Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
emmamaartjemargreet
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 dec 2022 19:38

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door emmamaartjemargreet »

Hoi meiden,

Nu ik alle verhalen heb gelezen, voel ik een enorme herkenning in vele verhalen.

Bijna 3 jaar geleden heb ik de mirena laten plaatsen. Vlak na het plaatsen van de mirena kreeg ik last van zenuwachtig gevoel (alsof ik een presentatie moet geven), hartkloppingen, onzekerheid, mijn gedachten bleven doormalen. Op dat moment veranderde er ook veel in mijn leven: ik ging op mijzelf wonen maar ook meteen samen met mijn vriend. Ik vond dit super spannend! Maar ging ook meteen van baan veranderen naar een werk-leer plek. Ik heb deze periode afgeschoven op deze factoren. Mijn klachten zijn ook later verdwenen.

Toch word ik om de paar maanden overvallen door een zenuwachtig gevoel met hartkloppingen. Mijn gedachten gaan overuren draaien en ik herken mezelf niet. Ik probeer dan alles te relativeren, ademhalingsoefeningen te doen en neem homeopatische rustgevende pillen.

Afgelopen jaar had ik nergens last van tot deze week. Op dit moment zit ik weer in z’n ‘ aanval’ en heb ik een afspraak staan mijn huisarts. Ik wil van dit gevoel af en weer mezelf zijn.

Andere klachten: vaginale droogheid en verminderd libido.

Ik hoop dat de huisarts mij verder kan helpen en ik ga zeker het verwijderen van de spiraal bespreken!

WinnieGr
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 feb 2023 20:21

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door WinnieGr »

Wat fijn om deze berichten te lezen. Ik heb zelf nu 4 jaar de Mirena spiraal en ook al erg lang last van niet te plaatsen klachten. Ik loop hiervoor inmiddels al bijna een jaar bij een Psychosomatische fysio, maar hoe erg ze ook haar best doet kunnen we de oorzaak niet achterhalen. Ik ben bijna altijd moe, dit kon ik lange tijd verklaren doordat ik twee jonge, niet al te best slapende kinderen had. Vaak licht in mijn hoofd of duizelig... zal ook wel door slaap tekort komen... Het laatste jaar verergeren de klachten en heb ik met regelmaat (wekelijks) paniekaanvallen, hartkloppingen, pijn achter mijn ribbenkast, koude handen en voeten en tintelingen, ook adem ik non-stop te hoog en voel me bijna altijd gestrest en opgejaagd. Na het lezen van dit forum heb ik besloten het spiraaltje er z.s.m. uit te laten halen, wat a.s. dinsdag gaat gebeuren. Ik ben benieuwd of de klachten na verloop van tijd verminderen... ik hoop het natuurlijk wel. 🤞 Vooral de hartklachten en paniekaanvallen zijn af en toe moeilijk te relativeren. Ik laat weten hoe ik het ervaar na een tijdje zonder spiraal.

WinnieGr
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 feb 2023 20:21

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door WinnieGr »

Inmiddels is de spiraal er meer dan een maand uit en ik ben blij! Ik heb meer rust in mijn hoofd en ben veel minder gestrest/gespannen. Uiteraard zijn niet alle klachten ineens weg, maar dat zou ook wel erg bijzonder zijn. Door het gestrest/gejaagd voelen ben ik anders gaan ademen en dat verander je niet zomaar. Daarnaast is het voor mij als perfectionist ook wel een beetje de aard van het beestje om me om wat meer dingen 'druk' te maken. Ik merk dus vooral dat ik in mijn hoofd alles wat beter kan relativeren en meer helder ben en me bijvoorbeeld ook weer beter kan concentreren. Voor mij is het een goede stap geweest, maar ik denk dat het wel belangrijk is om je te realiseren dat het een combinatie van verschillende factoren is. Iedereen moet doen wat goed voelt.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mooi, dat het verwijderen voor u goed uitpakt.

Lisa1998
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2023 23:56

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Lisa1998 »

Hallo iedereen
Normaal gezien zet ik niet rap iets op het internet maar dit moet me toch van het hart . Eind januari heb ik een spiraal laatsen plaatsen omv heftige maandstonden die elke maand gemiddeld 10 dagen duren. Mijn spiraal werd onder narcose geplaatst omdat ik nog een andere operatie had dus over de plaatsing kan ik niets kwijt. Echter na de plaatsing begonnen de problemen ik lijst ze even op :
- hoofdpijn
-duizelig ( als ik de ogen sluit leek het alsof ik ronddraaide)
-angstaanvallen
-depressief
-extreem moe
-' s nacht geregeld wakker worden voor te plassen - continu het gevoel te hebben van een blaasontsteking
- steken in mijn benen en bekken
-extreem hongergevoel
- Geen libido niemeer
Na 2 weken zijn mijn maandstonden gekomen en deze hebben maar liefst 18 dagen geduurd , Echter tijdens deze periode werd alles nog veel erger en wou ik zelfmoord plegen.
Ben hiermee naar de huisarts geweest en bloed getrokken, hier kwam echter niets uit .
Na 1 maand heb ik de spiraal laten uithalen op eigen wil ( kon volgend de huisarts en gynacoloog niet aan de spiraal liggen) .
Ik heb mijn spiraal nu 1,5 maand eruit en voel me volledig terug de oude . In de maand dat ik mijn spiraal heb gehad ben ik niet kunnen gaan werken en geraakt ik bijna niet uit mijn bed ik was deze maand echt volledig een wrak , was mijzelf niet meer en wou niet meer leven . Voor mij heeft dit dus totaal niet geholpen en ik zou het persoonlijk nooit meer laten plaatsen. Er zullen echter wel veel mensen goed mee zijn maar als je twijfelt zou ik het toch eens herbekijken. Hoop dat ik met mijn verhaal iemand heb kunne verderhelpen. Groetjes Lisa

Lies1234
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 apr 2023 20:33

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Lies1234 »

Hoi! Ik ben 23 jaar en heb sinds juli 2021 mijn mirena spiraal. Bijna 2 jaar dus. Hiervoor heb ik ruim 7 jaar de pil geslikt.

In het begin had ik geen last van mijn spiraal. Het zetten vond ik verschrikkelijk en een tijd daarna heb ik nog wat krampen gehad, maar na ongeveer 2 maanden had ik nergens last meer van. Tot ongeveer begin dit jaar, januari 2023. De afgelopen maanden heb ik steeds vaker last van buikkrampen/pijn in mijn baarmoeder (denk ik?) ook in mijn onderrug ervaar ik vervelende, zeurende pijn. Ook tijdens de seks heb ik vaak een naar gevoel in mijn buik. Ook ben ik vaak chagrijnig en heb ik last van stemmingswisselingen, dit ken ik echt niet van mijzelf, ik ben altijd enorm vrolijk, maar de laatste tijd ben ik alleen maar aan het katten en zeuren. Daarnaast heb ik last van hartkloppingen, of overslagen of iets dergelijks, in ieder geval af en toe een nare steek in de buurt van mijn hart. Dit lijkt mij niet goed en baart mij dan ook zorgen.

Ik heb heel sterk het gevoel dat deze klachten door mijn spiraal komen, maar kan het dat mijn klachten na hem bijna 2 jaar te hebben pas komen? Ik zit er sterk aan te denken om hem eruit te halen, aangezien ik me weer mijzelf wil voelen, zonder constante buikpijn, stemmingswisselingen etc. Iemand die zich hierin kan vinden? Vooral de buikpijn en de klachten die pas na 1,5 jaar opspelen?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ga in ieder geval met uw klachten naar de huisarts.

Esther.82
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mei 2023 08:02

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Esther.82 »

Hallo iedereen,

Ook ik ben iemand die niet iets deelt op een forum, maar ik voel me nu genoodzaakt nadat ik gisteren hier terecht kwam. Wat een opluchting om te lezen dat ik niet de enige ben en niet gek begin te worden. Van nature ben ik een vrolijke, rustige, nuchtere en realistische vrouw. Ik denk in oplossingen en speculeer niet.

Hier mijn verhaal.

In 2012 heb ik mijn eerste mirena laten zetten en ondanks dat het zetten wel pijn deed heb ik in die 5 jaar daarna weinig last gehad (wat ik me kan herinneren).

In 2017 de tweede mirena. Zetten was niet pijnlijk maar in de daaropvolgende jaren begon ik een patroon te zien herkennen in mijn menstruatie. Het begon met 1 dag of neerslachtig of ik werd een soort van monstertje, waar vooral mijn man en kinderen last van hadden. Maar hé, 3 of 4 keer in het jaar was te handelen voor manlief. Daarna kon ik voelen dat ik mijn eisprong had (druk op mijn onderbuik) en begonnen mijn borsten heel erg pijn te doen en voelde ik me opgezwollen. Dit alles duurde 3 weken en dan werd ik ongesteld. Met dit alles kon ik prima leven aangezien ik om de 3/4 maanden ongesteld werd.

Afgelopen september kwam spiraal nummer 3. Bij het zetten al verschrikkelijk pijnlijk en de hele cyclus begon opnieuw (het laatste jaar van de vorige mirena had ik amper klachten en werd ik uit het niets ongesteld) om de 4 weken. Al ben ik er nu ook achter gekomen dat mijn libido 0 was sinds september.
De afgelopen 3 maanden ervaar ik veel stress ( er zijn wat dingen gebeurt in ons leven), maar van de persoon die ik normaal ben was weinig over. Ik was labiel, depressief, verschrikkelijk onzeker, zenuwachtig, opgefokt,agressief, paranoïde en de moodswings waren verschrikkelijk. Mijn gedachten stonden niet stil. Ik dacht echt dat ik gek begon te worden in mijn hoofd en het was dat mijn man zoveel geduld met mij had anders waren we uit elkaar geweest. Ik heb veel dingen gezegd die kwetsend waren, maar op dat moment boeide dat mij niet (zo ben ik helemaal niet). Ik kon niks meer in het juiste perspectief zien, was alleen maar aan het speculeren en heel erg angstig. Ik herkende mijzelf niet meer. Doordat ik dingen begon te herkennen, ondanks alle stress,die met mijn cyclus te maken hebben, wist ik dat het met mijn hormoonhuishouding te maken had en dat ik daardoor waarschijnlijk zo heftig reageerde . Sinds 3 weken is de spiraal er uit en heb ik nu de koperspiraal. Ik voel me al heel erg anders, hoop ook echt dat ik weer helemaal mezelf word en dat ik goed reageer op de koperspiraal (tot nu toe nergens last van). Ik geef het de tijd maar ben ook tot de conclusie gekomen dat ik nooit meer gebruik maak van een anticonceptiemiddel met hormonen.

Het was een lang verhaal maar wilde het graag met jullie delen. Ik hoop dat we er veel vrouwen mee kunnen helpen zoals de voorgaande vrouwen in dit forum mij hebben geholpen.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dank voor uw verhaal. Advies van mij (een man) aan uw man, lees dit topic eens helemaal door. Ik denk dat dan ook bij u alles op zijn plaats valt en komen jullie er achter dat het dus niet aan jullie ligt.

Esther.82
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mei 2023 08:02

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Esther.82 »

Dat heeft hij ook gedaan en ik heb hem een reactie laten lezen die leek op ons verhaal. Alles valt wel op zijn plek nu en mijn man wist sowieso dat ik niet mijzelf was maar wist niet hoe dat kwam. Nu wel, gelukkig!

Linneke84
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 aug 2023 13:34

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Linneke84 »

Hallo allemaal,

Na al jullie verhalen te hebben gelezen blijft er voor mij nog een vraag over.
Ik heb de spiraal ook.
Na anderhalf jaar kon ik zeggen dat ik geen last meer had van bijwerkingen.
Nu, in 2024 moet hij eruit.
Echter sinds een maand of 2 heb ik opeens last van hevige pijnen in mijn heupen, daar is telkens meer bijgekomen. Waaronder: vervelend drukkend gevoel in het midden van mijn rug, misselijk zo nu en dan, angsten, het continu malen in mijn hoofd, rommelig gevoel in mijn darmen.
Kunnen dit toch bijwerkingen vanuit de spiraal zijn ondanks hij er bijna uit moet?
Volledig bloedonderzoek bij huisarts wijst niets uit, dus daarom dacht ik, zou het de spiraal nog kunnen zijn 🤔

Eleonorah
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 aug 2023 00:48

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Eleonorah »

Hi allemaal,

Normaal lees ik geen blogs en plaats ik al helemaal niks, maar door een artikel op Facebook, werd ik toch getriggerd. Ik heb namelijk al 7 jaar een Mirena spiraal en herken de klachten die ik in de vele verhalen heb gelezen heel erg. De spiraal heb ik genomen omdat ik de pil vaak vergat. Hierdoor hoefde ik er niet aan te denken. Ik was toen nog maar 16 jaar, dus ik ken mijzelf eigenlijk niet anders dan hoe ik nu ben met spiraal.

Klachten die ik veel terug zie komen bij anderen, waar ik zelf ook last van heb:

- Veel stress, paniekaanvallen, heel emotioneel en snel aangebrand
- Hardkloppingen (sinds 2 jaar)
- Aangekomen en veel moeite om af te vallen. (Ik sport veel en ben atletisch gebouwd..)
- Van een hoog libido naar nul Libido + erg droog
- Vreemde afscheiding
- Opgeblazen buik
- Extreme moeheid om de paar weken (sinds 3 jaar)
Enz.

Ik dacht dat deze klachten gewoon bij mij als persoon hoorde maar nu ik dit allemaal heb gelezen begin ik toch te twijfelen en denk ik eraan om de spiraal te laten verwijderen.

Marj0leinr
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 nov 2023 14:02

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Marj0leinr »

Hi allen,

Ik heb hier al vele pagina's gelezen en nog geen verhalen over de Mirena in combinatie met endometriose gezien. Jammer want dat is waar ik zelf naar op zoek ben momenteel.

Ik ben 25 en heb altijd extreme klachten rondom mijn menstruatie gehad en ben na mijn eerste jaar menstrueren dan ook maar aan de pil gegaan. Ik heb dit 4 jaar geprobeerd maar kreeg van de ene pil nog meer bijwerkingen dan van de ander. Uiteindelijk werden mijn klachten chronisch en niet enkel rondom de menstruatie. Uiteindelijk rond mijn 18e verjaardag een spiraal laten plaatsen. Eindelijk was die chronische pijn weg, maar wel een jaar lang moeten aanhoren dat alle andere vage klachten die ik erbij kreeg 'nog wel weg zouden trekken: "geef het een halfjaar, soms duurt het wel een jaar". Mijn pijnklachten waren weg, dus wat minder libido en veel afscheiding nam ik maar voor lief.
Tot ik na 3 jaar een spiraal te hebben gehad weer voor het eerst ongesteld werd, gelijk was het drama. Veel pijn gehad en ik gaf mezelf een jaar. Misschien moeten mijn hormonen weer even bijtrekken en zal het vanzelf wegtrekken zodra ik weer gereguleerd ben. Na een halfjaar kwam daar ook nog onverklaarbare heuppijn bij en pijn tijdens de seks. Ik liet mijn spiraal vroegtijdig vervangen en ging googlen en kwam bij endometriose uit.
Naast de spiraal ben ik eerst nog aan de pil gegaan om te kijken of mijn pijnklachten minder werden. In anderhalf jaar tijd heb ik 3 pillen geprobeerd en na al die zooi was ik op. Mentaal ben ik kapot gegaan, lichamelijk ben ik kapot gegaan, ik kon niet meer en besloot me te opereren. Het bleek inderdaad endometriose en ik besloot een dieet te gaan volgen na het succesvol weghalen van de endometriose die ik had.
Gezien de ziekte chronisch is en niet te voorkomen, besloot ik dat ik een dieet wilde volgen om zoveel mogelijk ontstekingen in mijn lichaam te voorkomen en hopelijk klachten in de toekomst te beperken.
Het dieet helpt tot op zekere hoogte en ik merk dat mijn energie beter is, ik minder pijn heb tijdens de seks, minder heupklachten, beter functionerende darmen, en mijn emoties beter onder controle heb.

En tóch voel ik mij al 7 jaar mentaal niet als mijzelf. Nu nog steeds niet, ik was ooit positief en zelfverzekerd. Ambitieus en gemotiveerd. Daar is vrijwel niks van over. Ik gooide het jaren op een traumatische ervaring en nadat verwerkt te hebben dan maar op het 'volwassen worden'. Maar ik geloof het niet meer. Na 7 jaar geloof ik nog steeds dat ik die 'oude ik' ben, maar toch voelt het niet zo.

Na al jullie ervaringen te lezen begin ik me zelfs af te vragen of al mijn klachten wel endometriose gerelateerd zijn/waren. Pijn bij de seks, futloos/vermoeid, heupklachten, noem maar op. Sinds mijn diagnose heb ik het mentaal zwaar om te accepteren dat ik niks tegen deze ziekte kan beginnen. Er wordt me verteld dat ik die spiraal beter kan laten want; "deze houd je hormonen in balans." Maar wat als een deel van mijn dagelijkse klachten door die spiraal komen? En ik dus al minder klachten daardoor kan ervaren? Als ik dan de ontstekingen in mijn lichaam met voeding zoveel mogelijk kan voorkomen, zou je denken dat dat een betere oplossing is...

Ik heb besloten binnenkort de spiraal te verwijderen, geen idee wat me dan te wachten staat. Ik ben oprecht bang, maar tegelijkertijd voel ik dat dit de juiste keuze is en ik het wil proberen.

Ik zou heel graag lotgenoten vinden die in hetzelfde schuitje als ik zitten die hun ervaringen willen delen na het verwijderen van de spiraal terwijl endometriose geconstateerd is.

Mocht je dit hele verhaal gelezen hebben; bedankt haha..

Breni
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2024 12:12

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Breni »

Lieve dames,

Een jaar (februari) geleden een mirena spiraal laten plaatsen aangezien ik erg veel en lang bloedverlies tijdens de mentruaties altijd had. Na een paar maanden stopte het bloedverlies dus dacht heerlijk! In juli begonnen echter allerlei klachten: erg veel pijnaanvallen in beide voeten..komt en gaat..ene dag erger dan de andere en geen medische oorzaak te vinden. Branderig,zeurend, onrustig,pijnlijk en enorm vermoeiend gevoel. Ook steeds vaker onrustige nachten waarin hartslag hoog en gierend gevoel door lichaam. Gewichtstoename zonder reden nu al 10 kg.

Herkent iemand deze klachten (vooral de voetklachten) in combi met de spiraal? Ik hoop zo op herkenning..

Dank voor t lezen dames!

Joline_
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2024 13:36

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Joline_ »

Er uit met dat ding.

Ik deel dit verhaal omdat ik meer bewustzijn wil creëren rondom anticonceptie en de bijwerkingen daarvan. Ook lees ik heel vaak dat huisartsen de klachten afschrijven op andere factoren en die van de anticonceptie wegwuiven, of vinden dat je het tijd moet geven. Dit is ook mijn ervaring met mijn huisarts. Mijn huisarts van 7 geleden verklaarde mij zelfs voor gek dat ik zei dat ik van de pil psychische klachten kreeg! Toen las ik al veel ervaringen van anderen ivm negatieve bijwerkingen, maar dan ‘moest ik niet alles geloven wat op internet staat’. Van de pil merkte ik dus al veel klachten en was op zoek naar een betere oplossing, tenminste een middenweg. Dus heb ik op 7 september 2023 een spiraal laten plaatsen.
Het lastige met de spiraal is blijkbaar dat het een tijd duurt voordat de klachten heviger en/of continu worden, dit zorgt ervoor dat je de klachten wijt aan andere factoren, zoals stress. Mijn bevinding is; die factoren spelen absoluut een rol, maar de anticonceptie verergert het en zorgt ervoor dat je het minder in de hand hebt! Er wordt gezegd dat het tijd nodig heeft en zou stabiliseren, maar toen ik de spiraal 5 maanden had, werden de klachten juist meer continu aanwezig.

Het zetten deed amper pijn, dit omdat ik een kind heb gehad volgens de huisarts. De eerste maanden had ik veel ergere krampen dan anders, als voorweeën. Dit trok later weg. Echter was mijn cyclus nog niet voorbij of het begon al weer, zo om de 2 week en duurde lang. 2 dagen niks en dan begonnen de klachten weer. Niet veel bloed maar vooral (bruine) spotting en erg last van de mentale klachten.

Ik had last van deze bijwerkingen:
Snel gestrest
Snel geïrriteerd
Naar mijn partner toe sneller geïrriteerd en uit m’n slof schieten, paar keer zelfs gehad dat ik hem het bloed onder de nagels vandaan WILDE halen. Gemeen, gewoon.
Soms zelfs wel agressiever te noemen, terwijl dat helemaal niks voor mij is.
Snel angstig, veel zorgen maken
Vaak negatieve- en dwanggedachten
Weer veel meer onzeker en zelfs een beetje paranoïde
Depressieve gedachten en neerslachtigheid, minder zin in de dag
Mistig in het hoofd
Onrustig en druk in m’n hoofd
Vaker hartkloppingen en soms steken in de buurt van mijn hart
Last van bekken gebied, heupen, rug
Sneller moe, vaak wazig zien
bij moeheid slecht uit m’n woorden kunnen komen
Zwakke nagels (viel me op toen ik het hier zo veel las)

Ik heb na 4 maand met de huisarts aan de telefoon gesproken over de bijwerkingen van de spiraal. Ze zou hem nog niet willen verwijderen, nog even aankijken.
Toen de spiraal er 5 maanden in zat merkte ik de laatste weken dat alle klachten erger en bijna constant werden. Had ook ineens last van pijnlijke acne.
Dit zijn allemaal klachten die mij niet geheel onbekend zijn, maar ze worden versterkt door de anticonceptie. Zowel pil als spiraal, verder geen opties geprobeerd want ik was bang voor de bijwerkingen en de spiraal was mijn laatste hoop, maar het mocht niet baten.

Nu is hij er ruim een maand uit en ik voel me super! Ik kan echt merken dat ik meer stress aanmaakte met die hormonen. Ik had negatievere gedachten, voelde me neerslachtiger, angstiger en kreeg snel een rode kop wat ervoor zorgde dat ik nog angstiger werd om bijv naar de winkel te gaan of onder de mensen te zijn.. ik voel mij nu weer mezelf en ik ben ook op sociaal gebied zoveel opener en spontaner!
Ik kan niet alles wijten aan dat de spiraal er uit is, want werken aan een positieve mindset en regelmatiger even mediteren is ook een belangrijk aspect van dat ik me nu zo veel beter voel! Maar geen onnodige hormonen in m’n lijf haalt een flinke scherpe rand er van af. Ik ga niet weer aan de anticonceptie!

Plaats reactie