LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overheid verdient aan medicatie

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
sitanonchai2012
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 sep 2012 10:19

Overheid verdient aan medicatie

Ongelezen bericht door sitanonchai2012 »

Onlangs is bij mij huidkanker geconstateerd, medicijnen voorgeschreven waarvan laatste behandeling met anti-biotica zelf betalen waarbij de overheid 'n graantje meepikt door hierover het lage btw tarief te innen.

Zorg in Nederland is een puinhoop, lange wachtijden en veel te duur. Terug naar het ziekenfonds en verzekeringen mogen dan geen stem hebben in welke medicijnen vergoed moeten worden.

Lady1234
Berichten: 27016
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overheid verdient aan medicatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vindt u dan dat daarover het hoge tarief berekend zou moeten worden?

Alle zelfzorg medicijnen vallen onder het lage tarief. Dus de overheid zou dan ook aan uw hoofdpijn verdienen als u een paracetamol neemt.

Wees blij dat er een medicijn is voor uw aandoening.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Overheid verdient aan medicatie

Ongelezen bericht door sjohie »

sitanonchai2012 schreef:
24 jul 2019 12:33
Onlangs is bij mij huidkanker geconstateerd, medicijnen voorgeschreven waarvan laatste behandeling met anti-biotica zelf betalen waarbij de overheid 'n graantje meepikt door hierover het lage btw tarief te innen.

Zorg in Nederland is een puinhoop, lange wachtijden en veel te duur. Terug naar het ziekenfonds en verzekeringen mogen dan geen stem hebben in welke medicijnen vergoed moeten worden.
Dat ziekenfonds was echt niet beter als wat we nu hebben hoor. Zie oa dit artikel. En hier kan je bijvoorbeeld lezen dat de minima, nu minder betalen voor de zorg dan in 2006, toen ze nog van het ziekenfonds gebruik maakten.

Er zijn grofweg drie even zwaar tellende redenen waarom de zorgkosten (onhoudbaar) stijgen. Ten eerste, de algemene kosten stijgen, mensen in de zorg willen ook wel eens wat meer salaris, en de ziekenhuizen hebben te maken met zwaardere vaste lasten als huisvesting etc. Ten tweede, veel ziektes die vroeger dodelijk waren, zijn door betere medicijnen en medische handelingen nu chronisch geworden. En ten derde, doordat we gemiddeld langer leven, zie punt 2, consumeren we meer, en vooral langer, zorg aan het einde van ons leven.

Is het perfect? Nee, bij lange na niet. Is er genoeg te verbeteren, oh ja zeker, maar écht slecht is het ook niet.

criticus2
Berichten: 1100
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Overheid verdient aan medicatie

Ongelezen bericht door criticus2 »

overheid verdient langs veel meer wegen aan zieke mensen dan alleen die BTW: zo betalen alle in de zorg werkzame mensen inkomstenbelasting, betalen de ziekenhuizen , en andere zorginstellingen allerlei belastingen etc.
De zorg is de grootste motor van de economie feitelijk.

Lowieze
Berichten: 6577
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Overheid verdient aan medicatie

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Zorg in Nederland is een puinhoop...”

Als de zorg in Nederland werkelijk een puinhoop was, was u helemaal niet behandeld geweest maar aan uw lot overgelaten.
Wees blij dat u dit in Nederland is overkomen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Overheid verdient aan medicatie

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Tenminste op de uitvaart wordt geen btw geheven. Zo slecht is onze regering nog niet.

NeoDutchio
Berichten: 12300
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Overheid verdient aan medicatie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

sitanonchai2012 schreef:
24 jul 2019 12:33
Onlangs is bij mij huidkanker geconstateerd, medicijnen voorgeschreven waarvan laatste behandeling met anti-biotica zelf betalen waarbij de overheid 'n graantje meepikt door hierover het lage btw tarief te innen.

Zorg in Nederland is een puinhoop, lange wachtijden en veel te duur. Terug naar het ziekenfonds en verzekeringen mogen dan geen stem hebben in welke medicijnen vergoed moeten worden.
De overheid verdiend ook aan het overleven wat wij doen. Om in leven te blijven moeten wij eten en daar moet ook gewoon belasting over betaald worden.

Gelukkig heb ik andere ervaringen in de zorg in Nederland. Ik wordt namelijk geholpen en zie wel eens een rekening voorbij komen waarvan ik denk dat ik blij ben dat ik die niet geheel of gedeeltelijk hoef te betalen. En dat ik wel eens moet wachten is zuur, maar aan de andere kant gaan mensen voor die het erger hebben dan ik.

Ik snap uw frustratie en de enige manier om aan uw wensen te voldoen is naar Den Haag gaan en zorgen dat een politieke partij dit gaat oppakken en een berekening gaat maken hoe het op een andere manier zou kunnen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Overheid verdient aan medicatie

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zorg in Nederland is een puinhoop.

Zorg in Nederland behoort tot de wereldtop.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Overheid verdient aan medicatie

Ongelezen bericht door scontra »

Dan maar snel naar de binnenlanden van Afrika en kom dan maar eens terug, want dan zal uw beschuldig wel kloppen !

16again
Berichten: 16061
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Overheid verdient aan medicatie

Ongelezen bericht door 16again »

sitanonchai2012 schreef:
24 jul 2019 12:33
Onlangs is bij mij huidkanker geconstateerd, medicijnen voorgeschreven waarvan laatste behandeling met anti-biotica zelf betalen waarbij de overheid 'n graantje meepikt door hierover het lage btw tarief te innen.
Kortzichtig.
Ooit gehoord van overheidsbijdrage aan de zorg? Die bedraagt circa 25% van het totaal aan zorgkosten. Dus vergelijk je eigen kosten aan BTW nu eerst even met 25% van je totale behandeling....

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Overheid verdient aan medicatie

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dit ging toch eigenlijk alleen over de BTW in het Lage tarief? Lager kan alleen zonder BTW.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Overheid verdient aan medicatie

Ongelezen bericht door sjohie »

Maar even het belangrijkste, wat ik zelf ook vergeten ben, is de behandeling aangeslagen?

16again
Berichten: 16061
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Overheid verdient aan medicatie

Ongelezen bericht door 16again »

Kees2850
Je kleurt de topic start aardig in, echter elk verband met subject titel ontbreekt. Ik heb eigenlijk geen idee wat het probleem van TS is …...buiten de eigen portemonne die wordt geraakt.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Overheid verdient aan medicatie

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Sorry, Ik had het dan niet goed begrepen. Ik dacht het was gewoon het BTW probleem. Zelfs nog wel tegen het lage tarief. De volgende twee zinnen was eigenlijk zo'n algemene kritiek op ons zorgstelsel dat hier geen duidelijkheid voor mij in zat.

Lady1234
Berichten: 27016
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overheid verdient aan medicatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kees2850 schreef:
24 jul 2019 14:46
TS beschrijft het nogal bot met zorg is een puinhoop enz. En nadruk op BTW. En valt niet goed geloof ik bij de reageerders.

Maar voor individuele kankerpatienten is de zorg in Nederland niet altijd goed. Veel patiënten lopen tegen bureaucratische regels en protocollen aan waar een individuele benadering wenselijker zou zijn. De ene arts / oncoloog gaat daarin verder dan de andere is mijn ervaring. Zelfs in zelfde (academische) ziekenhuis. Dat zou eigenlijk niet mogen want stimuleert willekeur. Maar is wel dagelijkse praktijk helaas. Dus begrijp TS zijn frustratie wel beetje. Al is de gezondheidszorg in Nederland van hoog niveau een individuele patiënt kan daarin toch gefrustreerd raken.
Nog meer geklaag. Heb zeer nabij iemand met huidkanker, is daar extra gevoelig voor door bijwerking van medicijnen waar die persoon per se niet zonder kan. De aan hem verleende zorg is zeer zorgvuldig en in een academisch ziekenhuis. Ik zie daar geen bureaucratische regels of protocollen, alleen maar uitstekende individuele zorg.

Lowieze
Berichten: 6577
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Overheid verdient aan medicatie

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kees2850, wat u schrijft is u misschien overkomen. Maar ik heb niet de indruk dat TS hetzelfde bedoelt met zijn openingspost. Hij vindt vooral het financiële deel belangrijk en denkt dat terug naar vroeger een oplossing daarvoor is.
Het zou fijn zijn als hij/zij hier zou toelichten hoe terug naar het ziekenfonds de lange wachttijden en de puinhoop in de zorg zou kunnen oplossen.
Want van alles roepen zonder onderbouwing is wel heel gemakkelijk.

Lady1234
Berichten: 27016
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overheid verdient aan medicatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kees2850 schreef:
24 jul 2019 18:09
@lady1234 fijn voor uw kennis / vriend. Maar wat heeft TS aan uw antwoord?

Hopelijk hebben heel veel meer mensen positieve ervaringen. Maar dat neemt niet weg dat er ook mensen met negatieve ervaringen zijn.
Maar wat heeft de Ts aan uw reactie over willekeur en bureaucratische protocollen?

De Ts heeft een aandoening, is daarmee blijkbaar bij een arts geweest en wordt geadviseerd een medicijn te gebruiken, maar windt zich er over op dat er btw betaald moet worden en verbindt daaraan ook meteen de klachten over de zorg in Nederland. Die klacht zou terecht zijn als hij met die klacht NIET bij een dokter terecht kon.

Lady1234
Berichten: 27016
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overheid verdient aan medicatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kees2850 schreef:
24 jul 2019 18:27
@lady1234 wat wilt u? Discussie met mij? Of zullen we TS zijn vraag respecteren?
Maar u reageert toch op mij?

Wat heeft de Ts aan uw negatieve ervaringen?

De TS moet blij zijn dat er een medicijn is wat hopelijk helpt en niet het ziekenfonds er bij slepen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Overheid verdient aan medicatie

Ongelezen bericht door renewouters »

sitanonchai2012 schreef:
24 jul 2019 12:33

Zorg in Nederland is een puinhoop, lange wachtijden en veel te duur. Terug naar het ziekenfonds en verzekeringen mogen dan geen stem hebben in welke medicijnen vergoed moeten worden.
Het huidige systeem is ingevoerd omdat de wachtlijsten ten tijde van het ziekenfonds uit de klauwen liepen. Maar goed, als je echt gelooft dat het vroeger allemaal beter was ben je waarschijnlijk toch niet met feiten te overtuigen.

En als het hier zo slecht is: noem eens een land waar het allemaal zoveel beter is? En waarom woon je dan hier?

Lady1234
Berichten: 27016
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overheid verdient aan medicatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ja, de meeste klagers hier, over van alles en nog wat, stellen het alleen op prijs als er meegehuild wordt met hun klacht en als er voorbeelden aangehaald worden die hen stijven in hun veronderstellingen.

Gesloten