Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
warda
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 feb 2009 17:36

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door warda »

nou ik heb gister avond hele hoge koorts gehad ik zit nu aan 2 antibiotica kuurtjes om dat ik een ontsteking heb.
waar dat moeten ze nog onderzoeken...
maar 1 ding is zeker en dat het komt door de mirena spiraaltje dat heb ik vandaag nog pertinent aan de h.a gevraagd...

en nu nog effe afwachten of het weg gaat ik laat het nog wel even weten...

groetjes

yaell
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2009 12:52

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door yaell »

hoi hoi
ik heb vorige week voor de 2e keer de spiraal laten plaatsen, bij de 1e spiraal was ik supertevreden, geen klachten, maar deze keer was het plaatsen heel erg pijnlijk, kreeg ook geen verdoving, ben huilend naar huis gegaan, ik had zo'n erge buikpijn en rugpijn, leken wel weeen....
nu heb ik al de hele week buikpijn, rugpijn, opgezwollen buik, moe en ben nu al 2 avonden heel erg misselijk geweest !!
vind het erg vreemd dat ik vorige keer geen klachten had en mijn lichaam nu zo reageert !!
:? groetjes

p 1961
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2009 16:52

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door p 1961 »

In antwoord op Monique 1967

Doe jezelf een plezier en laat de Mirena zo snel mogelijk verwijderen.

Na plaatsing begon mijn haar ook langzaam uit te vallen (had al 46 jaar een dikke bos lang haar). Volgens mijn huisarts was er geen verband met de Mirena. Via internet kwam ik erachter dat dit bij meer vrouwen een bijwerking is. Na 6 maanden heb ik de Mirena eruit laten halen.
Kortom: ik voelde me na plaatsing van de Mirena een ander mens (giga stress gevoel, hartkloppingen, acné, rugpijn, slaapproblemen), de weinige hormonen van de Mirena hadden op mij een giga uitwerking. Na verwijdering verdwenen de meeste klachten. Maar het is nu een jaar geleden dat de Mirena verwijderd is, en mijn haar is nog steeds niet terug (draag een pruik). Bij mij heeft de Mirena aanzet gegeven tot Alopecia Areata (pleksgewijze kaalheid), iets wat meestal door stress veroorzaakt schijnt te worden. Voor mijn gevoel werd de stress vooral door de Mirena veroorzaakt (in mijn leven/omgeving was er niets veranderd).

Nata$ja
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2009 10:36

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Nata$ja »

Ons gezinnetje is compleet; mijn man vond dat ik al genoeg 'offers' had ondergaan en stelde voor dat hij zich liet steriliseren.
Ik hoefde niet meer aan de anticonceptie.
Maar na een tijd was mijn cyclus was 2 weken op; 2 weken af.
Ik werd er gek van.
Dus op aanraden van de huisarts een Mirena laten plaatsen. Afgelopen januari is dit gebeurd.
Ik hoorde van de huisarts en van mijn schoonzusje dat je minder tot geen bloed verlies zou hebben. De eerste maanden nog niet, maar daarna .... walhalla.

Het plaatsen was idd zeer pijnlijk. Ik ben niet kleinzerig (heb toch ook al 2 kindjes op de natuurlijke weg eruit gekregen); maar dit ding erin was heel pijnlijk.
Nu bijna 3 maanden later ben ik (denk ik) 8 dagen 'schoon' geweest. Alle andere dagen heb ik afscheiding (gele en bruin tot zwarte); een paar dagen zwaar bloedverlies; veel witte vloed.

Door het lezen op het forum heb ik de klachten die ik heb (en niet direct koppelde aan het mirena gebruik) op een rijtje gezet.
Ik noem er een paar op:
-sterke geur uit schaamstreek (soms zo erg dat ik het door mijn kleding heen ruik en direct onder de douche wil)
-duizelingen
-tintelingen in mijn arm
-branderig gevoel bij het vrijen
-mijn man voelt de draadjes
-na de gemeenschap heeft hij last van smegma
-gewrichtspijn in mijn handen en vingers
en zo nog een aantal (in totaal dus 13)

Ik vraag mij hardop af: moet ik hem eruit laten halen of hoort dit bij de opstart perikelen van de spiraal?
Ik dacht een makkelijkere cyclus te krijgen maar dit is nog veel erger dan ik al had.
Word ik nog blij van dit spiraal ???

famwdewit
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 okt 2007 11:45

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door famwdewit »

:( Na 8 maanden heb ik maar besloten dat ik morgen mn spiraal laat verwijderen.....vorige maand was ik weer meer ongesteld en langer...van de week moet ik het worden maar ben een beetje opstandig kan niets hebben en heb twee pubers om me heen lopen wat soms uit de hand loop..pffffffffffff had al eerder gelezen van iemand dan maar twee dagen aan huis gekluizerd dan twee weken vloeien...
Ik heb niet echt veel klachten (vage dan)..tenminste al met al....maar ja met verwijderen vloei je ook weer een tijdje nou ja moet dan maar denk ik zo...weg met dat ding.... :roll: Ik had de mirena genomen voor het vele vloeien daar werd ik ook zo zat van ben een dikke 40+ en dacht kom laten we het wat gemakkelijker maken de overige jaren naar de overgang :shock: nou niet dus....ik ga het maar uitzingen die paar jaren kunnen er ook wel bij :wink:
Nou voor iedereen die slechte ervaring hebben succes...
En diegene die het toppie hebben houden zo....ben er jaloers op :)

minimeeh
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2009 13:03

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door minimeeh »

Wat ben ik dom.. nu pas doe ik research naar de mirena!
Ik heb voor 2,5 jaar terug de mirena laten plaatsen onder nacose, omdat het anders te pijnlijk was. Toen ik wakker werd zei ik gelijk auw mijn been! ik heb 1,5 jaar echt helse pijn in mijn been gehad, echt verschrikkelijk en ik ben geen pieperd. Het voelde als of er in mijn boven been een paar messen waren gestoken die aan het ronddraaien waren en als of mijn spieren verkrampte. Ook mijn lies was pijnlijk. En ik heb vanaf het begin van het plaatsen tot ik hem eruit heb laten halen hele felle steken in mijn onderbuik (baarmoeder?) gehad.
De pijn in mijn been was niet gelijk weg na het verwijderen van de mirena dat heeft een tijd geduurd. De huisarts, de gynacoloog de orthopeed en de neurloog heb ik gezien vanwege de pijn in mijn been, allen zeiden dat het NIET aan de mirena kon liggen, maar ze vonden ook niet waar het dan wel aan lag.

Omdat ik geen pil met oestrogeen mag hebben, ben ik over gegaan op de cerazette, maar ik was daarbij zelden niet ongesteld. Dat was ook niet te doen. Aangezien alle artsen zeiden dat de klachten die ik de eerste keer had bij de mirena niet daar aan konden liggen heb ik besloten om 2 weken terug de mirena opnieuw te laten plaatsen. Ik had een dag laten zon ongelofelijke buikpijn, ik heb nog nooit weeen gehad, maar ik had t idee dat het daarop zou moeten lijken, ik lag puffend op de bank, ik kon niet meer rechtop lopen. Ik ben naar de H.A. post gegaan en heb naproxen voor de pijn gekregen. De week daarna had ik zon opgezwollen buik dat ik daardoor ook bijna niet rechtop kon lopen en elk hobbeltje op de fiets deed pijn.
En ook is de pijn in mijn been terug, daarvoor ben ik naar mijn eigen huisarts geweest, hij gaf mij het advies om er een diclovinac creme op te smeren, maar dat helpt voor geen meter.

Ik ben nooit nooit nooit gewaarschuwd voor zulke bijwerkingen... en toen ik ze had.. lag het absoluut niet aan de mirena.

Nu ik deze berichten heb gelezen, ben ik eigenlijk wel erg kwaad op de artsen die mij hebben gezien.

groetjes minimeeh

famwdewit
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 okt 2007 11:45

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door famwdewit »

minimeeh: :oops: Nou dat je het voor de tweede keer dat rotding neem zeg en zeker als je zoveel klachten ervan heb....het is niet nix...ben blij dat ik niet zoveel klachten heb (nog niet)maar morgen ben ik er van verlost...ben benieuwd...nou sterkte verder...ik zou het maar laten verwijderen weer voor je meer andere klachten erbij krijg.... :?:

famwdewit
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 okt 2007 11:45

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door famwdewit »

VERVOLG:
Ben vanochtend naar mn huisarts geweest en dat ding laten verwijderen..heb me zo zenuwachtig gemaakt maar dat hoef helemaal niet je voel er niets van...helemaal gelukkig ging ik naar mn werk ietsepietsie last gehad en bloeding maar meer ook niet heb het gevoel dat ik mn linkerbil daar geen last meer heb van soort pijntje dat is weg..nu al:)beter.....ik heb er denk ik zeker goed aangedaan dat ik het heb laten verwijderen....en laat het verder zo.....Naturel....nou voor iedereen die twijfelt niet twijvelen gewoon gaan en laten verwijderen...
SUCCES voor iedereen die de spiraal heeft of wil laten zetten...

lennysantana
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:20

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door lennysantana »

Hallo,

Ik heb de Mirena spiraal nu 3,5 jaar. Eigenlijk ben ik heel erg tevreden over het spiraal. Ik ben nooit meer ongesteld, heb geen hoofdpijn meer en heel fijn is ook dat ik geen buikpijn meer heb. Ook heb ik geen last meer van mijn humeur en dat is voor de omgeving erg prettig.
Wat ik wel heb is een dikke buik. Voor mijn zwangerschap was ik altijd slank. Direct na mijn zwangerschap heb ik het spiraal laten zetten en er verder niet meer bij nagedacht. De laatste tijd ga ik me toch wel erg ergeren aan mijn buik en ben gaan nadenken. Mijn conclusie: Zou ik zwaarder geworden kunnen zijn van het spiraal? Ik weet het niet. Zijn er mensen die ervaring hebben met dit probleem en die daarom het spiraal hebben verwijderd? Ik ben benieuwd of ze na het verwijderen ook daadwerkelijk zijn afgevallen, zonder te lijnen.


Ik zit er namelijk an te denken hem ook te verwijderen. Mijn man moet dan maar zijn lijdingen door laten snijden. Ik heb geen zin om mijn hele leven hormonen te slikken.
Groetjes Shirley

sabinaad
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 apr 2009 21:04

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door sabinaad »

sdf

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Voor sommigen zal dit geen oplossing zijn, maar misschien dat ik iemand kan helpen.
Hebben jullie al eens nagedacht over de prikpil?
Eens in de 3 maanden een injectie en klaar.
Niet ongesteld, geen kramp, hoofd- en rugpijn, geen PMS niks!
Ik gebruik hem al jaren en ben er zeer tevreden mee, en als ik de reacties hier zo lees ben ik blij dat ik destijds geen spiraaltje heb laten plaatsen.
Heel veel sterkte met alles dames!

Miek1975
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2009 19:47

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Miek1975 »

Hallo,
Sinds 1,5 jaar heb ik last van mijn onderrug, ik ben hier zelfs voor naar de fysio geweest maar er is geen chronische aandoening. Ik heb sinds ruim 1,5 jaar een mirena spiraal.
Kan dit een bijwerking zijn, want ik heb nooit rugklachten gehad...?

Daarnaast heb ik vaak een gezwollen buik (vocht vasthouden?) en de laatste weken gloeiende wangen. En ik heb veel last van acne.

verder ben ik super tevreden met het spiraal, ik heb juist geen migraine meer (dat had ik wel met de pil). En geen last meer van mijn darmen... (ook dat had ik bij pilgebruik).

Bedankt voor het meedenken..
Miek

marian73
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:19

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door marian73 »

niet te geloven zeg !! ik heb het net met een klant erover dat ik maar zo dik blijf en niet afval ... wat ik ook doe hardlopen paardrijden en op de fiets naar de zaak (totaal 20 kilometer per dag )dieet na dieet...afslankclubs ... noem maar op en ik heb het gedaan
gek word ik er van !!
zegt die klant heel simpel... ligt het niet aan je spiraal??
dus ik gelijk via internet kijken en kom op dit forum
nu lees ik allemaal klachten die ik dus gewoon ook heb !!
alleen nooit de link naar de mirena gelegt maar van de ene dokter naar de andere
ik heb ook last van stemmingswisselingen... (de dokter zei dat ik overwerkt was) last van mijn rug ...( moest van de dokter naar een mensendiek ivm mijn houding)... steunzolen aan laten meten ivm mijn rugpijn.. hevige buikpijn (bleek cyste vorming ook een bijwerking van ..)
zelfs echo gemaakt ivm de hevige buikpijn en bij een vrouwenarts gelopen maar geen hond die aan het spiraaltje denkt
mijn buik is zo dik dat er regelmatig aan mij gevraagt wordt of ik zwanger ben :?
ik heb de mirena nu 4 jaar en ik was er helemaal weg van want ik werd weinig tot niet ongesteld :D
maar al die vage klachten daar loop ik nu nog steeds voor bij een arts
maar wijzer worden we niet
wat zijn de klachten vragen ze dan ... maar hoe leg je iemand uit dat je gewoon niet lekker in je vel zit en dat je je ongelukkig voelt (om een scheet al janken) ... dan ben je overspannen of wordt er weer iets bedacht en krijg ik vage medicijnen mee
nu ik dit allemaal lees zijn het ook precies de dingen die ik ook heb en ik kon echt mijn ogen niet geloven ...
wat een heerlijk gevoel om te lezen dat er ook andere mensen zijn die precies hetzelfde hebben als ik
want je hoort vaak ... ben je aangekomen ?? ieder pondje gaat door het mondje .. ik heb een goed dieet... ga eens sporten dat is goed voor je :evil:
gek wordt ik er van !!
jullie begrijpen wat ik morgen vroeg als eerste ga doen !!
de dokter bellen ... weg met dat ding !!!
ik ben benieuwd wat het eind resultaat wordt ... jullie horen het !!

kruimel84
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 apr 2009 15:54

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door kruimel84 »

ik heb 3 jaar een mirena spiraal gehad en was alleen maar tevreden ja ik heb 8 weken pijn in mijn buk,rug en bovenbenen gehad en heb 6 weken gevloeid maar daarna om de 5 weken 3 dagen menstruatie ben wel wat buikpijn maar te verwaarlozen.Geen puistjes meer tijdens de menstruatie en minder last van PMS

zonder spiraal heb ik een mestruatie van 8 dagen met hevige buikpijnen.

volgende week word mijn tweede spiraal gezet hoop dat het deze keer net zo goed gaat als de eerste keer.

Ik heb nog nooit gehoord van de bijwerkingen die ik hier lees en moet zeggen dat ik er best van schrik zeg !!

marian73
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:19

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door marian73 »

vanmorgen mijn spiraaltje laten verwijderen ...
ik ben benieuwd hoe het nu verder gaat
jullie horen het

ruthje
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mei 2009 11:11

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door ruthje »

Na vanochtend voor de zoveelste keer met enorme pijn in mijn linkerbeen in bed te hebben gelegen, dacht ik dat het misschien toch wel tijd wordt om de huisarts te bellen.

Begin januari van dit jaar heb ik de Mirena laten plaatsen, na positieve verhalen uit mijn omgeving. Tijdens de plaatsing schoot de pijn door in mijn linkerbeen. Dit was (en is) veel heftiger dan de buikpijn die ik ook wel eens heb. Niets helpt tegen de pijn. Pijnstillers, stukje lopen, liggen, douchen, warm aankleden. Radeloos word ik ervan. Soms is het zo erg dat ik ervan moet overgeven.
De pijn begint links onder in mijn buik en 'trekt' over mijn heup (niet erdoor) naar mijn been.
Buikpijn heb ik ook regelmatig, maar daar kan ik nog wel om functioneren. Als het heftig wordt, neem ik een pijnstiller en dan is het zo weer weg. Met de pijn in mijn been kan ik echt niet functioneren. Ik kan dan helemaal niets, alleen maar hopen dat de pijn zo snel mogelijk weg gaat.

Ik geloof dat het tijd wordt dat de Mirena eruit gaat.

kruimel84
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 apr 2009 15:54

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door kruimel84 »

ruthje heb je wel een echo gehad om te controleren of hij goed zit?

het is je ook bekent dat je je lichaam toch wel een jaar de tijd moet geven om aan de mirena te wennen.

ik heb die pijn die ji beschrijft de eerste x 9 weken lang gehad in beide benen.

nu heb ik de tweede 3 dagen maar nog geen pijn gelukkig

goldenglobe
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mei 2009 21:35

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door goldenglobe »

Ten eerste wil ik zeggen dat ik dit een heel goed initiatief vind van Claudia om zoveel mogelijk vrouwen op deze manier te bereiken. Natuurlijk is het zo dat er altijd bijwerkingen zijn bij een medicijn/voorbehoedsmiddel, maar soms heb je niet eens door dat dit een bijwerking is! Zo had ik een afspraak gemaakt om mijn Mirena te vervangen. Na een heftige beginperiode van 3/4 jaar zo ongeveer ongesteld geweest te zijn, dacht ik wel tevreden te zijn. Ok, ik heb last van vlekjes op mijn benen maar dit is een opeenhoping van mestcellen zo vertelden ze me in het ziekenhuis. Jammer dacht ik, gaar niet meer weg mar gelukkig is het niet kwaadaardig. Toen ik dit vertelde aan mijn huisarts, wilde hij dit eerst gaan uitzoeken. Prima, vind ik dat. Hij had ooit eerder iemand meegemaakt die vlekjes had gekregen van de Mirena en hij wilde dit eerst uitzoeken voordat er een nieuwe in komt. Toen is bij mij ook een belletje gaan rinkelen. Ik ben echt niet zo'n watje, kan een hoop hebben na drie kinderen, dus je denkt niet gelijk dat het aan een spiraaltje ligt. Ik heb bij tijd en wijlen een bijna niet te stoppen jeuk op mijn onderbenen. Ik moet mezelf echt bedwingen om verder te krabben, het brandt helemaal, maar even later gaat het wel weer weg. Ik heb ook verstoppingen van mijn huidporien bij mijn haargrens (dacht altijd dat dit door mijn klei komt die ik in mijn haar doe), maar lees nu dar er meerdere vrouwen zijn die hier ook last van hebben en dit wijten aan de Mirena. Ik begin nu wel te twijfelen. Ben het zowieso in middels wel zat om maar constant hormonen in mijn lijf te hebben. Ik besprak dit met mijn man en hij denkt er nu over om er maar een "knoop" in te leggen. Dat lijkt mij de perfecte oplossing. Kunnen die mannen eindelijk wat terugdoen!

Groetjes,
Goldenglobe

marian73
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:19

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door marian73 »

misschien ben ik een beetje te optimistisch ... maar mijn spiraaltje is er nu ongeveer 2 weken uit, ik heb geen last meer van mijn rug en draag geen steunzolen meer, ik heb geen jeuk meer aan mijn benen , en ik zit (eindelijk na jaren !! ) lekker in mijn vel
ik ben inmiddels 4 kilo afgevallen zonder te lijnen en omdat het vakantie was ook niet gesport
diezelfde dag dat mijn spiraal er uit ging was mijn opgeblazen buik ook weg , dat was wel gek om te ervaren want nogmaals ... zo snel verwacht je geen resultaat
ik ben bij mijn arts geweest en die heeft mij behandeld om de "restanten" van het spiraaltje weg te krijgen
ik ben ook al ongesteld geweest en het was weer als vanouds ... donderdag ongesteld zaterdag laatste dag en normaal bloedverlies
ik was een beetje bang dat ik voor 4 jaar tegelijk zou krijgen hahahaha
nogmaals ik wil niet te optimistisch zijn maar het is pas 2 weken geleden en voel me echt goed dus dat beloofd wat als ik een poosje verder ben

goldenglobe
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mei 2009 21:35

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door goldenglobe »

SUPER! :D

Ik kan niet wachten totdat ie eruit mag!
Marian, ik denk helemaal niet dat je te optimistisch bent. Als je nu al zo'n verschil merkt, kun je zeggen dat je de juiste beslissing hebt genomen! Je zult er waarschijnlijk gemakkelijker aan wennen dat het allemaal weer "normaal" is, dus het verschil is nu het meest merkbaar.

Plaats reactie