Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Manon34

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Manon34 »

Vraag aan de mensen hier ik heb al 9 jaar een mirena spiraal 5 jaar geleden burn out klachten gekregen en vooral paniek aanvallen (heb dit nooit gelinkt aan het spiraaltje)

Maar nu ik ga gebukt onder hevige pijn
Het lijkt alsof het spiraaltje bij iedere beweging opnieuw geplaatst word
( dat voelde als een wee bij mij) zal bij een ieder ander zijn
En ongelovelijk veel pijn aan mijn rug

Herkent iemand zich hierin ? En wat hebben jullie gedaan spiraaltje verwijderd

Gr

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wat zegt de dokter over uw klachten en wat adviseert hij of zij?

Nooorie

Ongelezen bericht door Nooorie »

Lieve vrouwen,

Dit is de allereerste keer ooit dat ik iets op een forum plaats. Maar de noodzaak voelt hoog en vandaar dat ik het doe.
Ik heb 2 weken geleden de Mirena spiraal laten verwijderen en het is de beste beslissing geweest in tijden. Wat heb ík er een last van gehad, en met mij denk ik vele andere vrouwen.
Juist doordat de klachten zo vaag zijn en pas later ontstaan, ga je de link niet leggen. Mede door dit forum heb ik ontdekt dat mijn schouder, nekpijn, heftige hoofdpijn en puistjes door de Mirena zijn geweest.

En nu? Ik voel me het beste wat ik in tijden ben geweest. Na een heftige Mirena crash die een aantal dagen duurde en waarin ik zó moe was dat ik niet eens echt uit bed kon komen (dit heb ik nooit), voel ik me nu een en al energie en een gevoel van verlossing en vrijheid.
HAD IK DIT MAAR EERDER GEWETEN. Dat is mijn gevoel en ik hoop dit naar zo veel mogelijk vrouwen met vage klachten te kunnen overbrengen.

Ik wil iedereen heel veel sterkte wensen die met klachten kampt, en met name positiviteit toewensen, omdat ik kan vertellen dat het écht beter met je zal gaan. Det tijd gaat het je vertellen. Ik hoop dat we als vrouwen de boodschap gaan verspreiden en ik wil alle fijne mensen op dit forum bedanken voor het delen van hun verhaal, aangezien dit voor mij bepalend was in het laten verwijderen.

Bibi2

Ongelezen bericht door Bibi2 »

Beste allemaal,
Normaalgesproken plaats ik ook geen berichten in fora. Nu doe ik dat wel, juist omdat jullie berichten op dit forum mij hebben geholpen met de beslissing om de Mirena te laten verwijderen. Ik heb het hormoonspiraal Mirena laten plaatsen ter voorkoming van nieuwe poliepen en met oog op de naderende overgang. De plaatsing was geen pretje trouwens, het was erg pijnlijk, ondanks het innemen van pijnstillers vooraf. Na ongeveer 8 weken begonnen de hartkloppingen (bonzend hart, overslagen). Ook kreeg ik last van verhoogde bloeddruk, gevoel van zware griep in mijn hele lijf, extreme moeheid, spierpijnen met name in mijn borstkas, schouders en bovenarmen, koude voeten, stemmingswisselingen, gevoelens van onrust en bezorgd zijn om niets, rommelende darmen, hoofdpijn, geen libido meer, tintelingen in lippen en tong en daarbij nog dagelijks bloedverlies in wisselende mate. De klachten namen in rap tempo toe, waardoor ik niet meer kon functioneren thuis of op het werk. Bloedonderzoek (nierfunctie, schildklierfunctie, cholesterol, suikerziekte en bloedarmoede) liet geen afwijkingen zien. Na ruim 3 maanden ellende heb ik de Mirena laten verwijderen door de huisarts. Dit ging pijnloos en supersnel. Na ongeveer 4 uur (!) klaarde de mist in mijn hoofd op. Binnen een week namen de klachten drastisch af. Daarna kwam de hormooncrash en namen de hartkloppingen weer een paar dagen toe. Nu, na 4 weken en een giga-menstruatie, ben ik bijna klachtenvrij (nog wel lichte hartkloppingen af en toe, maar niet meer hinderlijk). Ik ben ook weer gedeeltelijk aan het werk. Ik heb dit gemeld op Lareb.nl en schrijf nu ook hier een bericht. Ik realiseer mij dat de Mirena voor veel vrouwen een fantastisch middel is, maar dat gaat dus helaas niet altijd op. Twijfel je over het plaatsen van een Mirena, dan zou ik zeggen: gewoon doen, want misschien ben je er enorm mee geholpen. Maar houd alsjeblieft je lijf goed in de gaten en laat hem verwijderen als je het niet vertrouwt of als je rare klachten krijgt. De bijwerkingen die ik had, staan niet in bijsluiter of de informatie waar artsen over beschikken. Als er maar 1 vrouw is die ik met mijn ervaring kan helpen, dan doe ik dat graag.
Groet,

Maddy123

Ongelezen bericht door Maddy123 »

Ik schrijf normaal niet veel.
Ik heb mijn eerste spiraal nu 11 jaar en nog steeds geen periode.
Vorig jaar was ik bij de gynaecoloog en volgens hem was alles in orde.

Wat ik niet weet of de spiraal nog steeds werkt.

Of ik deze er uit zal laten halen en een nieuwe te plaatsen

amy89

Ongelezen bericht door amy89 »

hallo Dames,

2 jaar geleden na geboorte van mijn zoontje heb ik een mirena spiraal laten plaatsen. Sindsdien heb ik een opgejaagd gevoel, snel geirriteert, zenuwachtig, druk in mijn hoofd. Ik heb gister zelfs opgezocht of ik niet misschien ADHD zou kunnen hebben. ik vraag me af of er meer vrouwen zijn die dit ervaren en of dit inderdaad ook door de bijwerkingen van de mirena spiraal kan komen.

babjeh

Ongelezen bericht door babjeh »

Ik ben 27 jaar. Bijna alle soorten anticonceptie geprobeerd en vooral heb ik jaren geen anticonceptie buiten condoom gebruikt.

Mijn belangrijkste reden om er toch weer aan te beginnen was omdat ik hevig ongesteld kon worden. (Menorragie)

Bijwerkingen van mijn ongesteldheid waren:
- onregelmatig (ik wist absoluut niet wanneer ik ongesteld werd. Kon binnen 3 weken zijn maar ook na 2,5 maand)
- zeer heftige buik en rugpijn
- ijzertekort
- flauwvallen
- veel bloedverlies (met stolsels)

Na veel overleg met mijn dokter heb ik anderhalf jaar geleden een Modena spiraal laten plaatsen. De plaatsing was een hel, ik had zware pijnstillers geslikt vooraf maar ik zat toch te gillen. Ik had persoonlijk niet meer kunnen rijden of lopen of fietsen of zelfs in de bus kunnen zitten.
Na plaatsing heb ik zeker 3 maanden pijn gehad. Eerst constant en toen met vlagen.
En ik werd ook gewoon ongesteld, maar dan veel minder pijnlijk. Ondertussen ben ik 8 maanden niet ongesteld geweest. Soms voel ik wel nog lichte krampjes, beetje tussen ongesteldheid en een dikke scheet in 😆

De bijwerkingen van de mirenaspiraal bij mij:
- somberheid
- puistjes
- lichte migraine (had ik toch al sinds ik op m'n 18e aan de pil was begonnen)

Vooral de somberheid heeft mij een paar keer laten twijfelen om het spiraaltje te verwijderen, vooral omdat ik al last had van winterdepressies.
Toch heb ik besloten dat mijn vorige situatie veel erger was.
Ik hoef me nu niet ziek te melden voor mijn periodes omdat ik doodga van de pijn.
Ik heb geen last meer van angst om flauw te vallen of door te lekken.
Dit woog mij gewoon zo zwaar. En juist dit had ook enorm veel invloed op mijn mentale gezondheid, dus die kon ik tegen elkaar afstrepen 😁

Verder waren er met andere anticonceptie middelen altijd veel meer problemen en allemaal hadden ze een sombere/depressieve bijwerking bij mij.

Dus ik vind de spiraal top! En het kost nog eens weinig ook!

nikkiminjon

Ongelezen bericht door nikkiminjon »

Ik heb eigenlijk sinds mijn 16e geen hormonale anticonceptie gebruikt omdat ik daar op tegen ben en voor een natuurlijke cyclus ben. Vanwege de heftige bijwerkingen die hier volop beschreven zijn en ook vanwege de medische ingrepen die gebeurd zijn doordat bijvoorbeeld het spiraaltje doorschoot in de baarmoeder. Ik heb een half jaar een koperspiraal gehad (maar schrok toen van de hevige menstruaties en bloedklonters) en heb die laten verwijderen. Helaas heb ik daarna een abortus gehad, en ben toen toch overgegaan op het mirena spiraaltje. Ik heb hem nu bijna een jaar zitten (holy **** wat een helse pijn heb ik gehad bij het laten zetten..) en was opzich tevreden. Ik heb zeker wel bijwerkingen: hoofdpijn en 1x per maand migraine, veel meer afscheiding, puistjes, pijnlijke borsten (oke dat had ik daarvoor ook al wel af en toe), soms pijnscheuten tijdens het vrijen en veel meer en sneller gestresst. Maar waarom ik nu heb besloten om hem eruit te laten halen is vooral het constante gevoel van irritatie en prikkelbaarheid. Vooral in mijn relatie (maar ook op werk of met huisgenoten) ben ik echt vaak geirriteerd. Ik heb sinds het spiraaltje ook bijna elke maand voor mijn menstruatie een paniek of woede aanval. Vreselijk! En ik heb ook echt het gevoel dat ik mezelf niet meer ben. Natuurlijk kunnen dit meerdere oorzaken hebben, en kon ik vroeger bijvoorbeeld ook al driftig zijn, maar dat het sinds een jaar weer zo terug is gekomen voelt echt als een verandering die ik toch toeschrijf aan de hormonen in het spiraaltje. Ook dankzij de herkenning in de vele reacties die er zijn heb ik besloten om terug te gaan naar mijn natuurlijke cyclus en weer een tijdje zonder de hormonen wil leven.
Dan maar even vrijen met condoom!

iertje

Ongelezen bericht door iertje »

Hallo allemaal,

Na urenlang op dit forum gelezen te hebben, heb ik besloten om vorige week donderdag, dus 03-09-20 mijn mirena te laten verwijderen. Dit was mijn 2e mirena spiraal die nu inmiddels 4,5 jaar oud was. Dus in totaal heb ik 9 jaar een mirena gehad en daarvoor de pil gebruikt.
Van mijn eerste spiraaltje had ik geen klachten. Ik vond het heerlijk om niet meer ongesteld te zijn! Echter 5/6 maanden na het plaatsen van mijn 2e spiraaltje kreeg ik last van angst en paniekaanvallen. Hier loop ik nog steeds mee, inmiddels ruim 4 jaar verder. Heb vaak last van een raar koppie, me niet mezelf voelen, mezelf niet herkennen, veel angsten waardoor dit mijn dagelijks leven belemmerd.
Toen kwam ik dit forum tegen.... en dacht ik: baadt het niet dan schaadt het niet, ik haal dat ding eruit en zie wel..
Helaas merk ik nog geen veranderingen/verschillen. Het kan zijn dat ik nu in de ''mirena crash'' zit, maar heb nog last van hartkloppingen, duizelingen, moeheid, nergens zin in, spanningen. Ik hoop dat dit snel over gaat en weer de oude wordt. En als er geen veranderingen optreden, dan weet ik ook dat het niet aan de mirena ligt.. Wel is dit nu vandaag de 2e dag van mijn menstruatie. Maar ook dat moet ik nog ontdekken, wat mijn cyclus is aangezien ik met het spiraaltje niet ongesteld was...

Zijn er meer mensen die niet direct verschil merkten? Ik las wel dat het 6-9 maanden kon duren voordat je verschil merkte, maar dat is wel een heeeele lange adem... Hoor het graag!

Petra001

Ongelezen bericht door Petra001 »

Jeetje lees nu pas de berichten en helaas is de Mirena geplaatst anders had ik echt me wel 10 keer bedacht.
Sinds het plaatsen van de Mirena op
Is het begonnen met wat lichte buikpijn toen werden het buikkrampen zo erg dat je gewoon in elkaar kruipt van de pijn en paracetamol geeft nauwelijks tot geen verlichting een soort van immuun gewoon voor pijn stillers.
Las ik nog dat je ook kan aankomen van de Mirena en heb al een overgewicht.

Ik laat hem sowieso verwijderen want ken me ook totaal niks anders bedenken waar die Onderbuik krampen vandaan komen. Begreep ook nog dat het even duurt voor die hormonen uit je zijn dus het is echt een groot feest die Mirena

Kan iemand mijn vertellen of het verwijderen van de Mirena pijnlijk is?

Ik zal iedereen die mijn vraagt de ervaring van de Mirena te delen het iedereen afraden want het is echt een aanslag op je lichaam.

Zaz84

Ongelezen bericht door Zaz84 »

Anno november 2020 en ik lees weinig veranderingen het gaat om de Mirena spiraal. Ontzettend sneu. Ik ben er ook in getrapt, want de artsen spreken er vol lof over. Laat ik wel eerlijk zijn en zeggen dat ik mijn lichaam erg goed ken en ik weet dat ik niet goed ga op kunstmatige hormonen. Vooral emotioneel/psychiatrisch heb ik er last van. Maar goed na ruim 1 jaar een nieuwe relatie toch de keuze gemaakt, met lood in mijn schoenen, om voor de Mirena te gaan. Ik had mijn vriend gewaarschuwd En ik had gelijk!

6 oktober heb ik de spiraal laten plaatsen en maandag ga ik bellen om 'm weer te verwijderen. Ik ben mezelf niet meer en draag veel lasten van de lichamelijk en emotionele klachten. Hij noemt mij een monster 😜

Bijwerkingen:
*Opgeblazen buik
*Non-stop ongesteldheid gevoel, spotten en veel afscheiding.
*Erge krampen en steken in mijn linker en rechterzijde/lies omstreken.
*Stemmingswisselingen
*Boos/agressief gedrag/prikkelbaar
*Afgevlakt emoties (vriend is niet blij)
*Lage libido en droog (daarvoor was dat geen probleem)
*Onder rugpijn
*Drang om te eten. Junkfood vooral
*gevoelige borsten/tepels
*zware hoofdpijn en heb al 2x migraine aanval gehad.
*Ik houd vocht vast en val niet af
*koud hebben

Kortom **** allemaal! Dit is de laatste voorbehoedsmiddel voor mij. Daarvoor was mijn lichaam 2,5 vrij van alles en dat was het beste gevoel EVER. Never nooit meer voor mij <3 ik heb mezelf te veel lief.

Plaats reactie