LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Valsartan

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
ruudvanginkel
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jul 2018 10:27

Valsartan

Ongelezen bericht door ruudvanginkel »

Heb medicijn Valsartan met nr RVG 103732 CF 40 mg gehad. Nu blijkt hier in een kankerverwekkende stof in te zitten. Nu kan ik deze omruilen voor een veilig medicijn maar moet dit wederom zelf betalen. CZ onderneemt geen actie richting de importeur, dus van omruilen is feitelijk geen sprake. Hoe nu verder te handelen

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Valsartan

Ongelezen bericht door Lowieze »

ruudvanginkel schreef:Heb medicijn Valsartan met nr RVG 103732 CF 40 mg gehad. Nu blijkt hier in een kankerverwekkende stof in te zitten. Nu kan ik deze omruilen voor een veilig medicijn maar moet dit wederom zelf betalen. CZ onderneemt geen actie richting de importeur, dus van omruilen is feitelijk geen sprake. Hoe nu verder te handelen
Als u op bijgaande link bij vragen en antwoorden Valsartan kijkt, ziet u dat de vervangende medicijnen vergoed worden, maar wel onder uw eigen risico vallen.
Er is een onderzoek vanuit de overheid gaande, maar uw zorgverzekeraar kan In dit geval niets voor u betekenen.

https://www.igj.nl/documenten/publicati ... -valsartan

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Valsartan

Ongelezen bericht door BreejKC »

Ook ik gebruik het middel Valsartan.40 mg. Het chargenummer op de doosjes kwam overeen met dat genoemd in de lijst van de Rijksoverheid. Hiervoor geld inderdaad een terugroepactie.

Met de doosjes Valsartan meteen mijn apotheek bezocht die het middel innam. Op de vraag hoe sterk kankerverwekkend het middel zou zijn was het antwoord "bij regelmatig gebruik niet erger als wanneer je twee keer boven een rokende barbeque hebt gestaan". Maar toch, zelfs met "een beetje kankerverwekkend" is geen onnodig risico genomen. Althans, het is geen "rode enveloppe terugroepactie" dat alle patiënten die Valsartan gebruiken gebeld moeten worden om het medicijn in te leveren.

Van mijn huisarts heb ik i.p.v. de Valsartan een vervangend middel, Losartan 50 mg. gekregen. Door de verandering van medicijn moet ik nu wel het controlecircuit doorlopen of ik goed op dit nieuwe medicijn reageer. Mijn bloeddruk zal dus de komende dagen / weken enkele keren worden gecontroleerd en de voorgeschreven hoeveelheid per inname al dan niet worden bijgesteld.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Valsartan

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Lowieze schreef:
ruudvanginkel schreef:Heb medicijn Valsartan met nr RVG 103732 CF 40 mg gehad. Nu blijkt hier in een kankerverwekkende stof in te zitten. Nu kan ik deze omruilen voor een veilig medicijn maar moet dit wederom zelf betalen. CZ onderneemt geen actie richting de importeur, dus van omruilen is feitelijk geen sprake. Hoe nu verder te handelen
Als u op bijgaande link bij vragen en antwoorden Valsartan kijkt, ziet u dat de vervangende medicijnen vergoed worden, maar wel onder uw eigen risico vallen.
Er is een onderzoek vanuit de overheid gaande, maar uw zorgverzekeraar kan In dit geval niets voor u betekenen.

https://www.igj.nl/documenten/publicati ... -valsartan
Valsartan valt altijd onder het eigen risico. Ik slik het ook al 1,5 jaar en moet altijd betalen. Gelukkig wel voor 3 maanden tegelijk want die 6,55 apothekerskosten komen er bij. Die Valsartan zelf is niet zo duur - en gezondheid is onbetaalbaar :wink: .

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Valsartan

Ongelezen bericht door Lowieze »

Miepje1 schreef:
Lowieze schreef:
ruudvanginkel schreef:Heb medicijn Valsartan met nr RVG 103732 CF 40 mg gehad. Nu blijkt hier in een kankerverwekkende stof in te zitten. Nu kan ik deze omruilen voor een veilig medicijn maar moet dit wederom zelf betalen. CZ onderneemt geen actie richting de importeur, dus van omruilen is feitelijk geen sprake. Hoe nu verder te handelen
Als u op bijgaande link bij vragen en antwoorden Valsartan kijkt, ziet u dat de vervangende medicijnen vergoed worden, maar wel onder uw eigen risico vallen.
Er is een onderzoek vanuit de overheid gaande, maar uw zorgverzekeraar kan In dit geval niets voor u betekenen.

https://www.igj.nl/documenten/publicati ... -valsartan
Valsartan valt altijd onder het eigen risico. Ik slik het ook al 1,5 jaar en moet altijd betalen. Gelukkig wel voor 3 maanden tegelijk want die 6,55 apothekerskosten komen er bij. Die Valsartan zelf is niet zo duur - en gezondheid is onbetaalbaar :wink: .
Het gaat in dit geval om een vervangend medicijn voor Valsartan, niet over het al dan niet betalen van Valsartan zelf.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Valsartan

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Lowieze, u schrijft dat het vervangend middel onder het eigen risico valt. "Als u op bijgaande link bij vragen en antwoorden Valsartan kijkt, ziet u dat de vervangende medicijnen vergoed worden, maar wel onder uw eigen risico vallen."

Dat lees ik als: 'Valsartan valt níet onder het eigen risico'. Vandaar mijn opmerking. Voor de kosten maakt het dus niets uit. En zoals ik al zei: die Valsartan is niet zo duur. De extra kosten van de apotheek zijn veel hoger.

Het was niet dat ik u wilde corrigeren.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Valsartan

Ongelezen bericht door Lowieze »

Miepje1 schreef:Lowieze, u schrijft dat het vervangend middel onder het eigen risico valt. "Als u op bijgaande link bij vragen en antwoorden Valsartan kijkt, ziet u dat de vervangende medicijnen vergoed worden, maar wel onder uw eigen risico vallen."

Dat lees ik als: 'Valsartan valt níet onder het eigen risico'. Vandaar mijn opmerking. Voor de kosten maakt het dus niets uit. En zoals ik al zei: die Valsartan is niet zo duur. De extra kosten van de apotheek zijn veel hoger.

Het was niet dat ik u wilde corrigeren.

Maar dat laatste begreep ik wel hoor :D . Het ging TS erom dat hij eerst Valsartan zelf moest betalen, waarschijnlijk omdat dit onder zijn eigen risico viel, en nu weer moest betalen voor het vervangende middel. Dat is voor een patient heel vervelend, maar een vervangend middel krijg je niet gratis. Ook al is de reden dat een origineel middel als gevaarlijk bekend komt te staan.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Valsartan

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Gelukkig maar. Ik maak mijn voorraad Valsartan gewoon op (nog 60 dagen). Dan pas ga ik iets anders halen. Nergens voor nodig om zo in de stress te schieten. Slecht voor de bloeddruk ;-)

kessel45
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 aug 2017 10:04

Re: Valsartan

Ongelezen bericht door kessel45 »

Miepje1 schreef:Gelukkig maar. Ik maak mijn voorraad Valsartan gewoon op (nog 60 dagen). Dan pas ga ik iets anders halen. Nergens voor nodig om zo in de stress te schieten. Slecht voor de bloeddruk ;-)
Groot gelijk, ik heb jammer genoeg nog maar 6 tabletten. Heb wel al een vervanger, maar ga nog op vakantie.
Moeilijk te controleren dus. Nu is hij schommelend erg laag, rond de 100 bovendruk en 55 onderdruk, maar
af en toe óók goed. Erg naar allemaal.

stofzuigertje

Re: Valsartan

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik begreep dat de kankerverwekkende stof een beetje roet was...
Langs een drukke weg lopen krijg je misschien wel meer binnen.
Het mag er niet in maar voor zover ik de Vlaamse kranten mag geloven was opmaken en niet meer uitdelen voldoende.

En de Auto van Donna, die heeft nog meer schadelijke uitstoot maar niets met dit middel te maken!

walsum107
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 mei 2016 23:36

Re: Valsartan

Ongelezen bericht door walsum107 »

Het heet allemaal de prijs van de door de VVD en de rest van de achterlijken ingestelde marktwerking. Hogervorst VVD uiteraard, heeft alle zorg malheur in werking gezet met medewerking van regerende coalitie. Hij lacht zich nu de pleuris, vergeef me de Rotterdamse uit drukking. Want Mark met zijn pleurt op, pleur op heet het is voor de bühne. Donna, je moet overal voor betalen, zelfs als je dood gaat. Goddank is aangetoond dat er een kanker veroorzakend middel is aangetroffen. En overige gebruikers, blijven gebruiken. als het er niets toe doet. Achteraf niet janken als je een beetje dood gaat.

YvonneM1957
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 aug 2018 15:47

Re: Valsartan

Ongelezen bericht door YvonneM1957 »

Wij kregen van de apotheek het bericht dat het medicijn Valsartan vervuild is vanwege de ongewenste stof NDMA, en dat er mogelijk kankerverwekkende stoffen in zitten. Wij hebben deze medicijnen (gehaald op 10/6) omgeruild, wordt wel vergoed door de ziektekostenverzekeraar, maar valt opnieuw onder het eigen risico. Via google las ik een bericht van de Inspectie Gezondheidszorg (5/7) dat de medicijnen uit voorzorg terug worden geroepen. Ik heb met onze ziektekostenverzekeraar (CA) contact gehad en hen verteld dat ik het niet reëel vind dat je dus voor de 2e keer moet betalen. Antwoord: apothekers hebben de fabrikant betaald, ziektekostenverzekeraars de apotheken. Kortom, de gebruiker/de klant mag 2x betalen. Het kost ons slechts € 10,--, maar in heel Nederland wonen meer dan 17 miljoen mensen, hoeveel mensen zullen wel geen bloeddrukverlagend middel gebruiken. Het loopt dus in de miljoenen. Bovendien schrijft de Inspectie Gezondheidszorg dat het gaat om een terugroepactie in heel Europa. Het gaat mij niet om dit kleine geldbedrag, maar het is meer een principekwestie. Kunnen wij hier nog iets aan doen?
Laatst gewijzigd door Radar op 10 aug 2018 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht samengevoegd met eerder topic

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Valsartan

Ongelezen bericht door Lowieze »

YvonneM1957 schreef:Wij kregen van de apotheek het bericht dat het medicijn Valsartan vervuild is vanwege de ongewenste stof NDMA, en dat er mogelijk kankerverwekkende stoffen in zitten. Wij hebben deze medicijnen (gehaald op 10/6) omgeruild, wordt wel vergoed door de ziektekostenverzekeraar, maar valt opnieuw onder het eigen risico. Via google las ik een bericht van de Inspectie Gezondheidszorg (5/7) dat de medicijnen uit voorzorg terug worden geroepen. Ik heb met onze ziektekostenverzekeraar (CA) contact gehad en hen verteld dat ik het niet reëel vind dat je dus voor de 2e keer moet betalen. Antwoord: apothekers hebben de fabrikant betaald, ziektekostenverzekeraars de apotheken. Kortom, de gebruiker/de klant mag 2x betalen. Het kost ons slechts € 10,--, maar in heel Nederland wonen meer dan 17 miljoen mensen, hoeveel mensen zullen wel geen bloeddrukverlagend middel gebruiken. Het loopt dus in de miljoenen. Bovendien schrijft de Inspectie Gezondheidszorg dat het gaat om een terugroepactie in heel Europa. Het gaat mij niet om dit kleine geldbedrag, maar het is meer een principekwestie. Kunnen wij hier nog iets aan doen?
Nee, daar kunt u niets aan doen. Gelukkig gaat het maar om een klein bedrag.
Hetzelfde hebt u als u eerst preferente middelen moet proberen, die moet u ook telkens betalen vanuit uw eigen risico. Net zolang tot u een middel heeft wat goed bij u werkt.
Dan wordt er ook niet gezegd: nou, de eerste middelen krijgt u gratis hoor.

En uw voorbeeld van 17 miljoen mensen, waarvan velen dit middel gebruiken gaat natuurlijk niet op. Er zijn heel veel verschillende soorten bloeddrukverlagers, waarvan Valsartan maar een onderdeel is. De andere bloeddrukverlagers kunnen gewoon nog gebruikt worden.

YvonneM1957
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 aug 2018 15:47

Re: Valsartan

Ongelezen bericht door YvonneM1957 »

Nee, er staan zelfs zo'n 25 fabrikanten op de lijst.

YvonneM1957
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 aug 2018 15:47

Re: Valsartan

Ongelezen bericht door YvonneM1957 »

Donna schreef:Als een medicijn onder het eigen risico valt moet je dat betalen, plus de afleveringskosten plus de kosten voor eerste uitgifte. Als dit medicijn wordt teruggeroepen omdat er een gevaarlijke stof in zit krijg je een vervangend middel en moet je dat ook betalen, plus afleveringskosten plus kosten voor eerste uitgifte.

Als auto’s worden teruggeroepen omdat er een gevaarlijk onderdeel in zit dat moet worden vervangen, moet de eigenaar dat nieuwe onderdeel en het arbeidsloon ook betalen. Of niet?
Nee, dat is altijd kosteloos.

criticus1952
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 aug 2018 12:30

Re: Valsartan

Ongelezen bericht door criticus1952 »

Ook ik kreeg als gebruiker van valsartan een bericht met het advies om dit medicijn terug te brengen. Het verbaast me te lezen dat kennelijk alle apotheken de kosten op de klant willen verhalen, al dan niet via hun zorgverzekerraar. Waarom geldt hier niet gewoon het Nederlands recht zoals normaal van toepassing tussen een leverancier en klant. Gewoon even de feiten: Er is door een fabrikant een producent geleverd waarvan op euopees niveau is geconcludeerd dat het kankerverwekkend is. Gesteld mag dan worden dat er een inferieur product is geleverd. Wanneer hiervan sprake is bij goederen, levensmiddelen of wat dan ook, is een winkelier verplicht wanneer er aan een nieuw geleverd product wat mankeerd dit te vergoeden, te vervangen of te repareren. De kosten mag hij niet verhalen op zijn klant, maar moet hij verhalen op zijn leverancier. Waarom wordt in het geval van de valsartan gedaan of dit nu anders is. De apotheker dient de kosten te verhalen op zijn leverancier. Terecht dat een zorgverzekeraar dit niet doet, hij is in deze hoog uit een vertegenwoordiger van de klant. Onterecht wanneer geleverde medicijnen zijn ingenomen en een vervangend product is geleverd wanneer de apotheker de kosten hiervan direct of via de zorgverzekeraar dan aan zijn klant in rekening brengt.

krabouba
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 aug 2018 17:30

Re: Valsartan

Ongelezen bericht door krabouba »

Helemaal mee eens!
Ik heb contact gehad met mijn zorgverzekeraar en die doet niets. Ik had verzocht om de declaratie van de apotheek niet te betalen, de enige manier voor de cliënt om in actie komen en betaling te weigeren.
Het huidige systeem deugt niet vind ik, de verzekeraar betaalt klakkeloos alle declaraties en haalt vervolgens het geld van de rekening van de cliënt.
De apothekers varen er wél bij. Zowel de oude áls de nieuwe medicijnen zijn betaald, net als de 'overdrachtkosten' en het 'advies'.
Ik kreeg ook nog een briefje in mijn handen gedrukt waarop staat dat ik binnen 2 maanden een bloedonderzoek moet laten doen. Zélf betalen natuurlijk. Het eigen risico wordt ook steeds hoger, net als de premies.
Terwijl de cliënt ook nog eens de partij is die het risico draagt om ziek te worden. De cliënt heeft geen idee dat de grondstoffen voor medicijnen óók al uit China komen en kan daar geen keuze in maken. Je verwacht dat alles goed gecontroleerd is, maar dat blijkt dus niet het geval te zijn. De Inspectie heeft hier ook een steek laten vallen! Tijd voor actie door de Overheid!
Ik maak me ook kwaad omdat de apothekers in eerste instantie de cliënt niet eens wilden waarschuwen!!!
De transparantie is ver te zoeken en het vertrouwen in de farmacie én in de Overheid ben ik kwijt!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Valsartan

Ongelezen bericht door sjohie »

Donna schreef:@krabouba: de zorgverzekeraars hebben aandelen in de bedrijven die deze middelen maken en verdienen er zo ook twee keer aan. Dat geeft weinig hoop voor de andere medicijnen die wij krijgen voorgeschreven. Misschien zijn er daarom zoveel bijwerkingen? Waar je dan weer een ander pilletje voor krijgt. Kassa!
We hebben zo goed als allemaal aandelen in die fabrikanten, kijk maar eens wat er in de portefeuille van je pensioenverzekeraar zit bijvoorbeeld. Dat is bij wet openbare info, en redelijk makkelijk te achterhalen. :wink:

juliomariner
Berichten: 4798
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Valsartan

Ongelezen bericht door juliomariner »

[
Donna schreef:@krabouba: de zorgverzekeraars hebben aandelen in de bedrijven die deze middelen maken en verdienen er zo ook twee keer aan. Dat geeft weinig hoop voor de andere medicijnen die wij krijgen voorgeschreven. Misschien zijn er daarom zoveel bijwerkingen? Waar je dan weer een ander pilletje voor krijgt. Kassa!
Wat een complottheorieen weer. Zelden zoveel onzin in 4 zinnen gelezen

Lillie0909
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2018 01:04

Re: Valsartan

Ongelezen bericht door Lillie0909 »

@ruudvanginkel
Heb je weleens gehoord van Protandim? Een wetenschappelijk bewezen voedingssupplement dat bestaat uit 5 soorten plantenextracten, zoals de Mariadistel, Groene thee, Ashwagandha, Turmeric en Bacopa. Je kunt per plant de genezende krachten overal terugvinden. Deze samenstelling is uitgevonden door Dr. Joe McCord uit Amerika. Wat al jaren een groot succes is in Amerika. Medicijnen genezen niet, tijdelijke oplossing, uitstellen van de klachten of soms verminderen van klachten doen ze, dat zeg ik altijd. Medicijnen worden opgenomen door je organen toch? Zo doen ze hun werking, maar wat als de opname kracht van je cellen verminderd zijn of zelfs nog heel weinig actief zijn? De chemische stoffen die erbij komen zijn de bonus. In Nederland zijn we nogal terughoudend met voedingssupplementen. Hierbij wil ik je aanraden om eens deze unieke, natuurlijke en wetenschappelijk bewezen product, Protandim te proberen of eerst informeren kan natuurlijk ook. Zodra je start met Protandim slikken, kun je ook vragen naar persoonlijke leefstijl adviezen en tips. Hier blijf je altijd recht op hebben. Je krijgt je eigen contactpersoon voor al je vragen.

[Commerciële bijdrage verwijderd door Moderator]

"Protandim"
Laatst gewijzigd door Radar op 18 aug 2018 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële bijdrage verwijderd door Moderator

Gesloten