Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
dutje18
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 sep 2014 21:49

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door dutje18 »

Jeetje schrik hier echt van wat ik allemaal lees,mijn ervaring tja ben nooit helemaal van m,n menstruatie afgekomen waar ik van baal en het ook nog steeds onregelmatig ben,klachten ja jee als ik het zo lees heb ik er ook een hoop,maar ja dan denk je das de leeftijd worden allemaal dagje ouder en wat strammer nooit aan de spiraal gedacht eerdaags toch maar huisarts om het te verwijderen

MeerPetra
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:04

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door MeerPetra »

5 jaar geleden heb ik een Mirena spiraal laten zetten... met de gedachte .... laatste periode voor de overgang. Een half jaar geleden werd mijn menstruatie weer heftiger (opstaan en bloed verliezen zo erg dat het je langs de benen afloopt)
Dus toch maar weer een nieuw spiraal laten zetten. Bij verwijdering van de oude, bleek dat de oude al half uit de baarmoedermond hing. Nieuwe werd goed geplaatst.... 6 weken na plaatsing controle gehad en zat nog op juiste plaats.
Helemaal tevreden..... nee toch niet.... ik vloei nu 3 weken per maand!!!! Ligt dit aan de overgang???
Het is niet veel, maar wel een grote ergernis. Ik overweeg nu toch de Mirena spiraal te laten verwijderen.... Ik ben dan liever 1 week heel heftig ongesteld, dan 3 weken een beetje.
Ik dacht dat het me mooi door de overgang zou helpen.

Mariejo1979
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 sep 2014 09:38

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Mariejo1979 »

Om te beginnen zou een huisarts nooit zo'n spiraal moeten/mogen plaatsen. Alleen een gynaecoloog met een echo apparaat. Ik ben ook bij een gynaecoloog in behandeling. Maar dat is in nederland eigenlijk niet gebruikelijk.

Als de draadjes niet zichtbaar zijn is niet erg, de gynaecoloog krijgt het er gewoon uit. Hij kijkt met de echo voor en na het plaatsen, en ook de controles tussendoor, ik heb wel eens last van een cyste, doordat een eitje niet helemaal rijpt.

Ik had veel meer last van de hormonen in de pil (yaz, jamin, diane), als van dit hormoon uit het spiraaltje, en je kunt hem niet vergeten.

Ik ben ook wel wat aangekomen erna ( weet niet of dit door spiraal komt) en nu weer 10 kg afgevallen, is ook discipline. Je komt ook aan van de pil, omdat je meer gaat eten.

Van de pil was ik ook heel erg depri.

Ga dus naar een gynaecoloog, mijn gynaecoloog was heel erg boos dat ik het bevolkingsonderzoek uitstrijkje bij de huisarts had laten maken en toen overstuur bij hem kwam omdat de touwtjes volgens de huisarts niet zichtbaar zijn. Kostte mijn ziektekostenverzekering weer 50 euro extra voor de echo en consult, en de spiraal zat prima. De onkunde op gebied van vrouwenproblemen bij de nederlandse huisarts is gewoon diep triest, in Duitsland gaat men hiervoor direct naar de gynaecoloog. Zou ook hier moeten zijn.

Mariejo1979
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 sep 2014 09:38

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Mariejo1979 »

Ik heb even op het forum gelezen dat hierboven wordt genoemd, en denk dat ik misschien ook wel een beetje klachten heb die ook door mirena komen (depressief, doemdenken, gewichtstoename, jeuk en uitslag op hoofdhuid, terugkerende uitslag in hals en cystes) maar ze zijn lang niet zo erg als ik van de pil heb. Wat kan ik anders nemen om niet zwanger te worden, sterilisatie wil ik ook niet, ik ben 36 er is geen kinderwens maar dat durf ik ook niet. De pil kan in niet innemen omdat ik die vergeet. Vanwege acne heb ik dit jaren gedaan, maar sinds ik een relatie heb is een vaste regelmaat helemaal belangrijk.

Gwenda
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 sep 2014 14:07

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Gwenda »

Ha,

Ik heb de Mirena op medische indicatie gekregen. Ik had last van cystes in mijn eierstokken die extreem pijnlijk waren. Volgens mijn gynaecoloog was de Mirena de enige mogelijkheid om geen nieuwe cystes meer te ontwikkelen en is deze om die reden geplaatst.

Vervolgens begon ik last te krijgen van stemmingswisselingen, depressieve gevoelens, neerslachtigheid, negatief zelfbeeld en -wereldbeeld en kwam ik aan in gewicht.

Nu ik alles hier op dit forum lees begin ik het gevoel te krijgen dat ik door de Mirena last heb van bovenstaande klachten en wil daarom de Mirena niet laten vernieuwen, maar laten verwijderen.
Risico is denk ik wel dat de cystes terugkomen met weer de klachten die het met zich meebracht. Binnenkort ga ik aan mijn gynaecoloog vragen of er een alternatief voor de Mirena bestaat.

Sowieso wil ik na verwijdering minimaal een half jaar zonder doen om te kijken of ik geestelijk en lichamelijk ga veranderen. Als dat het geval is dan weet ik zeker dat ik mij door de Mirena zo rot heb gevoeld al die jaren en zo in gewicht ben toegenomen.

Gwenda

Annetp
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 sep 2014 20:12

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Annetp »

Na twee jaar van gebruik van de mirena was ik een bijwerking die ik nog niet heb gelezen helemaal zat: Melkvloed uit 1 van mijn borsten. Ik heb vier kinderen, de jongste is inmiddels negen jaar en was zeven toen ik de mirena liet plaatsen. Een dag na het plaatsen begon de Melkvloed, alleen aan de rechterborst. In de winter was het nog wel te doen, maar in de zomer vroeg de natte lekkende borst behoorlijk wat creativiteit qua kleding: sjaaltjes, vestjes, borstcompressen, en overal druppelde de melk doorheen. Uiteindelijk met deze klacht eerst naar de huisarts, deze schreef een medicatie voor om de melk te stoppen, niet echt een succes, mijn bloeddruk daalde naar een waarde waarvoor ik naar de dokterspost kon....( 50 onderdruk, 70 bovendruk) . Daarna terug naar de gynaecoloog, doorverwezen voor een mammografie en een echo, maar er werden geen bijzonderheden aangetroffen. De chirurg bood aan om de borst dicht te maken, maar dat zag ik niet zitten. Na nog een zomer ellende heb ik besloten de mirena weg te laten halen, een dag later was de Melkvloed WEG! Maar de menstruatie was wel weer zo heftig terug dat uiteindelijk mijn baarmoeder nu weggehaald gaat worden. (Dat was al een klacht voor het plaatsen van de mirena) maar ik herken zo vreselijk veel klachten, dikke enkels en benen, blaasontstekingachtig gevoel, pijn na de seks, depressie en energieverlies, maar ook een bizarre cyclus, acht weken achtereen bloeden, niet heftig, maar net te veel om niets te gebruiken, en dan weer een aantal weken niets, maar vooral dus die Melkvloed. Als je Melkvloed gaat zoeken op Google en dan vooral als het maar 1 borst betreft en niet twee, dan wordt je echt niet vrolijk van wat je allemaal zou kunnen mankeren....tot aan een tumor in de hypofyse. Ik ben nu vier maanden verlost van de mirena en voel mijn energie weer terug, heb mijn vrolijke humeur weer en kan volgende zomer gewoon weer zonder na te denken over lekkende melk een T-shirt aan! Ik zie wel een verband in klachten die samenhangen met mijn reactie op de pil, ook al wordt er een kleinere hoeveelheid aan hormonen aan het lichaam afgegeven, het blijven hormonen en niet iedereen kan daar goed tegen. Luister vooral naar je eigen gevoel daarin: voelt het niet goed, zoek dan naar een alternatief. In mijn geval waren/ zijn die er niet, daarom volgt er nu een operatie, waarna ik hopelijk van veel ellende verlost ben, ik ben echter wel erg benieuwd of ik de enige ben met deze rare klacht van Melkvloed. Ik zet hem er dan ook bij omdat ik wel het gevoel kreeg dat het zo weinig voorkomt dat ook artsen dat niet serieus nemen, al kon de gynaecoloog er toch niet omheen dat dit wel heel frappant was!

Saner64
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 sep 2014 15:33

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Saner64 »

Ook ik ben 1 van de vele die dit forum met verbazing las, wat een herkenbaarheid!! Morgen afspraak bij de ha om het spiraal te laten verwijderen.
Heb het spiraal 4 jaar geleden laten zetten ivm hevig bloedverlies en hoop dus dat dat euvel zich niet gaat herhalen, wat een drama :( !!
Heb dus op voorhand even zitten googlen om te zien wat voor andere opties ik heb en kwam terecht op baarmoederpoli.nl. Hier staan onder het kopje behandelmethoden ook de voors en tegens van verschillende behandelmethoden bij overmatig bloedverlies. En wat blijkt nu, bij het Mirena spiraal staat daadwerkelijk als nadeel "kans op hormonale bijwerkingen (depressiviteit, acne, hoofdpijn, gewichtsverlies)"... :evil:
Ik zal het eerst een paar maanden aanzien zonder spiraal en als het hevige bloedverlies terugkomt dan overweeg ik toch de Novasure methode.

bloem87
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2014 18:09

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door bloem87 »

hallo allemaal,
ik heb op 5 nov mij mirena spiraal laten verwijderen. Ik had hem 2.5jaar. Ik heb hem laten verwijderen omdat ik zo erg depri van werd ik huilde vaak om niks en werd agressief down gevoel. de mensen om me heen werden gek van mij ik lokt elke keer ruzie uit en als ze boos waren op me was k weer heel verdrietig. k haatte me zelf zo erg dan. ik was voor de mirena nooit zo ik ben een vrolijk mens. Nou heb k hem laten verwijderen en mijn vraag is wanneer wordt ik weer de oude??? ik heb van dokter de pil gekregen ze was er niet mee eens dat ik de mirena spiraal wilde verwijderen ze zei ook dat het niet daar aan lag en ze wilde me anti deprissiva voor schrijven. Maar is mijn lichaam dus k heb gezegd wil hem verwijderen punt uit. ze heeft me nu de pil voor geschreven ze zei dat deze pil heel licht was het gaat om ethinyl/drospirenon wie heeft daar evaring mee?

groetjes

talle69
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 nov 2014 10:50

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door talle69 »

Hoi,

Ik heb op 24 oktober de mirena laten plaatsen,op advies van vriendinnen.De eerste dag lag ik plat van de pijn,dacht dat ik een kind op de wereld zou zetten.Maar verdween als een donderslag bij heldere hemel.Nog dezelfde dag.......Sindsdien is de buikpijn zo goed als verdwenen alleen blijft het verlies(vooral bruine smurrie met nu en dan wat helder bloed ertussen).Ik krijg ook pijn in gewrichten,huil voor iets van niets,migraine......niet meer leuk dus.En tussen mijn oren zegt het ook steeds vaker dat daar iets zit wat er niet thuishoort.Afgelopen week wogen mijn borsten als lood bij het uittrekken van mijn bh(voelde alsof ze zouden afvallen van het gewicht)is nu verdwenen,nu heb ik bloedverlies.....kan dit nu nog eens mijn menstruatie zijn?Voelt wel zo aan......maar ik ben dat verlies tussenin(lees bijna dagelijks)zo kotsbeu(zelfs na amper een maand)dat ik van plan ben het "ding" maandag en acht dagen te laten verwijderen.Wat me wel opvalt is dat ik thuis geen last heb van verlies,enkel op mijn werk wanneer ik dingen moet heffen......Ook heb ik last van mijn rug sinds dat ding erin steekt,kan amper nog een uur recht staan en dan verga ik van de pijn.Enfin,kort samen gevat kan ik zeggen dat ik meer nadelen dan voordelen heb.Bij het verwijderen zal de mirena er een maand zitten,zal mijn lichaam zich weer snel aanpassen?En kan ik per direkt beginnen met voorbeeld de NUVA RING??Andere anticonceptie dus. Hopelijk werkt mijn dokter niet tegen om het te verwijderen,zoja,dan doe ik het waarschijnlijk zelf(heb eens gelezen dat dit makkelijk te doen is).......

Groetjes vanuit Belgenland

Eresse
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2015 09:19

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Eresse »

Hallo allemaal!

Ik ben hier al een hele tijd geleden terecht gekomen, omdat ik twijfelde of mijn mirena spiraal de aanleiding kon zijn van al mijn klachten. Inmiddels heb ik mijn 2e mirena spiraal en in totaal draag ik mirena zo'n 7 jaar. Het begon eigenlijk 2 jaar geleden. Ik kreeg gigantische pijnen in mijn onderbuik (voornamelijk links), zo erg dat ik vaak hele dagen op bed moest blijven liggen. Eerst werd er van alles gespeculeerd door de huisarts (buitenbaarmoederlijke zwangerschap, infecties, ect), maar bij een inwendig onderzoek bleek dat er een cyste zat die net geklapt was. Opgelucht dat het wel weer goed zou komen ging ik vol goede moed naar huis.. Helaas bleef de pijn aanhouden.. Krampen, steken, zo erg dat ik begon te twijfelen of dit wel écht de oorzaak was van mijn klachten. Naast de pijn had ik namelijk ook hele erge last van emotionele buien, zwaarmoedigheid, lusteloosheid, pijnlijke borsten, zin of juist geen zin in eten wat ik eerst wel/niet lekker vond, en nog meer van die rare dingetjes... Maar goed, onderzoek na onderzoek volgde, zowel inwendige echo's als bloedonderzoek maar niets wat er concreet uitkwam behalve van de cyste. Wel werd er gezegd dat mijn buikvlies ontstoken was door het vocht wat zich in m'n buikholte bevond, maar ondanks hun beredeneringen, was ik niet overtuigd.. Waar kwamen dan al die andere vreemde klachten vandaan? Ze overtuigde me dat ik een nieuwe spiraal moest nemen, ondanks dat ik aangaf m'n lichaam rust te willen geven. Toch hebben ze een tijdje op me ingepraat ''een spiraal helpt juist bij deze klachten, die werkt ze tegen, als je hem nu er opnieuw inzet ben je er helemaal vanaf'' en dus toch laten doen (Een wijze les; blijf áltijd bij je eigen instinct!) Wat een pijn! Mijn eerste keer zetten was ik een uur later op mijn stage en kon ik alles gewoon doordoen met een beetje ongesteldheidspijn... Bij deze keer eruit halen viel ik bijna flauw en het erin zetten moest ik bijna overgeven van de pijn, waarbij ze me overeind moesten houden en ik helemaal wit wegtrok... Ik ben niet kleinzerig, maar damn! Een helgelijk!

Eresse
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2015 09:19

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Eresse »

Deel 2


Na 9 inwendige onderzoeken, besloot ik zelf wat dingen uit te proberen... Door de connectie en wisselwerking tussen voedsel en hormonen ging ik experimenteren, begon lijstjes te maken met wat ik at op een dag en vergeleek ze met elkaar en warempel; er waren bepaalde producten die mijn lichaam plotseling niet meer kon verdragen! Dus steeds meer dingen die ik moest schrappen en de krampen en pijnen werden dragelijker.

Vervolgens bleven mijn emo-buien wel aanwezig (al zwakte ze enigszins af in het begin) en werden steeds maar heftiger door de tijd heen, over een tijdsbestek van 2 jaar. Ik merkte dat ik ineens mijn eisprong heel erg begon te voelen, zo erg dat ik koud zweet aanvallen kreeg, licht in m'n hoofd en op de grond moest zitten van de pijn, anders zou ik zelf al omvallen.. Mijn moeder vergeleek het met de middelste weeën. Ik heb overigens een behoorlijk hoge pijngrens, aangezien ik bot vergroeiingen in m'n lichaam heb en dus elke dag kamp met constante pijn, verspreid in m'n lichaam.

Maargoed.. Mijn emo buien waren soms niet meer om uit te houden.. Ik wil dan het liefst mijn spullen pakken en verdwijnen, voel mezelf compleet waardeloos tegenover andere mensen, ben een grote gevoelige snaar en de wereld is mijn plectrum.. Meestal rondom eisprong & ongesteldheid (ong een week in totaal) Wanneer mijn hormonen echt compleet overstuur zijn, kom ik wel eens uit op 2 weken. Ook qua seks is het een hel. Mijn vorige spiraal nooit last gehad, maar sinds de nieuwe erin zit is het elke keer voorzichtigheid voorop, want anders ga ik door de grond van de pijn. Kortom, het is gewoon niet meer uit te houden dit!

Ik ken mezelf zo niet en voel me behoorlijk verwijderd van mezelf. Ook loop ik al een tijd bij de psycholoog om een omgang met mezelf te vinden, maar dit word steeds opnieuw geblokkeerd door mijn klachten die ik heb, gedacht aan PMS ect, maar ik kan er mijn klok helemaal op gelijk zitten.. Ik twijfelde veel aan mezelf: Ligt dit aan mij? Zit dit tussen m'n oren? Dus vandaar dat k uitkwam op dit forum, wat een opluchting zeg!

Dus na veel wikken en wegen (door de angst van de vorige keer verwijderen) ga ik hem vandaag eruit laten halen. Maar dit is ook een hel en het word steeds erger.. Zo erg dat ik elke keer in die buien twijfel over mijn relatie waar ik juist over het algemeen ontzettend gelukkig in ben, maar dan ineens zie wat er allemaal mankeert, ik alles negatief interpreteer, op zoek ga naar bevestiging dat ik inderdaad niets waard ben (en wat je zoekt, dat vind je) en ik twijfel over m'n leven, m'n keuzes, m'n doelen, m'n vriend, gewoon alles. Ik wil verdwijnen, heb de meest vreemde hersenspinsels in m'n hoofd, en zodra die eisprong is geweest of ik in m'n ongesteldheid zit, zwakken ze weer af en word ik weer gelukkig.

Het was een lang verhaal, grotendeels om andere vrouwen te informeren over wat voor effect het (eventueel) kan hebben, maar ook deels om van me af te schrijven... Ik zal in ieder geval, zodra ik verbetering of verandering voel, dit delen hier op het forum! Ik heb een lijst met klachten voor mezelf opgesteld, inclusief intensiteit ect. Dus wanneer ik merk dat daar een vermindering van plaatsvind, laat ik dit weten! :-)

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft...

Doortje82
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2015 01:26

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Doortje82 »

Op advies van de dokter in april een spiraal laten plaatsen (ondanks het niet vinden van een juiste eendenbek geen pijn gehad) , maar loop nu een tijdje te sukkelen met m'n gezondheid. Heb last van paniekaanvallen, vermoeidheid, soms in 1x heel heet krijgen, het idee hebben van flauwvallen, depressief, pijn in m'n lies, afscheidingen en geen zin hebben in sex. Volgens m'n dokter heeft dit niks met de spiraal te maken maar met hyperventilatie. Toch voor de zekerheid naar het ziekenhuis geweest en alles laten controleren, uitslag.....niks aan de hand alles is goed. Op advies naar een haptonoom voor m'n hyperventilatie en het gaat goed maar ben nog niet gelukkig. De mensen om mij heen verklaren mij voor gek en ik moet mij niet aanstellen. Ben daarom zo blij dat ik al jullie verhalen lees, ik had al een vermoeden dat het door de spiraal kwam, maar ben er nu 1000% zeker van. Ik moet volgende week bij de dokter komen en ga dit zeker aankaarten.

Eresse
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2015 09:19

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Eresse »

Ben je al bij de dokter geweest?
Bij mij is in het ziekenhuis ook heel veel tegenspraak geweest 2 jaar geleden toen ik hem eruit liet halen en geen nieuwe wilde, omdat ik vermoedde dat het van m'n spiraal kwam. Uiteindelijk dus overgehaald en tóch een nieuwe gezet... Nou, de afgelopen 2 jaar waren een hel en het werd alleen maar erger!

Of je dokter nou wil of niet, laat hem verwijderen en kijk hoe je lichaam dan reageert. Misschien ligt het bij jou anders, maar er zijn genoeg andere opties om uit te proberen en als je je hier niet fijn bij voelt, gelijk eruit! Wou dat ik dat 2 jaar geleden had doorgezet!

Hij is er bij mij sinds 5 januari uit en ik mag nog niet te vroeg juichen, maar ik heb veel meer energie, zin om dingen te ondernemen (en ook gedaan!) kan mijn negatieve zelf-dialogen die ik steeds voerde en me verder de negatieve spiraal introkken veel beter onder controle houden en mezelf juist toespreken als m'n eigen beste vriendin. Ik merk wel dat ik nog dagen heb dat ik in een negatieve vibe zit, maar ik voel al die hysterische depri-buien niet meer. Meer dat je wakker wordt uit een nare droom, met een knagend gevoel en dan denkt: och, het was maar een droom en je dag kan hervatten. Héérlijk die controle over m'n gemoedstoestand! Ik ben weer veel leuker om bij te zijn, kan onzekerheden die de afgelopen jaren door m'n hoofd spookten veel makkelijker van me afzetten, als ik iets minder leuk vind er veel beter op reageren in plaats van gelijk de doemscenario's in te duiken, en ga zo maar door!

Nog een pluspunt; ik heb geen pijnen meer! Ik voelde altijd eerst heel heftig m'n eisprongen, kronkelend van de pijn en geloof dat ik 2 dagen geleden m'n eerste voelde (heb ook een spastische darm en die krampen voelen bij mij identiek aan elkaar) maar dat waren gewoon kleine krampen, even een keer rustig in en uit ademen en de pijn was goed te doen.

Ik ben super blij dat ie er uit is!

carmijn
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2015 19:36

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door carmijn »

Geschrokken inderdaad door het lezen van de reacties hier. Ik heb lang getwijfeld of ik het spiraaltje wilde of niet. Liefst doe ik niets met hormonen maar wil ook niet zwanger worden. Een nieuwe relatie heeft me doen beslissen het toch te proberen. Nu bijna een jaar geleden.

Na het zetten kreeg ik direct uitslag op mijn buik. Bij de controle kon dat niet komen door het spiraaltje zei de huisarts. Mijn vermoeden was dat het er wel iets mee van doen had. Toch het gewoon gelaten. Ik heb iedere maand last bij mijn eisprong en bij mijn menstruatie zoals de pijn bij het zetten. Alsof mijn lijf het spiraaltje eruit wil werken. Daarnaast ben ik onwijs moe. Ik kan echt 11 uur slapen per nacht, twee weken lang en dan nog moe wakker worden. Het kan ook komen door een drukke periode maar heb toch ook het idee dat het hiermee te maken heeft. Ook ben ik soms zo chagrijnig en zwaarmoedig en kan het niet meer verbergen ook bijv. op mijn werk. Word nonchalant en heb nergens meer zin in. Ik heb het idee dat ik net na mijn ongesteldheid (wat ik wel word maar steeds minder) me goed voel en dan na een week ik me weer steeds vermoeider voel en de zwaarmoedigheid erg toeslaat en tijdens mijn ongesteldheid ben ik niet te genieten en heb ik het idee dat ik niet mezelf ben. Ook heb ik de laatste maanden uitslag op mijn buik. Kleine bultjes die erg jeuken. En ik heb een hele droge huid.
Ik twijfel nog of ik hem eruit wil laten halen maar er komt steeds meer een ja. Wat een zooi. Maar goed wat dan wel.....

Jo1988
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jan 2015 13:43

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Jo1988 »

Hallo,

8 maanden geleden heb ik een spiraaltje laten zetten, ben 26 jaar en nog nooit kinderen gehad.
Zetten was geen pretje maar zeker niet erg. Dagen daarna ook alles prima en nergens last van.
Vloeien was snel voorbij en daarna nooit meer ongesteld geweest.

Maar merk dat ik depri ben ontzettend moe, vage rugklachten concentratie probleem onrustig en een negatief zelfbeeld. Kan om niks boos worden of heel verdrietig. Ook puistjes langs mijn haargrens op mijn rug en hoofdpijn. Nooit gedacht dat het door het spiraal kan komen totdat mijn vriend het opmerkte.
Ik ben erover gaan lezen en herken me in een aantal verhalen hier.

Ondanks het nooit meer ongesteld worden voel ik me alsof ik de paar dagen voor het ongesteld zijn zit.
Alleen dat al 8 maanden lang.
Maandag gaat het eruit en ik hoop dat ik snel weer mijn normale ondernemende en vrolijke leven terug heb!

Hou jullie op de hoogte!
Ben wel heel benieuwd hoe lang het duurt voordat je weer de oude bent?

Myriamm
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 feb 2015 10:31

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Myriamm »

Goede morgen dames,
wat herken ik mezelf in al deze verhalen...
Ik heb nu een dikke 2 jaar een mirena en heb deze morgen ook de beslissing genomen, hij gaat eruit!
Alweer een gezicht vol acné, niet om aan te zien zonder make-up!
Maar ook mijn dermatoloog en huisarts legt niet het verband, we doen dan maar weer een maandje antibioticakuur...
Ook nog tal van andere klachten, maar tot voor kort nooit bij stilgestaan dat dit door de mirena kwam.
Oa. blaasontstekingen, opgezwollen buik (net of ik 6/7 maand zwanger ben) en een gewichtstoename van min 10 kilo, waar ik er geen enkele vanaf krijg ondanks ik "Herbalife" en mij strikt aan alles hou, regelmatig heel warm hebben en zo vage hoofdpijn periodes... Ik heb het dus echt wel gehad.
Ga een afspraak maken met de gynaecologe en ga voor sterilisatie. De kinderwens is er nu toch niet echt meer, ik loop dan ook tegen de 40 aan! :-)
Ik blijf meelezen en hoop dat ik al snel op consult kan om mijn oude "lijf" terug te krijgen...
Groetjes
Myriam

tascha274
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2015 11:45

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door tascha274 »

Ik heb nu mijn 2 de spiraal en heb last van vage klachten, migarena , duizelig, moe,slecht zien en stemmingswisselingen. Mijn ogen zijn getest maar het rare is tijdens mij zwangerschap helemaal geen bril nodig. Na het lezen van dit forum is het duidelijk ik ga een afspraak maken om de mirena eruit te laten halen. Dit is geen doen zo.

LJB7
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 apr 2015 14:04

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door LJB7 »

Hallo allemaal!

Wat een vervelende verhalen allemaal. Ik kan me voorstellen dat het erg onprettig is om last te krijgen van zulke klachten. Ik heb zelf al bijna 4 jaar de spiraal en op wat opstartklachten heb ik weinig last hiervan gehad. Ik reageer nu vooral om een beetje te nuanceren. Ik lees hier namelijk veel verhalen van vrouwen die hun klachten toeschrijven aan de Mirena, wat ik me goed voor kan stellen. Toen ik mijn spiraal net kreeg had ik ook het gevoel dat deze heel veel bijwerkingen gaf. Maar nu ik hem langer heb en gewend ben aan het idee van een vreemd object in mijn buik merk ik dat dit achteraf ook wel meeviel. Ik had van de pil en ongesteldheid ook altijd wel klachten, alleen zie je ze dan heel anders omdat je meer zicht hebt op wat er met je gebeurt.

De hormoonspiraal heeft voor mij heel veel voordelen, zo ben ik al een jaar niet meer ongesteld geweest en voel ik mij veel stabieler. Ook ben ik niet meer zo bang voor zwangerschap, wat ik met de pil altijd wel had. Gewichtstoename heb ik niet, ik ben juist slanker dan toen ik de pil slikte. Wel zijn mijn borsten wat gekrompen, wat jammer is, maar niet onoverkomelijk. Ik heb iets meer acne dan met de pil en daar baal ik wel van, maar verder voel ik me hier heel goed bij. Ik wil hier geen lofzang op de Mirena doen, maar ik wil gewoon graag ook de andere kant laten zien. Toen ik vier jaar geleden klachten had was ik ook op dit forum uitgekomen en door de horrorverhalen had ik hem bijna laten verwijderen, terwijl ik na een paar maanden nergens last meer van had. Ik ben blij dat ik toen naar mijn huisarts geluisterd heb (dit is voor mij persoonlijk, dit geldt natuurlijk niet voor iedereen!)

Ik wil absoluut niemands klachten kleiner maken dan ze zijn en ik beweer ook niet dat de Mirena niet de schuldige is. Ik wil alleen een beetje relativeren en zeggen dat het per persoon verschillend is. Dus doe gewoon wat voor jou goed voelt maar pas op dat je je niet gek laten maken. Ik hoop dat iedereen met klachten zich snel beter voelt!

Sorry voor de lange post,
Liefs Lila
(Student geneeskunde)

annetloesxxx
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2015 22:15

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door annetloesxxx »

Hallo,

Sinds 1 jaar heb ik de mirena spiraal. Het bevalt mij onwijs goed omdat ik nu niet meer ongesteld ben en een stuk minder hoofdpijn heb dan wat ik met de pil had. Het enige nadeel is dat ik sinds november onwijs last heb van acne, momenteel zit ik aan een antibiotica kuur van 12 weken voor mijn acne. Nu nog 4 weken ik merk wel verschil maar ze blijven komen.. Voor mijn spiraal had ik wel eens last van puistjes maar niet zo erg af en toe een puistje kan wel!! Zijn er meerdere meiden die dit hebben? Ik ben bijna 21 dacht dat ik al een beetje uit die tijd was.. Nu twijfel ik heel erg als het na de zomer nog steeds zo heftig is om hem eruit te laten halen. Is er iemand die hier ook last van heeft? Het rare is dat mijn acne pas is gekomen toen ik een halfjaar de mirena had in dat halfjaar van april tot november nergens last van gehad..

christinneke
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jul 2015 19:34

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door christinneke »

Hallo allemaal,

Heb 3 jaar geleden spiraal laten plaatsen wegens hevige bloedingen maar vooral hevige hormonale oorpijn tijdens menstruatie. (onbekend bij dokter) Na enkele maanden verdwenen bloedingen en oorpijn. Ik kon niet gelukkiger zijn. Wel kreeg ik hartkloppingen en hartritmestoornissen en regelmatig pijn op de borst. (soms zelfs met zware arm) Mede omdat dit na de onverwachte hartoperatie van mijn man (toen 43 jaar) begon, neemt de cardioloog mij niet serieus. Ondertussen ben ik er zeker van : mijn klachten zijn begonnen na gebruik spiraal en zijn duidelijk hormonaal. Ik heb soms angstaanvallen waarbij ik ook pijn op de borst heb en mijn keel wordt dichtgenepen. Deze nacht nog werd ik wakker door een best hevige pijn op de borst maar ik weiger er nog mee naar de dokter te gaan. Ik kom elke keer depri terug omdat ik wel merk dat de arts denkt met een hypochonder te doen te hebben, hoewel ik vroeger nooit naar de dokter ging. Jullie klachten versterken mijn vermoeden dat mijn spriraal de oorzaak is van deze voordien voor mij onbekende klachten. Ik overweeg nu spiraal te laten weghalen ook al betekent dat weer hevige bloedingen en hevige oorpijn. Wel ben ik dan verlost van die vreselijke acné die ik sinds spiraal op mijn billen heb en daalt de kans op een hartaanval (ben vorige week nog in elkaar gedoken van hevige kramp na wringerig gevoel op linker kant borst). Mijn gynaecoloog vindt dit spiraal mooiste uitvinding sinds de pil; kan zijn, maar niet voor iedereen. Groetjes,

Plaats reactie