Annulering kast met half jaar levertijd

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door Jablan »

Pagina 3 alweer met details, die helemaal niet interessant zijn. Pascal wil een kast, geen procedure.
Pascalleh schreef:
20 okt 2021 18:34
Op 9 september heb ik een kast voor in de huiskamer gekocht. Levering is in februari. Geen idee waarom het zo lang duurt, 6 maanden is best fors.
Nu heb ik in de tussentijd een andere kast gezien die ik toch mooier vind en waarvan de levertijd 4 weken is.
Blijkt dat bij de eerste kast 2 weken bedenktijd op zit. Na deze bedenktijd ben je 50% van de aankoopwaarde kwijt. Dit staat in de voorwaarden die ik niet gelezen heb.
Nu vraag ik me af hoe eerlijk dit is. De kast komt pas in februari, hij is nog niet in de maak.
Als de levertijd 1-2 maanden zou zijn snap ik dit maar met een levertijd van een half jaar?
Je hebt voorwaarden en je hebt de werkelijkheid. Neem contact op met winkel 1, vraag of zij bij hun leverancier willen navragen hoe ver de kast is en vraag daarna of je - wegens de lange levertijd - van de koop mag afzien. Lukt dat, dan kun je bij winkel 2 je slag slaan. Lukt het niet, dan heb je het in elk geval geprobeerd.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door crazyme »

Jablan schreef:
21 okt 2021 19:56
Je hebt voorwaarden en je hebt de werkelijkheid. Neem contact op met winkel 1, vraag of zij bij hun leverancier willen navragen hoe ver de kast is en vraag daarna of je - wegens de lange levertijd - van de koop mag afzien. Lukt dat, dan kun je bij winkel 2 je slag slaan. Lukt het niet, dan heb je het in elk geval geprobeerd.
Er is nog een tussenstap: Waarom niet proberen of winkel 1 een passend alternatief heeft ?

Het zal ze waarschijnlijk worst zijn welke kast ze verkopen, zolang ze de omzet maar binnen houden.

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door Nevyn »

crazyme schreef:
22 okt 2021 12:11
Jablan schreef:
21 okt 2021 19:56
Je hebt voorwaarden en je hebt de werkelijkheid. Neem contact op met winkel 1, vraag of zij bij hun leverancier willen navragen hoe ver de kast is en vraag daarna of je - wegens de lange levertijd - van de koop mag afzien. Lukt dat, dan kun je bij winkel 2 je slag slaan. Lukt het niet, dan heb je het in elk geval geprobeerd.
Er is nog een tussenstap: Waarom niet proberen of winkel 1 een passend alternatief heeft ?

Het zal ze waarschijnlijk worst zijn welke kast ze verkopen, zolang ze de omzet maar binnen houden.
En dan ligt het er dus wel aan of de kast een maat product is.

gosewijn
Berichten: 2881
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door gosewijn »

Koop is koop. Dus gewoon betalen . Hij vindt een andere kast mooier , had hij beter moeten zoeken en opletten .

Pascalleh
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 apr 2016 21:07

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door Pascalleh »

Bedankt voor jullie berichten, de kast komt gewoon uit Nederland, komt inderdaad niet van de leenbakker maar van Eijerkamp. De kast moet nog gemaakt worden. Omdat we daar ook een bank hebben gekocht waarvan de levering bevestigd is en eerder komt is de annulering voor de kast 50% van de koopsom. Het maakt mij niet uit of de kast pas in februari komt. Als de levertermijn 2 maanden zit zijn en de annulering 50% van de koopsom dan snap ik dat. De levertijd is een half jaar, vanaf nu nog 4 maanden, dan is die 50% boven proportioneel lijkt mij

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door Jablan »

Eh ... heb je dit al besproken met Eijerkamp (Zutphen?). Probeer te dealen met het bedrijf.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door kuklos »

Pascalleh schreef:
22 okt 2021 21:13
De kast moet nog gemaakt worden.
Hoe weet je dit?
En welke kosten zijn er al wel gemaakt door verkoper en door hun leverancier?
Pascalleh schreef:
22 okt 2021 21:13
De levertijd is een half jaar, vanaf nu nog 4 maanden, dan is die 50% boven proportioneel lijkt mij
Waarom ben je er dan mee akkoord gegaan?

En tenslotte de vraag, heb je al contact opgenomen met de verkopende partij?

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door Albert1955 »

alfatrion schreef:
21 okt 2021 00:58
Ik citeerde het verkeerde stukje
onder i
dat voor het geval de overeenkomst wordt beëindigd anders dan op grond van het feit dat de wederpartij in de nakoming van haar verbintenis is tekort geschoten, de wederpartij verplicht een geldsom te betalen, behoudens voor zover het betreft een redelijke vergoeding voor door de gebruiker geleden verlies of gederfde winst;
De verkoper moet bewijzen: (i) dat het geen grote afwijking betreft ten opzichte van wat de koper zonder dit beding mocht verwachten; of (ii) dat de koper het beding ook had aanvaard als hierover vrije onderhandelingen waren geweest; of (iii) dat de geleden verlies of gederfde winst groter of gelijk is aan 50% van de koopsom.

Aziz: i en ii

(i) mislukt (ii) mislukt, nu de markt lagere percentages kent (iii) mislukt waarschijnlijk, nu de markt lagere percentages kent
Als die kast uit het Verre Oosten moet komen: de transportkosten zijn al 10x over de kop. Een 40' container uit Azie kostte een jaar geleden ca Usd 1500 aan transportkosten. momenteel is dat usd 14500/15000. Ook de hoge prijzen voor gas momenteel zijn een gevolg van de grote vraag uit Azie. Ander voorbeeld: In China bestaan ongeveer 50 producenten van magnesium, dat benodigd is voor de productie van aluminium voor bijvoorbeeld de auto industrie. Van deze 50 producenten zijn er 35 volledig stilgelegd. 15 draaien er nog wel maar met verlaagde capaciteit vanwege gebrek/hoge kosten aan gas. Gevolg: komende maand ligt waarschijnlijk de volledige auto industrie plat (dit probleem komt nog eens bovenop het chips tekort). Dus we zullen met nog veel meer producten te maken gaan krijgen waarvan de prijs omhoog zal gaan en dat komt, vroeg of laat, terecht op het bordje van de consument

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door 16again »

Pascalleh schreef:
22 okt 2021 21:13
... van Eijerkamp.
Hoe kan je bij een CBW erkend bedrijf iets kopen, en daarna uit de kleine lettertjes op moeten maken dat voorwaarden ongunstiger zijn dan CBW voorwaarden? Dat lijkt me niet de bedoeling, en riekt naar een oneerlijke handelspraktijk.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het CBW is niet bepaald duidelijk in zijn percentage:
De schadevergoeding bedraagt 30% van het aankoopbedrag, behalve als jij en de ondernemer iets anders hebben afgesproken.
Bron: https://www.cbw-erkend.nl/veelgestelde- ... /annuleren
Tja, mag je iets afspreken dat ten nadele is van wat normaal is? Er staat nergens dat het percentage niet hoger zou mogen zijn.
Maar ja, onder deze tekst staat:
Deze percentages zijn vaststaand, behalve als de ondernemer kan bewijzen dat zijn schade groter is of jij aannemelijk kan maken dat de schade kleiner is.
Die 30% is vaststaand, maar het mag ook iets anders zijn. Dat rijmt niet met elkaar. Het CBW mag hier wat duidelijker in zijn in mijn ogen.

Maar laat Eijerkamp, nadat gevraagd is wat de mogelijkheden zijn (wellicht zijn ze coulant), dan maar bewijzen dat ze echt 50% schade hebben.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door crazyme »

Pascalleh schreef:
22 okt 2021 21:13
Bedankt voor jullie berichten, de kast komt gewoon uit Nederland, komt inderdaad niet van de leenbakker maar van Eijerkamp. De kast moet nog gemaakt worden. Omdat we daar ook een bank hebben gekocht waarvan de levering bevestigd is en eerder komt is de annulering voor de kast 50% van de koopsom. Het maakt mij niet uit of de kast pas in februari komt. Als de levertermijn 2 maanden zit zijn en de annulering 50% van de koopsom dan snap ik dat. De levertijd is een half jaar, vanaf nu nog 4 maanden, dan is die 50% boven proportioneel lijkt mij
Eijerkamp is cbw erkend, dus verplicht de cbw voorwaarden te hanteren.

Wanneer je nog niet bent geïnformeerd dat de kast is binnengekomen zijn de annuleringskosten 30 procent. Is de kast wel binnengekomen bij eijerkamp en ben je daarover geïnformeerd, dan pas zijn de annuleringskosten 50 procent.

Het staat duidelijk zat in de voorwaarden welke je bij de koop hebt ontvangen.

Maar het is natuurlijk onzin om die kosten te gaan betalen omdat je plotseling ongeduldig bent geworden toch ?

Pascalleh
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 apr 2016 21:07

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door Pascalleh »

Ik ben niet ongeduldig, langer levertijd is prima. Ik heb alleen een andere kast op het oog. Waar ik meer mee zit is dat de verhouding tussen levertijd van 6 maanden en de tijd die je krijgt om te annuleren schreef staat. Ik had 2 weken de tijd.
Heb inderdaad contact met Eijerkamp gehad, ze blijven bij 50% en kunnen me niet vertellen wat de status van de bestelling is dus ook niet of het materiaal al besteld is. De kast is zelf nog niet in de maak

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door angel1978 »

Pascalleh schreef:
23 okt 2021 15:21
Ik ben niet ongeduldig, langer levertijd is prima. Ik heb alleen een andere kast op het oog. Waar ik meer mee zit is dat de verhouding tussen levertijd van 6 maanden en de tijd die je krijgt om te annuleren schreef staat. Ik had 2 weken de tijd.
Heb inderdaad contact met Eijerkamp gehad, ze blijven bij 50% en kunnen me niet vertellen wat de status van de bestelling is dus ook niet of het materiaal al besteld is. De kast is zelf nog niet in de maak
Maar die levertijd zal niet voor niets zijn.

Bestellen, leveren van materiaal ( weken tot maanden op dit moment ) en dan nog fabriceren. Tot moment van aflopen annuleren wordt er niets gedaan, dus als dat langer duurt gaat alleen de levertijd maar omhoog.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
22 okt 2021 23:14
Het CBW is niet bepaald duidelijk in zijn percentage:
De schadevergoeding bedraagt 30% van het aankoopbedrag, behalve als jij en de ondernemer iets anders hebben afgesproken.
Bron: https://www.cbw-erkend.nl/veelgestelde- ... /annuleren
Tja, mag je iets afspreken dat ten nadele is van wat normaal is?
Kennelijk wel. Maar iets afspreken betekent wat mij betreft iets meer actieve communicatie, dan simpelweg ergens in de kleine lettertje vermelden dat aangepast tarief geldt.

Dit is echter hier niet van toepassing,


Volgens Eijerkamp is er sprake van deellevering, waardoor voor de kast hoog annuleringstarief geldt
Al vraag ik me af wat we onder deellevering moeten verstaan:
Stel, ik koop een rol tapijt (voorraadartikel) samen met een kast met een levertijd van 6 maanden op 1 overeenkomst.
Doordat de rol tapijt direct wordt geleverd geldt gelijk het hoge annuleringstarief voor de kast. Dat lijkt me onterecht.
Deellevering zie ik meer als deel van de kast geleverd kan worden.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door kuklos »

Pascalleh schreef:
23 okt 2021 15:21
Waar ik meer mee zit is dat de verhouding tussen levertijd van 6 maanden en de tijd die je krijgt om te annuleren schreef staat.
Door de kast te kopen ben je akkoord gegaan met de voorwaarden. Ze niet gelezen hebben is geen excuus. Ergo, je nu met de verhouding, nu je een andere kast hebt gezien die je liever hebt. Toen je de kast kocht vond je het niet niet nodig eerst de voorwaarden te lezen en zat je er niet mee. Moreel maakt dit je zaak niet echt sterk.
Pascalleh schreef:
23 okt 2021 15:21
Heb inderdaad contact met Eijerkamp gehad, ze blijven bij 50% en kunnen me niet vertellen wat de status van de bestelling is dus ook niet of het materiaal al besteld is. De kast is zelf nog niet in de maak
Opnieuw zeg je dat de kast nog niet in de maak is, maar opnieuw geef je niet aan hoe je dit weet. Terwijl de verkoper zelf niet eens de status weet van aankoop materialen etc. beschik jij blijkbaar over informatie aangaande het productieproces. Bijzonder.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door crazyme »

Pascalleh schreef:
23 okt 2021 15:21
Ik ben niet ongeduldig, langer levertijd is prima. Ik heb alleen een andere kast op het oog. Waar ik meer mee zit is dat de verhouding tussen levertijd van 6 maanden en de tijd die je krijgt om te annuleren schreef staat. Ik had 2 weken de tijd.
Heb inderdaad contact met Eijerkamp gehad, ze blijven bij 50% en kunnen me niet vertellen wat de status van de bestelling is dus ook niet of het materiaal al besteld is. De kast is zelf nog niet in de maak
Het is zelfs zo dat wanneer je twee tellen na het ondertekenen wil annuleren moet je annuleringskosten betalen. Die order heeft een waarde en die zal vergoed moeten worden.

Wat ik niet begrijp: waarom koop je iets zonder overtuigd te zijn dat je dat artikel wil hebben ? Straks heb je die andere kast gekocht en bedenk je weer iets anders. Afspraak is gewoon afspraak. Al dat getwijfel en terugkomen op gemaakte afspraken…. Ik snap het niet.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door mahadma »

En wie zegt de klant dat die andere kast ook ECHT1 maand levertijd is/wordt?

Gesloten