LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door Radar »

Maandag 4 februari 2019 in Radar weer aandacht voor het gebruik van oxycodon en de reactie van Minister van Medische Zorg, Bruno Bruins. Om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Een 'wake-upcall' noemde oud-minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport het onderzoek van Radar waaruit bleek dat je zonder moeite met een vals recept zware pijnstillers meekrijgt bij de apotheek. Na het onderzoek in mei 2017 werden ook Kamervragen gesteld; het controlesysteem moest op de schop. Maar is dat ook gebeurd? Het aantal verslaafden aan zware pijnstilling neemt alleen maar toe, zo lezen we in de kranten.

Dus nemen we weer de proef op de som. Deze keer zetten we een nog zwaardere hoeveelheid van het middel Oxycodon, wat valt onder de Opiumwet, op het vervalste recept. En wéér krijgen we het mee. Vijf van de zeven keer, op één dag. Is er wel iets veranderd? Radar spreekt alle betrokkenen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door BreejKC »

Och ja, niets nieuws onder de zon. Ambtelijke molens (die het moeten regelen of ontroleren) . . . . .

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inderdaad, de uitzending waarvan je wist dat die zou komen. En de uitkomst eigenlijk ook...

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik ben het niet eens met de conclusie van de apothekersorganisatie: de oplossing zou het gebruik van digitale recepten zijn. Ik wil echter zelf het papieren recept hebben. Dan kan ik er op googelen. Bijvoorbeeld in het geval van het zoveelste oxycodon-recept: ik wil ook letten op mijn eigen gezondheid en niet zomaar iets slikken wat de huisarts snel heeft voorgeschreven. Ook schrijft de huisarts soms middelen voor die goedkoper bij de drogist gekocht kunnen worden.
Het hele idee van digitale recepten is natuurlijk alleen maar financieel voordelig voor de apotheek.
Laatst gewijzigd door Mathilde D. op 29 okt 2018 22:33, 2 keer totaal gewijzigd.

esveldav
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 okt 2018 21:33

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door esveldav »

Wat opviel, bij de apotheek die constateerde dat het recept niet klopte, was dat het recept verscheurd werd en de patiënt terugverwezen naar de huisarts. Maar, zou constatering (mogelijke) valsheid in geschrifte geen gevolgen moeten hebben voor indiener recept? Op zijn minst registratie, zodat dié persoon, bij de volgende apotheek waar het geprobeerd wordt, tegen de lamp (computersignalering) loopt!?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door renewouters »

Mathilde D. schreef:
29 okt 2018 21:33
Ik ben het niet eens met de conclusie van de apothekersorganisatie: de oplossing zou het gebruik van digitale recepten zijn. Ik wil echter zelf het papieren recept hebben. Dan kan ik er op googelen. Bijvoorbeeld in het geval van het zoveelste oxycodon-recept: ik wil ook letten op mijn eigen gezondheid en niet zomaar iets slikken wat de huisarts snel heeft voorgeschreven. Ook schrijft de huisarts soms middelen voor die goedkoper bij de drogist gekocht kunnen worden.
Het hele idee van digitale recepten is natuurlijk alleen maar financieel voordelig voor de apotheek.
Je kunt toch praten met je huisarts en vragen wat hij voorschrijft. Vervolgens krijg je een doosje met medicijnen waar op staat wat het is. Wat voegt een papieren recept dan nog toe?

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door Lowieze »

renewouters schreef:
30 okt 2018 08:00
Mathilde D. schreef:
29 okt 2018 21:33
Ik ben het niet eens met de conclusie van de apothekersorganisatie: de oplossing zou het gebruik van digitale recepten zijn. Ik wil echter zelf het papieren recept hebben. Dan kan ik er op googelen. Bijvoorbeeld in het geval van het zoveelste oxycodon-recept: ik wil ook letten op mijn eigen gezondheid en niet zomaar iets slikken wat de huisarts snel heeft voorgeschreven. Ook schrijft de huisarts soms middelen voor die goedkoper bij de drogist gekocht kunnen worden.
Het hele idee van digitale recepten is natuurlijk alleen maar financieel voordelig voor de apotheek.
Je kunt toch praten met je huisarts en vragen wat hij voorschrijft. Vervolgens krijg je een doosje met medicijnen waar op staat wat het is. Wat voegt een papieren recept dan nog toe?

Als je een recept van de arts mee krijgt, kun je thuis bekijken of je dat medicijn wel wil gaan gebruiken. Zo niet, dan hoef je het recept niet eens in te leveren bij de apotheek. En zoals Mathilde schrijft soms is het bij de drogist goedkoper te verkrijgen.
Overigens maakt een digitaal recept mij niks uit hoor.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door sjohie »

Lowieze schreef:
30 okt 2018 08:18
renewouters schreef:
30 okt 2018 08:00
Mathilde D. schreef:
29 okt 2018 21:33
Ik ben het niet eens met de conclusie van de apothekersorganisatie: de oplossing zou het gebruik van digitale recepten zijn. Ik wil echter zelf het papieren recept hebben. Dan kan ik er op googelen. Bijvoorbeeld in het geval van het zoveelste oxycodon-recept: ik wil ook letten op mijn eigen gezondheid en niet zomaar iets slikken wat de huisarts snel heeft voorgeschreven. Ook schrijft de huisarts soms middelen voor die goedkoper bij de drogist gekocht kunnen worden.
Het hele idee van digitale recepten is natuurlijk alleen maar financieel voordelig voor de apotheek.
Je kunt toch praten met je huisarts en vragen wat hij voorschrijft. Vervolgens krijg je een doosje met medicijnen waar op staat wat het is. Wat voegt een papieren recept dan nog toe?

Als je een recept van de arts mee krijgt, kun je thuis bekijken of je dat medicijn wel wil gaan gebruiken. Zo niet, dan hoef je het recept niet eens in te leveren bij de apotheek. En zoals Mathilde schrijft soms is het bij de drogist goedkoper te verkrijgen.
Overigens maakt een digitaal recept mij niks uit hoor.
Als je dat nou meteen even bedenkt als je huisarts het voor wil gaan schrijven, dan kan je de zorg(verzekeraars) en indirect je medelanders veel geld besparen. Eenmaal uitgegeven is het of slikken, of als afval verwerken, want medicijnen worden niet teruggenomen om dan weer uitgegeven te kunnen worden.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door Lowieze »

sjohie schreef:
30 okt 2018 08:54
Lowieze schreef:
30 okt 2018 08:18
renewouters schreef:
30 okt 2018 08:00


Je kunt toch praten met je huisarts en vragen wat hij voorschrijft. Vervolgens krijg je een doosje met medicijnen waar op staat wat het is. Wat voegt een papieren recept dan nog toe?

Als je een recept van de arts mee krijgt, kun je thuis bekijken of je dat medicijn wel wil gaan gebruiken. Zo niet, dan hoef je het recept niet eens in te leveren bij de apotheek. En zoals Mathilde schrijft soms is het bij de drogist goedkoper te verkrijgen.
Overigens maakt een digitaal recept mij niks uit hoor.
Als je dat nou meteen even bedenkt als je huisarts het voor wil gaan schrijven, dan kan je de zorg(verzekeraars) en indirect je medelanders veel geld besparen. Eenmaal uitgegeven is het of slikken, of als afval verwerken, want medicijnen worden niet teruggenomen om dan weer uitgegeven te kunnen worden.

Als je het recept niet inlevert bij de apotheek, zijn er toch geen kosten? Er wordt niets uitgegeven en er hoeft niets terug genomen of weggegooid te worden.
U gaat, als de huisarts iets voorschrijft, in zijn spreekkamer even op internet kijken wat de bijwerkingen zijn en wat de ervaringen van andere gebruikers zijn? Nee toch, dat doe je thuis pas.
Ik snap uw probleem niet.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus u gaat met een probleem naar de huisarts, bespreek dat. Hij schrijft iets voor en thuis gaat u eerst beslissen of u dat wel zult gebruiken?
Rare manier van doen.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
30 okt 2018 09:25
Dus u gaat met een probleem naar de huisarts, bespreek dat. Hij schrijft iets voor en thuis gaat u eerst beslissen of u dat wel zult gebruiken?
Rare manier van doen.
Helemaal niet raar, klakkeloos slikken wat voorgeschreven wordt vind ik dan wel raar.
Er is niks mis mee om mee te denken met de arts, veel artsen willen dat ook graag. Kritisch zijn over wat je slikt is ook niks mis mee.
Wellicht is er een alternatief waar de arts op dat moment niet aan gedacht heeft, maar waar hij het wel mee eens is.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door marnix »

Ben eigenlijk wel benieuwd, je arts schrijft wat voor en dat gaat gelijk elektronisch naar de apotheek,
als ik het dan ga halen, staat het klaar. Soms moet het besteld worden.
Er is een etiket op geplakt, sommige verpakkingen zijn open doordat de voorgeschreven hoeveelheden niet overeenkomen met de standaard hoeveelheden in de doosjes.
Als ik het dan niet ophaal, zou de apotheek het dan niet declareren? beroepsrisico?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lowieze schreef:
30 okt 2018 09:34
Lady1234 schreef:
30 okt 2018 09:25
Dus u gaat met een probleem naar de huisarts, bespreek dat. Hij schrijft iets voor en thuis gaat u eerst beslissen of u dat wel zult gebruiken?
Rare manier van doen.
Helemaal niet raar, klakkeloos slikken wat voorgeschreven wordt vind ik dan wel raar.
Er is niks mis mee om mee te denken met de arts, veel artsen willen dat ook graag. Kritisch zijn over wat je slikt is ook niks mis mee.
Wellicht is er een alternatief waar de arts op dat moment niet aan gedacht heeft, maar waar hij het wel mee eens is.
Niets mis mee met meedenken. Maar ik zou dat in de spreekkamer van de huisarts doen.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door Lowieze »

marnix schreef:
30 okt 2018 09:43
Ben eigenlijk wel benieuwd, je arts schrijft wat voor en dat gaat gelijk elektronisch naar de apotheek,
als ik het dan ga halen, staat het klaar. Soms moet het besteld worden.
Er is een etiket op geplakt, sommige verpakkingen zijn open doordat de voorgeschreven hoeveelheden niet overeenkomen met de standaard hoeveelheden in de doosjes.
Als ik het dan niet ophaal, zou de apotheek het dan niet declareren? beroepsrisico?

Als je het niet meeneemt uit de apotheek, mag het niet gedeclareerd worden. Mijn apotheker had laatst het verkeerde medicijn voor me klaar liggen, heb ik niet meegenomen (er zat al een sticker met mijn naam op) en het is ook nooit gedeclareerd bij de zorgverzekeraar.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door moederslink »

Al tijdens het consult bespreek ik dit alles al met de HA.
Ik ben zeer zeer kritisch vwb " de troep " die je maar moet slikken , de HA is dus ook niet altijd even blij met mij :(
Een papieren recept krijg ik nooit, alles gaat digitaal rechtstreeks naar de apotheek.
Het is verplicht om alle mogelijke bijwerkingen te vermelden, dat betekent toch ook niet dat jij dus ook last van die bijwerkingen krijgt?

Hoe komt men überhaupt eigenlijk aan een vervalst recept ? :shock:

Ik weet het niet zeker , maar eenmaal uitgeschreven en klaarstaande medicatie , speciaal voor jou , wordt vlg mij dus gewoon gedeclareerd . Ze gaan dat n.m.m ook niet meegeven aan een ander, toch?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door bprosman »

Als je het recept niet inlevert bij de apotheek, zijn er toch geen kosten? Er wordt niets uitgegeven en er hoeft niets terug genomen of weggegooid te worden.
Volgens mij declareert een huisarts het uitschrijven van een recept net als een tandarts met een bepaalde code.
Hoe komt men überhaupt eigenlijk aan een vervalst recept ? :shock:
Als je wist hoe vaak een "receptenbloknote" van een arts zn bureau gestolen wordt.
Weer een plusje voor een digitaal recept dat als de receptenbloknote uitgebannen kan worden.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door Lowieze »

bprosman schreef:
30 okt 2018 10:16
Als je het recept niet inlevert bij de apotheek, zijn er toch geen kosten? Er wordt niets uitgegeven en er hoeft niets terug genomen of weggegooid te worden.
Volgens mij declareert een huisarts het uitschrijven van een recept net als een tandarts met een bepaalde code.



Nee hoor, een huisarts declareert een consult, niet het uitschrijven van een recept. En hij krijgt per kwartaal een bepaald bedrag voor de bij hem ingeschreven patiënten.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als je belt voor een recept, wordt dat, volgens mij, gedeclareerd als een half consult. Of heeft misschien wel een eigen code.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door moederslink »

bprosman schreef:
30 okt 2018 10:16
Volgens mij declareert een huisarts het uitschrijven van een recept net als een tandarts met een bepaalde code.
vlg mij is een consult inclusief het digitaal doorsturen van een recept , ik ga het eens navragen bij hem .

moederslink schreef:Hoe komt men überhaupt eigenlijk aan een vervalst recept ? :shock:
bprosman schreef: Als je wist hoe vaak een "receptenbloknote" van een arts zn bureau gestolen wordt.
Weer een plusje voor een digitaal recept dat als de receptenbloknote uitgebannen kan worden.
Misschien is dat idd waar en mogelijk in kleine praktijken?
Hier bij het gez- h - centrum zie je bij niemand nog een receptenbloknote.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zware pijnstillers op vervalst recept: Radar neemt weer de proef op de som

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier gaat het ook elektronisch. Maar ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je thuis eerst een recept wil controleren. Ik bespreek de werking en eventuele bijwerkingen altijd met de huisarts, als het nodig is kan zij/hij (doorgaans een zij) iets anders voorschrijven. Als ik het thuis zou controleren en het bevalt niet, zou ik nog een keer terug moeten voor een ander recept. Als iedereen dit zou doen is het geen wonder dat de zorgkosten de hoogte in schieten, sorry hoor.

Gesloten