LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wel medische noodzaak verklaring, apotheek weigert te honoreren

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
romana1992
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jul 2020 08:13

Wel medische noodzaak verklaring, apotheek weigert te honoreren

Ongelezen bericht door romana1992 »

Hallo,

Ik ben 28 jaar en sukkel al geruim 10 jaar met het vinden van de juiste medicatie voor mijn reuma. Vorig jaar hebben ze me een combinatie van een (voor mij) nieuw medicijn gegeven (hydroxichloricine) samen met mijn oude medicijn (leflunomidr) waarbij ik o.a heel veel buikklachten kreeg en onder andere 18kg ben afgevallen. Toen ze mij de leflunomide van het merk ‘Arave’ voor schreven, in combi met de Hydroxichloricine, met medische noodzaak was dit probleem echter voorbij.

Begin dit jaar heb ik een grote discussie met de apotheker gehad daar hij de medicijnen niet wilde indienen voor vergoeding bij het CZ omdat het om een ‘voorkeur’ zou gaan, terwijl dat 18kg afvallen en een buikloop hebben die je niet kunt tegenhouden me niet bepaald op een ‘voorkeur’ doet lijken?? In deze discussie heeft meneer de apotheker de uitspraak gedaan “De reumatoloog bepaald niet of u een medische noodzaak heeft, dat bepaal ik”.

De eerste maal heb ik ze zelf betaald en de nota ingediend bij het CZ met mijn medische noodzaak verklaring, deze heeft het CZ netjes vergoed maar met de mededeling dat de apotheek ze in hoort te dienen als er sprake is van een medische noodzaak verklaring. Na veel heisa zijn ze gister ingediend maar laait de discussie opnieuw op als ik mijn pil nu ineens zelf moet gaan betalen. Ook hier heb ik een medische noodzaak verklaring voor, daar ik vorig jaar 3 verschillende merken gekregen heb, waar ik extreme buikkrampen en doorbloedingen van kreeg, iets wat de werking van de pil kan beïnvloeden.

Aan de balie wist de assistente ook geen raad toen ik aangaf een medische noodzaak verklaring te hebben en bereid was ter plekke de huisarts te bellen om deze nogmaals door te faxen. Ze ging overleggen met de apotheker en kwam terug met het volgende “Het gaat om een voorkeursmedicijn en deze zult u zelf moeten betalen, het heeft overigens ook geen zin om de huisarts te bellen volgens de apotheker want die schrijven zelden tot nooit een medische noodzaak uit voor het gebruik van de pil”.

Ik heb ter plekke de huisarts gebeld, die enigszins verbaasd maar netjes aangaf hem te ondertekenen en opnieuw door te faxen zodat ik het medicaat alsnog kon ophalen. Met deze info ben ik naar huis vertrokken in veronderstelling dat ik later op de dag, als de medische noodzaak binnen was, mijn pil alsnog kon ophalen.

Niets was minder waar toen ik een telefoontje ontving van meneer de apotheker met de volgende tekst en uitleg: “Ik heb zojuist een medische noodzaak verklaring binnen gekregen omtrent het gebruik van de pil ivm ernstige buikkrampen en doorbloedingen, ik heb hierop contact gehad met de huisarts en ik heb besloten dat de medische noodzaak niet ernstig genoeg is en honoreer deze dus niet. U kunt ze krijgen als u ze zelf betaald”. Dit alles op een uiterst cynische en zelfingenomen toon, hetzelfde als ons telefoongesprek eerder dit jaar over de reumamedicatie.

Ik was werkelijk in shock, meneer is eerst met frisse tegenzin genoodzaakt akkoord te gaan met de medische noodzaak verklaring omtrent mijn reuma medicaat, vervolgens stellig overtuigd dat een huisarts toch geen medische verklaring kan afgeven, als dit wel gebeurd beslist meneer vervolgens zelf dat hij het niet voldoende vindt en daarmee is de discussie gesloten?! Dat dacht ik dus niet...

Ik heb wederom contact opgenomen met mijn huisarts, kreeg de assistente aan de lijn, die aangaf inderdaad meneer gesproken te hebben, niet de huisarts zelf zoals meneer beweerd in ons telefoongesprek, maar de assistente, die hij dwingend duidelijk maakt dat de medische noodzaak voor hem niet voldoende is. Ook als de assistente aangeeft dat dit wel degelijk een goede reden is, omdat de pil zo zijn werk niet goed kan doen, weigert de apotheker bijstand te geven.

Omdat de assistente nogal geschrokken is van zijn ‘toon’ heeft ze aangegeven dat hij mij dit dan zelf mag vertellen, omdat zei dit op deze manier niet aan mij wil overbrengen. Ook geeft ze aan dat ze dit nog niet eerder heeft meegemaakt.

Ik heb inmiddels een officiële klacht ingediend bij de overkoepelende organisatie tegen deze machtsbeluste, intimiderende en zeer onvriendelijke man. Echter wil ik graag weten of ik mijn klacht verder nog ergens kan neerleggen zodat er ook daadwerkelijk iets mee gebeurd?

Ik heb gezien dat dit topic eerder is besproken met o.a de reactie over een uitspraak van de rechter in 2015, dat de arts bepaald wanneer er medische noodzaak is en niet de apotheker noch zorgverzekeraar. Echter wist ik niet of dit nog steeds van toepassing is vandaar mijn post.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Wel medische noodzaak verklaring, apotheek weigert te honoreren

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Toch maar eens navragen bij de huisarts over dat telefoongesprek tussen apotheker en huisarts.
En een andere apotheker zoeken.
Dit al bekend?
https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... lacht-zorg

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Wel medische noodzaak verklaring, apotheek weigert te honoreren

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Apotheek en verzekeraar houden elkaar in een wurggreep. Uw huisarts bepaalt dit en uw apotheek heeft dit gewoon te doen maar het kost de apotheker geld omdat de verzekeraar het niet vergoed. Uw apotheker heeft wel een punt maar geen gelijk.

romana1992
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jul 2020 08:13

Re: Wel medische noodzaak verklaring, apotheek weigert te honoreren

Ongelezen bericht door romana1992 »

@breien als u zou weten wat ik in de afgelopen 10 jaar al uit heb gegeven aan mijn gezondheid naast de reguliere premie en het eigen risico, dan zou u weten dat de stelling “het schijnt niets te mogen kosten” verre van toepassing is. Bedenkt u zich dan nog dat ik pas 28 ben en mijn gezondheid alles behalve vooruit gaat, dan kunt u wel uit rekenen wat mijn gezondheid mij nog gaat kosten de rest van mijn leven.

Daarbij zijn er ook mensen die al krom moeten liggen om uberhaubt hun premie samen met het eigen risico te kunnen betalen. Dat er vanuit een apotheker dan zo om wordt gegaan met een oordeel van een arts lijkt me niet terecht en daar gaat het mij om.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Wel medische noodzaak verklaring, apotheek weigert te honoreren

Ongelezen bericht door Brahms »

Al eens een andere apotheek overwogen, desnoods een dorp verderop. Dit gaat niet meer goed komen. Misschien kan uw huisarts daar wat in betekenen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Wel medische noodzaak verklaring, apotheek weigert te honoreren

Ongelezen bericht door Revoked »

Je hebt je klacht ingediend. Zoek nu een andere apotheek en laat dit achter je. Het kost je alleen maar energie en sommige mensen vinden nu eenmaal dat ze een Zonnekoning zijn. Middelvinger geven en weer door. Jij bent echt ziek, dit soort issues kun je niet gebruiken.

Ed Hak
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 jul 2020 14:21

Re: Wel medische noodzaak verklaring, apotheek weigert te honoreren

Ongelezen bericht door Ed Hak »

Het is een duidelijk een geldkwestie, dus laten we de kosten nog wat verder opvoeren door de huisarts een verwijzing naar een Internist te laten maken, de internist ziet de betrokkene en hoort het hele verhaal, maakt een verklaring van medische noodzaak en stuurt die naar de apotheek.
Zou de Apotheekhouder dan nog (kunnen) weigeren om de juiste medicijnen (zonder kosten) te verstrekken?
Typisch geval van regeltjes maken tot de je er bij neervalt en de kosten (tijdverspilling huisartspraktijk, apotheekhouder, betrokkene zelf) op de koop toenemen.
Waar komen die steeds stijgende Ziektenkosten toch vandaan????
Als je er té lang over nadenkt zou je er vanzelf ziek van worden....................

HansdenVB

Re: Wel medische noodzaak verklaring, apotheek weigert te honoreren

Ongelezen bericht door HansdenVB »

Niet alleen een andere apotheker zoeken maar vooral eerst even bij de huisarts navragen met welke in de buurt zittende apotheker hij/zij goede ervaringen heeft heb je meer kans om bij een goede terecht te komen.

Adamst
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jul 2020 15:10

Re: Wel medische noodzaak verklaring, apotheek weigert te honoreren

Ongelezen bericht door Adamst »

Heb ook een dergelijke ervaring, ben overgestapt naar andere apotheek, Medicijnen.nl.
Ik was helemaal klaar met deze Benu apotheek.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Wel medische noodzaak verklaring, apotheek weigert te honoreren

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

@ Romana,

Denk eens aan recept vragen met medische noodzaak duidelijk vermeld erop.
En dan naar een online apotheek, zelf goede ervaring met E Farma uit Beverwijk.
Die doen zelden moeilijk tenzij het uitverkocht is en ze wel moeten.

Dat is scannen, dan naar gratis antwoord nummer opsturen en binnen enkele dagen thuis bezorgd.

Vooral groot gebruikers als U hebben ze graag voor alle medicijnen, zo leerde de plaatselijke het wel af.

ien lejeune
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2013 16:53

Re: Wel medische noodzaak verklaring, apotheek weigert te honoreren

Ongelezen bericht door ien lejeune »

Ik ben op dit moment met de verzekering bezig met twee geneesmiddelen die ik sinds januari zelf betaal. Mijn huisarts heeft vorig jaar nog een medische verklaring getekend maar sinds januari is dit niet meer genoeg. Wat ik van de hele toestand begrijp is dat je alleen je specialité ipv het preferente middel krijgt als je allergisch bent voor het preferente middel. Ik vertrouw mijn huisarts 100% en weet dat de apotheek er ook niks aan kan doen het is de verzekeraar die een almachtige positie inneemt in deze. Sinds januari ben ik dan ook al bezig om met mijn verzekering een oplossing te vinden. Ik ben al twee keer gebeld maar betaal nog steeds zelf mijn voorkeursmedicijn.
Ik ben me bewust dat de kosten voor onze gezondheid hoog oplopen maar als de mensen met een chronische ziekte worden gedwongen om elke keer een ander middel te gaan slikken waarvan ze niet weten of ze er geen bijwerkingen van kunnen krijgen is niet wenselijk tenslotte zijn deze mensen al niet gezond. Ik pas er daarom ook voor om een goedkoper merk te gaan gebruiken.
Laten we wel wezen de preferente middelen zijn niet voor niks goedkoper dan het dure middel, kom op zeg doe hier iets mee.
Iedereen is tegen de plofkip maar een plofmedicijn mag wel.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Wel medische noodzaak verklaring, apotheek weigert te honoreren

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Alleen als je bewijsbare bijwerking hebt van bepaalde stoffen mogen ze een andere voorschrijven die duurder is.
En stel deze vraag over jou ziekte en bijwerkingen eens aan 't lareb?
www.lareb.nl en daar kreeg je goede info of het mogelijke bijwerking is en of ze huisarts of verzekeraar moeten volgen.

Een overstap naar verzekeraar wil ook nog wel eens helpen, maar een aanvullend pakket verlies je dan vaak.
Heb je veel uit aanvullende pakket nodig als fysio of zo niet doen.

Maar bij kale basis polis en een overstap soms rendabel per 1-1- 21.

Franskia
Berichten: 127
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:18

Re: Wel medische noodzaak verklaring, apotheek weigert te honoreren

Ongelezen bericht door Franskia »

Het indienen of het dreigen met een klacht bij het tuchtcollege-gezondheidszorg wil ook wel eens helpen. Het meest simpele is natuurlijk een apotheek zoeken die wel het medicijn levert. Zelf haal ik vaker medicijnen in België als ze daar goedkoper zijn, vaak nog goedkoper dan hier de goedkoopste. Is voor mij de dichtstbijzijnde apotheek.

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Wel medische noodzaak verklaring, apotheek weigert te honoreren

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

ien lejeune schreef:
15 jul 2020 20:16
Ik ben me bewust dat de kosten voor onze gezondheid hoog oplopen maar als de mensen met een chronische ziekte worden gedwongen om elke keer een ander middel te gaan slikken waarvan ze niet weten of ze er geen bijwerkingen van kunnen krijgen is niet wenselijk tenslotte zijn deze mensen al niet gezond. Ik pas er daarom ook voor om een goedkoper merk te gaan gebruiken.
Laten we wel wezen de preferente middelen zijn niet voor niks goedkoper dan het dure middel, kom op zeg doe hier iets mee.
Iedereen is tegen de plofkip maar een plofmedicijn mag wel.
Zelden een betere illustratie gezien waarom verzekeraars en apotheken terecht wantrouwend moeten omgaan met verzoeken voor het merk medicijnen. Kostenbeheersing is leuk maar u doet daar niet aan mee, teveel gedoe.

Puno666
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jul 2020 07:41

Re: Wel medische noodzaak verklaring, apotheek weigert te honoreren

Ongelezen bericht door Puno666 »

De apotheker doet helaas voor u aan gezonde bedrijfsvoering. Waarschijnlijk krijgt hij een kleiner bedrag terug van de zorgverzekering terug dan wat hij er voor in moet betalen om het te laten leveren. Geen enkel bedrijf legt geld bij om patiënten te bedienen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Wel medische noodzaak verklaring, apotheek weigert te honoreren

Ongelezen bericht door tttlocke »

Puno666 schreef:
17 jul 2020 07:46
De apotheker doet helaas voor u aan gezonde bedrijfsvoering. Waarschijnlijk krijgt hij een kleiner bedrag terug van de zorgverzekering terug dan wat hij er voor in moet betalen om het te laten leveren. Geen enkel bedrijf legt geld bij om patiënten te bedienen.
Het gevraagde medicijn wordt gewoon geleverd.

Apotheker en huisarts hebben ieder een eigen verantwoordelijkheid.
De verantwoordelijkheid van de huisarts brengt niet met zich mee dat hij kan dicteren wat de apotheker moet doen.
Op basis van de beschikbare informatie kan niet zonder meer gesteld worden of, en zo ja wie, er iemand professioneel 'in de fout gaat'. Zeker niet als je door de kennelijke frustratie en grote woorden heen prikt.

Als jouw apotheker niet doet wat jij van hem verwacht en je denkt op de manier over jouw apotheker zoals hier beschreven, rest er maar één ding: zoek een ander.
Als deze apotheker echt iets doet wat niet door de beugel kan, moet het toch betrekkelijk eenvoudig zijn om er één te vinden die het wel goed doet.
Als er daarentegen geen apotheker gevonden kan worden, die het anders doet, zegt dat ook wel iets.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Wel medische noodzaak verklaring, apotheek weigert te honoreren

Ongelezen bericht door geengast »

Ben al een paar keer op de koffie gekomen en wens dit soort uiteenzettingen niet meer.
Bestel nu -voor relatief weinig geld- alles bij Doc Morris: https://www.docmorris.de/search?query=L ... 0fd049ebab

Gesloten