Praktische tips voor afbouwen Efexor XR (Venlafaxine Retard)

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
pomerol
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2018 08:02

Re: Praktische tips voor afbouwen Efexor XR (Venlafaxine Retard)

Ongelezen bericht door pomerol »

ik heb de voorbije 5 jaar efexor exel 75 genomen, na 2 hersenbloedingen op vrij jonge leeftijd die mij een zware depressie
(gedurende een half jaar) hadden opgeleverd en een groot aantal (blijvende) handicaps. Nu heb ik het allemaal best goed verwerkt en ben ik begonnen de efexor af te bouwen: 2 weken lang om de andere dag 75 en 37,5, dan 2 weken lang dagelijks 37,5 ingenomen (gisteren heb ik deze fase afgerond) en vanaf vandaag om de andere dag 37,5 gedurende 2 weken en daarna volledig stoppen. Voorlopig is er aan mij geen enkele verandering te merken, mentaal noch fysiek. Hopelijk blijft het zo gemakkelijk gaan, ik vermoed eigenlijk van wel. Je ziet: het hoeft niet altijd zo'n "horrorscenario" te zijn als ik al vaak op deze en soortgelijke forums heb gelezen... ik hou jullie op de hoogte van het verdere verloop.

Bibi69
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 sep 2019 13:36

Re: Praktische tips voor afbouwen Efexor XR (Venlafaxine Retard)

Ongelezen bericht door Bibi69 »

Ik ben nu sinds 4 dagen coldturky gestopt met venlafaxine en quetipine.
Was me door de psychiater afgeraden maar was er zo klaar mee dat zweten en ik had verder niet het gevoel dat het wat deed ...Ik slikte tot 4 dagen terug elke dag 150 mg venlafaxine en +/_ tussen de 150 en 200 gr quetipine.
En dat 8 maanden lang ivm suïcidale gedachten.
Ik moet zeggen voel me erg slecht ben steeds misselijk overgeven en heb steeds van die elektrische schokken in mijn hoofd. Maar geestelijk voel ik me beter lichamelijk ben ik een wrak maar hoop dat ik met een paar dagen me weer een beetje de oude ga voelen...Ik heb therapie en een vriend die om me geeft en heb niet het gevoel dat ik weer in een suïcidale dal terecht zal komen . Heb wel tabletten voor het slapen want dat heb ik dan wel weer nodig.
Ik denk dat het afkicken ook voor iedereen verschilt...Ik lig nu niet in bed en doe de huishoudelijke dingen wel maar moet ertussendoor gewoon steeds overgeven en ben duizelig...dus autorijden doe ik dan even niet een paar dagen ...maar goed ben geen dokter en erg eigenwijs dus dit is geen raadgever maar een verhaal hoe ik me er bij voel

pomerol
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2018 08:02

Re: Praktische tips voor afbouwen Efexor XR (Venlafaxine Retard)

Ongelezen bericht door pomerol »

vervolg van 14 juni 2018: zoals ik toen schreef ging het afbouwen vrij vlot (bij vermindering van de dosis telkens wat lichte hoofdpijn gedurende 1 dag); van half juni tot eind september zonder Efexor gedaan en dat ging heel goed, geen verschil te merken. Maar toen begon de herfst en (typisch) werd alles net wat moeilijker en moeizamer, ik huilde ook sneller en vond mezelf een minder aangenaam mens. Vandaar in oktober 2018 de Efexor weer opgestart (wel mijn dosis gehalveerd tot 37,5) en die zal ik jaaaaren blijven innemen, want het helpt me supergoed!

Anoniem 456
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mar 2021 01:27

Re: Praktische tips voor afbouwen Efexor XR (Venlafaxine Retard)

Ongelezen bericht door Anoniem 456 »

In de eerste instantie hielp dit medicijn Venlafaxine Aurobindo 37,5 gram een maal per dag goed om sociale angst te kunnen hanteren. Na 12 jaar wil ik er mee stoppen door bepaalde klachten waar van ik denk dat het een bijwerking is van dit medicijn. Namelijk een tremor aan de linkerkant van mijn kaak in toenemende mate vooral bij de tandarts met openhouden mijn mond. Pijn aan de rechterkant kaak, kiezen en ook tanden bij eten van harde dingen, Trilling van hoofd neemt ook toe. Verder kan het best zijn dat de klachten waar ik toen dit medicijn ben gaan slikken verdwenen zijn of in ieder geval zonder dit medicijn te hanteren zijn. Ook wil ik weten wat van dit medicijn komt en wat dus niet. Ik ben eerst naar de huisarts gegaan om met hem te overleggen. Ik bouw af door twee maal te halveren door de bolletjes in de capsule te tellen zoals elders op dit forum beschreven staat. Het is even een werkje maar het is een goede manier. Gaat goed elke stap twee weken. In totaal dus drie stappen. De huisarts stelde voor twee dagen slikken een dag niet enz. Afbouwsetjes heb je hier dus niet van bij een reguliere apotheek. Ik had geen goed gevoel bij de ene dag niets en dan weer de volle mep. Veel teveel schommelingen. Dus het werd bolletjes tellen. In mijn capsule zaten er 100. Dat werd twee weken 50 en nu zit ik al een aantal dagen op 25. Laatste stap straks is niks. Wel last van raar gevoel in het hoofd, soms iets misselijk, moe en duizelig maar ik kan er alles om doen. Bij misselijkheid even wat eten helpt. Lekker bewegen helpt alleen mijn hoofd niet teveel bewegen. Ik zou zeggen overleg eerst met je huisarts en stop nooit zonder af te bouwen. Deze methode is goed te doen.

Gesloten