schreef:Hallo allemaal,

Wat ben ik blij dat dit forum bestaat, ik heb alle berichten gelezen. Ik heb nu een jaar het mirenaspiraaltje. In het begin had ik direct een eileiderontsteking, omdat het spiraaltje waarschijnlijk niet hygiënisch genoeg was geplaatst. Het was ook een drama, wel bij de gynacoloog, maar dat ging fout en toen moest ik met spoed naar de POK. Dus het begin was niet geweldig. Ik heb twee zware menstruaties gehad en daarna nooit meer bloedverlies, alleen wat spotting. Dus ik was daar best content mee.
Ongemerkt kwam ik steeds meer aan en wat ik ook probeer, ik krijg het er niet meer vanaf. Elke 4 weken in mijn cyclus krijg ik zo'n opgeblazen buik dat ik wel zwanger lijk en ik mijn kleren niet meer pas. Ik word daar echt ongelukkig van. Ook mijn energiepeil lijkt veel minder en ik ben ook veel emotioneler, zit als het ware in een dipje. Na het lezen van alle reacties ben ik eruit: morgen bel ik de dokter en het spiraaltje gaat eruit! In mijn omgeving zeggen mensen dat ik vol moet houden, maar ik ben er klaar mee. De gewichtstoename is echt vreselijk, om van alle puistjes ook maar niet te spreken. Ook altijd problemen met de seks, heel droog en altijd bloedingen. Niet echt een pretje
Ik was pilmoe, maar ik kijk er naaruit om hier weer aan te beginnen, toen had ik nergens last van!
Ik hoop dat ik mij net zo snel beter voel als de anderen waarvan ik op dit forum lees, ik houd jullie op de hoogte.

Fingers crossed! :!:
beste vlamar,

ik herken alles wat je zegt. Heb de mirena nu ruim 3 jaar en denk erover om hem te laten verwijderen. Is de mirena er bij jou nu uit? Hoe ging dat en hoe gaat het nu met je?

Ben erg benieuwd! :D

Marina1977
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 okt 2010 22:10

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Marina1977 »

hallo allemaal,

Fijn om alle verhalen te lezen! Heb sinds februari 2008 de mirena spiraal. In het begin geen klachten en inbrengen geen probleem (6 wk na bevalling door gyn geplaatst)
Echter sinds een jaar allerlei vage klachten: hoofdpijn, opgeblazen buik (lijkt net of ik zwanger ben) ontzettende middenpijn (ofwel pijn door de eisprong) en ga zo maar door. Ben al eens langs de huisarts geweest en hij zei dat het idd wel eens door het spiraal zou kunnen komen en hij schreef me naproxen voor. Heb het nog een paar maanden aangekeken en nu de knoop doorgehakt: maandag gaat hij eruit!
Zie er wel iets tegenop...hoop niet dat het pijn doet...en ben heel benieuwd of de klachten verdwijnen!

succes allemaal

Weebee
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2010 22:07

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Weebee »

Tjemig, wat een eye-opener!
Ben er aan begonnen op 12-07-2010, het zetten bij de gyn deed veel pijn (zonder verdoving en ik heb nooit gebaard, maar als ik het zo lees maakt dat ook weinig uit). Heb 'het kreng' laten plaatsen ivm hevige menstruatiepijn (slikte een pak ibu 400 per menstruatie weg, mijn maag vond dit niet meer leuk). Oke na het plaatsen ging het eigenlijk wel goed, voor 2 weken en toen begon de ellende. Het was mijn eerst menstruatie 'met' en de pijn was zo mogelijk nog erger dan voorheen, de pijn kwam daarna met grote regelmaat terug, dus zat ik niet 1x pm aan de ibu, maar elke dag. Na zes weken terug naar de gyn, 'het monster' zat prachtig. "Nog even volhouden" (waar heb ik dit vaker gelezen?). Nu, anderhalve maand later zit ik in de ziektewet, omdat ik paniekaanvallen heb en rare, vage klachten zoals een chronische loopneus, jeukende gehoorgang, overmatig (stinkend) transpireren en rare plekjes en vlekjes (op benen en in neus). Heb overmorgen een afspraak met de huisarts en als ik dit forum niet had gelezen had ik waarschijnlijk thuis gezeten met een mooi pakje pillen. Eruit met dat geval!!! En wanneer zien we de firma Bayer bij Radar?

Marina1977
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 okt 2010 22:10

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Marina1977 »

hallo allemaal,
Hij is eruit! Nu bijna 2 weken geleden. Voel me al stukken beter, het is ongelofelijk maar waar: geen rare buikpijn meer, voel me vrolijker, zin in sex is terug, minder opgezette buiken etc etc
Wat een opluchting!!

succes allemaal!

sabine1979
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 nov 2010 10:20

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door sabine1979 »

Hoi allemaal,

In 2003 heb ik na de geboorte van mijn kind gekozen voor het mirenaspiraaltje.
(ik was toen 24 jaar) Dat was advies van de huisarts, ik wilde anticonceptie maar gaf borstvoeding.
Ik heb hem laten plaatsen eind 2003.
Dat is allemaal goed gegaan.
Had geen menstruatie meer, ben niet aangekomen, geen klachten en geen bijwerkingen.
In 2008 heb ik hem eruit laten halen en een nieuwe laten plaatsen.
En heb weer geen menstruatie, ben niet aangekomen, geen klachten en geen bijwerkingen.
In 2013 laat ik hem weer wisselen.

Mijn vriendin heeft een mirena spiraal en heeft geen klachten/bijwerkingen.
Mijn moeder heeft hem later als mij laten plaatsen, naar aanleiding van mijn verhaal. En die heeft ook geen klachten/bijwerkingen. En zij hebben beide hun tweede.

Zo kan het dus ook!

Groetjes
Sabine

Angela_67
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:47

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Angela_67 »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Angela, ben een vrouw van 44.
Sinds dik 10 jaar ben ik heel blij met mijn Mirena welke ik destijds op aanraden van mijn HA heb laten zetten daar ik extreem veel last van menstuatiepijnen heb.
Absoluut nergens meer last van, geen menstruatiepijnen helemaal niks.
Afgelopen Januari heb ik mijn derde Mirena laten plaatsen.
Mijn menstruatie kwam ineens terug met de daarbij behorende pijnen.
Terug naar het ziekenhuis, echo gaf aan dat hij niet goed zat.
Daar het verwijderen en inbrengen deze keer gepaard ging met ongeloofelijk veel pijn besloot de gynaecholoog deze onder narcose te vervangen.
Zo gezegd zo gedaan. 25 Januari naar het ziekenhuis. Alles goed gegaan.
Echter 29 januari begon te ellende weer, bloedingen, krampen die doorlopen naar mijn benen. Druk in mijn hoofd .... gewoon niet prettig.

Nu vraag ik me af of er misschien iets aan de hormoon dosering is gewijzigd?

mvrgr.
Angela

Callie01
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2011 18:01

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Callie01 »

hallo allemaal , ook voor mij is dit een oog-opener, op aanraden van mijn vriendin ben ik dit topic gaan lezen en herkende toch wel wat dingen van mezelf erin.
ben aan de mirena begonnen omdat wij niet nog een kind erbij wilden en ik er nog niet over uit was wat steriliseren betreft , mijn huisarts heeft hem gezet was zo gepiept geen centje pijn.. ik heb hem nu bijna drie jaar en het ging eerst goed, op buikpijnen en gewoon menstrueren na... na ongeveer een anderhalf jaar werd de menstruatie wel minder maar de buikpijnen erger, rugpijn, ontzettend veel gewichtstoename dieeten helpt niet wat ik ook probeer , hoofdpijn en altijd moe volgden ennee sex?? wat is dat??? .. wat betreft depressief zijn ik heb een psychische stoornis al sinds mijn jeugd met paniek/angstaanvallen tot mezelf in huis opsluiten aan toe...anti-depresiva heb ik dus ook al jaren en jaren , maar ik kon het allemaal handelen en had het ook aardig onder controle na de eeuwige therapieën.. tot een jaar geleden ongeveer toen werden de angstaanvallen erger en erger mijn straat vrees een ramp en ik durf de stad niet uit als ik wel naar buiten durf.. dus na dit allemaal te hebben nagekeken hier schrok ik toch wel van ... ik ga een afspraak maken en ga het overleggen , maar zoals me gevoel nu zegt laat ik de mirena eruit halen en ga me dan toch laten steriliseren we zijn er inmiddels wel uit dat na twee gezonde kinderen we er geen meer bij willen.

voor de mensen die ik gelezen heb die nergens geen last van hebben : geweldig :D
voor de enkeling die een ander niet in zijn waarde laat door vreemde opmerkingen te maken en een ander uit te kafferen : ga eens een poosje in de schoenen lopen van iemand die de bijwerkingen wel in volle glorie heeft , wil met alle liefde met je ruilen al was het maar een dag

groetjes allemaal

chelsea1
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2011 23:34

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door chelsea1 »

Maandag bij de controle van de mirena, die 5 november is geplaatst wegens hevig vloeien, bleek ik meerdere cysten (diameter 8 cm) te hebben op mijn linker eierstok. De gynaecoloog schrok en bereidde me voor op een grote buikoperatie. Morgenvroeg krijg ik een CT scan en maandag de uitslag. Was helemaal van de leg want de arts was erg verontrust en zei dat ik de operatie maar 1 keer kon laten doen en dat het dan goed moest gebeuren. Alles moet ruim weg misschien ook het vetschort. Uit de scan moet blijken hoe de lymfeklieren eruit zien en of het aan de darmen vast zit (kwaadaardig??). Nu las ik vanavond op de bijsluiter van het spiraaltje (tja ik dacht laat ik die nu maar eens lezen):

Zeer vaak voorkomende bijwerkingen (komen bij meer dan 1 op de 10 vrouwen voor):
Baarmoederlijke of vaginale bloedingen waaronder spotting, onregelmatige menstruaties
(oligomenorroe) en het wegblijven van de menstruatie (amenorroe), goedaardige cysten (holtes met
vloeibare inhoud) in de eierstokken
.


Mijn cystes zijn met vocht gevuld want de schotjes ertussen bewogen op de echo. In oktober was dus niets te zien op de echo behalve een grote stugge baarmoeder die er wel via een buikoperatie uit mocht van de gynaecoloog. Ik wilde dit nog niet omdat ik net een nieuwe baan had, het alternatief was een Mirena.
Nu heb ik weer hoop dat het goedaardig is en ik ga morgen na de scan naar gyneacologie om de bijsluiter te laten lezen en ik wil het spiraal er uit laten halen. (Heb nog een scala aan andere bijwerkingen waar ik niet blij van wordt, dan toch maar liever weer vloeien)

Herkent iemand deze bijwerking? En gaan de cysten dan vanzelf weer weg? Of is toch een operatie nodig?

Alvast bedankt voor het reageren!

groetjes,
Chelsea

chelsea1
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2011 23:34

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door chelsea1 »

Net terug van het ziekenhuis. Heb een scan gehad en ben daarna naar de gynaecoloog gegaan die op mijn verzoek het spiraal heeft verwijderd en weer een echo heeft gemaakt. De cystes nogmaals opgemeten, het leek of het nu om zo'n 5 cm gaat. Volgens hem kan het best zijn dat ze, maandag als ik de uitslag krijg, nog weer wat zijn gekrompen. Hij heeft ook een inwendig onderzoek gedaan en constateerde dat alles soepel aanvoelt en dat is een goed teken. Dit was de arts die het vooronderzoek heeft gedaan en het spiraaltje heeft geplaatst. Maandag was ik voor de controle bij een andere arts, die zich dus veel meer zorgen maakt. We zullen zien, in elk gaval wil ik er positief in staan en dit voorlopig zien als een bijwerking van de Mirena.
Fijne dag,
Chelsea

Callie01
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2011 18:01

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Callie01 »

hoi chelsea
hopelijk zijn ze als je de uitslag idd nog meer gekrompen en was het idd een bijwerking van de mirena , ikzelf heb geen cysten gehad (gelukkig) maar wil de mirena er toch ook uit aangezien er zoveel bijwerkingen zijn waar ik last van heb zit nu te wachten op een telefoontje van de huisarts aangezien de draadjes ook verdwenen zijn en dan moet ik naar het zh om een echo te maken zal dan meteen aan de gyn vragen hem te verwijderen wil hem eruit..

succes verder en ik lees graag van je hoe en wat
groetjes Cal

willeke1963
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 feb 2011 15:13

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door willeke1963 »

Hallo, ik heb 7 dec. 2010 het mirena spiraal laten plaatsen omdat ik de pil nu wel een beetje zat was. Het plaatsen was niet vervelend, wel wat buikpijn een dag of twee en wat bloed verlies. Ging een aantal maanden goed. In juni 2011 kreeg ik behoorlijk last van mijn onderrug, stuitje en bilspier. Zo erg dat ik gewoon mank ging lopen. Heb behoorlijk wat fysio behandelingen gehad zonder resultaat. Tot mijn fysio zei dat het ook misschien wel iets hormonaals kon zijn. .
Daar kon ik alleen achter komen door het spiraal er uit te laten halen.
Op 14 januari 2011 heb ik het laten verwijderen en nu, ongeveer vier weken later je gelooft het niet, heb ik geen last meer!!
Wat zo'n spiraal toch allemaal kan veroorzaken !!

Monique1985
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mar 2011 21:17

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Monique1985 »

Ik heb vandaag (ondanks veel negatieve verhalen op verschillende forums) maar dankzij hele positieve verhalen van mensen uit mijn omgeving de mirena spiraal laten plaatsen. Ik was zenuwachtig omdat ik veel gelezen had over extreme pijn tijdens het plaatsen, zeker als je net als ik nog nooit kinderen hebt gehad. Deze ervaring deel ik gelukkig niet: binnen 10 minuten stond ik weer buiten en voelde het alleen even als een hevige menstruatiekramp. Daarna een paar uurtjes wat krampjes gehad maar niet pijnlijk te noemen! Tot nu toe zeer licht bloedverlies dus tot nu toe ben ik tevreden...ik hoop dat dat ook zo blijft!

De bijwerkingen die hier veel worden omschreven (stemmingswisselingen, aankomen in gewicht, nachtzweten, hoofdpijn) had ik juist met de pil! Ik heb 10 jaar de pil gebruikt en ik kreeg er toch een beetje een onrustig gevoel van. Helemaal omdat ik zo heftig in emoties was. Daarom besloten over te stappen ik hoop dus dat het werkt! Ik denk dat de verschijnselen, pijnen en bijwerkingen echt per persoon verschillend zijn en dat er daarom qua anticonceptie nooit een goed of fout is (behalve uiteraard geen anticonceptie) maar dat eenieder moet ervaren wat prettig is!

Plaats reactie