LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Paroxetine. Aanbeveling?

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Leonard_
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 aug 2009 22:56

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Leonard_ »

Ik ben nu 24 jaar en heb last van angst en paniekaanvallen. Ik slik op aanraden van de psychiater Paroxetine nu al anderhalve week. De eerste maand 10 MG en daarna verhogen naar 20 MG per dag. De eerste twee weken kunnen er bijwerkingen optreden en de angst verergeren. Dat laatste is bij mij nog niet gebeurt. Ik heb wel last van een droge mond, zweten, mindere libido en hoofdpijn. Ook kan ik moeilijk in slaap komen en ik ben vroeg wakker. Overdag ben ik dan erg moe.

Ik ben al tien kilo afgevallen doordat ik beter op mijn voeding let. Omdat ik overgewicht heb is dit natuurlijk erg goed voor me. Er moeten zeker nog kilo's af maar dat gaat lukken. Ik hoop niet dat de Paroxetine me erg dik maakt want ik wil juist afvallen.

Qua seksleven is dit inderdaad een mindere bijwerking. Hoewel een inspanning, was dit voor mij altijd een goede ontspanning. Ook voor je partner is dit niet leuk. Maar het is voor mij geen reden om te stoppen met paroxetine. Ik zal dan helaas minder seks hebben. :( So be it...

patriesje
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jul 2009 08:54

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door patriesje »

je hoeft niet per se aan te komen, ik kom ook niet aan,sta nog steds op het zelfde gewicht.
droge mond zweten ja dat wel...inderdaad so be it
groetjes
patriesje

wokkie
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 dec 2007 16:36

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door wokkie »

Ook ik heb last van minder libido en kom moeilijk tot een orgasme en vaak valt de opwinding weg tijdens het vrijen. Ik vind het best wel erg en mijn seksleven/relatie lijd er best wel onder.

iemand enig idee of deze bijwerking nog wegtrekt? alle tips zijn welkom

Leontien2009
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 aug 2009 13:45

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Leontien2009 »

Hallo, ik ben hier nieuw op dit forum. Wat fijn om hier het eea na te kunnen lezen en ervaringen te lezen. Echter jammer dat de reacties zo verschillend zijn... Ik ben 29 jaar en slik sinds 2 weken elke dag 20mg Paroxetine, dit op advies van mijn huisarts omdat ik al dik een half jaar zat te tobben en er steeds somberder van werd... Ik voel me nu sinds een dag of 4 weer zoals ik me in een jaar niet heb gevoeld!! Positief dus! Echter heb me zeker de eerste week behoorlijk raar gevoeld, was hier niet angstig voor omdat ik wist waarvan het kwam. Ik ben nu alleen nog echt ontzettend moe en heb weinig fut voor actieve dinegen, mijn vraag is dan ook of dit volgens jullie wel minder gaat worden??!! Tevens zou ik graag van iemand willen weten in hoeverre Paroxetine nou een zwaar of minder zwaar middel is... Ik vroeg aan mijn huisarts een niet al te sterk middel voor te schrijven en toch lees ik hier en daar wel dat dit behoorlijk heftig is.... (ik heb trouwens Paroxetine Actavis en ik lees veel over ceroxat ofzoiets, zit daar ewen verschil in?)
Tevens is mijn laatste vraag, volgens huisartsen en berichten zou een anti depressiva niet verslavend zijn in regenstelling tot de rustgevers zoals oxazepam, maar ik lees ook hier weer nare berichten over dat dit wel degelijk verslavend is.....
Zo, dat was een lang verhaal, ik hoop dat er mensen zijn die mijn vragen kunnen beantwoorden. Alvast mijn dank hiervoor!

Leontien

patriesje
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jul 2009 08:54

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door patriesje »

Hoi leontien,inderdaad zijn meningen verdeeld,maar ik kan je vertellen,dat middel gewoon een goed medicijn is!je bent moe de eerste 2 à 3 weken,klopt had ik ook ,maar denk daar bij dan van al dat getob en zorgen heeft mijn geest en lichaam rust verdiend,ik kan gelukkig die rust nemen omdat ik 100% ziek gemeld staat,wegens ziekte en nu die overspannen heid,het gaat stukken beter,en ben aan het opbouwen slik nu 10 mg paroxetine en ga dalijk naar de 20 mg,in combinatie met een psychologe waar het goed mee klikt,die vermoeid gaat weg(thans bij mij)en verder vindt ik dat het niet verslavend is want dat geld hier niet voor je krijgt het in opbouw om je geestelijk weer ' gezond' te maken en als de tijd daar is ga je het langzaam afbouwen,omdat je anders ' afkik verschijnselen krijgt" logische ook want je hersenen hebben een stofje gekregen om je weer goed te voelen,en als je dan stopt is dat stofje ineens weg zodat je hersenen de kans niet krijgen om zelf langzaam weer aan het minderende stofje kan wennen,vandaar dat men zegt verslaving maar zo zie ik het niet.
alles kost tijd en van tijd komt raad.
wens je veel sterkte en gezondheid toe,maar mijn ervaring is dat ik blij ben dat ik wèl ben begonnen,paroxetine is een wel varend medicijn en geeftin mijn geval geen negativiteit :D

wokkie
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 dec 2007 16:36

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door wokkie »

Hoi Leontien,

Ik had de eerste weken ook erge last van vemoeidheid en zijn is nu weggetrokken. Na3½ maand (duurde bij mij wel 2 maanden voordat ik de werking begon te voelen) voel ik goed, durf weer sociale contacten aan en ben een vrolijk jongen geworden. Hoop dat bij jou die vermoeidheid snel minder word

Nadeel is wel dat ik zweet als een otter en seksuele problemen heb van de bijwerkingen, maar hoe moeilijk dat ook is ik blijf er voorlopig mee doorgaan, misschien wel voor altijd.

sterkte verder

gr wokkie

Paroxedertiger
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2009 00:24

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Paroxedertiger »

Hallo iedereen. Ik ben een stevige paroxetine gebruiker. Ik gebruik het inmiddels 12 jaar. 30 milligram per dag. Paroxetine heeft mij zonder enige twijfel het leven gered. Een wondermiddel. Ikzelf ben het gaan gebruiken na een ''bad trip'' van de drug extacy. De drug veroorzaakte direct dwanggedachten (ik hoorde stemmen), en een waanzinnig permanent angstgevoel. Na een jaar suicidaal op deze aarde rondgelopen te hebben kreeg ik het middel voorgeschreven. Het hielp meteen en alle problemen verdwenen als sneeuw voor de zon. Volgens de arts destijds omdat de drug extacy mijn serotonine huishouding had lamgelegd. Wat ik me echter nu afvraag is of die ''huishouding'' zich weer kan gaan aanpassen als ik zou afbouwen. Ik krijg maar geen antwoord op de volgende vraag dus stel ik hem iedereen. Ik geloof dat paroxetine tijdelijk bedoelt is. Is het gemaakt met de bedoeling om na de depressie weer afgebouwd te worden of kun je het veilig je leven lang blijven gebruiken? Zou het in mijn geval raadzaam zijn om geleidelijk te stoppen?

patriesje
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jul 2009 08:54

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door patriesje »

zoals ik jouw bericht lees,heb jij geen depressie maar was je psychotische,of vergis ik mij nu?
maar middels ben je 12 jaar verder,dan zou je het in overleg met de arts toch eens kunnen afbouwen, of je was een fervent gebruiker van de xtc dan kan mss wel een blijvende beschadiging hebben gekregen. ik zie het namelijk om mijn heen hier ook,de mensen waar ik 10 jaar geleden nog mee omging is een deels depressed,ik zelf heb het nooit gedaan op1 keer na,maar het is zooi.
sterkte
patries

Paroxedertiger
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2009 00:24

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Paroxedertiger »

Hi Patries. Je zou weleens gelijk kunnen hebben. Misschien is het voor mij anders omdat ik dwangneuroses had, dan voor iemand die ''slechts'' depressief is. Toch wordt voor dwangneuroses ook Paroxetine voorgeschreven. En tegen de doodsangsten die ik uitstond. Die verdwenen ook nadat ik begon met Paroxetine. Ik denk wel dat alles met elkaar verband houdt. Angsten, dwanggedachten, en daardoor depressie. Ik heb in mijn pubertijd alles wel een keer geprobeerd, maar daar liet ik het dan bij. Dat gold ook voor extacy. Een keer kan al teveel zijn zie je wel!

Leonard_
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 aug 2009 22:56

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Leonard_ »

Ik gebruik nu 10 mg maar ik kan niet wachten tot ik naar de 20 mg mag. Misschien wel 30 mg.

Voordeel van het langzame opbouwen is wel dat ik haast geen bijwerkingen heb gehad en ze ook minder heftig waren.

Mijn psychiater stelde voor om over twee weken te verhogen maar ik denk dat ik ga vragen of ik eerder mag. Ik begin de 10 mg wel te voelen maar het is nog niet optimaal.

Deee
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 sep 2009 16:15

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Deee »

Hallo Roos,

Ik gebruik nu voor de tweede keer paroxetine. De eerste keer na de geboorte van mijn dochter. Nu ben ik voor de tweede keer gestart. De bijwerkingen zijn heel bekend. Ik moet zeggen dat ik net ben begonnen met eerst vier dagen een halve pil en daarna pas volledige dosis (20).

Ik heb het de vorige keer genomen i.c.m. therapy (psycholoog) en ook nu zal ik met therapy gaan starten. Bij mij werkte deze dosis al erg goed. Ik denk dat ik daarom ook weinig echt last heb gehad van bijwerkingen. Wel ben in wat aangekomen (paar kilo) en was de zin in sex veel minder. Gezien het alternatief (down zijn, paniekaanvallen hebben etc.) heb ik de bijwerkingen als mild ervaren. Het afbouwen hebben we ontzettend langzaam gedaan (na ruim en jaar het middel te hebben genomen) en ik heb erg weinig/geen bijwerkingen gehad.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Als ik zelf geen positieve ervaring had gehad met het middel zou ik volledig afgeschrokken zijn door alle minder positieve verhalen. Ik heb begrepen dat het een zoektocht kan zijn naar het juiste middel en iedereen anders reageert op medicijnen.

Succes, Deee

Jellantsje
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2009 14:15

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Jellantsje »

Ik heb ook een jaar paroxetine gebruikt. Inderdaad heeft het vervelende bijwerkingen, maar gezien de toestand waarin ik verkeerde heeft het ENORM geholpen. Ik had een angststoornis in een hevige vorm. Over het algemeen ben ik een vrolijk mens vol levenslust, maar door de angst werd dat er compleet uitgeslagen. Ik kon nergens meer van genieten. De paroxetine heeft me voor een groot deel mijn geluk weer teruggegeven. Ik zeg voor een groot deel, want nu ik er mee gestopt ben is alle angst weer terug. Ik geloof dus ook niet dat het een wondermiddel is. Als je ermee stopt moet je ook zeker weten dat je eigenlijke probleem (waardoor je de paniekstoornis of depressie aanvankelijk kreeg) ook behandeld is door middel van therapie. Ik geloof dat het absoluut mogelijk moet zijn om zonder medicijn er goed mee om te leren gaan, maar soms is het een onmisbaar hulpmiddel om het allerhevigste een beetje in te tomen. Ik had er de bijwerkingen dan ook maar voor lief.
Nu het weer terug is moet ik waarschijnlijk toch ook weer medicijnen gebruiken. (Ik heb ook te weinig therapie gehad; ik weet zeker dat dat de rede is dat het weer terug is). Nu wil ik het eerst proberen met sertraline, omdat het over het algemeen lichter medicijn is, maar als dat niet helpt ga ik toch zeker weer overwegen de paroxetine te gebruiken, maar dan in combinatie met regelmatige en langdurige therapie.
Ik moet wel zeggen dat ik de hevige reacties tegen paroxetine lichtelijk overdreven vind. Ik begrijp dat het bij sommigen alleen negatieve invloeden heeft, maar dat geldt lang niet voor iedereen. Ik ken er velen die er baat bij hebben gehad en absoluut geen spijt hebben van het gebruiken ervan en stoppen/afbouwen is volgens mij ongeacht welk medicijn gewoon erg moeilijk als je je problemen niet bij de kern hebt aangepakt.
Ik hoop hiermee de mensen die paroxetine voorgeschreven hebben gekregen een beetje gerust gesteld te hebben. Zodra het na 6-9 weken nog steeds een nare werking heeft, moet je er zeker mee stoppen, maar laat je niet afschrikken door alle negatieve verhalen als je ermee begint, want het kan zijn dat het werkt zoals het bij mij heeft gewerkt. Wel raad ik aan om daarnaast therapie te nemen om zo erachter te komen met welke gebeurtenissen je problemen te maken hebben.
Veel succes/sterkte!

Jellantsje
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2009 14:15

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Jellantsje »

Ik zie dat ik al een beetje achterloop met de discussie :roll: . Ik had alleen het begin van het forum gelezen en vond de reacties omtrent paroxetine wel heel negatief. Gelukkig staan er ook vele positieve reacties...pak van m'n hart! Zulk rotspul is het dus ook weer niet!
Het vervelende aan paroxetine is inderdaad het verlagen van het libido (dit is bij mij ook een extra issue, omdat de angststoornis bij mij voortkomt uit pech in de liefde; ik ben 22 en heb nog 0,0 ervaring op dat gebied. Op zich is 22 niet oud, maar toch voel ik de tijd inmiddels wel tikken...) en het dik worden. Ik heb gelukkig nooit last gehad van het afvlakken van mijn gevoelens. Euforie was mij tijdens het gebruik van paroxetine nog steeds niet onbekend! Ik kon echt genieten.
Maar vanwege het libido en gewichtstoename wil ik het eerst uitproberen met sertraline. Heeft er iemand daar ook goede ervaringen mee?

patriesje
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jul 2009 08:54

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door patriesje »

Hoi jellejantsje,ik zelf heb 5 jaar lang sertraline geslikt(zoloft) moet eerlijk zeggen dat het minder bijwerkingen had! op libido gebied zeker.
ik slik nu ongeveer 9weken paroxetine,heb er veel bij, maar merk wel op sexueel gebied dat het allemaal wat afgevlakter is het gevoel,duurt heel lang allemaal,ik was in 2007 gestopt met de sertraline tot 9 weken terug moest ik echt aan de medicijnen,was totaal over mijn toeren en had erge angst aanvallen weet wel waar het door komt middels,heb een goede therapeute,en heb veel baat bij, maar ben er nog niet,heb weinig vertrouwen in mensen, en dus speelt dat ook een rol in mijn relatie,ben altijd bang dat omdat het juist zo goed gaat dat er een of ander iets is dat negatief wordt(ervaring uit het verleden speelt een grote rol.
dus vandaar nu ook de medicatie...
maar zoloft is een fijn middel,alleen wilde ik het niet gebruiken,omdat het als bijwerking haar uitval kan geven, en dat juist het probleem mijn haren waren door de stress tot wel 20% uitgevallen wilde geen risico nemen.
succes ensterkte
groetjes patries

melvienos
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2009 14:25

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door melvienos »

hoi luitjes

Ik zit zo allemaal te lezen over parodoxetine
veel slechte geluiden.
Ik denk je moet het zo zien wil je beter worden of niet
kijk het leven bestaat uit een grote gok waag de gok.
en wacht het gewoon is twee maanden af.
mijn ervaring is dat je zonder dat je het door heb opeens gewoon veel beter voel en veel meer kan.
Ik heb het middel gekregen omdat ik door me werk veel stress had ik werkte in de keuken. en tijdens de vakantie werd ik plotseling angstig en durfde de deur niet meer uit. De eerste dagen na het slikken was ik wat misselijk. Maar ik zie het zo er is niks erger als de deur niet mer uit durven of afspreken met mensen die dicht bij je staan.
Ik denk wel je moet goed kijken hoe je nu leeft probeer is anders te leven ik ben gewoon gestopt met me werk en heb een maand thuis gezetten en daarna ben ik gewoon heel iets anders gaan doen en lekker genieten van de leuke dingen.
Ik persoonlijk zie parodoxetine niet als een wondermiddel er zullen altijd wat mindere daggen zijn maar zeg nou zelf het is altijd beter dan de deur niet meer uit willen. Mensen gewoon positief blijven en je niet gek laten maken want ieder persoon reageert anders.
Dit bericht is vooral bedoeld voor de mensen die gaan beginnen.
Wees niet bang gewoon proberen en gaat het echt niet ga dan gewoon even met de huisarts praten. Maar EERST proberen.

Groetjes melvin en veel succes

Lau 66
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 sep 2009 14:01

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Lau 66 »

Beste lezers of beter gezegd mede gebruikers,
Ik ben gister begonnen met zit middel op voorschrift van mijn huisarts.
De eerste reactie die ik heb ondervonden is dat ik het gevoel heb of ik jaren op zee heb gezeten. Stapte in de auto en kreeg het idee dat ik met 180 door de straat reed maar in werkelijkheid reed ik 40!
Ik heb het stempel officieel depressief met suïcidale neigingen. Gebruik ook slaapmiddelen anders is slapen een utopie.. Ik gebruik het middel met de gedacht liever een emotieloos persoon te zijn dan op deze manier door te moeten leven.
Diverse tegenslagen en teleurstellingen in korte tijd hebben mij van een levenslustig en vrolijk persoon gemaakt tot wat ik nu ben... een soort zombie zonder uitzicht en vooral eenzaam. Mijn leven is een monoloog als een ontkleurde regenboog zonder uitzicht.
Natuurlijk lees ik alle negatieve reacties maar alles is beter dan het middel wat ik hiervoor slikte. Via een omweg had ik toegang tot morfine en dat slaapt buitengewoon goed en geeft je een euforisch gevoel maar op den duur zeker fataal.

spg
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jun 2009 18:22

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door spg »

hoi, ik neem nu sinds enkele maanden paroxetine 30mg en alles ging perfect ! maar nu sinds een week heb ik terug een beetje het gevoel dat ik mij terug wat somberder voel, is dit normaal en gaat het weer terug over? heeft hier iemand ervaring mee en kan iemand mij hier goede raad bij geven ?

groetjes Ellen

Niels 1968
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 okt 2009 00:46

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Niels 1968 »

6 jaar geleden ben ik begonnen met Paroxetine. 20 mg per dag. En o, wat een wondermiddel! En ook zo makkelijk. Iedere 3 maanden een mailtje naar de receptenlijn, en hup! Weer voor 90 dagen pilletjes. Geen huisarts die vroeg of ik niet eens wat anders moest proberen dan alleen maar slikken. En waarom zou ik zelf het initiatief nemen? Ik voelde mezelf er toch goed bij? En die pilletjes waren (volgens de huisarts) zóóóó onschuldig… Beste huisarts, waren je met paroxetine-bonus-puntjes bij elkaar gespaarde, door de fabrikant betaalde weekendjes weg gezellig?! Na al die jaren met hulp van mijn lieve en verstandige vriendin toch eindelijk naar het Riagg gestuurd. Een hele goede therapeute, ben binnen 10 sessies klaar om af te bouwen en het verder zelf te doen. Wel voorzichtig afbouwen hoor. Eerst van 20 naar 15. In stapjes dan, want de pilletjes zijn op geen enkele manier normaal doormidden te breken. Steeds een kleiner brokje dan maar. Alle ontwenningsverschijnselen die in de bijsluiter staan krijg ik. Ziek, maar ik zet door. Dan van 15 naar 10. En nu ik op 10 zit… De hele dag geluiden in mijn hoofd. Niet bij de oren, maar IN mijn hoofd! Als ik mijn hoofd draai, als ik mijn ogen beweeg, ik word er STAPELGEK van! Moet om 16.00 echt een paar uur gaan slapen, want ik hou het niet meer vol! Vanmorgen ben ik dan toch maar weer eens naar de huisarts gestapt. Ik vertel de symptomen, vervolgens moet ze op internet zelf gaan zoeken naar de onttrekkingverschijnselen… nee, het staat er niet bij…. Dat zei ik toch al? En nee, ze wist niet of het ontwenning was, of misschien “iets blijvends”. Handig om dat te zeggen tegen iemand die hard bezig is om zijn hypochondrie onder controle te krijgen! Na 5 minuten dus weer weg bij de huisarts. Wat heb ik daar nou eigenlijk gedaan? Ik had het net zo goed aan mijn hond kunnen vragen! Ik ben nu zó ontzettend boos! Boos op de huisarts: waarom heb je een verslaafde van mij gemaakt? En boos op de fabrikant met de slappe bijsluiter. Alsof het afkicken vervelend is, maar verder is het allemaal niet zo héél erg… Boos op de fabrikant? Ik HAAT die lui inmiddels! Stelletje criminele drugsdealers! Daarom staat voor mij nu vast: ik ga door, ik MOET van die troep af. En als ik weer ben wie ik ooit was…. Kijken hoeveel mensen ik bij elkaar kan vinden om te kijken wat we tegen de fabrikant kunnen doen. Deze legale criminaliteit moet stoppen! Ik ben benieuwd naar de reacties die ik op dit forum krijg. Ik hoop veel. Reageer als je net zo boos bent als ik!

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

ik kan maar één ding zeggen, los de problemen op zonder pillen!
Zuip je eens een stuk in je kraag, ga eens lekker dansen en ga niet als een zombie op de bank zitten onder invloed van pillen!
Elk mens heeft zijn ups en downs, nou deal met het!
Ook ik heb heel diep gezeten, maar pillen zijn niet de oplossing en dat gaan ze ook niet worden!
Waarom denkt een ieder die hier schrijft, dat seroxat, oxezepam en de rest een oplossing zal zijn?
Ga die deur uit, kijk naar de zon, kijk naar de kleine dingen in het leven, soms naar de grote!

Ik ben van mening, dat je nooit een dokter aansprakelijk kan en mag stellen om een vraag naar antie depressieve pillen! Zet je woede in om jezelf te ontdekken, want die pil lost het echt niet op!
Moet je toch echt aan jezelf gaan werken en tja das moeilijker als een pil achterover poppen!

Pillen slikken, noem ik verstoppertje spelen, hun, zij, hij, zijn de schuld, ikke niet hoor! Is me toch voor geschreven?
Waar is je eigen verantwoording?

Leonard_
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 aug 2009 22:56

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Leonard_ »

Ben het met je eens kaarsje. Mijn conclusie is, gebruik paroxetine maar werk ook aan je probleem of de oorzaak.

Gesloten