Garantie

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
Gildo!
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2022 17:25

Garantie

Ongelezen bericht door Gildo! »

Zo'n 4 maanden geleden heb ik 2 stoelen gekocht via Bol.com bij The Retro Family.

De stoelen zijn nu beschadigd, bij normaal gebruik.

The Retro Family beroept zich op de leverancier, BelAir Furniture, en die geven niet thuis als het gaat om garantie:
Zij willen beoordelen of mijn klachten terecht zijn.

Mijn vragen:

0. Heeft iemand meer nare ervaringen met The Retro Family en BelAir Furniture?
1. Is The Retro Family verantwoordelijk voor de garantie of BelAir Furniture?
2. Kan en mag ik van Bol.com verwachten dat zij iets voor mij betekenen?
3. Is een gang naar de Consumentenbond verstandig en dan vervolgens naar de rechtbank?

Dank voor de genomen moeite!

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Garantie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De verkoper is en blijft uw aanspreekpunt en verantwoordelijk. De verkoper mag best de fabrikant inschakelen, dat is iets dat redelijk normaal is n meubelend. Die kan een oordeel geven, echter moet dat via de verkoper lopen.

Wat in uw geval van belang is is wat de oorzaak van de beschadigingen is., maar ook wat de beschadiging inhoud.

U moet in ieder geval bij de verkoper blijven klagen.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garantie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Gildo! schreef:
07 nov 2022 17:35
De stoelen zijn nu beschadigd, bij normaal gebruik.
De vraag is of die beschadigingen voor jouw rekening komen of dat ze het gevolg zijn van nonconformiteit. De bewijslast daarvoor ligt de 1e 12 maanden na aankoop bij de verkoper. Jij kunt dus een beroep doen op nonconformiteit, en dan is het aan de verkoper om te bewijzen dat de schade aan jou(w gebruik) te wijten zou zijn.
Gildo! schreef:
07 nov 2022 17:35
The Retro Family beroept zich op de leverancier, BelAir Furniture, en die geven niet thuis als het gaat om garantie: Zij willen beoordelen of mijn klachten terecht zijn.
Wat bedoel je met "geven niet thuis"? Ze willen je klacht toch beoordelen?
Gildo! schreef:
07 nov 2022 17:35
0. Heeft iemand meer nare ervaringen met The Retro Family en BelAir Furniture?
Nee.
Gildo! schreef:
07 nov 2022 17:35
1. Is The Retro Family verantwoordelijk voor de garantie of BelAir Furniture?
De verkoper is verantwoordelijk. Dat is immers de enige met wie jij een overeenkomst hebt. De verkoper mag op zijn beurt wel de fabrikant, hun leverancier of een derde inschakelen, en daarmee schakelen kan natuurlijk de kortste weg zijn, maar de verantwoordelijkheid blijft bij de verkoper.
Gildo! schreef:
07 nov 2022 17:35
2. Kan en mag ik van Bol.com verwachten dat zij iets voor mij betekenen?
Hooguit bemiddeling, maar verwacht daar niet teveel van. Zij zijn het platform, niet de verkoper.
Gildo! schreef:
07 nov 2022 17:35
3. Is een gang naar de Consumentenbond verstandig en dan vervolgens naar de rechtbank?
De Consumentenbond zal niets voor je doen. Eventueel kan je naar een geschillencommissie, of inderdaad naar de rechter.

Maar volgens mij ben je nog helemaal niet zo ver: doorloop eerst het garantietraject eens.

Plaats reactie