LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] obese, bloeddruk en metoprolol

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Tiidmasine
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 jun 2014 01:44

obese, bloeddruk en metoprolol

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

Obese zou een van de oorzaken zijn van verhoogd bloeddruk. Artsen en therapeuten hameren er op om toch vooral af te vallen bij een BMI > 34 Nu zit ik me dus af te vragen dat wanneer zo'n arts je metoprolol voorschreef of een therapeut op de hoogte is van het metoprolol gebruik van de patient even niet verder nadenkt dan zijn/haar neus lang is.

De min of meer steevaste bijwerking van metoprolol is een vertraagde stofwisseling die de gebruik(st)er in gewicht doet toenemen. Een dieet of meer bewegen brengt daar helaas geen verandering is.

Dit lijkt me echt zo'n "kip - ei" patstelling.

Is er een vervanger voor metoprolol (betablokker) die dit probleem niet heeft ?

diand
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 okt 2014 17:29

Re: obese, bloeddruk en metoprolol

Ongelezen bericht door diand »

Ik heb ervaring met Metoprolol en dat is echt rotzooi. Het maakt je een zombie en je kunt er slecht van gaan zien. Er zijn genoeg alternatieven. Probeer eens op je calorieën te letten. Dat schijnt echt goed te werken. Er is ook een zogeheten puntensysteem. Wellicht vind je op deze site nuttige info: http://calorieen-tellen.nl/

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: obese, bloeddruk en metoprolol

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Dit is een vraag die een arts moet beantwoorden, niet willekeurige mensen op een forum.
Wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet.
Je arts kan dat beter inschatten.

Tiidmasine
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 jun 2014 01:44

Re: obese, bloeddruk en metoprolol

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

VioletPrue schreef:Dit is een vraag die een arts moet beantwoorden, niet willekeurige mensen op een forum.
Wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet.
Je arts kan dat beter inschatten.
In principe heeft u gelijk. Echter is er een kans dat de reactie van arts tot arts kan verschillen. Net als de medicatie zelf: de generieke stof zal het probleem niet zijn. Wel de gebruikte hulpstoffen. Zo krijg ik zelf metoprolol van het merk Central Farm. De enigste bijwerking is in dit geval "overgewicht" terwijl dezelfde pillen van Sandoz me letterlijk ziek maken. Het kan best zo zijn dat bij een andere gebruik(st)er weer andere problemen optreden of juist niet.

Bijna elke week krijg ik te horen dat ik eigenlijk af moet vallen. Ben ik het best wel mee eens. Maar aan de meest gehoorde bijwerking van metoprolol wordt voor het gemak voorbij gegaan.

Ik heb mijn internist ook al voorgesteld om via een (experimentele) behandeling OF de zenuwen naar de bijnieren uit te schakelen OF een soort handje om de halsslagader te leggen wat middels batterij gestuurde elektroden de bloeddruk flink naar beneden te krijgen wegens extreem erge bijwerkingen van de tot nu toe geprobeerde reguliere medicijnen. Tot nu toe werd niet echt enthousiast gereageerd. Dat kan ook te maken hebben met het feit dat dit soort behandelingen niet in elk willekeurig ziekenhuis gedaan mogen worden.....(Die met de halsslagader alleen in Maastricht via een neuroloog) De behandeling via de bijnieren wordt vaker toegepast bij b.v. patienten met de ziekte van Con.

Als op 1 van die manieren het medicijngebruik (zoals metoprolol en andere middelen) verminderd kan worden zitten daar zakelijk gezien nadelen aan...............

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: obese, bloeddruk en metoprolol

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Of je ondergaat onnodig dure en gevaarlijke ingrepen die niet nodig zijn als je je pil inneemt.
En het is (gelukkig) de arts die dat inschat.
Ik ben, ondanks dat ik medicatie slikte waar ik van aankwam, wel afgevallen.
Anders eten (geen diet, maar voedingsinname veranderen, permanent), meer bewegen (als dit kan) en therapie om anders over eten te denken hebben bij mij geholpen.
Het is dus zeker niet uitgesloten dat je af kunt vallen ook al heb je medicatie waarvan je aankomt.
Ik heb ook nog nooit van medicatie gehoord waarvan je eindeloos blijft aankomen.
Dit is meestal in het begin, als je net begonnen bent met medicatie.
Daarna wordt het stabiel.
Als je dán aan de slag gaat, hoef je niet per sé enorm aan te komen.

gerda1956
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2005 21:22

Re: obese, bloeddruk en metoprolol

Ongelezen bericht door gerda1956 »

Heb flink overgewicht, altijd al gehad. Gebruik Metoprolol Sandaoz retard 50 3x per dag. Nergens last van, geen enkele bijwerking. Als ik me aan een streng dieet houd, val ik normaal af (sporten is helaas geen optie), Stofwisseling is normaal. Het ligt dus niet aan de medicijnen dat ik dik ben, maar aan mijn slappe karakter :D

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: obese, bloeddruk en metoprolol

Ongelezen bericht door moederslink »

Behalve vd meeste antipsychotica , daar kom je geheid van aan en blijft aankomen.
En psychiatrische patiënten bewegen nu eenmaal ook niet veel of structureel.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: obese, bloeddruk en metoprolol

Ongelezen bericht door VioletPrue »

moederslink schreef:Behalve vd meeste antipsychotica , daar kom je geheid van aan en blijft aankomen.
En psychiatrische patiënten bewegen nu eenmaal ook niet veel of structureel.
Die laatste zin vind ik dus een vooroordeel.
Er zijn behandelprogramma's waar standard beweging bij in zit.
Dus die laatste zin is wat zwart/wit en naar mijn mening niet terecht.
Ook ken ik meerdere mensen met psychische/psychiatrische problemen die gewoon sprten, fietsen en hardlopen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: obese, bloeddruk en metoprolol

Ongelezen bericht door moederslink »

@Violet , je hebt gelijk , de meeste patiënten had ik moeten zeggen en ja er zijn allerlei bewegingsprogramma.s ; waar ik kom zijn de meesten " te lam en te suf " om actief mee te doen , wel diegenen die bijna worden " ontslagen " en terug de maatschappij weer in.
info: ik zie het in de klinieken , open -en gesloten....

Tiidmasine
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 jun 2014 01:44

Re: obese, bloeddruk en metoprolol

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

Mijn internist is eigenlijk door z'n "mogelijkheden" heen vanwege de ernstige bijwerkingen die ik ondervind van bloeddrukverlagende middelen. Daarvan is de metoprolol nog niet de ergste..........

Middelen zoals amlodipine, nifidipine, verapamil en losartan (cozaar) zijn vele malen erger (o.a. zware hoofdpijnen, oedeem, huiduitslag, spijsvertereingsproblemen) Die overgevoeligheid is vooral erger geworden na een aantal cva's. Zo slik ik sinds 1999 metformine vanwege diabetes type 2. Na de cva's heb ik van de metformine extreem veel last van diarree. Dat compenseer ik dan weer met loperamide capsules. Geen ideale oplossing eigenlijk: medicatie extra nemen tegen bijwekingen.

Als een operatie de oplossing is voor al die bijwerkingen grijp ik die mogelijkheid graag met beide handen aan. Of dat dure behandelingen zijn ? Hangt er van af. Kijk, de kosten voor behandeling van 1 cva zitten zo rond de 32000 euro. Heb er 3 gehad. Heb ik vast met opzet gedaan om eens lekker te trekken uit de pot voor de zorgkosten :shock: Vorig jaar 2 bypasses gekregen om dezelfde reden. :shock:

Sorry, maar zo lijken sommigen te moeten redeneren: dat het allemaal maar eigen schuld zou zijn......

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: obese, bloeddruk en metoprolol

Ongelezen bericht door bprosman »

Sorry, maar zo lijken sommigen te moeten redeneren: dat het allemaal maar eigen schuld zou zijn......
Tja, ben zelf ook niet de lichtste en op gewicht blijven gaat voor mij ook moeizaam maar het meest doorslaggevende argument wat ik ooit gehoord heb is dat je in de gevangenenkampen in de oorlog nooit dikke mensen tegenkwam dus het zal toch wel iets met eten te maken hebben.

Tiidmasine
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 jun 2014 01:44

Re: obese, bloeddruk en metoprolol

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

bprosman schreef:
Sorry, maar zo lijken sommigen te moeten redeneren: dat het allemaal maar eigen schuld zou zijn......
Tja, ben zelf ook niet de lichtste en op gewicht blijven gaat voor mij ook moeizaam maar het meest doorslaggevende argument wat ik ooit gehoord heb is dat je in de gevangenenkampen in de oorlog nooit dikke mensen tegenkwam dus het zal toch wel iets met eten te maken hebben.
Vanwege de diabetes EN het verhoogde cholesterol heb ik dieetcursussen gevolgd. Ik houd me daar keurig aan. Dat is ook 1 van de redenen dat ik sinds 1999 mijn diabetes nog steeds met tabletten onder controle heb. (nuchtere waarde plm 6.0) Ook krijg ik voldoende lichaamsbeweging. Volgens mijn huisarts zit het in de genen. Mijn moeder en vader waren beide zwaar gebouwd. Mijn broers en zuster idem. Het rare is dat mijn gewicht eigenlijk heel erg constant is. Zit al jaren op 110kg. Zelfs de eerder genoemde diarree doet er niets aan af.

Een kennis van me zat met hetzelfde probleem. Die heeft een maagband laten plaatsen. Resultaat: valt niet af !!!

mh73

Re: obese, bloeddruk en metoprolol

Ongelezen bericht door mh73 »

Het is een misverstand dat alleen het uitvoeren van een maagverkleining of het plaatsen van een maagband blijvend resultaat opleveren. Men zal toch de leefstijl moeten aanpassen en daar gaat het toch vaak uiteindelijk mis.

Gesloten