LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zyprexa

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
mylo1
Berichten: 313
Lid geworden op: 08 feb 2006 20:50

zyprexa

Ongelezen bericht door mylo1 »

Wie heeft er ervaring met het afbouwen van zyprexa
Ben zelf van 5 mg naar 2.5mg gegaan en had geen negatieve gevolgen
echter van 2.5 naar 0.0 lijkt erg moeizaam te gaan[klachten worden erger]gaarne zou ik vernemen hoe het bij anderen is gegaan


vriendelijke groet mylo1

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: zyprexa

Ongelezen bericht door solleila »

kijk eens op het forum van pandora op

http://www.medicijnwijzer.nl/

kun je vragen stellen over dit medicijne.

Laat je wel regelmatig je bloedsuiker testen. Bij anti-psychotica is er sneller kans om diabetes type 2 te worden. Veel mensen die anti-psychotica slikken weten dat niet.

kijk ook even bij http://www.ziekenhuis.nl/index.php?cat= ... on&id=8577

mylo1
Berichten: 313
Lid geworden op: 08 feb 2006 20:50

Re: zyprexa

Ongelezen bericht door mylo1 »

solleia

Ik ben al op deze site's geweest ...maar toch bedankt.....nee mijn bloedsuiker is nog nooit nagekeken...maar heb er wel over gelezen ...daarom ook de afbouw[met medeweten arts]
Maar er is zo weinig informatie over afbouwen

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: zyprexa

Ongelezen bericht door solleila »

maar heb je hun ook gevraagd naar ervaringen van bijvoorbeeld zyprexa?
Je kunt daar nameljik terecht voor vragen over afbouwen.

mylo1
Berichten: 313
Lid geworden op: 08 feb 2006 20:50

Re: zyprexa

Ongelezen bericht door mylo1 »

ik moet puma danken voor het gebruik van informatie ter nadele van mij op deze site

HARTELIJK DANK PUMA
Laatst gewijzigd door mylo1 op 05 mar 2006 15:18, 2 keer totaal gewijzigd.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: zyprexa

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Milo1

Ik kan je niet verder helpen dan de stofnaam te vermelden van Zyprexa
n.l. olanzapine.
Volgens de informatie die ik heb is het een erg nieuw middel en daardoor is er nog weinig bekend over bijverschijnselen en heb ook geen informatie gevonden over het afbouwen.

Wel kun je jouw behandelend arts vragen of er geen mogelijkheid is om van 2½ mgr naar 2mgr te gaan, dan 1½ mgr enz. en dit in een langzzam tempo.
Of eventueel overgaan op een medicijn waar al meer van bekend is en die m.b.t. bijverschijnselen minder schadelijk is of waarvan de bijverschijnselen beter te behandelen is.

Uw kwaal, en daar moet u maar hoop uit putten zou een kwestie van slijtage kunnen zijn want in dit geval kunt u zich optrekken aan het spreekwoord: "De tijd heelt alle wonden".

Geloof me dat mijn kleine antwoord niet lichtvaardig gegeven is of dat ik uw lijden bagatellisseerd want echt, ik leef met u mee.

Hopend dat u in dit jaar langzamerhand het leven wat meer aankunt teken ik;

De Vrije Vogel

mylo1
Berichten: 313
Lid geworden op: 08 feb 2006 20:50

Re: zyprexa

Ongelezen bericht door mylo1 »

dank je kanovaarder

Het is alweer zo'n 6 jaar terug dat dit gebeurd is,en ja ,je hebt gelijk met de tijd heelt alle wonden[al vergeet je het je hele leven niet]
Darom wil ik ook van die zyprexa af,maar dit medicijn werkt op je denkvermogen en als ik stop komt alle ellende weer terug
Nou wilde ik weten of het aan het afbouwen ligt[en dus tijdelijk is ]of aan mijzelf
Maar je hebt ook gelijk dat er nog geen informatie over het afbouwen is ,ik heb mij ook rot gezocht op internet en niets gevonden
Maar ik heb nu zo'n aparaatje waarmee je de pillen kan delen dus ik bouw nu geleidelijk af

liefs mylo1

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: zyprexa

Ongelezen bericht door NAK »

Ben zelf van 5 mg naar 2.5mg gegaan en had geen negatieve gevolgen
Ik geloof je op je woord.
Alleen de vraag is hoelang ben je al bezig met de 2.5 mg te slikken.
Het duurt namelijk, afhankelijk van het soort medicijn, 3 tot 6 maanden voordat je lichaam het verschil verwerkt heeft.
Wacht dus rustig af. Als je denkt dat er geen veranderingen meer op zullen treden shakel dan terug naar 1.25mg.
Als je direct naar 0 mg gaat loop je het risico op en averechtse uitwerking.
Op deze manier kan je lichaam langzaam wennen aan de verandering van medicatie.
Succes

mylo1
Berichten: 313
Lid geworden op: 08 feb 2006 20:50

Re: zyprexa

Ongelezen bericht door mylo1 »

Dank je nak

Hier hoor ik iets waar ik wat aan heb ,ik ben inderdaad 2 maanden geleden van 5 mg naar 2.5 mg gegaan
En als jij zegt dat het lichaam een langere tijd nodig heeft om zich te herstellen,kan ik dat wel begrijpen
Alleen waarom weet mijn dokter dat niet?
Maar ik denk ..als ik logisch nadenk...dat jij gelijk hebt

Ik zal het nog 2 maanden op 2.5 mg houden en dan naar de helft afbouwen,kijken wat er dan gebeurt

nogmaals bedankt mylo1

mylo1
Berichten: 313
Lid geworden op: 08 feb 2006 20:50

Re: zyprexa

Ongelezen bericht door mylo1 »

kanovaarder en nak

Ik wilde jullie even laten weten dat ik jullie advies heb opgevolgt,en nu sinds 2 weken 1.25 mg zyprexa slik
Heb er totaal geen last van en het gaat dan ook pefect

Dank voor jullie goede raad

gr mylo1 :D

roderick jan flip hein
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 apr 2006 18:51

Re: zyprexa

Ongelezen bericht door roderick jan flip hein »

hoi milo, ik zelf slik ivm de ziekte sps al ruim 8 jaar zyprexa en in al die jaren ben ik veel aan het rommelen geweest met de juiste doses nu slik ik al een lange tijd 10 mg en het gaat redelijk goed.Ik zou je als advies willen zeggen laat het even goed uitzoeken of je wel zonder dit medicijn verder kunt, want ze geven deze medicatie niet tegen hoofdpijn.
groetjes r.j.f.h

mylo1
Berichten: 313
Lid geworden op: 08 feb 2006 20:50

Re: zyprexa

Ongelezen bericht door mylo1 »

r.j.f.h

Ik weet het ,het is geen asperientje...maar ik doe dit in overleg met mijn huisarts
En weet je r.j.f.h..ik lees op verschillende site's ,dat het al als slaapmedicatie wordt voorgeschreven
Belachelijk...nietwaar..
Ik hoop dat je nu de juiste dosering hebt gevonden ,en 8 jaar ....das lang..sterkte er mee

gr mylo

djenie
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 mei 2006 23:19

Re: zyprexa

Ongelezen bericht door djenie »

Ik kan het bericht dat zyprexa als slaapmiddel wordt voorgeschreven niet echt serieus nemen hoop ik. Zyprexa wordt in de regel voorgeschreven bij psychoses en manische ontremming. Afbouw dient te gebeuren in overleg met de voorschrijver. Ik heb vaker gezien dat patienten in depressie schoten bij de abrupte afbouw van dit middel en het wel goed deden op een hele lage dosering (2,5 mg). Bij sommige mensen is een psychose eenmalig en dan is afbouw uiteraard goed bij anderen is het toch een helaas terugkerend probleem en de afbouw kan dan als trigger werken. Uiteraard kent dit middel vervelende bijwerkingen zoals toename gewicht door meer eetlust, gevoelsleven dat volgens patienten afgevlakt wordt etc zie bijsluiter. wel is het zo dat van alle antipsychotica zyprexa het minste bijwerkingen heeft. succes ermee

W.H.A.T.M.
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 dec 2006 21:30

Re: zyprexa

Ongelezen bericht door W.H.A.T.M. »

Wordt deze medicatie ook gebruikt voor kinderen met mcdd.Graag Uw reactie.groetjes w.h.a.t.m.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: zyprexa

Ongelezen bericht door D1RK »

Een France rapport gevonden, met goede resultaten van, maar problemen met ontwennings en verslavings achtige verschijnselen, ik twijfel aan de betrouwbaarheid van dit onderzoek gezien de sponsor!

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: zyprexa

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Ziprexa en andere psychopharmaca.

En tenslotte nog even reagerend op een gelezen opmerking dat er nog weinig bijwerkingen gemeld zijn van dit middel!
Ja, dat haal je de koekoek!
Van nieuwe medicijnen is ook erg weinig bekend over bijwerkingen die toch achteraf er voor zorgen dat een middel van de markt wordt gehaald of direct verboden!
Denk maar eens aan die "veilige"softenon of dat DES-hormoon, toegedient aan vrouwen die zwanger wilde raken!

Te vaak lees ik dat men het nieuwste van het nieuwste wil.
Boos worden dat verzekeringen zo'n nieuw (vaak zeer duur met patenten beschermd) geneesmiddel nog niet willen vergoeden terwijl er in heel veel gevallen er een ouder middel is met dezelfde werkzame stof maar waarvan de bijwerkingen in die loop der jaren wel goed bekend zijn geworden.

En dan....... bedenk ook dat een nieuw middel erg vaak wordt uitgetest op jonge gezonde personen terwijl het algemeen bekend is dat kinderen en ouderen vaak heel anders reageren op die geteste medicijnen.

Juist daarom is goede objectieve informatie (meer info dan een bijsluiter wil geven) van heel groot belang!!
Het standaardwerk dat voldoet aan die objectieviteit en deskundigheid; ik kan het wel blijven herhalen, is het boek "Medicijnen"van auteur Ivan Wolffers!

Grootvader

mylo1
Berichten: 313
Lid geworden op: 08 feb 2006 20:50

Re: zyprexa

Ongelezen bericht door mylo1 »

Ik ben er nu GELUKKIG vanaf ..wat ik aan bijwerkingen had ..droge mond/niets interesseerde mij meer/mijn tong sloeg af en toe dubbel ,praten werd dan moeilijk/mijn hoofd kon ik niet meer stil houden/en als laatste ..kwam 17 kilo in 2 jaar aan...maar ben er nu al weer 10 kwijt :lol:
Heb ook gadarobes van maat 36/38.40/42/44..zit nu weer in maat 40[blij dat ik alles bewaard heb]
Kan mij indenken dat sommige mensen het nodig hebben...maar bij mij was dat niet het geval..begrijp ook nog steeds niet dat ik het ben gaan slikken :oops:

Mijn dank gaat ook nog steeds uit naar kanovaarder en nak...zonder hun was het mij niet gelukt...door hun antwoorden ,ging bij mij het lichtje branden ,dat het inderdaad niet met 2 weken uit je lichaam kan zijn verdwenen!

dieu17
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 okt 2007 06:51

Re: zyprexa

Ongelezen bericht door dieu17 »

Beste mylo1

Ik heb dezelfde ervaringen als jij. Zelfs 20 kg aangekomen!!
Dus je kan wel begrijpen dat ik snel wilde afbouwen. Sneller dan mijn arts aanraadde. Natuurlijk voel je je grenzen niet zo goed als je zelf denkt. Ben er ook wel overheen gegaan. Pas 3 maanden na ik gestopt was. Maar door het afvallen werd ik ook mentaal sterker. Ik vecht er tegen. Studeer zlef psychologie en heb geneeskunde gedaan.
Er is idd. weinig bekend over afbouwen. Wel gevaarlijk eigenlijk dat experimenteren. Maar ja het is ook een rotmiddel. Ik ben verder ook niet psychotisch. Heb alleen een erge levensgebeurtenis meegemaakt waardoor ik een kleine psychose had en toen dus die rotmedicatie. Werd er depressief van en toen nog meer medicatie. Wat een vervelende mensen zijn die psychiaters. Doe mij maar tharapie.
Maar goed ben nu dus wel stabiel. Maar ben wel gevoelig voor weinig slaap. Heb jij dat ook???Moet mijn agenda niet te vol plannen.
Anders wordt ik heel onzeker en ga ik denken dat mensen over me praten. Heel irritant, vooral omdat je weet dat het niet zo is...
Maar goed mijn vrienden helpen me hier doorheen. Ben benieuwd hoe het met jou gaat. Mail me even.

X Susanne, 24 jaar
[email protected]

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: zyprexa

Ongelezen bericht door NAK »

Mijn dank gaat ook nog steeds uit naar kanovaarder en nak...zonder hun was het mij niet gelukt...door hun antwoorden ,ging bij mij het lichtje branden ,dat het inderdaad niet met 2 weken uit je lichaam kan zijn verdwenen!

Vergeet niet dat je het zelf gedaan hebt.
Kanovaarder en ik hebben je alleen verteld hoe je het zou kunnen doen.
Dus wees vooral trots op je zelf.......

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: zyprexa

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Afbouwen depressiva
---------------------------------

En daar sluit ik mij geheel bij aan.
Het is veel moediger te stoppen/langzaam af te bouwen dan dit te schrijven!!!
Immers, afbouwen betekend het leven weer oppakken en/of te veranderen.

Deze ouwe grijze Grootvader kan blijven leven zoals hij al jaren doet!
En dat maakt een verschil hoor!

Een ieder het grootste geluk van de wereld wensend!

Gesloten