LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] oxycodon 20mg

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
joeppie
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 mar 2013 20:11

oxycodon 20mg

Ongelezen bericht door joeppie »

een goedendag hier met joeppie wegens mijn hernia waar ik niet aan geopereerd kan worden omdat het op de zelfde plek zit waar ik ooit wel geopereerd bent vonden ze teveel risico om weer te opereren dus zo doende heb ik van de huisarts 3 maanden geleden oxycodon 20 mg gekregen 2 keer per dag maar nu ben ik het aan het afbouwen naar 10 mg per dag ik heb al naar een dag vreselijke afkick verschijnselen de hele nacht niet geslapen veel zweten en spugen en noem maar op weet iemand hoelang dit kan duren groetjes joeppie

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: oxycodon 20mg

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

joeppie schreef:een goedendag hier met joeppie wegens mijn hernia waar ik niet aan geopereerd kan worden omdat het op de zelfde plek zit waar ik ooit wel geopereerd bent vonden ze teveel risico om weer te opereren dus zo doende heb ik van de huisarts 3 maanden geleden oxycodon 20 mg gekregen 2 keer per dag maar nu ben ik het aan het afbouwen naar 10 mg per dag ik heb al naar een dag vreselijke afkick verschijnselen de hele nacht niet geslapen veel zweten en spugen en noem maar op weet iemand hoelang dit kan duren groetjes joeppie
Uw arts zou dit ongetwijfeld weten.
Andere tip voor u, gebruik leestekens en aparte zinnen. Uw verhaal is lastig te lezen zo.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: oxycodon 20mg

Ongelezen bericht door crazyme »

Hoi, hier met crayme.

Vraag de volgende keer wanneer er iets wordt voorgeschreven aan de arts wat de effecten zijn van een medicijn.
De apotheker geeft ook informatie hierover. Goed bewaren en natuurlijk lezen !

search.php?author_id=262227&sr=posts

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: oxycodon 20mg

Ongelezen bericht door scontra »

Oxycodon werkt al vrij snel verslavend en zodoende moet u 'echt' afkicken.
Er zit niet anders op dan even doorzetten en de afkickverschijnselen zullen verdwijnen.

Sterkte en even doorzetten !

joeppie
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 mar 2013 20:11

Re: oxycodon 20mg

Ongelezen bericht door joeppie »

bedankt scontra ik moet zeker door zetten maar is heftig hoor

stofzuigertje

Re: oxycodon 20mg

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Van 2x 20 naar 1x 10 is afbouwen maar dat kan bij bijwerkingen ook langzamer.

Als je van 2x 20 naar 2x 10 gaat is vaak goed te doen.

Dan naar 1x10 geeft dan vaak problemen en dan is 3x 5 de oplossing en als niet leverbaar, halve tabletten....
Maar vraag je huisarts of apotheek wat mogelijk is want ik kan niet zomaar de dosis aanpassen.
Gewoon terug gaan en vragen om langzamere en geleidelijker afbouw....

joeppie
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 mar 2013 20:11

Re: oxycodon 20mg

Ongelezen bericht door joeppie »

sorry stofzuigertje het is ook 2 maal 10 mg oxycodon bedankt voor je antwoord

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: oxycodon 20mg

Ongelezen bericht door scontra »

joeppie schreef:bedankt scontra ik moet zeker door zetten maar is heftig hoor
@joeppie,

Als u bent afgekickt naar 2 x 10 mg, en uw pijnbestrijding geeft nog hetzelfde resultaat, dan is het alleszins aan te raden om, uiteraard in overleg met uw huisarts, nogmaals te minderen naar 2 x 5 mg. De kans is groot dat de effectiviteit hier niet onder leidt.
Mijn vrouw heeft dit nl. gedaan en het gaat prima, zeker nu de bijwerkingen veel minder belastend zijn.

joeppie
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 mar 2013 20:11

Re: oxycodon 20mg

Ongelezen bericht door joeppie »

ja dat ben ik ook van plan scontra bedankt voor je advies

stofzuigertje

Re: oxycodon 20mg

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Afbouwen is per persoon anders....
Soms is eerst 10 + 20 per dag en daarna pas 2x10 mogelijk en eventueel een halfje 10 als 5 gebruiken?
Te snel afbouwen en stoppen geeft vaak problemen en vooral met deze hitte kan het ook van invloed zijn op jou afbouw...
Neem er rustig de tijd voor en te snel stoppen vind ik niet verstandig als je je niet goed voelde.

joeppie
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 mar 2013 20:11

Re: oxycodon 20mg

Ongelezen bericht door joeppie »

ik heb ook copd en astma ik wou de brief niet te lang maken maar ik kreeg ook veel bijwerkingen naar twee maanden dus ik moest een besluit nemen met overleg met de huisarts afbouwen dus

stofzuigertje

Re: oxycodon 20mg

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

3 kwalen en soms moet je niet afbouwen maar totaal ander middel proberen dat naast minder pijn ook voor jou geen bijwerkingen geeft.

De Huisarts kan samen met de Apotheker overleggen wat een alternatief kan zijn.
Alleen mijn geliefde Online Apotheker is dat lastiger.... prima firma maar die hebben geen zicht genoeg op mijn situatie.

joeppie
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 mar 2013 20:11

Re: oxycodon 20mg

Ongelezen bericht door joeppie »

door die oxycodon die ik 3 maanden dat ik die rotzooi nam kreeg die vreseliijke bijwerkingen naar 2 maanden en die zijn wel iets minder dan het afbouwen maar ook niet zo best droge mond zweten en geen eetlust dus weg met die zooi uit me lichaam en huisarts zij ook dat het normaal is dat die bijwerken pas naar twee maanden kunnen komen had hij ook niet van tevoren gezegd nu andere medicijnen gaan nemen lijkt mij geen oplossing vind ik toch groet joeppie

Ondersteuning Humax
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 jul 2018 21:59

Re: oxycodon 20mg

Ongelezen bericht door Ondersteuning Humax »

Ik gebruik al jaren Oxycodon en Oxycontin, maar heb daar niet heel veel bijwerkingen van. In ieder geval niet degene die jij noemt. Wel kan ik er enorm op slapen, maar ik kan ook zo even minderen of stoppen. Nu heb ik een enorme waslijst aan medicatie, en wellicht bouw ik daardoor toch iets op waardoor ik minder klachten van de bijwerkingen ervaar. Maar als je er zoveel last van hebt, is het wellicht toch een idee eens met de arts, of wellicht de pijnpoli van het ziekenhuis te gaan praten over andere medicatie of mogelijkheden. Ik gebruik b.v. ook zenuwpijnstillende medicatie als Lyrica, en wellicht is dat voor jou ook een optie, maar de pijnpoli kan ook veel. Je zou b.v. ook eens kunnen vragen naar de mogelijkheden voor blokkades, Qutenza pleisters, of Amitriptolinezalf. Ik kan die laatste zo bestellen daar een arts dit voor me heeft geregeld. Qutenza kan ook veel doen, maar is heet. Heel heet! Al ervaren mensen dat allemaal weer anders. En een nadeel daarvan is dat je dat om de 3 maanden moet herhalen. Maar ik heb er zeker baat bij. De mogelijkheden zijn tegenwoordig bijna talloos. Pijnvrij word je niet altijd helemaal, maar ik zou zeker eens gaan goed in gesprek gaan. Als je zo ziek van medicatie wordt, dan is dat middel wellicht helemaal niet geschikt voor je. Bij de start kun je bijwerkingen ervaren, maar die mogen niet hinderlijk aanwezig blijven of terugkeren. Zeker niet op deze manier waarbij dit wellicht nog erger word dan de kwaal.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: oxycodon 20mg

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ook voor Oxycodon bestaat er inmiddels een zogenaamde afbouwstrip of taperingstrip.

Op recept kan afbouwmedicatie worden gekregen. Deze wordt op maat voor de patient gemaakt. Kosten worden niet vergoed. Ook voor o.a. antidepressiva worden deze strips gemaakt.

Het komt er op neer dat patienten niet langer zelf pilletjes breken maar dat op maat dagdoses worden gemaakt. Bijvoorbeeld 10% lagere dosis in week 1, 20% lager in week 2 etc. Deze nauwkeurige gefaseerde afbouw gaat je natuurlijk zelf nooit lukken als je zelf met een aardappelmesje je medicatie te lijf gaat.

https://www.cinderella-tx.org/nl/tapering/

bertyd
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 aug 2018 10:05

Re: oxycodon 20mg

Ongelezen bericht door bertyd »

Hallo
Ik ben ook rugpatient.
Kreeg eerst pleisters, maar omdat ik daar ( ook nog na langere tijd ) zoveel bijwerkingen van had wilde ik ook stoppen.
Ging van 60 ( pleisters) naar 40 oxycodon daarna maar 20 toen 10 en als laatste 5 Mg per dag.
Nu sins drie weken op 0.
Ben vanaf begin mei dus al bezig met afbouwen.
Veel trillen, raar in m’n hoofd algehele malaise zeg maar.
Nu doodmoe maar hoorde van ervaringsdeskundige dat het als je op 0 staat nog twee weken duurt, na zes weken is het pas je lichaam uit.
Veel sterkte met afkicken ik weet wat je doormaakt.

joeppie
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 mar 2013 20:11

Re: oxycodon 20mg

Ongelezen bericht door joeppie »

goede dag bob schurkjens ik ben dus al bezig met de huisarts met een afbouw schema ik zat op 2 keer 20 mg oxycodon nu op2 keer 10 mg oxycodon10 dagen lang en dan op 5mg 2keer per dag dus afwachten of het me gaat lukken voor mij geen andere troep meer dan maar pijn groetjes joeppie

Ondersteuning Humax
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 jul 2018 21:59

Re: oxycodon 20mg

Ongelezen bericht door Ondersteuning Humax »

Dag Joeppie,

dan heb je vast niet mijn vorige bericht gelezen, want ook zonder 'troep' hoef je niet met veel pijn rond te lopen. Er zijn opties te over. Geheel pijnvrij rondlopen is wellicht niet mogelijk, maar tegenwoordig kan men zeer veel. Ik ben in ieder geval een stuk beter af met de middelen die er nu voor me zijn. Maar goed, dat moet je natuurlijk wel zelf willen. Maar pijn sloopt je uiteindelijk ook.

stofzuigertje

Re: oxycodon 20mg

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

https://www.lareb.nl/

Hoewel ze graag bijwerkingen horen kun je die info ook andersom gebruiken.
Voor je iets bij je Apotheek gaat halen even zoeken op bijwerkingen en niet zomaar alles gebruiken.

Bij Antidepressiva is het soms mogelijk een ander merk te gebruiken omdat de afbouw dan minder bijwerkingen geeft.
Of dit bij Oxicodon ook kan weet ik niet, ik heb er geen ervaring mee maar zou zomaar kunnen...

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: oxycodon 20mg

Ongelezen bericht door marnix »

NeoDutchio schreef:
joeppie schreef:een goedendag hier met joeppie wegens mijn hernia waar ik niet aan geopereerd kan worden omdat het op de zelfde plek zit waar ik ooit wel geopereerd bent vonden ze teveel risico om weer te opereren dus zo doende heb ik van de huisarts 3 maanden geleden oxycodon 20 mg gekregen 2 keer per dag maar nu ben ik het aan het afbouwen naar 10 mg per dag ik heb al naar een dag vreselijke afkick verschijnselen de hele nacht niet geslapen veel zweten en spugen en noem maar op weet iemand hoelang dit kan duren groetjes joeppie
Uw arts zou dit ongetwijfeld weten.
Andere tip voor u, gebruik leestekens en aparte zinnen. Uw verhaal is lastig te lezen zo.
Neo, waarom toch weer klagen over iemands taal/schrijfkunsten,
u bent zelf ook bepaald geen ster maar daarmee geconfronteerd, begint u over uw dyslexie.

Gesloten