LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] toeslagen apotheek

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
fokkejager
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 okt 2009 21:15

toeslagen apotheek

Ongelezen bericht door fokkejager »

Gisteren bij de dienstapotheek op recept van de huisarts
medicijen gehaald die niet door het ziekenfonds worden vergoed, voor 2 tabletten werd mij € 23. 36 in rekening gebracht. Vandaag zelfde tabletten bij onze eigen apotheek gehaald en moest voor 10 tabletten € 6.03 worden betaald Vanavond bij de dienstapotheek om opheldering gevraagd. Het zou met een toeslag te maken hebben , maar hoe deze wordt bepaald kon mij niet worden verteld . Vind het verschil we heel erg groot
2 tabletten bij mijn eigen apotheek zouden € 1.20 hebben gekost en dus is de toeslag die door de dienstapotheek word berekent ruim € 22.16 Volgens de dienstdoende assistente is dit vanuit de overheid geregeld. wie kan mij hierover inlichten verstrekken.

fokkejager
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 okt 2009 21:15

Re: toeslagen apotheek

Ongelezen bericht door fokkejager »

Om een antwoord hierin te krijgen zelf maar eens op onderzoek De site nza.nl bracht mij het antwoord
Het blijkt dat apothekers diverse toeslagen mogen berekenen in ons geval als volgd

dienstapotheek 2 tabletten 0.04
afleveringskosten 5.83
kosten voor eerste recept 5.83
weekend toeslag 11.66
---------
totaal 23.36

eigen apotheek 10 tabletten 0.20
afleveringkosten 5.83
--------
totaal 6.03

Al met al is het dus een feit. maar sterk overtrokken vind ik het wel

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: toeslagen apotheek

Ongelezen bericht door marietje224 »

ik weet ook niet wat ze vogelen hoor bij die apotheken.
ik heb pariet dat is voor de maan(oa) maar ik had eerst voor 15 dg hiervoor had ik een andere en voor 15dg was 25,63 toen bestelde ik voor een nog eens 15 dg omdat ik een bijwerking niet vertrouwde en toen was het 16 zoveel?nu voor een maand 33,25 ,schiet mij maar lek...
dan viel de diazepam me nog op...ik zit daar al jaren aan,voor de spieren,
ik kreeg verhoging dus kreeg ik van de dokter even 30 erbij,dat moet zo...
niet vergoed he..dus 6 zoveel en ik weer mijn maandelijkse dia besteld ihihihi dat zijn er 120 8,68...nou???????is er een starterbegin ofzo?en dan per pil?
ik zou dat best willen weten...
de diazepam en slaappillen die ik af en toe moet gebruiken die moet ik zelf betalen...uh evengeloof me het is nodig en ik weet wat ik doe...
maar?ik snap er niks van....

ik denk dat ik het toch eens ga vragen de volgende keer..,ja toch?

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: toeslagen apotheek

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

en die apotheken maar klagen...

Misschien de Porsche verkopen, of de najaarvakantie naar de Maladiven schrappen...

In Den Haag hoefen ze (hopelijk) op niks te rekenen :mrgreen:

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: toeslagen apotheek

Ongelezen bericht door marietje224 »

nou ja gisteren was er een hele protest actie dat ze niet genoeg verdienen dus?? :D pariet slik ik voor de maag,ik maak wel eens een tik fout sorry..
als ik volgende keer de apotheek aan de lijn heb vraag ik het toch..
zal wel weer een vaag verhaal zijn...??

ik heb eens naar mijn medicatie allemaal gekeken en die prijzen zijn echt niet normaal hoor! ik gebruik bv ook zelitrex dat is tegen herpes :D ho ho ik heb er last van 2 die zeg maar op de mond mar dan overal op het gezicht,hals enz.en de zoster oftewel gordelroos in hele korte tijd 13 aanvallen,we weten hoe het komt en ik slik dus preventief dit medicijn..het lijkt op zovirax,iets pittiger...ik slik dit 2x 250 mg per dag,krijg ik voor 2 mnd...schrik niet 289 eur0.
dan heb ik nog lyrica dat kost in totaal bij mij haast 600 euro...doe ik wel langer mee als een maand,ik ben iemand die bewust omgaat met medicatie net als de zelitrex dan weer ff niet dan weer een pil om niet resistent te worden,dan zijn de poppen aan het dansen..dus jullie hebben nog mzzl dat ik zo denk...kwa kosten...
ja sorry ik kan er ook niks aan doen dat ik heel veel mankeer,maar de prijzen man man man....ik vind het niet normaal,als de apotheek demonstreerd?waar blijft dat geld dan?alleen de fabrikant,die het voor 10 ct een pil maakt?zogezegd??
ja ik weet het ik jaag jullie op kosten maar geloof ik zou het ook liever allemaal niet slikken 26 pillen per dag...
liever werken enz...maar goed mijn man heeft nooit wat,hopelijk maakt die het weer wat goed :oops: de rest wat ik heb is niet zo duur en de dia en slaap moet ik zelf betalen...dus ik betaal extra :oops:

maar goed we dwalen af..als ik gebeld heb laat ik het weten,ik wordt steeds nieuwschieriger...

muppet-81
Berichten: 110
Lid geworden op: 13 aug 2009 18:55

Re: toeslagen apotheek

Ongelezen bericht door muppet-81 »

Ik vind het jammer dat mensen altijd maar hun kant van een verhaal bekijken.
Apothekers verdienen niks meer...ze leggen zelfs geld toe op het afleveren van bepaalde medicijnen. Met het gevolg dat apotheken moeten sluiten, en u misschien wel op zoek moet naar een nieuwe apotheek.
Als je dan steeds weer die verwijtende verhalen hoort over dat apothekers zoveel verdienen maak ik me daar echt boos over.
Het gaat heel slecht in de apothekersbranche en ik kan het weten want ik raak misschien door al die ow zo leuke maatregelen mijn baan kwijt.
Het is mis gegaan met het preferentie beleid. Dat de prijzen omlaag moesten is prima niks mis mee. Maar om de concurrentie zover op te drijven dat dat pillen voor enkele euro's aangeboden worden slaat nergens op.
Het is allemaal niet meer kostendekkend. Want je koopt een medicijn in voor een x bedrag, levert af voor hetzelfde bedrag (geen enkele winst dus) en mag daar ook nog eens een bedrag over betalen. Dus zoals ik eerder al zei leveren we er geld op in.
Het preferentie beleid leidt er ook toe dat mensen duurdere pillen krijgen dan nodig.
Er worden afspraken met een fabrikant gemaakt voor alle medicijnen wat die fabrikant kan leveren, maar dat zijn heus niet altijd de goedkoopst leverbare.
Zoals een bepaalde anticonceptiepil. Die kost bij de ene fabrikant 9,89 euro maar het preferente label, verplicht af te veleren dus, kost de verzekerde 23,76 euro.
En dat gaat dus van u eigenrisico af. Dus lang leve de zorgverzekeringen, hoezo gezondheidszorg goedkoper maken.

Om dan even terug te komen op de vraag wat betreft spierverslappers en slaapmiddelen.
Je betaald per recept een vast bedrag, de zogenaamde receptregelvergoeding.
Dit is dus altijd gelijk, ongeacht het aantal tabletten wat geleverd wordt.
Aangezien tabletten zoals bijvoorbeeld Diazepam niet zo duur zijn ( 30st. 0,62 en 90st. 1,85) is het verschil aanzienlijk.
Je betaald in zo'n geval dus de regelvergoeding (zeg voor het gemak 6 euro) 6+0.62= 6,62 of 6+1.85= 7,85.
Veel meer pillen dus voor niet eens zoveel meer euro's.

Dan is er nog een hoger tarief voor tabletten die men voor de eerste keer krijgt.
Daar is dus die regelvergoeding hoger. Dat zijn wettelijk vastgestelde bedragen.
Vandaar dat er zo'n prijsverschil zit bij tabletten die je daarna nog eens voorgeschreven krijgt.

Wil je echt weten wat medicijnen kosten kijk dan eens op www.medicijnkosten.nl daar kun je per medicijn kijken. Daar zie je dus ook dat Zelitrex gewoon een enorm duur middel is en daar verdient dan alleen de fabrikant geld op.

Ik hoop dat dingen wat duidelijker zijn.
Het is nu eenmaal een lastig verhaal om uit te leggen.
Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag.
Maar wil iedereen bij deze vragen zich eerst wat meer in de materie te verdiepen voordat ze gaan roepen over onterechte stakingen en dergelijke.
Het is niet meer zoals 20 jaar geleden. Tijden zijn erg veranderd, ten nadele van iedereen. Dus ook voor de patiënten. En het wordt er ook echt niet meer beter op.

Groet Kelly

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: toeslagen apotheek

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Hoezo verdienen apothekers niks meer .. :mrgreen:

(misschien geldt onderstaande alleen voor Den Bosch, en dan hoor ik graag dat het in andere steden heel anders is)

Alle apotheken die ik ken hebben in de afgelopen paar jaar het complete interieur vernieuwd, en dan bedoel ik een luxe vernieuwing. Alles uitgevoerd met design meubelen, en luxeuze verlichting etc. Dit terwijl het vorige interieur al niet ouderwets was. ( nieuwe huisstijl noemen ze dat, verkwisting noem ik het )

Verder zijn ze in Den Bosch beslist niet klantvriendelijk. De wachttijd kan oplopen tot 30 minuten. Niet dat er onvoldoende personeel is, maar die zijn allemaal druk met andere zaken dan de klanten te helpen. Misschien zijn ze wel recepten aan het voorbereiden, maar dan kunnen ze net zo goed even bijspringen als het druk is in de winkel.

Als laatste ben ik niet gediend van hun ongevraagd advies bij producten die niet op recept worden verkocht. Zult U dit product wel nemen ?, we hebben ook xxx en dat is veel beter, en maar helaas wel iets duurder.

Nou bij mij blijft de gedachte toch dat de apothekers in de afgelopen jaren goud geld hebben verdiend en nu nog steeds een goede boterham kunnen verdienen. Ze dienen hun zaakjes alleen meer efficient te gaan organiseren.

(neemt niet weg dat medewerkers die ontslagen worden hier niks aan kunnen doen , en zij slachtoffers zijn van de rijke eigenaren)

muppet-81
Berichten: 110
Lid geworden op: 13 aug 2009 18:55

Re: toeslagen apotheek

Ongelezen bericht door muppet-81 »

Zo te horen behoort u apotheek tot een keten, en die willen een bepaalde uniformiteit uitstralen.
Vandaar de verbouwing, elke apotheek die je van hun binnenloopt ziet er hetzelfde uit.

Wat betreft de wachttijden, kan daar weinig over zeggen. Elke apotheek hanteert een bepaalde takenverdeling. Misschien dat dat bij u niet zo efficiënt gedaan is nee. Begrijp dat commentaar volledig.

En even uitleg over de keten. Dat houdt dus in dat alle apothekers in loondienst zijn. Die verdienen dus geen bakken met geld.
Maar hebben ook een vast bedrag net zoals u en ik.
Die bakken met geld....dat is de oude generatie geweest. Die zijn rijk geworden in de pharmacie, ben ik volledig met u eens.
Maar van dat verkeerde beeld zijn wij nu het slachtoffer.
Wij zijn degene die het commentaar krijgen. Alsof wij hier the bad guys zijn.
En ik blijf erbij dat zijn de verzekeringen en de overheid in dit geval.

Wat betreft het ongewilde advies waar u het over had. Dat advies is vaak wel nodig, omdat niet alle medicijnen die zo te koop zijn voor iedereen geschikt zijn. Kunnen zelfs gevaarlijk zijn in combinatie met bepaalde medicijnen of ziektes.
Wilt u dat advies niet dan gaat u het toch kopen bij een drogist of dergelijke of ziet in waarom het wel belangrijk is, en laat het het ene oor ingaan en het andere weer uit.
Begrijp me niet verkeerd, ben totaal geen voorstander van het feit dat medicijnen bij drogisten liggen aangezien het lang niet altijd verantwoord is.
En de informatie die zij over medicijnen kunnen geven lang niet toereikend is.
Maar dat is ieders eigen verantwoordelijkheid.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: toeslagen apotheek

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,
Zo te horen behoort u apotheek tot een keten, en die willen een bepaalde uniformiteit uitstralen.
Vandaar de verbouwing, elke apotheek die je van hun binnenloopt ziet er hetzelfde uit.
Het is zeer goed mogelijk om met beperkte middelen uniformiteit uit te stralen.
Daar is echt geen dure complete luxe verbouwing voor nodig.
Dat geld kunnen ze makkelijk besparen
Dat advies is vaak wel nodig, omdat niet alle medicijnen die zo te koop zijn voor iedereen geschikt zijn. Kunnen zelfs gevaarlijk zijn in combinatie met bepaalde medicijnen of ziektes.
Daar vragen ze dus helemaal niet naar . Alleen een duurder product aanbieden. Let op we hebben het hier over medicijnen zonder recept.

muppet-81
Berichten: 110
Lid geworden op: 13 aug 2009 18:55

Re: toeslagen apotheek

Ongelezen bericht door muppet-81 »

Die verbouwingen zijn gedaan voor er sprake was van en crisis. Die worden nu dus ook niet meer gedaan. Maar ben het met u eens dat het ook zeker met minder middelen had gekund.


Wat het advies aangaat zou ik niet weten waarom ze dat doen.
Weet dat wij niet zo handelen. Wij geven advies waar nodig en bieden eerder een geodkoper middel aan dan duurder.
Misschien zijn wij in het zuiden toch wat socialer ingesteld en denken ook mee aan de beurs ;)

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: toeslagen apotheek

Ongelezen bericht door marietje224 »

muppet-81

ik snap het nu...
ja ik weet dat zelitrex duur is,nier normaal toch?en ik heb ook lyrica 450 mg per dag reken uit...
het ligt niet aan de apothekers maar aan de fabrikanten waarom zo duur?
en ja dat de regering van alles aan het vogelen is daar worden de chronische zieken op alle kanten gepakt..echt alle kanten...

ik heb niks te klagen verder over mijn apotheek ze komen het altijd bezorgen,alles wat ik vraag,soms moet ik naar fysio,ziekenhuis en dan moet ik betalen voor de dia en loremetazepam..en dan doen ze het door de brievenbus omdat ze weten dat ik toch wel betaal...altijd netjes..
ik vroeg me alleen af hoe dat nou zat met die tabletten ,ik zei al lachend is zeker een startertarief...
nou ik hoop dat je apotheek gewoon open kan blijven!
en dat de regering eens de ogen opent,minder naar buitenland en dat soort fratsen en meer aan onze eigen mensen denken...

dank je wel voor je uitleg!!!

muppet-81
Berichten: 110
Lid geworden op: 13 aug 2009 18:55

Re: toeslagen apotheek

Ongelezen bericht door muppet-81 »

Marietje dankjewel!
Ben blij dat ik je het een en ander duidelijk heb kunnen maken.
Daarvoor was ook mijn hele verhaal bedoeld, mensen ook echt wat meer inzicht geven in hoe de situatie nu werkelijk is.
Mocht je nog eens vragen hebben dan hoor ik het graag, en dan zal ik altijd proberen die voor je te beantwoorden.

Groetjes Kelly

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: toeslagen apotheek

Ongelezen bericht door marietje224 »

hoi

het is me helemaal duidelijk en met dit soort dingen heb je tenmiste een goede uitleg!
je krijgt natuurlijk weer heel wat over je heen,niks van aantrekken want heel veel mensen lezen het en schrijven niks alleen de mensen die denken ff wat rots schrijven...ik hoop dat je actief blijft zodat we eens wat kunnen vragen.
ik loop bij zoveel artsen in de ziekenhuizen en ha goed contact mee dus het komt wel goed.
toch een vraagje ...ik ben pas overgegaan van pariet naar pantazol(pantaprozol)2x20,nu moet ik 20 pariet inemen ben eigenlijk vergeten te vragen of deze nu sterker is...bij de panta bleeg ik maagpijn houden,heb heel vaak de helio bac ,heel fijn ook die kuur.....weet jij dat?

anders vraag ik het aan de apotheek hoor van de week als ik ga bestellen,maar ja je weet niet of iemand anders het ook slikt?

mvg marietje

muppet-81
Berichten: 110
Lid geworden op: 13 aug 2009 18:55

Re: toeslagen apotheek

Ongelezen bericht door muppet-81 »

Pariet en Pantozol zijn 2 verschillende middelen die op zich eenzelfde functie hebben. Maar bij de een werkt het een beter dan het ander.
Je kunt dus ook niet echt zeggen dat het een sterker is dan het ander. Ze worden net op een andere manier opgenomen.
Dus heb niet echt een antwoord op je vraag omdat die er gewoon niet is.
Het klinkt fout maar je moet gewoon "uitproberen" welke voor jou het beste werkt.
Maar als ik je verhaal goed lees had je eerst Pariet, toen Pantozol en nu weer terug naar de Pariet?
Weet niet wat de beweegredenen voor de arts zijn maar die weet het meeste van jou ziektebeelden af. En kan dus ook het beste bepalen wat voor jou geschikt is.
Heb dus niet echt een passend antwoord helaas.

Groetjes Kelly

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: toeslagen apotheek

Ongelezen bericht door marietje224 »

nee ik heb lang de pantzol gehad,na de zoveelste helio bac bleef ik pijn houden,al maagonderzoek gehad en de ingang is goed ontstoken,nu heb ik dus pariet gehad..
allen pantazol 2x20 en nu de pariet 1x20 deze heb ik nu een weeek of 6 en ik moet zeggen het helpt gelijk,als ik veel pijn heb,neem ik hem in en weg.
ik neem hem altijd in de morgen in..maar als ik extra pijn krijg na het eten mag ik er eentje extra....
het is voor een bescherm laag voor alle medicatie....
en ja ook voor de helio....ik heb nu 6x de kuur pantopac gehad.
echt ze krijgen me nergens plat mee...na een narcose ben ik zo bij,morfine nergens last van...maar pantopac ik leg 4dg plat..moe ,lusteloos echt ziek...dus als mensen klagen,het klopt echt! :D

ja ik zal het er wel eens met de huisarts over hebben,maar idd het ligt eraan hoe je reageerd op iets.
ik heb bv 5x5 mg diazepam voor spierspanning.maar ikben iemand die kijkt wat ze die dag nodig heeft,gaat het vandaag iets beter neem ik er maar 3 of 2! en dat is met alle medicatie behalve de lyrica en pariet,dus ik ga heel goed met medicatie om dat weet apotheek en ha....maar ik wordt nergens suf of duf van...
de typfouten ja dat is van de reuma in de handen,ben nog jong hoor 36..

maar een ander zou met 25 mg op bed leggen en zo stonted als een garnaal door het huis gaan...
ik slik heel veel,ik moet veel hebben,mijn hersenen geven meer pijnprikkels af als normaal....lekker :D dus hele hoge dosereingen en nergens last van...en dan moet ik lachen als iemand op een diclo reageerd maar ja iedereen is anders...ik ben gewoon niet normaal ja...kwa geest wel hoor :D

elk geval heel erg bedankt ik vraag het wel eens na,maar het gaat goed nu ,ik vroeg het me alleen af!dank je wel :D

muppet-81
Berichten: 110
Lid geworden op: 13 aug 2009 18:55

Re: toeslagen apotheek

Ongelezen bericht door muppet-81 »

Het heeft ook met gewennig te maken. Het lichaam heeft steeds hogere doseringen nodig om hetzelfde effect te krijgen.
En door die cocktails aan medicijnen die je krijgt heeft je maag het gewoon zwaar te verduren.
En is dan ook vatbaarder voor ontstekingen en/of bacteriën. Maar als ik zo hoor dat de Pariet zijn werk goed doet, dan is dat stukje tenminste goed afgesteld.
Hopenlijk blijft dat zo, en treedt de gewenning hier niet op. Maar goed, ook Pariet kan verhoogd worden dus das geen probleem.

Groetjes Kelly

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: toeslagen apotheek

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Hoewel de tarieven officieel zijn, vind ik dit echt geen goede ontwikkeling. Bijna niemand weet dit, dat vanaf dit jaar de tarieven per aflevering verschillen! De eerste keer dus duurder en 's avonds en in het weekend is het ook duurder.
De 1e keer is er een receptregelvergoeding van 7,70 euro
daarna is de vergoeding 6,40 euro.
Als er sprake is van een gewone bereiding, dan komt hier 12,80 euro bij,
is er sprake van een bijzondere bereiding (aseptisch, morfinecassettes e.d.) dan komt er 96 euro bij, het gaat hier dan ook om een arbeidsintensieve bereiding.
Komt u in de diensturen, d.w.z van maandag tot/met vrijdag vanaf 18.00 uur tot 08.00 uur de volgende ochtend en vanaf zaterdagavond 18.00 uur t/m maandagochtend 8.00 uur dan betaalt u het ANW tarief en dan komt er in alle gevallen 12,80 euro bij.
Een voorbeeld: een creme in de dienst die u voor het eerst ontvangt kost sowieso 33,30 euro

Opvallend is dat de receptregelvergoeding varieert. (vergelijk deze tarieven met de tarieven die FokkeJager geeft: afleveringskosten 5.83 weekend toeslag 11.66) Voortaan dus maar naar de goedkoopste gaan? Het kan dus gebeuren dat precies hetzelfde produkt bij de ene apotheek duurder is dan bij de andere! ik vind het kolder: ik vind dat de NZA (Nederlandse Zorg Autoriteit) bij de vaststelling van de prijzen niet aan de consument heeft gedacht.

muppet-81
Berichten: 110
Lid geworden op: 13 aug 2009 18:55

Re: toeslagen apotheek

Ongelezen bericht door muppet-81 »

Het is absoluut niet zo dat het ene product bij de ene apotheek duurder is dan de ander.
De regelvergoeding die jij beschrijft is dus voor elke apotheek gelijk.
Hij is de afgelopen tijd wat omhoog gegaan, dat klopt, maar is nog steeds in elke apotheek gelijk.
En ergens is het ook logisch dat de weekend en avond tarieven hoger zijn. Dat geldt eigenlijk overal wel, denk aan bijvoorbeeld de tandarts of dierenarts. Die vragen op die momenten ook meer geld.
En wat de tarieven voor bereidingen aan gaat, die 96 euro wordt gedaan bij producten die gevaarlijk of erg arbeidsintensief zijn om te bereiden.
Denk daarbij aan cytostatica (chemotherapie) of andere producten die strenge eisen hebben wat betreft te bereiding.
Het is jammer dat dit als schandalig wordt gezien. Bij "ons" zijn de prijzen tenminste bekend en openbaar. Dat is bij de meeste bedrijven, instanties of zelfs artsen niet. Alsof daar wat te verbergen is zou je bijna denken

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: toeslagen apotheek

Ongelezen bericht door marietje224 »

hoi muppet

ik heb ff een vraagje.???dit jaar moest ik ineens bij gaan betalen voor het eerst voor de migrogynon 50?en nu bestel ik hem weer en ik wil mijn portomee al pakken en het hoefde niet?nou?
ik heb wel een opmerking jij bent assistente misschien kan je dat ook zien.
ik gebruik hoge dosie para-codeine..eerst kreeg ik het merk rathiopham en nu sandozz..dit is veel fijner op deze tablet staat tenmiste wat het is ! ik heb de 10 en 20 mg grams....soms druk je de verkeerd er even uit en dan weet je niet meer wat het is ...ja onthouden,dat snap ik ook wel...maar met zoveel medicatie..raakt het wel eens in de war...
misschien kan jij het ook doorgeven..ik heb het al aan mijn eigen apo doorgegeven..
ik wens je een fijne jaar wisseling!

GezondVerstand10
Berichten: 263
Lid geworden op: 04 mei 2009 10:48

Re: toeslagen apotheek

Ongelezen bericht door GezondVerstand10 »

muppet-81 schreef:Ik vind het jammer dat mensen altijd maar hun kant van een verhaal bekijken.
Apothekers verdienen niks meer...ze leggen zelfs geld toe op het afleveren van bepaalde medicijnen. Met het gevolg dat apotheken moeten sluiten, en u misschien wel op zoek moet naar een nieuwe apotheek.
Als je dan steeds weer die verwijtende verhalen hoort over dat apothekers zoveel verdienen maak ik me daar echt boos over.
Het gaat heel slecht in de apothekersbranche en ik kan het weten want ik raak misschien door al die ow zo leuke maatregelen mijn baan kwijt.
Het is mis gegaan met het preferentie beleid. Dat de prijzen omlaag moesten is prima niks mis mee. Maar om de concurrentie zover op te drijven dat dat pillen voor enkele euro's aangeboden worden slaat nergens op.
Het is allemaal niet meer kostendekkend. Want je koopt een medicijn in voor een x bedrag, levert af voor hetzelfde bedrag (geen enkele winst dus) en mag daar ook nog eens een bedrag over betalen. Dus zoals ik eerder al zei leveren we er geld op in.
Het preferentie beleid leidt er ook toe dat mensen duurdere pillen krijgen dan nodig.
Er worden afspraken met een fabrikant gemaakt voor alle medicijnen wat die fabrikant kan leveren, maar dat zijn heus niet altijd de goedkoopst leverbare.
Zoals een bepaalde anticonceptiepil. Die kost bij de ene fabrikant 9,89 euro maar het preferente label, verplicht af te veleren dus, kost de verzekerde 23,76 euro.
En dat gaat dus van u eigenrisico af. Dus lang leve de zorgverzekeringen, hoezo gezondheidszorg goedkoper maken.

Om dan even terug te komen op de vraag wat betreft spierverslappers en slaapmiddelen.
Je betaald per recept een vast bedrag, de zogenaamde receptregelvergoeding.
Dit is dus altijd gelijk, ongeacht het aantal tabletten wat geleverd wordt.
Aangezien tabletten zoals bijvoorbeeld Diazepam niet zo duur zijn ( 30st. 0,62 en 90st. 1,85) is het verschil aanzienlijk.
Je betaald in zo'n geval dus de regelvergoeding (zeg voor het gemak 6 euro) 6+0.62= 6,62 of 6+1.85= 7,85.
Veel meer pillen dus voor niet eens zoveel meer euro's.

Dan is er nog een hoger tarief voor tabletten die men voor de eerste keer krijgt.
Daar is dus die regelvergoeding hoger. Dat zijn wettelijk vastgestelde bedragen.
Vandaar dat er zo'n prijsverschil zit bij tabletten die je daarna nog eens voorgeschreven krijgt.

Wil je echt weten wat medicijnen kosten kijk dan eens op http://www.medicijnkosten.nl daar kun je per medicijn kijken. Daar zie je dus ook dat Zelitrex gewoon een enorm duur middel is en daar verdient dan alleen de fabrikant geld op.

Ik hoop dat dingen wat duidelijker zijn.
Het is nu eenmaal een lastig verhaal om uit te leggen.
Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag.
Maar wil iedereen bij deze vragen zich eerst wat meer in de materie te verdiepen voordat ze gaan roepen over onterechte stakingen en dergelijke.
Het is niet meer zoals 20 jaar geleden. Tijden zijn erg veranderd, ten nadele van iedereen. Dus ook voor de patiënten. En het wordt er ook echt niet meer beter op.

Groet Kelly
Apothekers zijn altijd in vijf jaar miljonair geworden. Nu zal het best wat minder zijn, maar als ik de apothekers bezig zie bij ons op de ondernemersvereniging en het verenigingsleven hoef ik nog geen traantje voor ze te laten. De pillen schuivers gaan FF wat minder maar de Porsche rijden ze nog. Dus FF niet zielig doen :lol:

Gesloten