LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aankoop geannuleerd maar geen geld terug bij Bedden.nl

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aankoop geannuleerd maar geen geld terug bij Bedden.nl

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is onlangs in Duitsland gebeurd? Hoe is het mogelijk, dat juristen van mening verschillen. :mrgreen:

jls630430
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 nov 2006 09:58

Re: Aankoop geannuleerd maar geen geld terug bij Bedden.nl

Ongelezen bericht door jls630430 »

alfatrion schreef:
24 jul 2019 14:30
Ging die zaak over maatwerk?
Ja. Alleen was het geen boxspring maar een matras van ruim 1000 euro 1 persoons. Consument mocht de matras niet uit verpakking halen om te proberen. Toch gedaan. Matras beviel niet. Omdat het volgens fabrikant maatwerk was, "speciaal gemaakt" en uit verpakking was gehaald mocht de matras niet retour en geen geld terug.
Rechtbank oordeelde dat dit onrechtvaardige eisen zijn en heeft de consument in gelijk gesteld. Fabrikant is verplicht terug te nemen en geld en kosten van procedure te betalen. Deze uitspraak is geldig in alle EU landen.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Aankoop geannuleerd maar geen geld terug bij Bedden.nl

Ongelezen bericht door alfatrion »

jls630430 schreef:
24 jul 2019 14:36
alfatrion schreef:
24 jul 2019 14:30
Ging die zaak over maatwerk?
Ja. Alleen was het geen boxspring maar een matras van ruim 1000 euro 1 persoons. Consument mocht de matras niet uit verpakking halen om te proberen. Toch gedaan.
Die zaak ging over de hygiëne uitzondering. Hier niet relevant.

jls630430
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 nov 2006 09:58

Re: Aankoop geannuleerd maar geen geld terug bij Bedden.nl

Ongelezen bericht door jls630430 »

alfatrion schreef:
24 jul 2019 14:40
jls630430 schreef:
24 jul 2019 14:36
alfatrion schreef:
24 jul 2019 14:30
Ging die zaak over maatwerk?
Ja. Alleen was het geen boxspring maar een matras van ruim 1000 euro 1 persoons. Consument mocht de matras niet uit verpakking halen om te proberen. Toch gedaan.
Die zaak ging over de hygiëne uitzondering. Hier niet relevant.
Hygiëne uitzondering was een onderdeel van de zaak. Maatwerk kwam ook ter sprake. Beiden hebben tot een conclusie geleidt.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Aankoop geannuleerd maar geen geld terug bij Bedden.nl

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dan ga ik hem nog eens doornemen. Edit: Nee, ik zie het niet. In de conclusie staat het niet en ik vind de woorden maatwerk en specificatie ook niet terug. Heb je een paragraaf nummer voor me?

http://curia.europa.eu/juris/document/d ... id=3807504
AntalSantcroos schreef:
23 jul 2019 20:15
Ik kocht online een boxspring bij www.bedden.nl
Als je een dergelijk formulier hebt ingevuld, dan is er inderdaad geen sprake van maatwerk.
https://www.bedden.nl/boxspring-noa-zwart.html
AntalSantcroos schreef:
23 jul 2019 20:15
Ik wist ik ben opgelicht
Je bent niet opgelicht, bedden.nl heeft enkel een onjuiste rechtsopvatting. Je kan kijken ze in beweging komen na aanleiding van een klacht bij de Reclame Code Commissie.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Aankoop geannuleerd maar geen geld terug bij Bedden.nl

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

jls630430 schreef:
24 jul 2019 13:51
Ik ben al 41 jaar actief in de beddenwereld. Heb zelf bij matrassen en boxspringfabrieken in binnen en buitenland gewerkt. Fabrikanten hebben bij boxsprings de universele frames, randversterkingen, matraskernen in diverse hardheden kant en klaar liggen. De hoezen worden in grote aantallen en alle maten en kleuren als confectie gemaakt. Dat betekent dat het als voorraad geldt. Dus van maatwerk is absoluut geen sprake. Bij echt maatwerk wordt elk persoon apart opgemeten op lengte, gewicht, schouderhoogte en breedte, warm/koud aangelegd bepaald. Dat is pas maat werk. Hier wordt gekozen uit beschikbare (kant en klare) onderdelen en zo stel je een boxspring samen. Maar is nog steeds geen maatwerk.

2 vergelijkbare voorbeelden: 1 type auto met 3 verschillende motoren en 5 kleuren. Wat je ook kiest, geen maatwerk! Het is gewoon samenstellen uit beschikbare voorradige !!! onderdelen. Ander voorbeeld: Overhemd kan in meerdere maten gekocht worden. En toch is het geen maatwerk maar confectiewerk. Voordat men weer gaat reageren: kijk eerst eens wat het verschil is tussen confectiewerk en maatwerk.
Ik heb jarenlang in de woninginrichting gewerkt. Eerst in de in-en verkoop, later als toeleverancier aan de fabrieken. En ja, bepaalde onderdelen liggen op voorraad. De bakken en frames worden in elkaar geschoten. Echter, het matras wordt op wens van de klant samengesteld. Ikea kan hoezen in grote partij laten maken en wereldwijd op voorraad leggen, maar voor een normaal bedrijf is dit niet te doen. Als ik boxspring Max neem van bedden.nl, deze is te krijgen in 8 maten en in 5 kleuren. Dat wil zeggen dat de fabrikant 40 verschillende soorten hoezen op voorraad zou hebben liggen. Elke hoes wordt per klant klaargemaakt. Alle rollen stof liggen in de stelling en worden per bestelling op maar geknipt en gestikt. Hiermee voorkom je dat je de ene maat wel in een bepaalde kleur zou kunnen leveren en andere maten niet mocht de stof niet meer leverbaar zijn.

En voor wat betreft het maatwerk: het bed wordt op wensen van de klant in elkaar gezet. Het wordt dus speciaal voor deze klant gemaakt.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Aankoop geannuleerd maar geen geld terug bij Bedden.nl

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
24 jul 2019 14:58
En voor wat betreft het maatwerk: het bed wordt op wensen van de klant in elkaar gezet. Het wordt dus speciaal voor deze klant gemaakt.
Zo wordt het natuurlijk wel erg makkelijk om het herroepingsrecht te omzeilen. Je maakt alles pas nadat de klant het product besteld. Nee, zo werkt het natuurlijk niet.

De maatwerk uitzondering betreft "de levering van volgens specificaties van de consument vervaardigde zaken, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn". Daar is hier geen sprake van. Immers, de consument kiest op de bedden.nl uit verschillende specificaties van de verkoper.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Aankoop geannuleerd maar geen geld terug bij Bedden.nl

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

30%? Ik zou deze bestelling pas doorsturen zodra het bedrag betaald en binnen is.

Wel is het mogelijk dat ze gelijk hieraan beginnen, een verzameling standaard delen in elkaar zetten als het geen vreemde maten zijn is vaak binnen 1 dag mogelijk, met transport 2 of 3 dagen.

Hoe sneller geleverd hoe duurder, en een vrachtwagen vol eens per maand doen daarom vele.
Maar of de Topic starter gaat betalen? Moet wel maar een rechtszaak voor relatief klein bedrag.....

jls630430
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 nov 2006 09:58

Re: Aankoop geannuleerd maar geen geld terug bij Bedden.nl

Ongelezen bericht door jls630430 »

@ alfatrion: inderdaad. ging alleen om hygiëne eisen.
@ neodutchio: het maken van een keuze uit opties is confectiewerk.... dit is dus geen maatwerk. Alfatrion geeft precies goed weer wat maatwerk is.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Aankoop geannuleerd maar geen geld terug bij Bedden.nl

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
24 jul 2019 15:16
NeoDutchio schreef:
24 jul 2019 14:58
En voor wat betreft het maatwerk: het bed wordt op wensen van de klant in elkaar gezet. Het wordt dus speciaal voor deze klant gemaakt.
Zo wordt het natuurlijk wel erg makkelijk om het herroepingsrecht te omzeilen. Je maakt alles pas nadat de klant het product besteld. Nee, zo werkt het natuurlijk niet.

De maatwerk uitzondering betreft "de levering van volgens specificaties van de consument vervaardigde zaken, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn". Daar is hier geen sprake van. Immers, de consument kiest op de bedden.nl uit verschillende specificaties van de verkoper.
“de levering van volgens specificaties van de consument vervaardigde zaken”. Daaruit kan je opmaken dat het inderdaad geldt voor zaken die de klant anders wil hebben dan wat er aangeboden wordt. Dus inderdaad, een aparte kleur, tekst of welke aanpassing dan ook.
“die niet geprefabriceerd zijn”. Tot zover helder, een bed ligt Prefab klaar.
“en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn”. En daar komt mijn twijfel naar boven toe. Immers is het de individuele keuze van de koper om zijn aankoop aan zijn wensen te laten voldoen. Ieder persoon heeft andere wensen omtrent kleur van een hoofdbord en de eigenschappen van een matras. Het matras wordt opgebouwd uit zaken die de klant er in wil hebben.

Aan de ene kant kunt je zeggen dat een los matras gewoon herroepingsrecht heeft, maar als je een bepaald type matras laat samenstellen en die in je, naar eigen keuze, aangepaste boxspring legt, niet. En toch schijnt dat, in jouw bewoording, niet zo te zijn.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Aankoop geannuleerd maar geen geld terug bij Bedden.nl

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bij "duidelijk voor een specifiek persoon bestemd zijn" moet het voor een willekeurig derde duidelijk zijn dat het bed voor een specifiek persoon is. Denk hierbij bijvoorbeeld aal een ring waar je een naam in laat graveren. Dan kan een derde zien dat de ring voor Marie is. Dit bed is daar natuurlijk geen sprake van.

Uit de leidraad consumentenrechten:
"Specificatie/personalisering betekent in deze context dat de goederen in beginsel uniek zijn en zijn geproduceerd op basis van de individuele wensen en eisen die de consument kenbaar heeft gemaakt en die met de handelaar zijn afgesproken. Indien de consument daar en tegen de goederen gewoon samenstelt door te kiezen uit door de handelaar aangeboden standaardopties die vooraf zijn bepaald, zoals kleur of aanvullende uitrusting voor een wagen, of een meubelstuk samenstelt op basis van standaardelementen, zou niet moeten worden aangemerkt van "specificatie" of "personalisering" in de enge zin van deze bepaling."

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Aankoop geannuleerd maar geen geld terug bij Bedden.nl

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
24 jul 2019 16:50
Uit de leidraad consumentenrechten:
"Specificatie/personalisering betekent in deze context dat de goederen in beginsel uniek zijn en zijn geproduceerd op basis van de individuele wensen en eisen die de consument kenbaar heeft gemaakt en die met de handelaar zijn afgesproken. Indien de consument daar en tegen de goederen gewoon samenstelt door te kiezen uit door de handelaar aangeboden standaardopties die vooraf zijn bepaald, zoals kleur of aanvullende uitrusting voor een wagen, of een meubelstuk samenstelt op basis van standaardelementen, zou niet moeten worden aangemerkt van "specificatie" of "personalisering" in de enge zin van deze bepaling."
Helder en duidelijk, dan gaat het, in dit geval, dus niet om maatwerk en kan er gewoon kosteloos ontbonden worden.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aankoop geannuleerd maar geen geld terug bij Bedden.nl

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik ben nog steeds benieuwd hoe de Ts de volgende dag gedwongen is 30% te betalen. Kwam Bedden.nl om dat te incasseren!

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Aankoop geannuleerd maar geen geld terug bij Bedden.nl

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
24 jul 2019 17:50
Ik ben nog steeds benieuwd hoe de Ts de volgende dag gedwongen is 30% te betalen. Kwam Bedden.nl om dat te incasseren!
Ik ook, en ik zou ook willen weten waar Bedden.nl dat op baseert.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Aankoop geannuleerd maar geen geld terug bij Bedden.nl

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Ze zeggen cbw erkend te zijn... Maar als ik ze bij het CBW zoek (zowel op handelsnaam als moederbedrijf) kan ik ze niet vinden. Iemand anders wellicht?

Melding CBW:
https://www.bedden.nl/ruilen-en-retourneren.

Als ze er wel erkend zijn, kunt u via hun een klacht indienen.
Als ze niet erkend zijn, is het handig het CBW van deze verwijzing op de hoogte te stellen.

AntalSantcroos
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 jul 2019 19:40

Re: Aankoop geannuleerd maar geen geld terug bij Bedden.nl

Ongelezen bericht door AntalSantcroos »

Hoi bij bedden.nl krijg je zelfs een rekening als je 1 matras koopt niet ontvangt maar wel annuleert de volgende dag als je het online koopt kijk maar op hun website bij annuleringsbeleid

AntalSantcroos
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 jul 2019 19:40

Re: Aankoop geannuleerd maar geen geld terug bij Bedden.nl

Ongelezen bericht door AntalSantcroos »

Hoi ze zeiden dat ze alleen grote orders behandelen voor maatwerk echter op website staat dat je zelfs bij aankoop van 1 matras 30 procent boete moet betalen omdat ik zei dat het crimineel gedrag is en tegen de wet in hoefde ik 30 procent niet te betalen bedden.nl ontkent crimineel te zijn echter wie bewust de wet omzeilt voor geldelijk gewin is crimineel

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aankoop geannuleerd maar geen geld terug bij Bedden.nl

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus u hebt niet gedwongen 30% van de kosten voor het bed betaald.

Mooi opgelost.

Nou ben ik alleen nog benieuwd waarom u de ene dag een bed bestelt, en die bestelling de volgende dag annuleert. :lol:

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Aankoop geannuleerd maar geen geld terug bij Bedden.nl

Ongelezen bericht door Theotrucker »

En die wolf. Is beschermd in Nederland.

AntalSantcroos
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 jul 2019 19:40

Re: Aankoop geannuleerd maar geen geld terug bij Bedden.nl

Ongelezen bericht door AntalSantcroos »

Omdat ik mijn oude bed kon repareren en mijn oude bed meer geschikt is mbt mijn gezondheidsklachten

Gesloten