LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 25% aanbetalen bij Leen B, anders met lege handen naar huis

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
peet.

25% aanbetalen bij Leen B, anders met lege handen naar huis

Ongelezen bericht door peet. »

Dit overkomt je bij Leen Bakker, dat is hun beleid zeggen ze.
Willen totaal geen risico lopen, bang dat ze blijven zitten met wat spulletjes

Ze doen maar, mij zien ze niet meer
Ze hebben niets in voorraad, moeten alles bestellen en of je dan maar een kwart van de prijs wil vooruitbetalen.

Zie je het al voor je,
Leen Bakker Failliet en jij kan fluiten naar je centen.

Doeg

Mimi

Re: 25% aanbetalen bij Leen B, anders met lege handen naar huis

Ongelezen bericht door Mimi »

Gewoon de nederlandse wetgeving die ze hanteren. NIETS MIS MEE, wel als ze meer dan 25% zouden vragen.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 25% aanbetalen bij Leen B, anders met lege handen naar huis

Ongelezen bericht door 16again »

Volgens de wetgeving mag LeenBakker zelfs 50% aanbetaling vragen!

LeenBakker is aangesloten bij branchevereniging CBW. Volgens CBW regels bedraagt de maximale aanbetaling 25% van het aankoopbedrag.

Als consument ben je niet verplicht aan te betalen. Je kan proberen hierover te onderhandelen, of verder te kijken....

Gast

Re: 25% aanbetalen bij Leen B, anders met lege handen naar huis

Ongelezen bericht door Gast »

Dit overkomt je bij Leen Bakker, dat is hun beleid zeggen ze.
En mijn beleid als consument is NIET aanbetalen, zeg ik. Dus kiest u maar leverancier: Order ja, order neen.

Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Re: 25% aanbetalen bij Leen B, anders met lege handen naar huis

Ongelezen bericht door Shareena »

Bij gordijnen moet je volgens LeenBakker zelfs 100% aanbetalen.... Nou dat gaat niet door! Ik had 400 EURO aanbetaald, maar zijn wilden dat ik de volledige 750 EURO betaalde... Stel dat ik mijn gordijnen niet kwam halen... Zaten ze ermee... Alsof iemand die 400 EURO aanbetaald heeft zijn gordijnen laat voor wat het is?!

Gast

Re: 25% aanbetalen bij Leen B, anders met lege handen naar huis

Ongelezen bericht door Gast »

Dit werkt niet alleen bij Leen Bakker, maar bij diverse low budget bedrijven. Het is een cash and carry bedrijf waar direct meegenomen kan worden wat er op dat moment staat. Moet er iets besteld worden wil de winkelier graag vooraf zijn geld hebben om er zeker van te zijn dat de product wordt afgehaald. Bij het maken van gordijnen is het zo dat er pas geknipt mag worden op het moment dat de gordijnen betaald zijn. Ook al zou er een gedeelte aanbetaald worden, dit bedrag is altijd lager dan de nieuwe verkoopprijs van de losse stukken. Nagenoeg alle gordijnen van bijna alle gordijnverkopers worden gemaakt door Vadain international in Genemuiden en Polen. Dit bedrijf int het geld voor het maken op voorhand. Dit betekent dat in dit geval Leen Bakker ook de maakkosten moet betalen voordat de gordijnen gemaakt zijn. Zouden de winkeliers alleen een aanbetaling vragen moet er dus van die kant uit geld voorgeschoten worden om de leverancier te betalen en Vadain. Resultaat is dat er geld geleend moet worden, of vrij gemaakt moet worden uit de winst zodat er of minder ingekocht kan worden (wat zou betekenen dat de winkels leger worden), of er meer rente aan leningen betaald moet worden zodat de verkoopprijs omhoog gaat.

Ik snap best dat deze bedrijven het geld vooraf willen hebben.

Daarnaast, via het CBW ben je bij een faillisement nooit helemaal je geld kwijt!

Gast

Re: 25% aanbetalen bij Leen B, anders met lege handen naar huis

Ongelezen bericht door Gast »

Volgens de wegeving 50% aanbetalen????? Mijn hola!!! Je bent volgens de wet helmaal NIET verplicht om aan te betalen . eerst leveren en DAN betalen. Dat geldt voor alles dus ook voor een keuken, meubels of noem maar op.

Grazymom

Re: 25% aanbetalen bij Leen B, anders met lege handen naar huis

Ongelezen bericht door Grazymom »

Als je wat bij LEENBAKKER koopt dan is het op zich niet erg dat het niet op voorraad is maar als ze het eindelijk dan binnen hebben dan is het vaak ook erg beschadigd en dat is ons erg vaak over komen, voor ons geen LEENBAKKER meer. :evil:

uit Rotterdam

Re: 25% aanbetalen bij Leen B, anders met lege handen naar huis

Ongelezen bericht door uit Rotterdam »

CBW erkend of niet, ze mogen echt wel meer dan 25% aanbetaling vragen.

CBW geeft een aantal deelnemede bedrijven een uitzondering op de 25% die men normaal maximaal mag vragen als aanbetaling :!:

Kwantum mag gewoon 100% aanbetaling op op maat gemaakte gordijnen vragen. Heb zelf verhaal gehaald bij, eerst CBW en toen hoofdkantoor Kwantum. Bedrijfsleider daar boos omdat omdat hij werd overrulled door het hoofdkantoor :)

Hoefde uiteindelijk "maar" 25% aan te betalen.

LET OP, als er iets fout gaat krijg je maar 25% terug van hetgeen je hebt aanbetaald dus NOOIT 100%.

Wat dat betreft is CBW een farce en dient het m.i. meer de belangen van haar deelnemrs als de consumenten.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 25% aanbetalen bij Leen B, anders met lege handen naar huis

Ongelezen bericht door 16again »

Uit het "reglement stichting garantieregelingen CBW"
VERPLICHTINGEN DEELNEMER(=cbw erkende winkel)
10.C
de deelnemer verbindt zich om de consument niet meer dan 25% van de prijs van de overeenkomst te laten vooruitbetalen (onder prijs wordt hier verstaan de totale prijs die de consument is verschuldigd na aftrek van kortingen, voor zover hiervan sprake is, op de datum van het sluiten van de overeenkomst.
Lijkt mij duidelijk genoeg!

bedenk:
-Het CBW is een winkeliersvereniging en stelt inderdaad het belang van de winkelier ALTIJD boven dat van de consument.
-Het CBW laat oogluikend toe dat winkeliers de regels oprekken. Alternatief is om de winkel (na enige waarschuwingen) uit het CBW te zetten. Echter hiermee snijdt het CBW in eigen vingers doordat het dan inkomsten misloopt:De aangesloten winkeliers betalen een percentage van de omzet als contributie aan het CBW.
-De aanbetalingsgarantie werkt in de praktijk niet. In de Telegraaf stond ten tijde van het Failliet van Horn/Verkerk keukens de volgende kritische opmerking van een keukenondernemer:
'Een firma, die bij de CBW aangesloten is, hoort in geval van faillissement van een collega de door de klant gedane aanbetaling van 25 procent als korting te geven op de aanschafprijs van de bij hem bestelde vervangende keuken of meubels. Maar in de praktijk komt dat neer op het beduvelen van de consument. Want die korting van 25 procent wordt gegeven op de officiële adviesprijs, en die ligt in de meeste gevallen 25 procent hoger dan de prijs die de failliete collega met de klant overeengekomen was. De klant is zijn aanbetaling dus gewoon kwijt...

hansbr
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2006 20:02

Re: 25% aanbetalen bij Leen B, anders met lege handen naar huis

Ongelezen bericht door hansbr »

Hallo,

Weet iemand de distributiekanalen van Vadain?

En maken ze alle stoffen zelf?

mvg

Hans br

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: 25% aanbetalen bij Leen B, anders met lege handen naar huis

Ongelezen bericht door crazyme »

@16again
bedenk:
-Het CBW is een winkeliersvereniging en stelt inderdaad het belang van de winkelier ALTIJD boven dat van de consument.
-Het CBW laat oogluikend toe dat winkeliers de regels oprekken. Alternatief is om de winkel (na enige waarschuwingen) uit het CBW te zetten. Echter hiermee snijdt het CBW in eigen vingers doordat het dan inkomsten misloopt:De aangesloten winkeliers betalen een percentage van de omzet als contributie aan het CBW.
-De aanbetalingsgarantie werkt in de praktijk niet. In de Telegraaf stond ten tijde van het Failliet van Horn/Verkerk keukens de volgende kritische opmerking van een keukenondernemer:
Bedenk eveneens :
De voorwaarden zijn op gesteld in samenwerking met consumentenorganisaties en zijn daarom NIET eenzijdig opgesteld. De suggestie dat dit wel het geval is, is pertinent onjuist.

1(!) kritische opmerking van een keukenboer in een kwaliteitskrant als de Telegraaf *kuch* wil nog niet zeggen dat "het hele systeem niet werkt" In de praktijk werkt het gewoon. Als consument kun je veilig een aanbetaling doen van maximaal 25%, het CBW staat daarvoor garant.

Overigens : van 1 lid meer of minder ligt de CBW echt niet wakker hoor.

De consument is altijd vrij om te beslissen. Er moet helemaal niets. :wink:

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 25% aanbetalen bij Leen B, anders met lege handen naar huis

Ongelezen bericht door 16again »

Crazyme.

In mijn ogen is de consumentenbond een organisatie die vooral vecht voor haar eigen voortbestaan, en niet voor de rechten van die consument. Vraag eens aan aandelenlease gedupeerden wat zij van de consumentenbond duisenbergschikking vinden!

Niet alleen in de telegraaf, maar zelfs op de eigen CBW site viel te lezen dat de aanbetalingsgarantie in de praktijk niet werkt!
Onderstaand stuk stond 1-3-2004 letterlijk op de website van het CBW.

Inmiddels zijn aanbetalingsregels aangepast, maar winkeliers zijn nog steeds niet verplicht een verloren gegane aanbetaling te verrekenen indien de vervangende aankoop een afgeprijsd artikel betreft.

Branche-imago: Aanbetalingregeling

Bij de uitvoering van de aanbetalinggarantie in het faillissement Horn Keuken en Bad II BV hebben zich consumenten bij de CBW én bij de media gemeld met klachten over de uitvoering van deze regeling.

Klachten
De ontevreden consumenten beklagen zich dat de korting die zij ontvangen op een nieuwe overeenkomst een, wij citeren, ‘sigaar uit eigen doos’ is. Weliswaar wordt 25 (of soms zelfs meer) procent korting op de verkoopprijs gegeven, maar dit geschiedt normaliter ook. Een goed voorbeeld is een consument die ons vertelde dat zij zich in een filiaalbedrijf bekendmaakte als gedupeerde en bij het andere niet. Deze consument bleek in beide gevallen hetzelfde bedrag kwijt te zijn voor dezelfde keuken. Met andere woorden: de consument was zijn aanbetaling kwijt.

De consument van tegenwoordig weet zeer goed op welke wijze hij z’n recht moet halen. Deze consument weet eveneens zeer goed op welke wijze de media bewerkt moet worden om aandacht te krijgen.

U zult begrijpen dat deze gang van zaken het imago van de branche geen goed doet, de consument verliest het vertrouwen in de branche.

Doelstelling Aanbetalingregeling
De aanbetalingregeling is ontstaan omdat vele van onze leden een aanbetaling vragen, bijvoorbeeld als voorfinanciering óf als zekerheid dat de consument de order niet annuleert. De consument stemt hierin slechts in, als hiertegenover een garantie staat. Een individuele ondernemer kan dit uiteraard garanderen, maar het is de vraag of de consument hier vertrouwen in heeft. Bovendien lijdt het imago van een branche sowieso schade door een faillissement.

De leden van de CBW hebben besloten de aanbetaling gezamenlijk in onderlinge solidariteit te garanderen met als doel: het vertrouwen van de consument in de wonenbranche hoog houden. Dat dit voor alle CBW-leden goed is, behoeft geen uitleg.

De aanbetalingregeling moet daarom goed worden uitgevoerd en te allen tijde positief in de pers komen. Als dit niet het geval is dan straalt dit af op de branche én op u. Dit mag niet gebeuren, temeer daar het een bijna ondoenlijke zaak is om een slecht imago te veranderen.

Hoe zit de regeling in elkaar?
Gedupeerde consumenten sluiten bij een ander CBW-lid een vervangende koop, waarbij het aanbetaalde bedrag tot een maximum van 25% wordt verrekend. De verrekening geschiedt voor eigen rekening van het bedrijf waar de vervangende koop wordt gesloten.
Voor de detaillering van de regeling verwijzen we u kortheidshalve naar de rubriek Garanties.

Voordeel
Het voordeel van deze regeling is ook dat gedupeerden een vervangende koop binnen de branche bij collega’s sluiten, zodat de koop niet verloren gaat. Bij een verzekering of een fonds, waarbij geld wordt uitgekeerd is dit niet zeker.

joopataa
Berichten: 694
Lid geworden op: 01 feb 2006 23:51

Re: 25% aanbetalen bij Leen B, anders met lege handen naar huis

Ongelezen bericht door joopataa »

Kijk, Ntuurlijk mag een bedrijf aanbetaling vragen als er dingen worden bestelt die speciaal voor de klant worden gemaakt. Anders word het voor mij in ieder geval als ik een gewoon buro'tje uit de folder bestel en dat is dan niet op voorraad. Het zal wettelijk best wel mogen, maar ik doe het dus niet ! Als men die moeite niet wil nemen ,ook goed. Ben met mijn geld in de zak naar een andere zaak gegaan en daar direct kunnen kopen. Klaar.

Joopat :D

wim48
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 feb 2006 16:50

Re: 25% aanbetalen bij Leen B, anders met lege handen naar huis

Ongelezen bericht door wim48 »

Vadain is gewoon een confectie bedrijf dat voor alle grote filiaal

bedrijven in Nederland werkt,oa Leen Bakker,Hema,Kwantum etc.

Zij hoeven niet vooraf te betalen bij Vadain pas achteraf.

Een aanbetaling van 25% is voldoende om de eventuelen kosten te

betalen.

CBW is er alleen maar voor zichzelf en groot winkelbedrijven en niet

voor de kleine winkelier en consumenten,ik spreek uit ervaring.

Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Re: 25% aanbetalen bij Leen B, anders met lege handen naar huis

Ongelezen bericht door Shareena »

Leenbakker verplichtte mij zelfs om 100% aan te betalen voor gordijnen... Nou ze konden kiezen ; of 50 % laten aanbetalen of geen bestelling van 750 EURO aan gordijnen! Ze waren bang dat ik ze dan met de stof zou laten zitten als ik 50 % zou aan betalen... Alsof ik 375 EURO aan gordijnen laat liggen.... :?

Ze zijn toen toch maar akkoord gegaan met die 50% !

truusje
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 feb 2006 15:06

Re: 25% aanbetalen bij Leen B, anders met lege handen naar huis

Ongelezen bericht door truusje »

:idea: Aan betalen het moet eindelijk verplicht worden, en dan 110% vooruit en bijvoorbeeld 11% korting crediteren bij de daadwerkelijke afname.

Dell vraagt 100% vooruitbetaling en dat mag volgens de rechter, zie HCC

Kpn vraagt ook vooruitbetaling.

Nuts bedrijven vragen ook een vooruitbetaling.

Wij verlangen ook 100% vooruit, eerder was alles in goed vertrouwen dat is naïeve, wat wij aan retour en niet afgehaalde goederen in ons magazijn hadden staan aan snel verouderende producten, en een administratie afhandelingen en incasso en deurwaarde en juridische kosten en natuurlijk de ergernis.

Wij dienen alles in vooruit te betalen.

Ten slotte:
Het is een vrij land ( nog wel )
Wie niet wil aanbetalen kan altijd een andere aanbieder zoeken die geen aanbetaling verlangt.

P’s
Ik zal waarschijnlijk nooit meer op dit forum komen dus veel shop plezier.

DaaaaaaaaaaaaaaaaaaaAaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaG
[/b]

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 25% aanbetalen bij Leen B, anders met lege handen naar huis

Ongelezen bericht door 16again »

Dell vraagt 100% vooruitbetaling en dat mag volgens de rechter, zie HCC
Dell kwam daar mee weg omdat Dell ook een andere betaalmogelijkheid (zonder vooruitbetaling!) biedt, nl betaling per credit card.
Het is een vrij land ( nog wel )
Wie niet wil aanbetalen kan altijd een andere aanbieder zoeken die geen aanbetaling verlangt.
Helaas gelden er wetten in dat vrije landje. In plaats van die wetten met voeten te treden kun je beter een winkeltje beginnen, waar klanten direct de goederen kunnen meenemen tegen contante betaling.

Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Re: 25% aanbetalen bij Leen B, anders met lege handen naar huis

Ongelezen bericht door Shareena »

truusje : wat is nu de bedoeling van jouw hele verhaal?

Pieterman
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mar 2006 12:17

Re: 25% aanbetalen bij Leen B, anders met lege handen naar huis

Ongelezen bericht door Pieterman »

Ik bestelde gordijnen bij Kwantum: erg belangrijk was het feit dat ze gevoerd moesten worden met geen licht doorlatende stof.
De verkoopster ried mij stof aan die geen licht zou doorlaten en zo zouden de gordijnen dus worden gemaakt.
Ik moest inderdaad meteen de hele som betalen.Binnen de afgesproken termijn kon ik gisteren de gordijnen ophalen. Ik moest wel mijn handtekening zetten voor ontvangst, wat ik deed.
Vandaag ga ik ze ophangen, blijkt de voering volkomen lichtdoorlatend te zijn, ik had ze dus net niet zo goed niet kunnen laten voeren!
Heb ik recht op andere voering? De gordijnen zijn keurig gemaakt en ik vind ze prachtig, maar verduisterende voering is een Must voor mij!
Pieterman

Gesloten