LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoofdpijn door IKEA-matras?

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door olaf79 »

https://www.consumentenbond.nl/matras/n ... -matrassen

Onze recentste matrassen-test heeft een nieuwe Beste Koop opgeleverd. De nieuwe Beste Koop kost nog geen €150 en scoort een 7,3. Dat is 0,1 rapportpunt hoger dan de IKEA Morgedal van €150, die na ruim 2 jaar het Beste Koop-stokje dus moet overgeven.

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door BL2 »

Zo'n IKEA matras met binnenvering welke je kan oprollen moet toch wel van een bijzondere constructie zijn, als je even nagaat hoe zo'n matras normaliter is opgebouwd.
Dat een Nederlandse merkmatras iets meer kost kan best, dat ik de Nederlandse economie er mee steun lijkt mij ook een goede zaak.
En aan zo'n Auping zit helemaal geen enkele chemische lucht, want ook al ruik je het niet meer na enkele dagen, de chemische toevoegingen zijn er nog wel. En daar lig je dan een derde van je leven op............

Beste Koop is ook wat anders dan Beste Matras, daar lezen vele wat snel overheen.

stofzuigertje

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Er zijn ook niet opgerolde, te zien in Magazijn als je moet zoeken omdat de voorraad niet klopte.
Maar de meeste en vooral de vaak verkochte zijn opgerold.

Dit kun je ook online vinden als je elk matras aanklik en kijkt hoe de verpakking is zoals ik al eerder schreef.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door sjohie »

BL2 schreef:Zo'n IKEA matras met binnenvering welke je kan oprollen moet toch wel van een bijzondere constructie zijn, als je even nagaat hoe zo'n matras normaliter is opgebouwd.
Dat een Nederlandse merkmatras iets meer kost kan best, dat ik de Nederlandse economie er mee steun lijkt mij ook een goede zaak.
En aan zo'n Auping zit helemaal geen enkele chemische lucht, want ook al ruik je het niet meer na enkele dagen, de chemische toevoegingen zijn er nog wel. En daar lig je dan een derde van je leven op............

Beste Koop is ook wat anders dan Beste Matras, daar lezen vele wat snel overheen.
Om de locatie van de Auping fabriek hier hing ook af en toe zo'n lucht, nu ze op de nieuwe locatie zitten is het stukken beter, maar er worden gewoon aardig wat reinigingsmiddelen/chemicaliën gebruikt bij de productie van matrassen.

Maar goed, bij TS is er of iets serieus mis met die matrassen, of een heftige allergische reactie.

absent
Berichten: 315
Lid geworden op: 26 okt 2016 18:30

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door absent »

In de gebruiksaanwijzing van de IKEA is te lezen dat je dat matras eerst een tijd moet laten acclimatiseren. Dat heeft een functie. Maar ik lees niet dat TS dat ook heeft gedaan. Zoals ik het de OP lees heeft TS het matras gekocht, uitgepakt, opgemaakt en lekker besnurkt. Dus ja...
Valt me nog mee dat de eventuele aanwezige vogels het allemaal hebben overleefd... :mrgreen:

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door crazyme »

olaf79 schreef:https://www.consumentenbond.nl/matras/n ... -matrassen

Onze recentste matrassen-test heeft een nieuwe Beste Koop opgeleverd. De nieuwe Beste Koop kost nog geen €150 en scoort een 7,3. Dat is 0,1 rapportpunt hoger dan de IKEA Morgedal van €150, die na ruim 2 jaar het Beste Koop-stokje dus moet overgeven.
http://www.interieurjournaal.com/bedenk ... rastesten/

Ook matrassentesten moet je tegenwoordig doorlichten.
Nog deze week verschijnt in de krant De Standaard een artikel over betalingen aan de consumentenbonden voor matrastesten. Een bom onder het vertrouwen van consumententestorganisaties?

Het artikel in de kwaliteitskrant De Standaard van de correspondent Slaap - Peter Vantyghem - lijkt hiermee onfrisse praktijken bij dergelijke consumententesten te gaan blootleggen. Bewijzen voor betalingen worden in ieder geval onthuld.
Bekend is tevens dat een tiental Europese organisaties (waaronder Consumentenbond en Testaankoop.be) samenwerken en testen met elkaar delen.

Pascal Mannekens (foto) van Bedking/Ergopolis gaf in maart 2015 bij het televisieprogramma Radar (met de link naar de uitzending) als deskundige al eens aan dat de testen van dergelijke testinstanties verouderd, ondeugdelijk en oncontroleerbaar zijn.

Later dat jaar is er in 's-Gravenhage een expertbijeenkomst georganiseerd door de Consumentenbond, waarbij de belangrijkste matrassenfabrikanten en diverse testinstituten aanwezig waren. Dat lijkt een schijnvertoning te zijn geweest: het heeft niet geleid tot goede en controleerbare testresultaten. Gezien de komende publicatie in De Standaard zou dat wel eens uit commerciële motieven kunnen zijn gedaan. Wat negatieve gevolgen kan hebben voor de geloofwaardigheid van deze organisaties.


Uit de laatste test van Testaankoop.be kwamen de verenmatrassen Auping Cresto (€ 1.095) en Beka Ultima Body Sense (€ 1.120) en schuimmatras Swissflex Versa 20 Geltex Inside (€ 880) met een gelijk aantal punten (76) als beste van de test uit de bus.

De beste koop met een testresultaat van 70 is pas op de 19e plaats terug te vinden: Ikea Hövåg (€ 149). Bij de schuimmatrassen is de Ikea Morgedal (€ 149), met score 66 nog altijd van goede kwaliteit, de beste koop. De voordelige keuze is de schuimmatras Ikea Malvik (€ 99,90), die met een score 56 van gemiddelde kwaliteit is volgens testaankoop, die alleen nog de Dorso Rêv Enjoy achter zich laat.
Het artikel is nog niet gepubliceerd...

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door crazyme »

Ontopic: iemand met ervaring kan snel genoeg ruiken of de dampen afkomstig zijn van het polyether of dat de container waarmee de matrassen uit (bijvoorbeeld) China kwamen gas bevatten.

Ik zou de oude matrassen terugleggen en de nieuwe laten luchten (in de schuur)

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door BL2 »

Prachtig dat verschil tussen beste van de test, en beste aankoop.

Beste van de test, notabene een Auping, is een matras welke het beste aan de testeisen voldoet, en hopelijk dus ook het betse ligt. Echter dit laatste is zeer persoonlijk, daar kan je eigenlijk niet op testen, dat is voor een ieder verschillend.

Beste koop is een matras welke (extreem) goedkoop is en toch nog redelijk aan wat testresultaten voldoet, rekening houdend met de prijs. Ook hier geldt natuurlijk, geen enkele garantie om er lekker op te liggen.

Beste koop kan dus best na één jaar een flinke kuil hebben, wat de dure Auping pas na 8 jaren heeft, maar je hebt voor die Ikea dan ook 8 keer minder betaald, dus hij hoeft ook niet lang mee te gaan voor een goed rendement (lees testscore).
Laatst gewijzigd door BL2 op 27 jan 2017 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door witte angora »

Vergeet ook niet dat er vele honderden matrassen zijn die niet aan die test hebben meegedaan.

Vorig jaar heb ik bij de plaatselijke matrassenboer een nieuwe gekocht. In eerste instantie ging ik voor de 'beste koop'. Maar al gauw bleek dat dit voor mij helemaal geen 'beste' zou zijn. Ik heb een matras nodig die een beetje meer gewicht kan hebben. En daar zat inderdaad een ander prijskaartje aan: 180 euro. Niet getest door wie dan ook.

En weet je? Hij ligt uitstekend. Zonder allerlei chemische luchtjes en dergelijke. De toenmalige 'beste koop' werd me door een andere matrassenboer ten zeerste afgeraden, en ik snap nu heel goed waarom.

Voor een goede matras kun je beter Ikea links laten liggen, en naar een goede zaak gaan die gedegen advies kan geven. Dan ben je een paar tientjes meer kwijt, maar als je dat afzet tegen de verwachte levensduur dan valt dat eigenlijk in het niet.

stofzuigertje

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ikea, zowel door het oprollen als het plastic er omheen zal de fabrieksgeur er langer in blijven dan bij niet opgerolde die vlak geleverd worden.

Dus bij diverse fabrieken ruik je waar ze gemaakt worden.
Auping is Nederland dus korte afstanden en hoeft nooit opgerold te worden.
De transport kosten zijn wel een flinke auto of bus dus niet achter op een fiets.

Ja, naast het merk betaal je ook voor opslag en transport naar de winkels en naar huis, want vaak gratis geleverd en Ikea, bekijk maar hoe je het thuis krijgt of betaal extra!

[Offtopic passage verwijderd door moderator]
Laatst gewijzigd door Radar op 30 jan 2017 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic passage verwijderd

Gert-JanKorpershoek
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jan 2017 20:30
Locatie: Rijssen, Nederland
Contacteer:

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door Gert-JanKorpershoek »

Ook een IKEA matras, prima prijs en goede kwaliteit. Helemaal geen hoofdpijn oid...

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic bijdrages verwijderd door moderator

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door beusen »

Gert-JanKorpershoek schreef:Ook een IKEA matras, prima prijs en goede kwaliteit. Helemaal geen hoofdpijn oid...
Met een Ikea matras is niets mis mee, zelf al gebruikt, want omdat de naam Ikea opstaat, wil nog niet zeggen dat er ook Ikea drin is. :wink:
witte angora schreef:
Voor een goede matras kun je beter Ikea links laten liggen, en naar een goede zaak gaan die gedegen advies kan geven. Dan ben je een paar tientjes meer kwijt, maar als je dat afzet tegen de verwachte levensduur dan valt dat eigenlijk in het niet.
Zoveel over het zwart maken van een bedrijf,om iets re roepen zonder onderbouwing, waarom. :mrgreen:

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wellicht was het handiger geweest om eerst de beschrijving van het matras te lezen. Deze moet enkele dagen plat liggen en geventileerd worden alvorens in gebruik genomen van worden.
En u zou ook alvast een enorm goede advocaat kunnen gaan zoeken waarmee u kan bewijzen dat de eventuele longkanker later veroorzaakt is door dit matras.
Misschien iets minder hard roepen en mopperen en een arts opzoeken.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Witte Angora . Wat is het verschil van polyaether sg 35 van leverancier A of B

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door crazyme »

gosewijn schreef:Witte Angora . Wat is het verschil van polyaether sg 35 van leverancier A of B
Tal van hulpstoffen. Hardheid. Dat is een wereld op zich.

http://www.polyether.nl/rondleiding.html

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door witte angora »

gosewijn schreef:Witte Angora . Wat is het verschil van polyaether sg 35 van leverancier A of B
Misschien heb ik wel een binnenveringsmatras...

Maar ook al zou het een sg 35 matras zijn, de ene is dikker dan de ander, de tijk kan verschillen, en noem alles maar op. Niet alleen dat, wie zegt mij dat sg 35 ook echt sg 35 is?

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door gosewijn »

IK vraag niet welk matras je hebt. Ik heb het niet over tijk en afdekking. gewoon polyaether sg 35 bv 10 cm dik . Heb ik geen antwoord op gekregen .
Als je het niet weet vindt ik het onbehoorlijk om een bedrijf ,Ikea , zo te behandelen.
Sg 35 kan bij grote blokken 2 a 3 mt breed hoog iets afwijken . bv in het onderste gedeelte sg 36 en het bovenste gedeelte sg 34. Daarbij hebben alle fabrikanten bv. sg 35 hard middel en zachte uitvoeringen.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door witte angora »

Sorry gosewijn, ik snap je opmerking niet dat het onbehoorlijk is Ikea zo te behandelen. Ik heb met Ikea gewoon geen goede ervaringen, en dat is wat ik gewoon weergeef. Daar is niks onbehoorlijks aan. Dat is mijn mening, en die mag ik ventileren.

Ik blijf erbij dat de matras die ik heb stukken beter is dan wat ik bij Ikea had kunnen kopen. Simpel zat. Waarbij ik van de plaatselijke matrassenboer ook nog eens een gedegen advies heb gekregen, dit in tegenstelling tot Ikea. En wat die sg35 ermee te maken heeft is me een raadsel. Sg35 is sowieso niet geschikt voor mij. Voor mij zou het op zijn minst sg40 moeten zijn.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

witte angora schreef:Ik heb met Ikea gewoon geen goede ervaringen, en dat is wat ik gewoon weergeef. Daar is niks onbehoorlijks aan. Dat is mijn mening, en die mag ik ventileren.
Natuurlijk mag dat.
Maar één persoonlijk slechte ervaring is heel iets anders dan een algemene uitspraak doen als 'Voor een goede matras kun je beter Ikea links laten liggen, en naar een goede zaak gaan die gedegen advies kan geven. Dan ben je een paar tientjes meer kwijt, maar als je dat afzet tegen de verwachte levensduur dan valt dat eigenlijk in het niet.'

Dat is zeggen dat Ikea geen goede zaak is, hun matrassen geen lange levensduur hebben, dat je bij Ikea geen goed advies krijgt en meer geld uit moet geven om wèl een goed product te kopen.

Als u dat in z'n algemeenheid zegt moet u met feiten en getallen komen.
Laat de juristen van Ikea het maar niet lezen...

Gesloten