Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
chelsea1
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2011 23:34

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door chelsea1 »

Even een update:
Mijn cysten waren inderdaad een bijwerking van de Mirena! Op 7 febr hadden ze een diameter van 8cm, op de CT scan van 10 febr was er iets te zien van 3 cm en op 2 maart weer een echo gehad (nu in het UMCG) en was er niets meer te zien! Ik hoef dus geen zware buikoperatie etc. Een hele opluchting en ik ben blij dat het spiraal er uit is (meteen na de scan op 10 febr). Ik reageer nogal heftig op hormonen, vroeger ook al op de pil, het is aan mij niet besteed. Dan maar weer vloeien en mijn Hb in de gaten houden. Hopen dat de overgang snel voorbij gaat ;)

Groetjes,
Chelsea

aqualente
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2011 13:05

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door aqualente »

Hallo Mirenameisjes,

Mijn verhaal in het kort. eerste keer Mirena: fantastisch!
tweede keer Mirena: drama net als bij jullie
vage buikklachten, hondsmoe en veel rugpijn. drie maanden na tweede plaatsing eruit laten halen. Ondertussen bij fysio voor de rugklachten.
Een jaar later werd ontdekt dat ik een tweezijdig ontstoken S.I. gewricht had.
(verbinding wervelkolom/bekken) na enig onderzoek kwam de diagnose:
Spondylartropathie/Bechterew. (een reumatische ziekte van de wervelkolom)
Het gaat met medicijnen en leefstijlmaatregenen nu prima met mij.
Maar er knaagt wel iets nadat mijn manueel therapeut opmerkte dat het wel een trend lijkt te worden omdat hij steeds meer dames met diagnose bechterew in zijn praktijk ziet. Statistisch enorm afwijkend!

Nu denk ik: heb ik wel de juiste diagnose? Het is immers een lastig ziektebeeld.
en tot nu toe zijn er geen vergroeiingen (kenmerk in gevorderd stadium)te zien.

en: als ik het heb, heeft dat spiraal bijgedragen aan het op hol slaan van mijn immuunreactie?

Ik moet wel zeggen altijd wat ontstekingsgevoelig te zijn geweest maar als ik alles op een rijtje zet dringt zich bij mij de vraag op:

Hoeveel vrouwen met recent de diagnose Bechterew hebben of hadden de Mirena-spiraal?

Ik ga maar eens poll starten op het Bechterewforum. En aan de bel trekken bij mijn reumatoloog.

sterkte met jullie klachten

agnes1985
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mar 2011 10:34

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door agnes1985 »

Hey

heb nu voor de 2de keer mirena. ik heb niet anders dan problemen ermee.
voor ik een spiraal had nam ik de pil nooit last van iets gehad. nadat ik bevallen was hebben we besloten om een spiraaltje te laten plaatsen, gewoon voor het gemak niet meer aan de pil denken maar al snel veranderde de dingen. ik werd rap kwaad, had pijnlijke borsten, pijn in mijn rug, last van veel acne, en cysten.
ik ben al ieder jaar naar de spoed moeten gaan omdat ik last heb van die cysten hevige pijn niet te doen ze kunnen er ook niets aan doen zeiden ze na een paar dagen verdwijnt die pijn wel. maar toch das geen leven meer ieder jaar vraag ik mij af wanneer die pijn er terug zal zijn. heb ook enorm veel last van acne ik denk zo'n één dag per maand heb ik eens een zuiver gezicht. ik heb er veel last van. ik ben namelijk ook een beschaamd persoon en heb er toch heel veel moeite mee voel mij dan ook slecht in mijn relatie ben heel onzeker geworden het valt enorm op en voel mij dan ook niet aantrekkelijk voor mijn vriend. ik heb zalfjes gekregen niets hielp. had er eerlijk gezegd niet aan gedacht dat het door dat spiraaltje kwam. ik ben toen wat op het internet beginnen zoeken en zo kwam ik hier terecht. ik ben blij dat ik niet de enige ben die zo'n dingen meemaak nu weet ik wat de oorzaak is en kan ik er iets aan doen. ik maak zo rap mogelijk een afspraak om het spiraaltje te verwijderen en hopelijk op een goed resultaat.
groeten

Mausje14
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2011 00:16

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Mausje14 »

Hoi,

Ik heb nu bijna een jaar de mirena. Mij was verteld dat je 5 jaar lang geen menstruatie zou hebben. Het was ideaal!
Ik heb sinds de spiraal een heel onregelmatige menstruatie en de laatste maand ben ik al 3 weken ongesteld. Ik heb een verschrikkelijk jeukende buik met uitslag. Ik voel dat ik een hoge bloeddruk heb en ik ben verschrikkelijk moe. Het vrijen doet mij pijn en bloed daarna nog heviger. Iets in me zegt dat die spiraal er zo snel mogelijk uit moet.

Tot nu toe ben ik onder behandeling geweest bij de gyn. , maar morgen haalt mijn huisarts 'm er uit.
Ik ga niet meer naar die gyn. Ik krijg hormonen om mijn slijmvlies dikker te maken en dat zou voldoende zijn, zei ze. Nou, het lijkt me niet. Ja het hielp 1 maand, maar sinds dien is het weer het zelfde.

Ik wou dat ik dit forum eerder ontdekt had.

Maus

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

mijn vriendin wilde ook wat anders,
dus het spiraaltje de mirena...toen is de ellende begonnen,alle klachten die je maar kan krijgen die kreeg ze.
op een gegeven moment,had ze zo erg veel bloedverloren dat ze een ontzettende bloedarmoede had,en bloed kreeg...dat ding is er toen met spoed uitgehaald...langzaam is ze zich weer beter gaan voelen en nu weer de oude....
pijn in de buik,tussendoor toch bloedverlies,humur tot het nulpunt,borsten,nou noem maar op ,misselijk....arts wilde het niet geloven en dacht ach je hebt wat bloedarmoede...linkt het niet...tot het zo erg werd...en ze er op stond hem te laten verwijderen ,uiteindelijk naar spoed gegaan in het weekend en daar werd ze geholpen.
dat ding is echt niet voor iedereen geschikt,daarom begin ik er niet aan,

StellaPolaris
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 apr 2011 14:19

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door StellaPolaris »

Ik heb verschillende reacties gelezen en een aantal van de klachten komen mij bekend voor.
Ik heb nu een aantal maanden een Mirena. Daarvoor heb ik een koperspiraaltje gehad. Maar dat ik de eerste keer verkeerd geplaats en na een week verwijderd. Toen heb ik het in het ziekenhuis laten plaatsen en was prima. Maar ik heb een jaar lang ellende ervan gehad. Ben weer over gegaan op de pil, maar geen succes.
Vervolgens heb ik dus een Mirena laten plaatsen in het ziekenhuis. Na een paar weken was ik al heel tevreden. Mijn menstruatie bleef uit en had nauwelijks klachten. Dacht ik... Nu ik lees over de pukkeltjes in je haar/ haargrens. Die heb ik regelmatig, en zijn vaak pijnlijk. Ik heb ook vaak een bolle, opgezette buik. (met mijn slanke lijf valt dat op...) Sinds enige weken menstrueer ik ook weer een beetje, dat gecombineerd met hevige buikpijn/ krampen, hoofdpijn en pijn in mijn onderrug. Als dit door blijft gaan overweeg ik om ook dit weer te laten verwijderen. Maar mijn grootste zorg is dan: wat is het alternatief?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Mischien de implanon ?
Ken vrouwen die de implanon hebben en zijn er tevreden over.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

hey chocomelk..
implanon is ook een idee,alleen die is er nog niet zo gek lang en het is nog steeds niet duidelijk of hij nou betrouwbaar is.....
ik weet niet of je het nog kan herrineren dat bepaalde artsen hem niet goed hadden gezet en 9 mnd later...baby boom....kregen wel geld geloof ik maar ja?
rot he...al die anti conceptie....

daarom ga ik voor mijn optie :D ik heb er mee gehad,maar ja zo denkt niet iedereen dat weet ik ook wel

miszmammy
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2011 18:39

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door miszmammy »

Jeetje ik heb vol verbazing deze berichten gelezen!
En ben er eigenlijk van onder de indruk.
Ik heb vorig jaar een mirena laten plaatsen omdat ik iedere dag moest denken om de pil in te nemen. Eigenlijk de eerste 2 maanden geen last gehad nadat hij gezet is. Na die 2 maanden begon de ellende,blaasontstekingen,vreselijke pijn links onder in me buik.
Mega gewichtstoename,en opgeblazen gevoel.
En niet te vergeten de neerslachtigheid!!
Loop inmiddels bij psycholoog,uroloog etc.
Ik herken sinds ruim een half jaar mezelf niet meer,maar na deze forum gelezen te hebben vallen ineens zoveel puzzelstukjes op de juiste plaats.
Morgen vroeg meteen afspraak maken bij de huisarts en maken dat ie eruit komt. Jammer dat ik me eigen diagnose moet stellen en dat een huisarts niet op de hoogte is van deze vervelende bijwerkingen.
Dit had zoveel leed kunnen voorkomen.
Maar weet iemand hoelang het duurt voordat je weer een beetje je eigen lichaam terug krijgt??

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

hoi
mijn vriendin was binnen een paar weken zichzelf weer...helemaal lekker.
dat ding eruit,bloed werd langzaam weer goed en ik geloof week of 6,je cyclus moet weer ff op gang komen...
ze gebruikt nu niks meer .
condooms,nou vind ik dat zelf niks op mijn leeftijd nog...
neem aan dat je wel zo slim bent om niet de ouderwetse manier toe te gaan passen,periodieke onthouding...deed mijn vriendin hahahhha kindje nr 3 foutje maar welkom was haar fout,daarna de knoop erin bij hem ihihiihih

als je tegen de pil bent elke dag innemen omdat je hem vergeet?de prikpil?

dus ik laat me sterreliseren...einde oefening....
maar dat heeft ook medische kanten en daar wil ik liever niet teveel over zeggen.
ik heb geen kinderwensen...is wat anders dus..

miszmammy
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2011 18:39

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door miszmammy »

Goede middag!
Oh nou dat is fijn om te horen dat je binnen paar weken weer jezelf kunt zijn. Prikpil heb ik ook gehad,maar daar vloeide ik zoveel bij dat ik bloedarmoede kreeg. Uiteindelijk bloeding moeten stoppen met medicijnen die bedoeld zijn voor vrouwen in de overgang.
Dus dat is helaas ook de oplossing niet.
Koperspiraaltje ook geprobeerd maar mijn lichaam heeft dat 2x afgestoten.
En zit ook wel aan sterilesatie te denken,maar dat vind ik zo definitief.
De ouderwetse manier dat zeer zeker niet!
Werk als kraamverzorgende en heb er toch wel wat baby'tjes door gehaald.
Maar kan maandag bij huisarts terecht,dus dan maar even kijken wat de mogelijkheden zijn.

trudely
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2011 12:25

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door trudely »

Beste bezoekers van dit forum. Net als velen van jullie ben ik onder de indruk van jullie ervaringen. Had ik maar eerder hier naar gekeken. Ik herken er veel in. Allerlei klachten die ik maar voor lief heb genomen. Ik heb de spiraal nu 2x 5 jaar gebruikt! Menstruaties waren hevig en duurden lang. Veel pijn in de rug, benen en onderbuik. Maar het meest vervelende is de gewichtstoename. Ik sport 3x per week. Ik eet heel gezond en zelfs te weinig soms. Niets val ik af. Ik voelde altijd al dat er iets niet klopte. Ik heb er toevallig met een bevriende arts over gesproken. Hij zei: tegen de patiënten zeggen we altijd: 'zo'n 2 tot 4 kilo...'. Alsof wij dat niet erg vinden! Vanmorgen kon ik al gelijk bij de huisarts terecht. Ik heb het meteen laten verwijderen. Het is even vervelend, maar dan is het er ook uit. Ik heb nu een enorm opgeblazen buik, en pijn. Maar dat zal er bij horen. Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar jullie ervaringen als het spiraaltje er eenmaal uit is. Hoelang duurt het voor dat je gewicht verliest? Wat merken jullie verder nog?
Alle vrouwen hier: bedankt en veel sterkte!

Roosje80
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mei 2011 23:05

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Roosje80 »

Hallo!

Hier ook een slachtoffer van de Mirena!

WAT EEN TROEP! Binnen paar weken liep ik met mijn ziel onder mijn arm en kon alleen maar huilen. Gelukkig was mijn mannelijke huisarts direct overtuigd toen ik dacht dat van spiraal was. Direct eruit en daarna veel beter! En dan durft de fabrikant nog te beweren dat het niet kan. Ik weet 200% zeker dat er zoveel vrouwen onterecht anti=depressiva slikken of psychische problemen hebben omdat ze op kunstmatige hormonen staan. Waarschijnlijk word er nog grof geld meer verdiend zodat ze niet verder kijken.... Zo kwaad....

Succes allemaal!

lubien
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mei 2011 15:47

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door lubien »

hallo

ik heb ook bijwerkingen dacht dat ik ook in dit topic tercht kwam maar per ongeluk een nieuwe geopend over mirena spiraal.
maar er moet gauw iets aan gebeuren ,zo dat wij vrouwen die er last van hebben serieus genomen worden.
heb een mail gestuurd om er eens een uitzending aan te wijden.
ben benieuwd.

gr :monique

Enilorac
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2011 12:28

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Enilorac »

Ik heb vorige week de Mirena laten verwijderen.
Heb nu al 9(!) maanden elke dag bloedverlies.
Ben zo slap als een vaatdoek en heb weinig energie, hoewel ik toch zeker 3x per week sport.
Het is bij mij begonnen toen ik naar de dokter ging omdat ik heel onregematig ongesteld was. En als ik het was duurde het zo 2 weken alles bij elkaar.
Mijn man is gesteriliseerd dus dacht, heb geen voorbehoedsmiddel meer nodig.
Maar om mijn menstruatie weer te regelen ben ik naar de huisarts gegaan voor een oplossing. Aangezien ik door de pil heen ook altijd bloedverlies heb gehad, raadde de huisarts mij de prikpil aan. Toen is de ellende begonnen. In augustus vorig jaar eerste prikpil gehaald. Eerste week ging prima. Toen kreeg ik bloedverlies tot aan de 2e prikpil toe (3 maanden dus!) Volgens de huisarts was dit normaal en zou het met de 2e prikpil wel beter gaan. Niet dus! Tot januari aangekeken maar nog steeds elke dag bloedverlies.. Toch maar de Mirena dan..
Inbrengen deed even heel erg zeer, maar daarna ging het wel. Paar dagen wat buikpijn gehad maar verder was het goed te houden. Echter het bloedverlies bleef... Heb de Mirena er vorige week dinsdag uit laten halen. Nog aan de gynaecoloog gevraagd of ik hierdoor nog erger bloedverlies kon krijgen, maar dat was volgens hem niet zo. Gelukkig had ik al wat verhalen hier gelezen, want na 3 dagen verloor ik hele stolsels en liep ik bijna leeg! Toen weer 2 dagen minder en toen weer een paar uur heel veel! Heb nu maar een afspraak gemaakt voor de Nova Sure, waarbij ze het baarmoederslijmvlies weg gaan branden.
Hopelijk is het dan over met het bloedverlies. Hier word ik in ieder geval niet fitter van!!!! Nog 3 weken volhouden....

trudely
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2011 12:25

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door trudely »

Nova Sure schijnt goed te helpen bij overmatig bloedverlies. Hoor alleen maar positieve berichten hierover. Weinig tot geen bloedverlies meer! Sterkte.

muis82
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jun 2009 22:45

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door muis82 »

Ook ik heb de mirena nu 5 1/5 jaar (heb de tweede vervangen in december 2010).

Ook ik heb een aantal (mogelijke) bijwerkingen:

Ik heb een enorme droge hoofdhuid vooral mijn voorhoofd en wangen. Daarentegen heb ik ook veel acne. Ik heb hiervoor bij de HA en dermataloog gelopen zonder resultaat....nu lees ik dus dat dit van het spiraal kan komen! Ik smeer me eigen te pletter met de duurste cremes en zalfjes, maar niets mag baten. Dit is sinds ik de mirena voor de 1e keer heb laten plaatsen.

Ook heb ik sinds ik mijn spiraal opnieuw heb laten vervangen elke keer enorme jeuk en uitslag op mijn borstkas en hals. Dit is echt heel vervelend en ik wordt er knettergek van. Kan iemand mij vertellen of dit ook door de spiraal kan komen? Ik heb hem immers al zo lang.

Ik had tot voor kort met de mirena altijd netjes elke maand een dikke week menstruatie. Nu is dat echt zo ineens gestopt???? Ik verlies gewoon helemaal niets meer....toch een zwangerschapstest gedaan maar dat ben ik niet....iemand een idee of ghier ervaring mee?

Mijn libido is ook echt heel zwak en als ik wel trek in sex heb is dit als ik menstrueer.

Ik twijfel nu echt wat ik moet doen...het plaatsen was beide keren echt een hel zo pijnlijk en het eruit halen vond ik net zo erg...Maar als de klachten echt van de mirena komen denk ik toch dat ik het er voor over heb

marianne50
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2011 23:50

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door marianne50 »

nou ik heb begin mei een spiraaltje laten zetten deed heel veel pijn
heb van het zetten menstruatie das niet normaal meer
ben nu heel erg moe en veel pijn in onder buik
ga morgen de huisarts bellen want dat hou ik niet uit
ook opgezetten buik hoofdpijn
heb spiraaltje genomen omdat ik altijd erg menstrueerden
en veel pijn had
nou dat was 3dagen in de maand nu al 3 weken aan een stuk pijn
hoop dat ik vd huisarts advies krijg of eruit halen of wachten ?

marianne50
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2011 23:50

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door marianne50 »

nou ben bij huisarts geweest
moest gelijk naar triage
en hoppa eruit met dat ding
pffffffffff nooit meer een spiraaltje

claudiag
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jul 2011 12:27

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door claudiag »

ik heb al 3 jaar een mirena spiraal,en verschillende bijwerkingen gehad.wel had ik het geluk dat mn menstruatie weg bleef. maar nu heb ik al 14 dagen bloedverlies en hevige buikpijn met persdrang!uiteraard ben ik met deze klachten naar de huisarts geweest,die me vervolgens doorverwees naat een gyn.Er is een inwendige echo gemaakt om te controleren of mn spiraaltje goed zat .die bleek goed te zitten en verder zag alles er normaal uit. toen ik zei dat ik echt dacht dat t iets met spiraaltje te maken had ,kreeg ik als antwoord : daar kun je echt geen pijn van hebben hoor,zal wel menstruatie zijn en gaat wel weer over. toen dat niet het geval was ben terug naar d dokter gegaan. en die zei:het zal wel menstuatie pijn zijn van 3jaar samen,komt zelde voor maar jij hebt de pech. Ben blij dat ik deze side gevonden heb. en weet t nu heel zeker .Dat ding gaat er deze week nog uit. bedankt voor jullie verhalen. groetjes claudiag

Plaats reactie