LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met borstimplantaten: wie moet de kosten dragen?

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Btabant1957
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 sep 2020 21:26

Problemen met borstimplantaten: wie moet de kosten dragen?

Ongelezen bericht door Btabant1957 »

Begrijp me a.u.b. niet verkeerd.
Een vrouw met borstimplantaten die lekken moet geholpen worden, dat staat buiten kijf.
Wie daarvan de kosten moet dragen is volgens mij een ander verhaal.

Een vrouw die op medische gronden implantaten gekregen heeft moet volledige vergoeding krijgen om ze te laten verwijderen. Een vrouw die implantaten heeft laten plaatsen omdat het mooi was of omdat ze zich minder zou voelen, die heeft volgens mij gewoon pech.

Kort door de bocht, ja misschien, maar heb je paracetamol, nexium oid nodig omdat je, net als ik chemo krijgt dan moet je het zelf betalen. Niks vergoeding en geloof me die rekening loopt aardig op, en het eind is daarvan niet in zicht want volgend jaar begint de teller gewoon opnieuw te tellen.

Dus ja herzien van eigen kosten voor medicatie en proteses. En de vrouw die zelf beslist voor implantaten maakt die keuze net als iemand die besluit te gaan roken. Dus klinkt hard maar zelf betalen. Wat vinden jullie?
Laatst gewijzigd door Radar op 29 sep 2020 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Problemen met borstimplantaten: wie moet de kosten dragen?

Ongelezen bericht door berndv »

Ik ben van mening dat als iemand om wat voor reden dan ook borstimplantaten genomen heeft en deze na verloop van tijd beginnen te lekken dat je simpelweg kunt spreken van een non-conform product. En dat degene die je deze dingen "verkocht" heeft, ook verantwoordelijk is voor de "garantie" om in producttermen te spreken. Dit heeft naar mijn idee niets te maken met de inspanningsplicht die geldt bij medische ingrepen, dit is naar mijn idee een gebrekkig product waarbij de verkoper aansprakelijk is. Niet de koper.

Btabant1957
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 sep 2020 21:26

Re: Problemen met borstimplantaten: wie moet de kosten dragen?

Ongelezen bericht door Btabant1957 »

Klopt, alleen is het wel erg gemakkelijk en wordt het dusdanig aan de man, vrouw, gebracht. Artsen die dit soort dingen uitvoeren moeten inderdaad de patient voorop stellen helemaal waar, maar als je, asl vrouw, dit alleen voor cosmetische doeleinden wil dan moet je daar wel toe bereid zijn om de negatieve gevolgen van te accepteren. Het is dan erg gemakkelijk om op kosten van de gemeenschap deze weer te laten verwijderen. Veel te vaak worden dingen gedaan die later op de gemeenschap verhaald worden en dat klopt niet. Enkele jaren terug hebben de zorgverzekeraar medicijnen uit het assortiment gehaald die mensen gewoon dagelijks moeten slikken, net zoals ik dat moet doen. Ik heb hier niet om gevraagd, heb altijd geprobeerd gezond te leven en wordt nu geconfronteerd met kanker en moet daarvoor medicijnen slikken waarbij nexium mijn maag moet beschermen. Het is dan oneerlijk dat ik dat zelf moet betalen en dat dit soort cosmetische handelingen dan door de gemeenschap vergoed moeten worden.

En ja deze vrouwen laten we niet barsten die moeten we zeer zeker helpen alleen moeten we wel erg kritisch zijn met het klakkeloos vergoeden. Misschien dat er gekeken moet worden door de zorgverzekeraar wie de leverancier is en daarop de schade verhalen. Op deze manier wordt het erg gemakkelijk voor de zorgverzekeraar want dan is het meer zo iets van zoek het maar lekker zelf uit en gaat de zorgverzekeraar en de leverancier lekker vrijuit, en dat kan niet de bedoeling zijn.

Ellis Thomassen
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 sep 2020 10:42

Re: Problemen met borstimplantaten: wie moet de kosten dragen?

Ongelezen bericht door Ellis Thomassen »

Hallo lieve mensen,

Ik had een vraag naar aanleiding van de uitzending van gisteravond maandag 28 september over de silliconen implantaten. 

Weet iemand WAAR ik mijn haren kan laten testen zodat ik erachter kan komen of er platinum in zit.

Dat werd gisteren namenlijk niet verteld/ gemeld!!!!

Ik loop al 7 jaar met vage klachten die niet te traceren zijn. Baan kwijt geraakt en loop nu bij het uwv en zou voor mijn eigen gemoedrust toch wel graag willen weten waar deze vermoeidheid en continue griepgevoelens +andere klachten vandaan komen. Ook naar het UWV en duidelijkheid voor mezelf en voor de mensen om me heen zou het erg fijn zijn als het beestje een naam zou kunnen krijgen.
Je word niet altijd serieus genomen en ook voor mijn eigen gemoedsrust en t accepteren van deze klachten zou het fijn zijn om duidelijkheid te kunnen krijgen.

Wie kan mij helpen???

Kunnen jullie mij advies geven waar er test mogelijkheden zijn?

Lieve groet Ellis

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Problemen met borstimplantaten: wie moet de kosten dragen?

Ongelezen bericht door kokka »

Helemaal met berndv eens. De arts die ze geplaatst heeft moet opdraaien voor de kosten. En daarbij zouden de minste klachten of aanwijzingen dat ze lekken of "bleeden" al genoeg moeten zijn.
Aan de andere kant is het wellicht goedkoper voor de maatschappij om verwijdering te vergoeden i.p.v. een levenlang allerlei medische klachten behandelen

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Problemen met borstimplantaten: wie moet de kosten dragen?

Ongelezen bericht door 16again »

Ik zie wel onderscheid. Primair doel van het skiën , klimsport etc is niet het ingrijpen in het eigen lichaam, dat is bij cosmetische opknapbeurt juist wel het geval.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Problemen met borstimplantaten: wie moet de kosten dragen?

Ongelezen bericht door 16again »

PietertjeTwee schreef:
29 sep 2020 22:11
16again schreef:
29 sep 2020 22:01
Ik zie wel onderscheid. Primair doel van het skiën , klimsport etc is niet het ingrijpen in het eigen lichaam, dat is bij cosmetische opknapbeurt juist wel het geval.
En hoe is dit onderscheid relevant als het aankomt op medische problemen en de financiële gevolgen daarvan?
In mijn beleving is het dan eerder eigen schuld , dikke bult. Moet je maar niet onnodig laten sleutelen aan eigen lichaam.
De prive klinieken gaan met de winsten schuiven, kosten van de missers worden op de maatschappij afgewenteld.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Problemen met borstimplantaten: wie moet de kosten dragen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

16again schreef:
29 sep 2020 22:40
PietertjeTwee schreef:
29 sep 2020 22:11
16again schreef:
29 sep 2020 22:01
Ik zie wel onderscheid. Primair doel van het skiën , klimsport etc is niet het ingrijpen in het eigen lichaam, dat is bij cosmetische opknapbeurt juist wel het geval.
En hoe is dit onderscheid relevant als het aankomt op medische problemen en de financiële gevolgen daarvan?
In mijn beleving is het dan eerder eigen schuld , dikke bult. Moet je maar niet onnodig laten sleutelen aan eigen lichaam.
De prive klinieken gaan met de winsten schuiven, kosten van de missers worden op de maatschappij afgewenteld.
Eigen schuld dikke bult geldt ook voor het risico om op skivakantie te gaan of aan een bergwand te gaan hangen.
Je hebt nog steeds niet duidelijk gemaakt welk onderscheid maakt dat de medische kosten van het ene wel en van het andere niet vergoed zouden moeten worden.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Problemen met borstimplantaten: wie moet de kosten dragen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:
29 sep 2020 22:40
In mijn beleving is het dan eerder eigen schuld , dikke bult. Moet je maar niet onnodig laten sleutelen aan eigen lichaam.
De prive klinieken gaan met de winsten schuiven, kosten van de missers worden op de maatschappij afgewenteld.
Maar waar leg je de grens? Rokers die longkanker krijgen moeten alles zelf betalen? Mensen die alcohol drinken moeten zelf de medische kosten dragen voor alle gerelateerde ziektes? etc etc etc....

Of nu met Corona alle kosten voor de besmette persoon? Immers heeft die zich niet aan de maatregelen gehouden anders zou je niet besmet raken (heel simpel geredeneerd).

Echter gaat TS voorbij aan het punt dat het een verzekering is. Niemand neemt een borstimplantaat waarbij ze op voorhand weten dat hij gaat lekken. Niemand laat een pan op het vuur staan om zijn huis te laten afbranden. Echter betaald de verzekeraar nu terecht deze kosten. Daarom verzekeren wij zoveel zaken, als je vrijwel elke situatie uitsluit heeft verzekeren ook geen zin.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Problemen met borstimplantaten: wie moet de kosten dragen?

Ongelezen bericht door 16again »

tttlocke schreef:
29 sep 2020 23:13
Eigen schuld dikke bult geldt ook voor het risico om op skivakantie te gaan of aan een bergwand te gaan hangen.
Je hebt nog steeds niet duidelijk gemaakt welk onderscheid maakt dat de medische kosten van het ene wel en van het andere niet vergoed zouden moeten worden.
Willens en wetens in een gezond lichaam gaan snijden, lijkt me voldoende onderscheid.

@Jose2501 : Hoe vaak had het zelfvertrouwen van Michael Jackson een boost nodig?

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Problemen met borstimplantaten: wie moet de kosten dragen?

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Jose2501 schreef:
29 sep 2020 22:13
W

En nooit gehoord dat vrouwen met een borstvergroting hun zelfvertrouwen een boost krijgt? Wat een denigrerende gedachtes over vrouwen die zich mooi maken heb jij @btabant57.
Mijn zelfvertrouwen groeit als ik een dure Italiaanse sportauto ga rijden. Wie gaat die vergoeden, een man mag toch iets moois rijden?

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Problemen met borstimplantaten: wie moet de kosten dragen?

Ongelezen bericht door 16again »

PietertjeTwee schreef:
30 sep 2020 00:02
16again schreef:
29 sep 2020 23:43
Willens en wetens in een gezond lichaam gaan snijden, lijkt me voldoende onderscheid.
Je herhaalt je standpunt in andere woorden, maar geeft nog steeds geen uitleg. JJe legt dus gewoon ergens een arbitraire grens. Moet je natuurlijk zelf weten, maar overtuigend is het niet.
Wat valt er uit te leggen? Ik geef overduidelijk een grens aan, die wat mij betreft wordt overschreden met zelf doktoren aan eigen lichaam. Als iets uitleg behoeft: Waarom zouden missers daarbij vallen onder basisverzekering?

In de radar uitzending werd niet eens het idee geopperd om de kliniek of leverancier van borstimplantaat verantwoordelijk te stellen. Terwijl dat het beste is voor de consument: Met zijn allen hoesten we immers de premie op voor verplichte basisverzekering.

kiz
Berichten: 2304
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Problemen met borstimplantaten: wie moet de kosten dragen?

Ongelezen bericht door kiz »

Btabant1957 schreef:
28 sep 2020 21:44
Begrijp me a.u.b. niet verkeerd.
Een vrouw met borstimplantaten die lekken moet geholpen worden, dat staat buiten kijf.
Wie daarvan de kosten moet dragen is volgens mij een ander verhaal.

Een vrouw die op medische gronden implantaten gekregen heeft moet volledige vergoeding krijgen om ze te laten verwijderen. Een vrouw die implantaten heeft laten plaatsen omdat het mooi was of omdat ze zich minder zou voelen, die heeft volgens mij gewoon pech.

Kort door de bocht, ja misschien, maar heb je paracetamol, nexium oid nodig omdat je, net als ik chemo krijgt dan moet je het zelf betalen. Niks vergoeding en geloof me die rekening loopt aardig op, en het eind is daarvan niet in zicht want volgend jaar begint de teller gewoon opnieuw te tellen.

Dus ja herzien van eigen kosten voor medicatie en proteses. En de vrouw die zelf beslist voor implantaten maakt die keuze net als iemand die besluit te gaan roken. Dus klinkt hard maar zelf betalen. Wat vinden jullie?
Wat ik er uit opmaak is dat je het vervelend vindt dat je je medicijnen (pijnstillers en maagbeschermers die zonder recept verkrijgbaar zijn) zelf moet betalen, en dat je om die reden zou willen dat een andere medische behandeling - die in jouw ogen het gevolg is van een "eigen keuze" - uit het vergoedingenpakket wordt gehaald.
Vat ik het zo goed samen?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Problemen met borstimplantaten: wie moet de kosten dragen?

Ongelezen bericht door Jablan »

Ellis Thomassen schreef:
29 sep 2020 18:48
Hallo lieve mensen,

Ik had een vraag naar aanleiding van de uitzending van gisteravond maandag 28 september over de silliconen implantaten. 

Weet iemand WAAR ik mijn haren kan laten testen zodat ik erachter kan komen of er platinum in zit.

Dat werd gisteren namenlijk niet verteld/ gemeld!!!!

Ik loop al 7 jaar met vage klachten die niet te traceren zijn. Baan kwijt geraakt en loop nu bij het uwv en zou voor mijn eigen gemoedrust toch wel graag willen weten waar deze vermoeidheid en continue griepgevoelens +andere klachten vandaan komen. Ook naar het UWV en duidelijkheid voor mezelf en voor de mensen om me heen zou het erg fijn zijn als het beestje een naam zou kunnen krijgen.
Je word niet altijd serieus genomen en ook voor mijn eigen gemoedsrust en t accepteren van deze klachten zou het fijn zijn om duidelijkheid te kunnen krijgen.

Wie kan mij helpen???

Kunnen jullie mij advies geven waar er test mogelijkheden zijn?

Lieve groet Ellis
Het testen van je haren begint met een verwijzing van je huisarts. Bel 's middags de assistente en geef aan wat je wilt en waarom. Een dag later krijg je reactie, want je huisarts zal eerst zelf moeten uitzoeken welk laboratorium dit kan.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Problemen met borstimplantaten: wie moet de kosten dragen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Ellis Thomassen. Ik lees hier meer over de mogelijkheid om je haar op platina te laten testen. Helaas moet je zo’n test wel zelf betalen en je kunt er geen conclusies aan verbinden.
https://meldpuntklachtensiliconen.com/f ... 253&t=3103

Edit: hier kunt u nog een reactie lezen van de NVPC op de uitzending van Radar en zo’n haartest
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... e-chirurg/

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Problemen met borstimplantaten: wie moet de kosten dragen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik vind de grens ook arbitrair. Ik zou zeggen dat regulier onderhoud (vervanging na 10 jaar) voor eigen rekening komt. Kun je dat niet betslen, dan kunnen ze er op kosten van de maatschappij er uit. En bij medische problemen is dat ook op kosten van de verzekeraar.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Problemen met borstimplantaten: wie moet de kosten dragen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

alfatrion schreef:
03 okt 2020 09:06
Ik vind de grens ook arbitrair. Ik zou zeggen dat regulier onderhoud (vervanging na 10 jaar) voor eigen rekening komt. Kun je dat niet betslen, dan kunnen ze er op kosten van de maatschappij er uit. En bij medische problemen is dat ook op kosten van de verzekeraar.
Maar het gaat in dit topic toch juist om mensen met medische problemen door protheses. Juist na 5 of 10 jaar kunnen mensen problemen krijgen doordat ze dan kunnen gaan lekken.
Als je er geen (medische) problemen mee hebt, hoeven ze ook niet vervangen of verwijderd te worden.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Problemen met borstimplantaten: wie moet de kosten dragen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er zijn nu genoeg vrouwen die die implantaten bij voorbaat willen laten verwijderen, vóórdat ze klachten krijgen.

korteboom
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 aug 2020 20:30

Re: Problemen met borstimplantaten: wie moet de kosten dragen?

Ongelezen bericht door korteboom »

Lady1234 schreef:
03 okt 2020 12:48
Er zijn nu genoeg vrouwen die die implantaten bij voorbaat willen laten verwijderen, vóórdat ze klachten krijgen.
echt iets voor het forum wat heb ik hier aan

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Problemen met borstimplantaten: wie moet de kosten dragen?

Ongelezen bericht door 16again »

Jose2501 schreef:
03 okt 2020 12:54
Sommige mensen krijgen problemen met hun ogen door het dragen van contactlenzen. Als daar een medische ingreep voor nodig is wordt dat toch ook vergoed?
Onvergelijkbaar. Zowel lenzen als bril zijn ingeburgerd hulpmiddel voor slechtzienden, vergelijk met pimpen van eigen lichaam gaat mank.

Overigens, bij problemen met lenzen kun je die lenzen zelf simpel uit doen, voordat eea verergert.

Gesloten