Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
esmeee
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 sep 2013 13:52

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door esmeee »

Hallo,

ik heb de hele ochtend met verbazing zitten lezen, had ik hier maar eerder gelezen.
zal mijn verhaal hier ook maar neer zetten.
vanaf mijn 13de de pil geslikt. Gestopt toen ik samen met mijn man aan kinderen wouden beginnen. Na mijn zoontje eigenlijk niet meer aan de pil willen de mirena laten plaatsen. Had goede verhalen gehoord. Deze is ongeveer 2 jaar blijven zitten, heerlijk geen menstruatie meer en ook geen klachten, althans niet dan ik me voor de geest kan halen. Na 2de kindje weer besloten de mirena te nemen, was me immers zo goed bevallen. Nu 3 jaar geleden, in die tijd zoveel vage klachten gehad en chronisch moe, moe en nog eens moe. Nergens zin en en nergens de puf voor. Oke de 2e was een huilbaby, dus dat moest het zijn. Zo was er elke keer wel iets waar ik de vermoeidheid de schuld aan gaf. Het rare was dat ik tijdens vakanties en rustige periodes ook niet uitgerust werd. Sta vermoeid op en ga vermoeid naar bed. Bloed is natuurlijk ook na gekeken en daar kwam niets uit. Mijn libido is volledig verdwenen, wat de nodige spanningen tussen mijn man mij geeft. Ben er zo klaar mee dat ik gister toen ik weer eens bijna op het zelfde tijdstip als de kids naar bed ging ben gaan googelen en hier terecht kwam. Beu altijd maar moe te zijn en een sex dive van 0.0000 te hebben. Niet normaal wat een herkenning. Zoveel klachten waarop ik denk dat heb ik ook!
Moe, moe en nog eens moe. Geen zin in sex. Pijn rechter been dat onverklaarbaar is. Last van bekken en rug, wat ik toeschrijf aan overgebleven van zwangerschap. Dun haar, uitval en vet. Vaak vieze afscheiding (Op kweek gezet, geen afwijkingen) zeurderige buikpijn. Veel pukkels op de haargrens. Prikkelbaar, gevoel van watten in mijn hoofd. Enz enz
Voor de buikpijn en afscheiding naar de huisarts en gyn geweest. Dat was allemaal normaal gelukkig.
Morgen ga ik meteen een afspraak maken met de huisarts. ERUIT DAT DING Baat het niet schaad het niet, wat als het er idd wel door komt ben ik blij dat hij eruit is en kan ik mezelf weer zijn

boerinneke
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 sep 2013 13:28

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door boerinneke »

3 januari 2013, een dag die ik niet meer vergeet.
De dag dat ik via google “Mirena en hartritmestoornissen” op dit forum terecht kwam.
Wat was ik opgelucht, euforisch bijna, zoveel herkenning en erkenning.
In oktober 2010 heb ik vanwege evt. beginnende overgangsklachten mijn koperspiraal door het Mirena spiraal laten vervangen. Dit i.o.m. de huisarts die dacht dat dit de beste oplossing voor mij was met de minste hormonen. De ellende begon bij mij in december. Ik had vaak het gevoel dat ik flauw zou vallen, liep op lucht kussens, en had last van duizelingen. In januari 2011 kreeg ik erge last van pijn in net onder mijn ribben voor en achter. Begin februari ben ik naar de fysiotherapeut gegaan met de melding: “ik kom eerst maar even bij jou voor dat ik aan enge dingen ga denken”. Daar begon dus al de angst te komen. Half februari ging het helemaal mis. Hartritmestoornissen, hyperventilatie en angst- en paniekaanvallen wisselden elkaar af. Aangezien ik weet dat ik niet goed reageer op antidepressiva heb ik van de huisarts bètablokkers gekregen (gelukkig!)
Ik heb een mail gestuurd naar alles en iedereen om me heen om me met de melding “ik ben er even niet”. Ik kon niets meer, geen tv, geen krant, geen man en geen kinderen meer om me heen.
Alles was teveel prikkel. Ik had watjes in mijn oren om het geluid te dempen en later zodat ik toch bij mijn gezin aan tafel kon zitten. Weken lang bestond mijn dag uit het vullen van de wasmachine en de vaatwasser en dat kon ik net aan. Durfde de straat niet op omdat ik bang was flauw te vallen. Weken duurde dit voort. Op een gegeven moment wist ik gewoon dat het door mijn spiraal moest komen en heb de huisarts stampvoetend verzocht het ding eruit te halen. Die zei dat ik het de tijd moest geven en dat het goed kwam. Niet wetende dat ik nog verder af zou glijden. Met veel rust, fysiotherapie en een psychologe ben ik er beetje bij beetje weer bovenop gekomen maar ik snapte niet waarom ik niet van mijn klachten af kwam. Steeds weer die hyperventilatie, die hartritmestoornissen en die angst- en paniekaanvallen. En dan dacht ik op dat moment nog niet eens aan mijn slechter wordende ogen, die kies die dood is gegaan, dat plekje op mijn borst wat echt verschrikkelijk jeukte, die fluit in mijn oren, die pijnen boven mijn liezen (eierstokken), pijn in mijn onderrug en onder mijn ribben en in mijn armen en benen.
Ik deed er toch echt alles aan om me beter te voelen. Mijn hele leven “opgeruimd” bij de psychologe. Wat moest iedereen om me heen wel niet denken. Jantje lacht, Jantje huilt, daar heeft toch niemand wat aan? En mijn kinderen, mijn god, wat moesten die met een moeder die altijd maar moe en energieloos was. En mijn man, die iedere keer het hele huishouden op zich moest nemen en dat naast een eigen bedrijf.
Toen een vriendin mij nov 2012 vroeg hoe het ging zei ik: “zoals het nu gaat mag ik niet klagen”, ik deed 2 dingen op een dag!!! zat verder op de bank bij te komen en me voor te bereiden op het ophalen van de meiden. En daar was ik al blij mee?!!! Ik wist het niet meer, al bijna 2 jaar stond mijn sociale leven zo goed als stil. En dat voor iemand die het juist zo leuk vind om met anderen bezig te zijn. De handrem stond erop en die kon er niet meer vanaf. Zelfs enthousiast of blij zijn kostte teveel energie. Ik zat er doorheen. Ik heb geen aanleg voor depressiviteit maar ik moet eerlijk bekennen dat ik toch wel wat depressieve gedachten begon te krijgen. En dat voelde zó eng! Weten dat je die gedachten hebt maar gelukkig ben ik nóóit mijn rationele stemmetje verloren, wat een geluk.
Die week erop sprak ik iemand wiens dochter bij een acupuncturist liep en daar veel baat bij had. Een paar dagen later sprak ik iemand die zelf bij een acupuncturist liep en daar heel veel baat bij had. Die dag erop zag ik een advertentie in de plaatselijke krant van een acupuncturiste. Ik dacht: ”meid, hoeveel signalen wil je hebben!” Dus meteen de telefoon gepakt en een afspraak gemaakt.
Wat er toen allemaal gebeurde………… Ik ging aan de Chinese kruiden, werd daar ontzettend hyper van maar vond het héérlijk om weer even net zo druk te zijn als ik voorheen was, ik was niet meer te houden. Na 3 dagen begon ze met prikken, de spiegel van de kruiden kwam langzaam in balans en met in het begin wat golfbewegingen kwam ik in een wat rustiger vaarwater.
En door de acupunctuur (mijn acupuncturist verdient echt een lintje!) kon ik weer helder denken en kwam toch weer terug op mijn Mirena spiraal. Op 3 jan voelde ik mij zo ontzettend rot. Ik deed nu toch echt alles wat ik kon doen maar mijn klachten bleven. Het klopte gewoon niet! Ik zou met mijn man lekker ergens gaan eten, wij samen. Hoe moe en slecht ik me ook voelde, iets ondernemen met mijn man en kinderen vond ik altijd fijn. Maar deze keer voelde ik me diep ongelukkig. Het klopte niet en ik tikte op google in “Mirena en hartritmestoornissen” en kwam terecht op dit forum.
Mijn ogen werden groot, ongeloof, herkenning, erkenning, tranen over mijn wangen. Het laatste puzzelstuk was gelegd. Ik voelde meteen dat ik precies hetzelfde meemaakte. Zo fijn om te lezen wat je zelf voelt, het is aan anderen niet uit te leggen wat er de afgelopen 2 en een half jaar allemaal met me gebeurd is en de verhalen op dit forum hebben mij zoveel geholpen. Ik wil jullie dan ook heel erg bedanken voor het delen van jullie belevenissen. Ondanks dat ik me totaal niet lekker voelde ben ik toch uiteten gegaan met mijn man. Wat een bijzondere dag was dat, het zou goed komen.
Gelukkig had ik 2 dagen later een afspraak met mijn acupuncturist en i.o.m. haar heb ik toen eerst een ander soort kruiden erbij gekregen om goed aan te sterken en de verandering van hormoonspiegel (waar ik dus heel gevoelig voor blijk) een beetje dragelijk te maken. 22 januari voelt voor mij als bevrijdingsdag. Dat ding, het spiraal, ging eruit! Gelukkig nam mijn huisarts mijn klachtenlijst heel serieus en ik kreeg heel veel lieve reacties van mensen om me heen die het wisten en dat maakte de dag echt bijzonder. Door de verhalen was ik ook heel bang voor de “afkick verschijnselen” zoals ik het noem. En ook de tijd die het bij sommigen van jullie nog duurde voordat het weer “rustig” zou zijn. Maar ben blij dat ik wist hoe lang het kon duren. Nu, begin september 2013, 8 maanden na het verwijden van mijn Mirena spiraal, leef ik weer. Af en toe nog wel klachten, idd vooral bij eisprong en voor mijn menstruatie, maar vergeleken met wat het was heb ik mijn leven weer terug. Nu nog de bètablokkers en de kruiden afbouwen, dat zal nog even duren maar ook dat komt goed.
Mijn geluk is dat ik heel positief ben ingesteld en dat maakt het allemaal wel luchtiger. Ik heb mijn man en mijn kinderen die me nog steeds lief vinden, ik heb onwijs leuke en lieve vriendinnen om me heen die er allemaal nog zijn, mijn verleden is netjes opgeruimd dankzij mijn psychologe, ook mijn fysiotherapeut ben ik enorm dankbaar voor zijn geduld en luisterend oor en mijn acupuncturiste verdient een lintje. En ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor het delen van jullie verhaal. Volgens de bijsluiter heeft minder dan 1% last van……… Bij deze dan ook het mijne op dit forum.

esmeee
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 sep 2013 13:52

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door esmeee »

Update: Vandaag bij de arts geweest en die heeft me erg serieus genomen. Ze zei meteen eruit dat ding. Ze had al vaker vrouwen gehad die er niet goed op reageerden. Vrouwen die "gek" werden van dat ding. Vermoeidheidsklachten had ze nog niet gehoord, maar zei dat het haar niet zou verbazen als dat ze was. Bijn kon ze hem niet vinden, geen touwtjes te vinden, maar gaf het gelukkig niet op. Met wat ander gereedschap en geduld toch touwtjes gevonden. Door dat gewroet nu wel krampen in mijn buik, ach. Ze wil me over tijdje we er zien om te kijken of de klachten zijn afgenomen. Blijkbaar heb ik bij terug lezen van de cho van de gyn ook een kleine cyste rechts te hebben gehad. De gyn zei toen alleen maar dat alles goed was :shock: dus als de buiklachten blijven wil ze nog een controle echo en uitgebreid bloedbeeld.
Voel me alleen al door begrepen te worden al beter. Nu hopen dat het bergopwaards gaat.

MichelleSpelde
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 okt 2013 22:28

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door MichelleSpelde »

Ik heb sinds ik mijn spiraal heb ook allemaal klachten.

Heb hem nu 2 jaar en ben wel 20 kilo aangekomen... Ben om de haverklap ziek, heel erg moe en humeurig... Ook hou ik erg veel vocht vast in mijn handen en voeten.
Ben al lang aan het twijfelen wat te doen, maar bel morgen mijn huisarts op om hem eruit te laten halen.

Ik voel me totaal niet lekker, zo opgeblazen en dik...

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

MichelleSpelde schreef:Ik heb sinds ik mijn spiraal heb ook allemaal klachten.

Heb hem nu 2 jaar en ben wel 20 kilo aangekomen... Ben om de haverklap ziek, heel erg moe en humeurig... Ook hou ik erg veel vocht vast in mijn handen en voeten.
Ben al lang aan het twijfelen wat te doen, maar bel morgen mijn huisarts op om hem eruit te laten halen.

Ik voel me totaal niet lekker, zo opgeblazen en dik...
Zou fijn als je ook laat weten hoe het over een paar maanden met je gaat, of het geholpen
heeft etc dat de spiraal verwijderd is.
Dan kunnen meer vrouwen lezen hoe het voor en na was.

Succes !

MichelleSpelde
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 okt 2013 22:28

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door MichelleSpelde »

Ik lees net op Apotheek.nl informatie over de mirena spiraal. Daaruit kun je halen dat hij helemaal niet zo onschuldig is. Ik zal dit stukje even kopieren zodat jullie het ook kunnen lezen. Dit is niet alles, de rest kan ik hier niet allemaal neerzetten. ( teveel tekst)

Zelden

Misselijkheid, pijnlijke of gespannen borsten. Deze klachten horen na enige tijd vanzelf over te gaan. Als u na drie maanden nog last heeft, raadpleeg dan uw arts.
Vasthouden van vocht (dikke enkels en voeten). U merkt dit ook aan een toename van uw lichaamsgewicht. Hierdoor kan ook uw bloeddruk iets stijgen. Dit is zelden zo ernstig dat u met het spiraaltje moet stoppen. Vrouwen met hoge bloeddruk: laat uw bloeddruk regelmatig controleren. Als u na drie maanden last van dikke enkels houdt, raadpleeg dan uw arts.
Hoofdpijn of migraine. Als u hier na drie maanden last van houdt, is mogelijk een ander anticonceptiemiddel meer geschikt voor u. Overleg hierover met uw arts.
Huidafwijkingen, zoals acne, bruine vlekken op de huid of huidirritatie onder invloed van zonlicht, vette huid en vet haar en overmatige haargroei of juist haaruitval. Als u hier last van heeft, raadpleeg dan uw arts.
Uitzakken of afstoten van het spiraaltje. Dit kan ook gebeuren zonder dat u het merkt. Hierdoor vermindert de betrouwbaarheid. Uw arts zal u na vier tot twaalf weken onderzoeken op de ligging van het spiraaltje en daarna elk jaar. U kunt zelf na elke menstruatie met uw wijsvinger voelen of de draadjes hoog in de ****** voelbaar zijn. Trek echter niet aan de draadjes. Mocht u de draadjes niet meer voelen, neem dan contact op met uw arts.
Flauwvallen tijdens of kort na het inbrengen van het spiraaltje. Even blijven liggen na het inbrengen kan dit helpen voorkomen.
Stemmingsveranderingen, zoals sneller geïrriteerd, nervositeit of depressie. Als u dit merkt neem dan contact op met uw arts.
Meer of minder zin in vrijen. De hormonen in het spiraaltje kunnen invloed hebben op uw zin in seks. Als u hier problemen mee heeft, overleg dan met uw arts.

Zeer zelden

Overgevoeligheid voor dit medicijn. Dit merkt u aan huiduitslag en galbulten. Raadpleeg bij deze verschijnselen uw arts. Geef aan de apotheker door dat u overgevoelig bent voor dit medicijn. Het apotheekteam kan er dan op letten dat u dit medicijn niet opnieuw krijgt.
Doorboring van de wand van de baarmoeder door één van de onderdelen van het spiraaltje. Dit is een zeer zeldzame complicatie die voornamelijk tijdens het inbrengen kan ontstaan. De arts moet het spiraaltje dan snel verwijderen.
Bij vrouwen die borstkanker hebben of hebben gehad, kan de tumor groeien of terugkomen door het gebruik van hormonen. Overleg met uw arts over een mogelijk alternatief. Indien dit er niet is, kunt u bij sommige vormen van borstkanker, wanneer is aangetoond dat de tumor ongevoelig is voor hormonen, dit middel wel gebruiken.

Raadpleeg uw arts als u te veel last heeft van een van de bovengenoemde bijwerkingen of als u andere bijwerkingen ervaart waar u zich zorgen over maakt.



Ik laat het zeker weten hoe het met me gaat over een tijdje. Ik hoop zo dat ik van alle klachten af ben. Kan mijn ringen niet meer om mijn schoenen net meer aan en veeeel kleding pas ik niet meer.
Ik hoop zo dat dit allemaal weer word zoals het was!!

hannick
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 nov 2013 16:27

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door hannick »

Hallo,
Ook ik heb sinds 3 jaar een mirenaspiraal en sinds het laatste half jaar enorm veel vage klachten.
1.5 jaar geleden had ik maandelijks enorm veel buikpijn, het leken wel weeën. Ik werk op OK en had de assistente gevraagd om te kijken of het spiraal wel juist zat. Dat was dus niet het probleem. Na enkele maanden verder sukkelen met buikpijnen die steeds heviger werden ben ik op consultatie geweest bij de gyn om mijn spiraal te laten verwijderen. Deze ontdekte een cyste op mijn eierstok en weet de pijn daaraan. Hij zag geen enkele reden om het spiraal te verwijderen hoewel ik dit toch wel graag wou. Wel is de cyste operatief verwijderd. Daarna ging het weer een tijdje goed of waren er toch niet zo meteen klachten die mij verontrusten. Maar sinds het laatste half jaar gaat het van kwaad naar erger. Ik herken mezelf niet meer. Ik lijk van de ene pms fase in de andere te belanden. Er zijn momenten dat ik overvallen word door een onverklaarbare vermoeidheid. Heb allemaal reuma-achtige klachten in rug, nek, knieën, ellebogen, polsen, ... Heb last van hartkloppingen, paniekaanvallen, ... Ik lijk ook geen alcohol meer te kunnen verdragen, één glaasje wijn lijkt al voldoende om nog meer hartkloppingen of paniekaanvallen uit te lokken.
De laatste maanden heb ik bijna meer bij de huisarts gezeten dan thuis. Er zijn al allerlei bloedtesten gebeurt maar alles lijkt normaal.
Nu ik dit lees en enkele jaren terug denk, lijkt mij de kans groot dat het aan hormonen te wijten is. Voor ik mijn kindjes kreeg heb ik 3 jaar een implanon gehad en ook toen had ik allerlei klachten, zoals paniekaanvallen en hartkloppingen. Ik was toen een echte hypochonder en lijk dus terug die weg af te stevenen.
Pas op 30 december kan ik naar de gyn, maar dit maal MOET het spiraal eruit! Ik hoop een een echte verbetering en hou jullie zeker op de hoogte.

barbabella
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 dec 2013 23:15

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door barbabella »

Hoi,
Ik heb sinds 4 juni 2013 een mirena laten zetten nadat ik ben bevallen. Dit alleen al omdat ik alle andere anticonceptie niet mag ivm trombose. Het zetten deed geen zeer, vanaf het zetten de eerste 2,5 maand bloedverlies gehad. Na die tijd niet meer. Heb hem nu 6 maanden. De afgelopen maand heb ik zelf last van hoofdpijnen tot migraine aan toe, een vol gevoel, zware krampen, snel geirriteerd en boos, sinds een paar dagen wat bloedverlies, al een langere tijd pijn in mijn onderrug en mijn gewrichten, veel aangekomen, veel haarverlies. Ik dacht eerst zwanger te zijn maar test wees negatief uit, ja, als je wat langer ernaar kijkt zie je zo vaag een zeer licht streepje, maar ik ga ervan uit dat dat komt omdat ik bijna 8 maanden geleden ben bevallen. Ik denk ook dat ik het spiraaltje laat verwijderen. Eigenlijk wilde ik een sterilisatie maar kan het niet betalen, inmiddels hebben wij besloten toch een derde te willen. In 2009 had ik ook een mirena en had bijna nergens last van dan dat hij irriteerde. meer niet..

barbabella
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 dec 2013 23:15

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door barbabella »

Ik ben vandaag bij de huisarts geweest. Die zei dat mijn klachten idd van de mirena afkwamen. Hij heeft hem verwijderd. Wel vroeg hij wat nu. Ik zei dat er nog maar een ding erop zit en dat zijn cd's. Wij willen graag nog een derde maar heb zware medicijnen die aangeboren afwijkingen geeft, dus een paar maanden wachten tot die uit mijn bloed zijn. Hoop dat voor jullie de klachten afnemen, ik heb tot nu toe nog nergens last van.

boerinneke
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 sep 2013 13:28

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door boerinneke »

Hallo allemaal,

Toch nog even een berichtje van mij. Ik kan nu eindelijk zeggen dat ik van de klachten af ben. Tien maanden het verwijderen van het spiraal herken ik mezelf weer helemaal. Heerlijk gevoel!! Het komt dus goed maar het kan wel nog maanden duren. Ik heb ook wel vrouwen bereikt door er open over te zijn in gesprekken. De meeste vrouwen die ik spreek en een mirena hebben die herkennen wel iets. Niet allemaal zo heftig als de meesten van ons maar toch. Of ze kennen wel iemand die klachten heeft. En voor diegenen die nadenken over sterilisatie, bekijk op internet ook de eventuele klachten die kunnen voorkomen. Elke onnatuurlijke (hormoon)verandering kan klachten geven. Kijk of je partner een sterilisatie zou willen of gebruik cd's of let goed op je cyclus. Succes allemaal :) . Wie weet wat de overgang ons gaat brengen ;-)

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Wat fijn boerinneke dat je van de klachten af bent !

breedschalig
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jan 2014 15:44

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door breedschalig »

Ben zeer kwaad over de opdringerige verkoop mentaliteit van Casa. 5 jaar geleden kreeg m,n dochter op aanraden van Casa een Mirena.
Ongeveer 2 jaar geleden is ze terug gegaan omdat ze erg was aan gekomen, en ik de Mirena betreft haar bijwerkingen niet meer vertrouwde.
Onverricht ter zake is m,n dochter naar huis gekeerd met de mededeling dat het onzin was van haar moeder ( ik dus) betreft de bijwerkingen.
Na 5 jaar het Mirenaspiraaltje te hebben gehad,gingen ze terug voor vernieuwing .
Inmiddels is m,n dochter heel veel aangekomen.
Toen ze even later weer buiten stond, bleken ze toch weer de Mirena geplaatst te hebben, en waren al haar zorgen over de bijwerkingen weg gewuift.
Later op de dag heb ik de desbetreffende medewerkster gebeld die het spiraaltje geplaatst had, en deze verzekerde mij dat de gewichtstoename niet aan het spiraaltje lag. (Achteraf zag ik op internet de dit zowat de hoofdzaak van de klachten was. sommige zowat 20 kilo!!! aangekomen) Ook zei de vrouw dat je met Mirena gerust mocht roken.
( Achteraf vond ik de bijsluiter van Mirena 2011 Waarin duidelijk staat dat je met roken dient te stoppen als je Mirena en ander anticonceptiemiddelen gebruikt met hormonen )
Plus een hoop mensen met psychische klachten, hartklachten, haaruitval etc. Plus de kans op neurologische storingen bij je baby als deze via de moedermelk met het hormoon ((levonorgestrel) in aanraking komt. De meeste moeders laten na de bevalling gelijk weer een mirena plaatsen.
60% van de geplaatste Mirenaspiralen worden er binnen 5 jaar weer verwijderd, las ik in een rapport, van wegen de vele bijwerkingen.De weinige hormonen die plaatselijk hun werk doen, volgens het verkooppraatje, blijken geheel niet ,,plaatselijk,, te blijven. Maar dat is toch logisch als je er goed over na denkt, het bloed stroomt door je gehele lichaam, en komt over al.
Waarom wordt deze dan door Casa zo aanbevolen terwijl er koperspiralen zijn zonder bijwerkingen.
Ga je zelf eerst informeren voordat je een Mirena spiraaltje laat plaatsen, want Caca doet dat klaarblijkelijk niet voor jou, die heeft andere doelen voor ogen.
Laatst gewijzigd door breedschalig op 28 feb 2014 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Brenniek
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2014 10:32

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Brenniek »

Hier nog een met enorm veel vage en onverklaarbare klachten die waarschijnlijk afkomstig zijn van de Mirena.
Heb hem nu anderhalf jaar en sindsdien heb ik last van pijnlijke benen, vermoeidheid, het gevoel van ik ben er niet helemaal bij, te veel last van prikkels, innerlijke onrust, paniekaanvallen, angst, hyperventilatie, hartkloppingen enzovoorts... :?
Ik heb inmiddels diverse onderzoeken gehad en niks kunnen ze vinden.
Volgens de huisarts kan het niet aan de Mirena liggen, maar nadat ik deze verhalen heb gelezen ben ik er wel helemaal van overtuigd dat het er wel aan ligt.
Morgen gaat hij er gelijk uit... Ik heb hem laten zetten omdat ik elke maand (1 dag per maand) vreselijke buikpijn had. Ik voelde me voor de rest altijd goed.
Dan maar 1 dag buikpijn en op bed, liever als dit wat ik nu meemaak.
Heb ook antidepressiva gehad, maar daar ben ik ook al snel weer mee gestopt, dacht dat ik gek werd.
Hopelijk wordt ik snel weer de oude ik en ik zou al heel blij zijn als ik voor de helft mezelf weer wordt.
Heb me nog nooit zo belabberd, verloren en beroerd gevoeld zoals ik me nu al een jaar lang voel...

Ik heb lang getwijfeld of ik hem zal laten verwijderen, maar mijn besluit staat nu vast... Hij gaat ERUIT!! :wink:

breedschalig
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jan 2014 15:44

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door breedschalig »

Nog iets, de hormonen in Mirena ( levonorgestrel) zijn wel degelijk borstkanker risico verhogend,( is al bekend in 2005 ) met dat verschil als je de Mirena hebt, of iets anders waar dit hormoon in zit, je nog maar heel weinig kans hebt op genezen.( volgens een rapport van een ziekenhuis in Belgie.) Baby,s die in aanraking komen met dit hormoon via de moedermelk( omdat moeder weer een mirena na de bevalling genomen heeft ), kunnen neurologische storingen op lopen een andere gezondheid schade.( Volgens een rapport uit Engeland ) Nederlandse vrouwen staan nr 4 op de wereldranglijst voor borstkanker.Ook het verhaaltje dat de hormonen plaatselijk blijven, is flauwekul, het blijkt dat door het scheuren van het containertje, de vrouwen met meer hormonen in hun lijf lopen dan als je twee keer op een dag de minipil zouden nemen. Waarom dit ding nog steeds in de handel is , mag Joost weten. terwijl er over de hele wereld klachten zijn over dat ding.
Je kunt het allemaal terug vinden op Mirena forum.nl

jamilah
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2014 09:47

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door jamilah »

Ik heb ruim 4 jaar een mirena gehad, en zo blij dat hij er nu uit is.
De eerste paar jaar geen klachten gehad, werd zelfs niet meer ongesteld, heerlijk!
Tot vorigjaar februari ik ineens de 1 na de andere vaginale infectie kreeg. Op den dujr bleek ik zowel schimmel, bacteriele vaginose en streptokokken A te hebben down under.. wat een hel was dat. Heeft bijna 8 maand geduurd eer ik daar vanaf was. Heb tig abkuren gehad ervoor. Ook mijn libido was al de jaren van mirena er te zoeken. Na de bevalling wijtte ik dat eerst nog aan mijn traumatische bevalling waarbij mijn staartbeentje gebroken moest worden om mijn zoontje eruit te krijgen. Maar nu achteraf gezien dnk ik dat het echt te wijten was aan mirena. Verder last van stemmingswisselingen, kon echt snel ontploffen richting mijn partner. Ook ik had last van pukkels in mijn haar en ontzettende jeuk, haar wat dun en pluizig is geworden de afgelopen jaren. Afgelopen december kreeg ik doorbraakbloedingen en mega krampen, entoen dat voor de 2e x in een maand gebeurde de huisarts gebeld, die vertelde dat het mogelijk kwam doordat mirena minder hormonen af ging geven. Paar dagen later toch een afspraak gemaakt. Dus op vrijdagmiddag daarheen en zij vroeg me nog een opwekkingskuurtje te proberen alvorens mirena te verwijderen. Daar heb ik vriendelijk voor bedankt! Dus de mirena werd verwijderd, en dat was een fluitje van een cent vergeleken bij het inbrengen. In 1 klap was de buikpijn weg, wat een verademing. Helaas na het avondeten met flinke krampen naar bed gegaan. De volgende morgen nog steeds hele heftige krampen en ik kon niet meer rehtop lopen van de buikpijn. Hap gebeld en kon diret er komen. Huisarts vertrouwde het niet, en ik kon doornaar de spoedeisende hulp. Er werd een gyn ingeschakeld, bloed werd afgenomen en ik kreeg wat onderzoeken op de afdeling gynaecologie. Ik heb alles bij elkaar gegild en gehuild van de pijn die dit gaf. Ze kon haar onderzoeken niet eens afmaken. Ik ben acuut opgenomen in het ziekenhuis en ze dachten aan een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Ik kreeg gelukkig morfinetabletten tegen de pijn.
De volgende morgen bleek uit mijn bloed dat dit niet het geval was, maar ik had wel verhoogde ontstekingswaarden. Toen werd er nog gedacht aan een blindedarmontsteking. Dit werd op maandagmiddag uitgesloten. Dus de gyn kwam weer aan mijn bed met de verklaring dat mijn slijmvlies erg dik en rooiig was, dus conclusie acute baarmoederontsteking! Ik heb tevens ee week lang zo ontzettend veel bloed verloren, niet normaal! Ik denk genoeg voor de hele 4 jaar dat ik geen bloeding had gehad, met heel ontzettend veel dikke stolsels..Ik moest eigenlijk aan de ab maar dit heb ik geweigerd omdat ik in het jaar ervoor al meerdere abkuren had gehad tegen alle andere infecties. Ben ontslagen met ontstekingsremmers en voel me nu weer aardig opgeknapt. Heb nog wel buikkrampen en denk dat nog de naweeën zijn van mirena... ik heb een pil meegekregen bij de nacontrole 2 weken later, maar die neem ik mooi niet! Is er nl ook 1 met levorgestel erin, dus nee vriendelijk bedankt! Hier geen hormonen meer in mijn lijf! Wij gaan wel gewoon condooms gebruiken. Heel gek is dat de pukkels uit mijn haargrens al verdwenen zij en de hoofdhuid jeuk ook. Gek dat ik noit eerder de link heb kunnen leggen met mirena. Ook heb ik de gyn de afgelopen 1,5 jaar regelmatig gevraagd of k de infecties had door mirena maar volgens hun was het domme pech. Hetzelfde antwoord kreeg ik op de nacontrole na de baarmoederontsteking... Domme pech zeggen ze, nou ik geloof er niks van!!!

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

jamilah schreef: Domme pech zeggen ze, nou ik geloof er niks van!!!
Domme pech...internet staat vol met klachten over de Mirena !

breedschalig
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jan 2014 15:44

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door breedschalig »

Eindelijk, de Mirena is verwisseld voor een koperspiraal. En dan krijg je nog zo,n opmerking, Maar van een koperspiraal kan je tijdens je menstruatie buikkrampen krijgen! Alsof dat voorgestelde ,,horrorbeeld,, zou opwegen tegenover de kans lopen

M, n natuurarts zei:toen 30 jaar geleden met de pil op de markt , voorspelde we toen al dat het een generatie van borstkanker zou worden. Ik zou zeggen, ze heeft aardig gelijk gehad. Nederland Nr 4 op de wereldranglijst van vrouwen met borstkanker ! En nog blijven ze die dingen aanprijzen. Ik vroeg wat de gevaren waren van koperspiralen , weinig dus.
Het enige nadeel heb je als iemand allergisch is voor koper, en misschien wat heftiger menstruatie.
Nou dames ,dat lijkt me zeker toch wel een afweging waard , denk je niet ?
Laatst gewijzigd door Radar op 01 mar 2014 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: ongefundeerde bewering verwijderd

LaurineVal
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2014 19:01

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door LaurineVal »

Jeetje, wat een verhalen zeg! Ik ben blij dat ik binnenkort een koperspiraal (T-Safe) laat plaatsen, zeker nu ik dit allemaal lees. Ik wil aansluiten @breedschalig, ook al heb ik geen ervaring met Mirena. Ik denk dat we bewuster moeten worden van de negatieve (onbewuste) effecten van hormonen in anticonceptie en dit niet blind moeten slikken of laten plaatsen.
Ik moet er wel bij zeggen, ieder lichaam en levenstijl is anders, zo ook elk anticonceptiemiddel.
Zelf kies ik dus na enige studie en overleg voor de koperspiraal, want deze is hormoonvrij. Dus je eigen cyclus, eigen hormoonspiegel, libido, stemming, etc. Bovendien kan het tegenwoordig zelfs 10 jaar blijven zitten (de T-Safe CU380A specifiek). De bijwerkingen zijn kans op krampen/ meer bloedverlies tijdens eerste 3 maanden na plaatsing en daarna een kleine kans op langere menstruatie. That's it. Dit, en het feit dat je eigen natuurlijke cyclus in stand blijft, maakt het weer niet geschikt voor vrouwen die juist geen menstruatie meer willen of van zichzelf een heftige menstruatie hebben. Dan is hormonale anticonceptie een betere oplossing. Maar als dat niet het geval is, raad ik jullie aan ook eens de koperspiraal te overwegen. Geen hormoongeklooi in mijn lijf meer.

Miriam85
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2014 23:23

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Miriam85 »

Vorige week laten plaatsen..Mirena.. Poos geen hormonen
in me lijf gehad (beviel me wel, maar sexueel actief ;))..
Verrek van de pijn, ruikt metaalachtig down under en niet
wat ik gewend ben eerlijk gezegd...
Straalt door naar me rechterbeen en had eerste paar dagen
knallende hoofdpijn en ineens straalmisselijk...
Slaap helaas slecht door de pijn en de krampen in me onderbuik
en rug/been. Heb Mirena al eens eerder geha maar kan mij
niet heugen dit eerder zo erg te hebben gehad..
Ben er nog niet uit wat ik hiermee moet :(

El1971
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2014 11:22

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door El1971 »

Ik had sinds 8.5 jaar een spiraal en was er altijd zeer tevreden over. In de eerste week van januari zijn de stoppen eruit gegaan. Depressie, angsaanvallen, stressaanvallen. Van de dokter kreeg ik oxazepam. Dit hielp wel om rustig te worden. Intussen loop ik bij een therapeut, psychologoog, etc. Maar de klachten verbeteren niet. Ik ging mijn gangen na en moest erkennen dat ik de laatste 8 jaar last heb van instabiliteit maar er is ook wel veel de revue gepasseerd. Vorige week kreeg ik een tip van mijn vriendin dat ik dit forum moest lezen. Ik schrok van wat is las! Ik zeg altijd dat ik sinds mijn zwangerschap opeens last kreeg van vet haar, constante jeuk op mijn hoofd, regelmatige acneaanvallen in mijn nek en op mijn schouders. En mijn eerste overspannenheid/ depressie was 8 jaar geleden. Enkele maanden na het plaatsen van mijn eerste spiraal. Vanochtend ben ik naar mijn huisarts gegaan. Hij nam het serieus. Ik heb hem laten verwijderen. Nu fingers crossed. Ik hoop zo dat het de spiraal was. Wel schrijnend dat je dan 8 jaar met klachten hebt gelopen. Mijn vriendin en zus hebben overigens ook last van de jeuk op de hoofdhuid en acne in de nek. Ook mijn vriendin heeft Vd week haar spiraal laten verwijderen. Na 2 dagen was de acne weg!

Plaats reactie