LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] RITALIN

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: RITALIN

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Het gebruik van Ritalin wordt voornamelijk over 1 kam geschoren. En als iemand, zonder meer achtergrond gegevens te kennen al gelijk oordeelt dat Ritalin waanzin is en een gebrek aan tijd investeren in het kind, dan krab ik me even achter me oren en vraag me af "Zou diegene wat geslikt hebben wat zijn of haar hersenen heeft aangetast??".

Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar als ter sprake komt dat allebei mijn kinderen Concerta slikken, zijn de opmerkingen als "Misschien moet je eens gaan opvoeden" (Cursus Geef Me De 5 en opvoeden van een kind met autisme met succes afgerond), "Jullie werken zeker allebei??" (Ik ben full-time thuis), "Ow, je vind je kinderen zeker lastig" (Van de neuroloog en leerkrachten kreeg ik juist complimenten dat ik het nog zo lang zonder Ritalin heb volgehouden) en "Geef ze maar een week aan mij" (Yeah, right!! Kijken wie er eerder overspannen is??) niet van de lucht. Ik blijf mezelf verdedigen dat ik mijn kids Concerta geef. Mijn beide kinderen hebben autisme en ADHD met nodige motorische problematiek, daarnaast heeft de oudste nog een witte stof-afwijking in zijn hersenen en epilepsie. Maar wat mij het aller-allermeest frustreert is dat continue gevecht, al 13 jaar lang, tegen beter-weters. Ritalin is waanzin, autisme komt van de vaccinaties. Ik verwacht geen medelijden, ik en mijn kinderen willen enkel begrip. Kan je dat niet opbrengen, ook prima. Maar hou dan je mond dicht. Want opmerkingen die hier zijn gepost kwetsen onnodig mensen.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: RITALIN

Ongelezen bericht door nevermind »

Ik verwacht geen medelijden, ik en mijn kinderen willen enkel begrip.
Dat begrip heb je van mij.
Ik vind het geweldig hoe je met de situatie omgaat, maar heb zelf geen contact met dit soort aandoeningen, daarom ben ik alleen lezend hier in dit topic.
Doe wat je voor richtig vind, en laat je niet hier , van de Pseudo doctoren en psychiater opjutten.
Je heb al te veel van je privacy vrij gegeven.
Ik wens jou veel sterkte.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: RITALIN

Ongelezen bericht door ciske »

(Ik ben full-time thuis),


Dat is een mooie instelling met kinderen er te zijn.
Ik doel niet op jouw kinderen, ik doe op het feit dat er te snel met ADHD gesmeten wordt.
Ik ken jou en je kids niet, maar denk wel dat je het beste met je kids voorhebt.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: RITALIN

Ongelezen bericht door Isabel1 »

ik doe op het feit dat er te snel met ADHD gesmeten wordt.
Dat is inderdaad zo, maar vaak is dat ook zelf diagnose, je ziet dan van die mensen met een strontvervelend kind die dan roepen: ja heeft een beetje ADHD hoor. Je kunt als buitenstaander natuurlijk niet weten of dat echt zo is (gediagnosticeerd door een neuroloog of psychiater). Doordat sommige mensen dat gewoon roepen maakt het het extra moeilijk voor ouders (en kinderen ) die het echt hebben, want die worden dan ook niet serieus genomen.


@ auti mama: je hebt nogal wat aan je fiets hangen om het zo maar te zeggen, knap dat je er zo mee bezig bent en realiseer je goed: mensen kunnen roepen wat ze willen, maar op deze manier geef jij je kinderen wel mee wat ze nodig hebben om hun leven succesvol te maken en dat is belangrijk.

isabel

im
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 sep 2005 13:28

Re: RITALIN

Ongelezen bericht door im »

Isabel1 schreef:ik denk dat het goed is om hier onderscheid te maken tussen 2 zaken namelijk:

1) een neurologische stoornis (ADHD en ADD) en
2) een gedrags probleem.

Ik ben fel tegenstander van ritalin geven bij een gedragsprobleem, ritalin heeft bijwerkingen en ook bijwerkingen die we mogelijk nog niet weten. Een kind met een gedrags probleem moet therapie krijgen. Een kind met een neurologische stoornis vind ik een ander verhaal. Het leven van dit kind kan bepaald worden door het wel of niet krijgen van medicatie.

isabel


Bij mijn zoon is ADHD vastgesteld. Ik geef hem echter geen medicijnen meer. Ik heb grote vraagtekens bij zijn 'neurologische aandoening'.
Adhd wordt vastgesteld aan de hand van 'afwijkend' gedrag. Er is niet op een scan of door bloedonderzoek of door wat voor lichamelijk onderzoek dan ook vast te stellen of er werkelijk iets in de hersenen aan de hand is. De diagnose wordt gesteld aan de hand van vragenlijsten ingevuld door ouders, school en gesprekken met een psycholoog. Er is dus niet door objectief, lichamelijk onderzoek vast te stellen of iemand ADHD heeft.
Mijn zoon heeft moeite zich te concentreren, een hoog iq, en daarom op verzoek van school verder getest. Wij zijn hierin meegegaan. Door medicatie werd hij een heel ander kind, doodongelukkig, boos, depressief. Maar wel zeer geconcentreerd op school. Met toetsen loopt hij ruim 1,5 jaar voor op leeftijdgenootjes. Voor ons is het besluit genomen: Laten ze op school maar lekker 10 x iets aan hem vragen, en gemiddeld uit de toetsen komen, dan een doodongelukkig kind met hoge cijfers.

Nu weet ik van andere ouders en kinderen dat er kinderen zijn die echt gedragsproblemen hebben, waar je helemaal overspannen van kan raken. Opvoeding of aandoening zul je mij niet horen zeggen.
Maar mensen die beweren zeker te weten dat ADHD een neurologische aandoening is, waarbij een afwijking in hersenen en/ of neurotransmitters te zien is, vraag ik waarom deze testen dan niet uitgevoerd worden bij mensen/ kinderen om ADHD vast te stellen.
Zolang die er niet zijn, en het aan de hand van observaties, gesprekken en vragenlijsten gaat, blijft het enorm subjectief en zeer makkelijk te beinvloeden door ouders en school. En zullen er dus veel kinderen wel het label ADHD/ADD opgeplakt krijgen, die het misschien niet hebben.
Die vragenlijsten zijn zo makkelijk in te vullen zodat je zeker weet dat er in ieder geval uit de lijsten van ouders en school ADHD/ADD zal komen, of juist niet als je dat niet wilt.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: RITALIN

Ongelezen bericht door manondoris »

manondoris schreef:ik ben het helemaal met auti-mama eens ! weetnietveel doet zijn naam eer aan .ik heb een dochter die nu haar mbo 2 aan het afronden is en 7 febr hoopt ze haar diploma in ontvangst te mogen nemen.zonder ritalin had ze waarschijnlijk al een tijd thuis op de bank gezeten met een wajong uitkering !!! nu wil ze graag aan de slag in een verpleeghuis of bejaarden huis . super trots zijn we :D
de diploma is binnen :D het waren zwaare jaren voor haar maar de aanhouder wint ! ze heeft zelfs al een baantje in het ziekenhuis als facilitair medewerkster . het is nog niet wat ze wil maar inieder geval iets en kan ze lekker werken en geld verdienen ! zonder ritalin was ze niet geweest waar ze nu is !!!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: RITALIN

Ongelezen bericht door bprosman »

Gefeliciteerd !!!! maar ehh... "de diploma is binnen" ? :?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: RITALIN

Ongelezen bericht door ciske »

bprosman schreef:Gefeliciteerd !!!! maar ehh... "de diploma is binnen" ? :?
:lol: Dat komt door de ritalin.

XLXL.
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 feb 2013 12:33

Re: RITALIN

Ongelezen bericht door XLXL. »

ciske schreef:
bprosman schreef:Gefeliciteerd !!!! maar ehh... "de diploma is binnen" ? :?
:lol: Dat komt door de ritalin.
:D :D

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: RITALIN

Ongelezen bericht door Jolijn »

manondoris schreef:
manondoris schreef:ik ben het helemaal met auti-mama eens ! weetnietveel doet zijn naam eer aan .ik heb een dochter die nu haar mbo 2 aan het afronden is en 7 febr hoopt ze haar diploma in ontvangst te mogen nemen.zonder ritalin had ze waarschijnlijk al een tijd thuis op de bank gezeten met een wajong uitkering !!! nu wil ze graag aan de slag in een verpleeghuis of bejaarden huis . super trots zijn we :D
de diploma is binnen :D het waren zwaare jaren voor haar maar de aanhouder wint ! ze heeft zelfs al een baantje in het ziekenhuis als facilitair medewerkster . het is nog niet wat ze wil maar inieder geval iets en kan ze lekker werken en geld verdienen ! zonder ritalin was ze niet geweest waar ze nu is !!!
Gefeliciteerd! :D

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: RITALIN

Ongelezen bericht door manondoris »

kennen jullie die uitdruking niet ???? in the pocket kan ook :D thanxxx jolijn !

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: RITALIN

Ongelezen bericht door manondoris »

ciske schreef:
bprosman schreef:Gefeliciteerd !!!! maar ehh... "de diploma is binnen" ? :?
:lol: Dat komt door de ritalin.
ik slik zelf geen ritalin :D

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: RITALIN

Ongelezen bericht door ciske »

manondoris schreef:
ciske schreef:
bprosman schreef:Gefeliciteerd !!!! maar ehh... "de diploma is binnen" ? :?
:lol: Dat komt door de ritalin.
ik slik zelf geen ritalin :D
:lol: Alsnog gefeliciteerd.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: RITALIN

Ongelezen bericht door manondoris »

dank je ciske :wink:

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: RITALIN

Ongelezen bericht door weetnietveel »

im schreef:


Bij mijn zoon is ADHD vastgesteld. Ik geef hem echter geen medicijnen meer. Ik heb grote vraagtekens bij zijn 'neurologische aandoening'.
Adhd wordt vastgesteld aan de hand van 'afwijkend' gedrag. Er is niet op een scan of door bloedonderzoek of door wat voor lichamelijk onderzoek dan ook vast te stellen of er werkelijk iets in de hersenen aan de hand is. De diagnose wordt gesteld aan de hand van vragenlijsten ingevuld door ouders, school en gesprekken met een psycholoog. Er is dus niet door objectief, lichamelijk onderzoek vast te stellen of iemand ADHD heeft.
Mijn zoon heeft moeite zich te concentreren, een hoog iq, en daarom op verzoek van school verder getest. Wij zijn hierin meegegaan. Door medicatie werd hij een heel ander kind, doodongelukkig, boos, depressief. Maar wel zeer geconcentreerd op school. Met toetsen loopt hij ruim 1,5 jaar voor op leeftijdgenootjes. Voor ons is het besluit genomen: Laten ze op school maar lekker 10 x iets aan hem vragen, en gemiddeld uit de toetsen komen, dan een doodongelukkig kind met hoge cijfers.

Nu weet ik van andere ouders en kinderen dat er kinderen zijn die echt gedragsproblemen hebben, waar je helemaal overspannen van kan raken. Opvoeding of aandoening zul je mij niet horen zeggen.
Maar mensen die beweren zeker te weten dat ADHD een neurologische aandoening is, waarbij een afwijking in hersenen en/ of neurotransmitters te zien is, vraag ik waarom deze testen dan niet uitgevoerd worden bij mensen/ kinderen om ADHD vast te stellen.
Zolang die er niet zijn, en het aan de hand van observaties, gesprekken en vragenlijsten gaat, blijft het enorm subjectief en zeer makkelijk te beinvloeden door ouders en school. En zullen er dus veel kinderen wel het label ADHD/ADD opgeplakt krijgen, die het misschien niet hebben.
Die vragenlijsten zijn zo makkelijk in te vullen zodat je zeker weet dat er in ieder geval uit de lijsten van ouders en school ADHD/ADD zal komen, of juist niet als je dat niet wilt.
Ik ben het met je eens. Die lijsten zijn heel gemakkelijk te manipuleren en als school hier een grote vinger in de pap bij heeft moet je als ouder zeer zeker een onafhankelijk partij (arts en psycholoog) inschakelen en zelf de regie in handen nemen. Een concentratieprobleem is ook nog eens een symptoom dat bij heel veel ziektebeelden voorkomt of kan gewoon horen bij een kind dat veel belangstelling voor zijn omgeving heeft. Laat je dus niet gek maken.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: RITALIN

Ongelezen bericht door VioletPrue »

ciske schreef:Tegenwoordig als een kind een beetje drukker is dan een ander, stoppen ze meteen het stempeltje ADHD op. Misschien mag een kind ook gewoon eens lekker druk zijn.
Klopt wel naar mijn mening.
Als je nu ziet dat in het reguliere onderwijs in sommige klassen wel 3 ADHD'ers zitten, dan denk ik dat we ook een beetje met een modegril te maken hebben.
Zo'n 25 jaar geleden werd je als ouder voor een gesprek op school uitgenodigd als je kind langere tijd erg druk was en werd je aangespoord om je kind wat strakker te houden, grenzen te leren en eens 'nee' te zeggen.
Nu wordt je op school uitgenodigd met het dringende advies om naar de huisarts te gaan om Ritalin of Concerta te vragen.
Kinderen krijgen nu zó snel een labeltje opgeplakt, het lijkt wel alsof scholen en ouders vergeten zijn dat druk doen gewoon een beetje bij kind zijn hoort!
Door gelijk overal een label op te willen plakken, help je kinderen helemaal niet.
Kijk eens hoeveel kinderen met rugzakjes er nu zijn.
Dit is een all time high!
Dat komt echt niet omdat er opeens meer drukke/dwarse kinderen zijn dan in 1975, maar omdat dit nu opeens als een chronische aandoening wordt gezien.....

Deetjuh
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 apr 2013 10:30

Re: RITALIN

Ongelezen bericht door Deetjuh »

Ik gebruik 3x daags 2 tabletten van 10 mg nu bijna 5 jaar lang. Grappig dat men trillen en zweten aan de rebound toebedeeld aangezien een rebound geen lichamelijke verschijnselen geeft maar geestelijke.. Als ik een dag niet zou gebruiken zou ik ook gaan zweten en trillen, Het medicijn is niet na 3 tot 4 uur helemaal uit je lichaam en bloed. Dat is de halveringstijd. Klopt dat kinderen als ze een beetje druk zijn meteen de stempel ADHD krijgen opgeplakt. Toch als het zo is dat een kind rustiger word van medicijnen zoals Ritalin bestaat de kans dat het kind ook echt ADHD heeft. Als een kind doodongelukkig wordt van die medicijnen (hoe lang heb je het gegeven?) kan het ook zijn dat de bijwerkingen nog niet zijn verminderd??

5november2009
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 aug 2012 18:56

Re: RITALIN

Ongelezen bericht door 5november2009 »

druktemaker schreef:Ik moet 3 maal daags 2 tabletten
is er iemand die het ook neemt (boven 12 jaar) in deze hoge dosis?
Ik ben in 3 maanden 16 kilo afgevallen, wanneer ik mijn medicijnen vergeet in te nemen begin ik te trillen, zweten enz enz
hoi mijn zoon slikt vanaf zn 16de ritalin!hij is nu 23.hij gebruikt 4xdaags anderhalf tablet.daardoor kan hij goed functioneren en concenteren op zn werk!het gaat erg goed met m.maar een nadeel is dat zn eetlust weg is od de dag!savondas slikt hij niets en dan kan hij eten.ook hij is erg slank!en controleerd steeds zn gewicht!dat is t enige nadeel !zonder zou t niet goed met t gaan dus blijf t gebruiken :)

goost
Berichten: 73
Lid geworden op: 03 apr 2013 17:52

Re: RITALIN

Ongelezen bericht door goost »

5november2009 schreef:
druktemaker schreef:Ik moet 3 maal daags 2 tabletten
is er iemand die het ook neemt (boven 12 jaar) in deze hoge dosis?
Ik ben in 3 maanden 16 kilo afgevallen, wanneer ik mijn medicijnen vergeet in te nemen begin ik te trillen, zweten enz enz
hoi mijn zoon slikt vanaf zn 16de ritalin!hij is nu 23.hij gebruikt 4xdaags anderhalf tablet.daardoor kan hij goed functioneren en concenteren op zn werk!het gaat erg goed met m.maar een nadeel is dat zn eetlust weg is od de dag!savondas slikt hij niets en dan kan hij eten.ook hij is erg slank!en controleerd steeds zn gewicht!dat is t enige nadeel !zonder zou t niet goed met t gaan dus blijf t gebruiken :)
Ik vind dat, zeker bij gebruik van ritalin bij kinderen, je heel goed moet kijken waar je het medicijn voor gebruikt, wat de problemen zijn, ieder kind met ADHD, ADD of problemen in het autistische spectrum is anders en vertoont andere kenmerken. Ik zou eerst kijken of er andere therapie moglijkheden zijn, maar als die niet (zouden) helpen waarom dan niet ritalin proberen, helaas hebben medicijnen vaak bijwerkingen. Maar je moet de voor en tegens tegen elkaar afwegen en een juiste balance vinden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: RITALIN

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ritalin en kinderen:

Zie de uitzending van Zembla vandaag over o.a. Ritalin:

"Etiketkinderen", 18 april 2013

http://zembla.vara.nl/

Ritalin staat trouwens op dezelfde drugslijst in de Opiumwet als heroïne en cocaïne. Toch iets om "even" bij stil te staan.

Gesloten