LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verpakking medicijnen: los in pot in plaats van in strip

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Annette Bonn-Bos
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2017 14:18

Verpakking medicijnen: los in pot in plaats van in strip

Ongelezen bericht door Annette Bonn-Bos »

Steeds vaker krijg ik van de apotheek allerlei medicijnen m'n capsules los in een pot geleverd ipv los verpakt in strips. Na een klacht bij de apotheek die het bij de zorgverzekeraar legt ook geklaagd bij zorgverzekeraar ligt aan prevalentiebeleid. Dit vind ik een teruggang in de tijd.
A. Onhygiënisch (grabbelen in een pot)
B. Geen overzicht of je de dosis voor die dag hebt ingenomen, m'n de antibiotica die je zo geleverd krijgt is onoverzichtelijk. Je gaat niet het hele potje natellen hoeveel capsules er nog inzitten.
C. Bij warm weer kunnen capsules gaan kleven en moet je ze weggooien omdat je dan niet de juiste hoeveelheid inneemt.
Bij de maagzuurremmers Omeprazol kan ik strips krijgen maar dan moet ik ze zelf betalen. Ik doe dit nu omdat ik niet van die onhygiënische toestanden hou. Wb de antibiotica was er geen keus omdat deze niet meer in strips geleverd werden. Lastig om de capsules mee te nemen naar mijn werk, immers dan moet ik het hele potje ipv 1 capsule meenemen met als gevolg dat de capsules door mijn tas lagen omdat het dekseltje was losgeraakt. Kunnen we niet terug naar de per stuk voorverpakte medicijnen, dit scheelt nauwelijks in de kosten, 0,10 Euro per 90 stuks.
[quote][/quote]Dit alles bevestigt mijn gedachte dat alles draait om de prijs en dat kwaliteit en hygiene op de tweede plaats komt.
Laatst gewijzigd door Radar op 29 mei 2017 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Verpakking medicijnen: los in pot in plaats van in strip

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/ ... drukstrips

Iemand met de tegenovergestelde klacht. Tsja, hoe los je dat op?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Verpakking medicijnen: los in pot in plaats van in strip

Ongelezen bericht door bprosman »

Geen overzicht of je de dosis voor die dag hebt ingenomen, m'n de antibiotica die je zo geleverd krijgt is onoverzichtelijk. Je gaat niet het hele potje natellen hoeveel capsules er nog inzitten.
Hier in de familie doen we de dagelijkse dosis in zon "Dosette" en zit me altijd te ergeren dat je al die pillen uit die strip moet gaan zitten drukken om zo'n ding voor een week te vullen (of langer ivm vakantie), moet bukken en over de vloer kruipen omdat er nog wel eens eentje wegspringt.
Laatst kreeg ik ze ook "los gestort" in een potje... GEWELDIG !!!
Lastig om de capsules mee te nemen naar mijn werk, immers dan moet ik het hele potje ipv 1 capsule meenemen met als gevolg dat de capsules door mijn tas lagen omdat het dekseltje was losgeraakt
2 woorden (naja 3) : Ali Express en Pillendoosje :wink:
A. Onhygiënisch (grabbelen in een pot)
Theelepeltje ?, bovendien , dat heb je toch zelf in de hand die hygiene of is het een "familietrommel"?
Bij mij zit er tenminste niemand anders in een pillenpot te graaien.
Laatst gewijzigd door bprosman op 29 mei 2017 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29993
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verpakking medicijnen: los in pot in plaats van in strip

Ongelezen bericht door Moneyman »

Annette Bonn-Bos schreef:Steeds vaker krijg ik van de apotheek allerlei medicijnen m'n capsules los in een pot geleverd ipv los verpakt in strips. Na een klacht bij de apotheek die het bij de zorgverzekeraar legt ook geklaagd bij zorgverzekeraar ligt aan prevalentiebeleid. Dit vind ik een teruggang in de tijd.
A. Onhygiënisch (grabbelen in een pot)
B. Geen overzicht of je de dosis voor die dag hebt ingenomen, m'n de antibiotica die je zo geleverd krijgt is onoverzichtelijk. Je gaat niet het hele potje natellen hoeveel capsules er nog inzitten.
C. Bij warm weer kunnen capsules gaan kleven en moet je ze weggooien omdat je dan niet de juiste hoeveelheid inneemt.
Bij de maagzuurremmers Omeprazol kan ik strips krijgen maar dan moet ik ze zelf betalen. Ik doe dit nu omdat ik niet van die onhygiënische toestanden hou. Wb de antibiotica was er geen keus omdat deze niet meer in strips geleverd werden. Lastig om de capsules mee te nemen naar mijn werk, immers dan moet ik het hele potje ipv 1 capsule meenemen met als gevolg dat de capsules door mijn tas lagen omdat het dekseltje was losgeraakt. Kunnen we niet terug naar de per stuk voorverpakte medicijnen, dit scheelt nauwelijks in de kosten, 0,10 Euro per 90 stuks.
Dit alles bevestigt mijn gedachte dat alles draait om de prijs en dat kwaliteit en hygiene op de tweede plaats komt.
Mij lijkt dit typisch een probleem wat je heel makkelijk zelf op kunt lossen. Ik zou blij zijn met hetgeen jij als probleem ervaart...

mh73

Re: Verpakking medicijnen: los in pot in plaats van in strip

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik slik die omeprazol ook. Wat maakt dat nou uit dat het in een pot zit? Koop een pillendoosje, in elke knakenwinkel te krijgen in de meest uiteenlopende uitvoeringen.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Verpakking medicijnen: los in pot in plaats van in strip

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik heb even heerlijk gelachen om dit topic. Sinds kort moet ik 5 pillen per dag slikken, gelukkig wel in één keer, niet verspreid over de dag.
Onmiddellijk bij het ophalen van de eerste stapel dozen zo'n plastic weekdoosje gekocht. Voor een paar euro dikke pret, elke zondag even pillendoosje vullen ;-)
Mijn grootste ergernis is nl. ook dat je zo'n strip nooit meer netjes terugkrijgt in de doos, zeker niet al de bijsluiter er nog in zit.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Verpakking medicijnen: los in pot in plaats van in strip

Ongelezen bericht door gosewijn »

zo'n strip nooit meer netjes terugkrijgt in de doos, zeker niet al de bijsluiter er nog in zit.

Is inderdaad een heel groot probleem. Ik zou het zo oplossen ,Doosje weggooien en pillen in bijsluiter verpakken. probleem opgelost :roll:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Verpakking medicijnen: los in pot in plaats van in strip

Ongelezen bericht door bprosman »

Waarom zou je ueberhaupt een bijsluiter bewaren die je binnen 2 minuten op Internet gevonden hebt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verpakking medicijnen: los in pot in plaats van in strip

Ongelezen bericht door kweenie »

Annette Bonn-Bos schreef: A. Onhygiënisch (grabbelen in een pot)
'Strooi' een paar pilletjes in het deksel van de pot, pik er een uit en doe de rest terug.
(Bovendien zou ik sowieso niet met vieze handen mijn pillen slikken.)
Annette Bonn-Bos schreef: B. Geen overzicht of je de dosis voor die dag hebt ingenomen, m'n de antibiotica die je zo geleverd krijgt is onoverzichtelijk. Je gaat niet het hele potje natellen hoeveel capsules er nog inzitten.
Wat al genoemd is, koop een pillendoosje. Zeker handig als je meerdere verschillende pillen moet nemen. Of als je niet precies één pil per keer moet nemen, maar meer of juist minder. (Zeker als je soms een half tablet per keer moet nemen zit je anders steeds met de vraag waar je die andere helft moet laten)
Annette Bonn-Bos schreef: C. Bij warm weer kunnen capsules gaan kleven en moet je ze weggooien omdat je dan niet de juiste hoeveelheid inneemt.
Je moet medicijnen sowieso niet te warm bewaren. Als je capsules zo warm en vochtig worden dat ze gaan kleven, dan is het maar de vraag of de medicijnen hun werking optimaal behouden. Dankzij de pot zie je tenminste ook dat je de medicijnen niet goed bewaart. Mooi argument voor de pot, dus.
Annette Bonn-Bos schreef: Lastig om de capsules mee te nemen naar mijn werk, immers dan moet ik het hele potje ipv 1 capsule meenemen met als gevolg dat de capsules door mijn tas lagen omdat het dekseltje was losgeraakt.
Och, hoe vaak ik het al niet heb dat de strip van de paracetamol die in de tas zat stuk gaat... Dat gebeurt volgens mij veel vaker dan dat het deksel van de pot (of van een pillenbakje) af gaat.
Annette Bonn-Bos schreef: Kunnen we niet terug naar de per stuk voorverpakte medicijnen, dit scheelt nauwelijks in de kosten, 0,10 Euro per 90 stuks.
Dat is op zich een prima idee, dat je als klant de keus krijgt of je iets meer wilt betalen voor medicijnen in een strip of dat je ze zelf in een pillendoosje wilt doen. Of in de pot laten. Die keus wordt blijkbaar voor een aantal medicijnen al gegeven.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Verpakking medicijnen: los in pot in plaats van in strip

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Stel de vraag eens op een forum voor reumapatiënten die strips al niet eens kunnen vasthouden ....
m.a.w. er spreken bij deze groep méér factoren vóór losse pillen dan tègen. Maar de vraag moet aan de producdenten gesteld worden, die hun productie- verpakkingslijnen waarschijnlijk optimaal inplannen en daarbij helemaal niet aan de wensen van verbruikers denken ...

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: Verpakking medicijnen: los in pot in plaats van in strip

Ongelezen bericht door Rinustp »

Mijn vrouw heeft Parkinson. Krijgt een van haar medicijnen in een potje met kinderveilige sluiting. Door haar ziekte krijgt ze het zelf ook niet open.
Zou ze een doordrukstip krijgen dan is het vaak zoeken waar de pil naar toe gevlogen is.

Het heeft dus allebei z'n voor- en nadelen. De beste oplossing, en die hebben wij beide, is zoals wij het noemen een Madiwodo. Pillen op je gemakkie erin doen. Voor de hele week klaar.
Ik deel dus de mening van vele hier op dit forum.

Rollator65
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 sep 2016 15:42

Re: Verpakking medicijnen: los in pot in plaats van in strip

Ongelezen bericht door Rollator65 »

Nou, dat zou ik erg op prijs stellen, veel fijner als die doordruk strips. Ik heb 1 pot en 2 x verschillen medicijnen in een strip, en dat aluminium kreukt nogal eens, en dan zie je soms niet of je het medicijn al hebt doorgedrukt. Voor mijn vrouw doe ik 1 soort in een doordrukdoosje waar vroeger zoetjes inzaten, en dat is ideaal. Dus ik ga voor het potje.

kapelletje
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 feb 2017 19:00

Re: Verpakking medicijnen: los in pot in plaats van in strip

Ongelezen bericht door kapelletje »

Hallo beste mensen , waar zijn jullie mee bezig capsules in een potje ,nu ik heb dat ook eens van mijn apotheek gekregen ,ik kan je zeggen ik krijg 30 dalmadorm altijd in een doosje met doordruk strips handig en zo hoort het ook , maar die ene keer was het raak inplaats van 30 in dat potje zaten er maar 15 capsules in , ja het was zo,n klein potje dus even tellen , nadat ik de apotheek op de hoogte had gebracht , was zij zelf stomverbaasd kijk fouten maken oké , maar wees op je hoede ik moet deze medicijnen zelf betalen , daarna krijg ik ze keurig weer in een doordrukstrip , dus ik ben het helemaal met deze mijnheer eens ,het kan gewoon anders je knipt met de schaar er een af en die kan je zo meenemen simpel toch
Succes van mij Gr van Co ,

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Verpakking medicijnen: los in pot in plaats van in strip

Ongelezen bericht door bprosman »

anders je knipt met de schaar er een af en die kan je zo meenemen simpel toch
Paracetamollen die ik zo meenam zaten 's-avonds toch los in mn zak. Maar misschien is mijn broekzak wat beweeglijker dan de gemiddelde damestas.

VitamineC
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jun 2017 07:22

Re: Verpakking medicijnen: los in pot in plaats van in strip

Ongelezen bericht door VitamineC »

Zoveel verpakkingsmateriaal ik erger me juist aan mijn doosjes zyrtec met één strip met 7 pilletjes per doosje. Per doosje een sticker met van n enz die ik er van af moet pulleken, bah. Grote dosering is top! :D

Gotthart
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jun 2017 14:54

Re: Verpakking medicijnen: los in pot in plaats van in strip

Ongelezen bericht door Gotthart »

Met mijn arthrose krijg ik de tabletten moeilijk doorgedrukt en als dat wél lukt, vliegen ze alle kanten op. Ik moet dan met mijn stijve lichaam van 88 over de vloer kruipen, om ze te 'oogsten'. Geef mij maar potjes.

Gesloten