LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoofdpijn door IKEA-matras?

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
Bwitlox1976
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2017 11:39

Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door Bwitlox1976 »

Beste lezer,

Wij hebben op 14 januari 2017 bij de Ikea in Amersfoort een 180cm breed Hemnes bed gekocht. Zoals het Ikea betaamd kwamen daar nog honderden euro's aan matras etc. bij.

Wij kozen voor twee eenpersoons Morgedal matrassen plus een Tvinde dekmatras.

Deze werden opgerold geleverd in geseald plastic. De eerste week werden we iedere dag wakker met knallende hoofdpijn en het gevoel alsof je ogen uit de kassen popten. De tweede week hebben we dus dag en nacht de ramen open gehad, iedere dag het beddengoed verschoond en om de beurt op zolder geslapen. De hoofdpijn is in de tweede week overgegaan in een pijnlijke borst en veel hoesten. Ik lijk op het moment wel een kompel met stoflongen. Als ik over een paar jaar longkanker krijg weet ik waar het aan ligt. Uit Zweden !

Maar even een paar weken zo doorploeteren tot alle dampen verdampt zijn.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bwitlox1976 schreef:Wij hebben op 14 januari 2017 bij de Ikea in Amersfoort een 180cm breed Hemnes bed gekocht. Zoals het Ikea betaamd kwamen daar nog honderden euro's aan matras etc. bij.
Ik oen maar weinig winkels die hun spullen kado geven.

Je verhaal klinkt extreem. Wat zei Ikea toen je het probleem met hen besprak?

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door BL2 »

Bwitlox1976 schreef:Beste lezer,

Wij hebben op 14 januari 2017 bij de Ikea in Amersfoort een 180cm breed Hemnes bed gekocht. Zoals het Ikea betaamd kwamen daar nog honderden euro's aan matras etc. bij.
Wij kozen voor twee eenpersoons Morgedal matrassen plus een Tvinde dekmatras.
Deze werden opgerold geleverd in geseald plastic. De eerste week werden we iedere dag wakker met knallende hoofdpijn en het gevoel alsof je ogen uit de kassen popten. De tweede week hebben we dus dag en nacht de ramen open gehad, iedere dag het beddengoed verschoond en om de beurt op zolder geslapen. De hoofdpijn is in de tweede week overgegaan in een pijnlijke borst en veel hoesten. Ik lijk op het moment wel een kompel met stoflongen. Als ik over een paar jaar longkanker krijg weet ik waar het aan ligt. Uit Zweden !
Maar even een paar weken zo doorploeteren tot alle dampen verdampt zijn.
Als je een bed koop met losse matrassen erbij zal je die verschillende delen gewoon moeten betalen. Dat weet je toch al als je in de winkel staat.....

Een matras welke je kan oprollen ? Dat moet wel iets heel simpels zijn.
Een gewone goede matras kan je nooit oprollen.

Je lichamelijke verschijnselen lijken meer een soort van "griep", het heerst op het moment nogal. Dat dit komt van de matras lijkt wat onwaarschijnlijk.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door gosewijn »

BL2
, matrassen kun je wel oprollen .

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door BL2 »

We hebben het hier over een matras uit het allergoedkoopste segment van de markt, een matras van nog geen E 150 per stuk.
Wij slapen op Auping matrassen van rond de E 1300.00 en die liggen super en stinken niet . Dit kan toch nooit wat zijn voor dat bedrag, na aftrek overhead kosten, winst en BTW heeft zo'n matras dus slechts enkele tientjes aan materiaalkosten gekost....
Google ook even op de reviews op Het Net.

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door BL2 »

gosewijn schreef:BL2
, matrassen kun je wel oprollen .
Ik kan jou ook oprollen .......
Maar zonder dollen, een goede matras kan je niet oprollen.
Bij de meeste echte merk matrassen vervalt dan ook gelijk de garantie

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

BL2 schreef:Een gewone goede matras kan je nooit oprollen.
Hoe komt u daar nu toch bij?

@Bwitlox1976: volgens de garantievoorwaarden van Ikea duurt het 72 uur voordat het matras z'n juiste vorm heeft gekregen en de geur verdwenen is. Men adviseert stofzuigen en luchten van de matras http://www.ikea.com/ms/nl_NL/media/pdf/ ... NL1522.pdf
Als u die instructies gevolgd hebt en de situatie nu zo beroerd is zoals u die beschrijft dan zou ik zoals @Moneyman ook al aangeeft contact opnemen met Ikea.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door berndv »

Het betreft een foam-matras, dus geen binnen/pocketvering of iets dergelijks, die zijn wel degelijk op te rollen.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door gosewijn »

BL2 , lukt je niet . hha
Polyaether matrassen kun je wel oprollen ,maakt niet uit welke prijsklasse en dikte. De reden is heel simpel . Matrassen worden tijdens het in pakken in folie alle lucht uitgezogen zodat het pakket minder volume heeft en er meer in de vrachtwagen / kontener kan , dus goedkopere vrachtkosten.
De meeste producten ( matras in dit geval) komen per schip aan en zijn 4 a6 weken onderweg ,Daarom wordt er ook een vloeistof ingespoten tegen ongedierte , wat waarschijnlijk de geur veroorzaakt. TS heeft de leverings en voorschriften niet gelezen , Matras moet ca 7 dagen uitgerolt worden en niet gebruiken zodat de lucht weer in de matras kan komen en de lucht ook voor het grote deelweer weg is.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door gosewijn »

KLaas jan jewas mij net voor

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door henk51 »

Ik heb hetzelfde matras 2 maanden geleden gekocht,is inderdaad opgerold kon makkelijk mee in de auto.
Dit matras was ook door consumentenbond 2 jaar geleden als beste uit de test,vorig jaar als 2e.
Ik heb nergens last van gehad slaap er heerlijk op.En de symptomen die genoemd worden lijken heel veel op de griep die al maanden heerst.
Vrijwel mijn hele kennissen kring hebben dit soort symptomen gehad de laatste maanden en niet iedereen had net een nieuw matras gekocht bij IKEA.
Ik heb er dezelfde avond al op geslapen.

groeten Henk

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door BL2 »

O sorry het is een foammartas, daar had ik even overheen gekeken. Worden die opgerold geleverd, bizar.
Overigens ga ik op zo'n matras echt niet liggen, maar dat is geheel persoonlijk.
Over die matrastesten van de Consumentenbond is al zo veel geschreven, dat gaan we hopelijk toch niet overdoen ?

Informatief: viewtopic.php?t=163999

Na een kort zeer teleurstellend uitstapje naar M-Line weer terug bij Auping uit Deventer.
Samen met Eastborne toch nog altijd de betere merken, volgens ons dan.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

BL2 schreef:O sorry het is een foammartas, daar had ik even overheen gekeken. Worden die opgerold geleverd, bizar.
Overigens ga ik op zo'n matras echt niet liggen, maar dat is geheel persoonlijk.
Over die matrastesten van de Consumentenbond is al zo veel geschreven, dat gaan we hopelijk toch niet overdoen ?

Informatief: viewtopic.php?t=163999

Na een kort zeer teleurstellend uitstapje naar M-Line weer terug bij Auping uit Deventer.
Samen met Eastborne toch nog altijd de betere merken, volgens ons dan.
Op het concurrerende consumentenforum zijn er klachten over Auping.... Oftewel: je moet alles in het juiste perspectief plaatsen.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Bl2.
Als je een matras 150,00 of 1000,00 euro koopt van de zelfde kwaliteit ,bv sg 35 , polyaether zit er geen verschil in. alleen de afwerking afdekking zit verschil in. Dat samen met de naam /merk bepaald de prijs.

stofzuigertje

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zowel deze genoemde Schuim maar ook de goedkopere Bonell vering als enkele Pocket veren worden opgerold geleverd.
Dit staat online aangegeven.
Wel het ik een kleine slaapkamer waar het uitgerolde matras een weekje heeft gestaan voor open raam.
Dan is alle stank, ongeacht welke je koos wel verdwenen en zijn de plat gedrukte veren in Bonell of Pocket ook uit geveerd dus geen kuilen.

Het weer oprollen, daar heb ik camping matrasje voor maar voor deze is zware machine nodig en sterke folie.
Het risico bestaat dat als kleinkinderen het plakbandje los trekken dat je hem moeilijk uit je auto kreeg.
Dit laatste gelukkig niet zelf meegemaakt maar gelezen op Duits forum.

Nieuwe kunststoffen geuren altijd en Ikea heeft ook duurdere met paardenhaar en zo... maar ik hoef dat niet.
Zelfs een simpele föhn kan stinken de eerste keer.
Ja, en ook merk matrassen die vers binnen komen hebben een fabriek geurtje maar omdat die vaak maanden in magazijnen liggen op voorraad is het meestal in de winkel al uit gestonken.
De niet luchtdichte zak zal dan de geur vrij laten komen en Ikea, die mag je zelfs achter op de fiets door de stromende regen vervoeren in die rol!
Ik zag tijdens de maaltijd vanavond in het Restaurant diverse studenten in Delft met matrassen fietsen.
Dus auto, niet eens nodig en zelfs openbaar vervoer kan en dat is met die dure merk matrassen die niet opgerold mogen/kunnen worden niet mogelijk.
Dan betaal je voor transport van fabriek naar importeur en winkel en huis dus 3x grote vrachtwagen/bestelbus nodig.

Ook magazijn ruimte is niet gratis en daarom kan Ikea hetzelfde matras wegens ruimte besparing voor opslag en vervoer en de hoge omzet voordeliger verkopen.

En als je een opleg matras gebruikt, dan kan de geur nog slechter weg want ook die moet ademen.
Naast de opleg zelf zal hij ook de geur langer in het matras houden.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Stofzuigertje. Dus u zegt dat je met een matras in een poreuse zak in de stromende regen mag fietsen . Hoe dom kan je zijn ,dan wordt het toch nat of is het droge regen. Waarom mag je een dure matras niet oprollen terwijl het, het zelfde materiaal is. Een fietsende matras , ja alles kan ,Hoe wil je dat doen ,op het stuur leggen of achter op de bagagedrager, denk niet dat het lukt. Hopelijk heeft het broodje .... gesmaakt. Sorrie

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door Student90 »

Bwitlox1976 schreef:Maar even een paar weken zo doorploeteren tot alle dampen verdampt zijn.
Als u doorploetert, terwijl u ervan overtuigd bent dat uw gezondheid op het spel staat, komt u al gauw op het terrein van 'eigen schuld'.

Indien u denkt dat het matras de oorzaak is van uw symptomen kunt u voorlopig beter geen gebruik maken van het matras. In plaats daarvan raad ik u aan contact op te nemen met Ikea om het een en ander te bespreken.

Gezien uw klachten raad ik u ook aan langs de huisarts te gaan; het kan natuurlijk de griep zijn, maar ga niet zelf dokteren.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door kweenie »

BL2 schreef:We hebben het hier over een matras uit het allergoedkoopste segment van de markt, een matras van nog geen E 150 per stuk.
Wij slapen op Auping matrassen van rond de E 1300.00 en die liggen super en stinken niet . Dit kan toch nooit wat zijn voor dat bedrag, na aftrek overhead kosten, winst en BTW heeft zo'n matras dus slechts enkele tientjes aan materiaalkosten gekost....
Ik denk dat je nog wel eens verbaasd zou kunnen zijn als je zou weten hoeveel (of eigenlijk: hoe weinig) het materiaal van ook die dure matras de fabriek heeft gekost...

En dat je een matras kunt oprollen (of eigenlijk: opgerold wordt geleverd) betekent niet per definitie dat het een slecht matras is. Een matras die je wil kunnen gebruiken bij een beweegbare bodem moet bijvoorbeeld ook behoorlijk 'flexibel' zijn, zodat ze die -in de fabriek- ook zullen kunnen oprollen. Maar dat staat natuurlijk minder chique. Bovendien is het ook prettiger als die duurdere matrassen al een tijdje hebben kunnen uitdampen, zodat het lijkt of daar na de fabricage minder stoffen uit het matras komen.

Maar wat al eerder is genoemd: zulke nieuwe matrassen moeten eerst een flinke tijd 'uitdampen' voordat je ze goed kunt gebruiken. Als ze meteen al worden gebruikt en worden afgedekt (met dekmatras, hoeslakens, molton, dekbed etc.), dan zal het alleen maar langer duren voordat het grootste deel van de stoffen verdampt is.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door sjohie »

Gewone matrassen worden bij Ikea ook opgerold geleverd, niet enkel de foammatrassen. Onze binnenveringmatras van ze ging ook zo in de auto mee naar huis bijvoorbeeld. Ik weet dan weer niet of het bij állle matrassen van ze zo is, maar gezien hun lust naar efficiëntie en kostenreductie denk ik dat het gros van hun matrassen zo de deur uit gaan. Overigens hebben wij de matras 1 dag buiten laten luchten, en toen was de muffe industriële geur weg. We slapen er nu al 9 jaar met veel plezier, en comfortabel op. Wat TS schetst is extreem, en is iets wat ze bij Ikea, of als je daar geen luisterend oor treft, bij de nVWA moeten weten. Als er echt teveel chemicaliën in achter zijn gebleven, is het mogelijk iets wat de volksgezondheid raakt, en dienen de relevante overheidsinstanties er op te springen om Ikea te laten acteren hierop.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Hoofdpijn door IKEA-matras?

Ongelezen bericht door olaf79 »

BL2 schreef:We hebben het hier over een matras uit het allergoedkoopste segment van de markt, een matras van nog geen E 150 per stuk.
Wij slapen op Auping matrassen van rond de E 1300.00 en die liggen super en stinken niet . Dit kan toch nooit wat zijn voor dat bedrag, na aftrek overhead kosten, winst en BTW heeft zo'n matras dus slechts enkele tientjes aan materiaalkosten gekost....
Google ook even op de reviews op Het Net.
Tsja, bij een merkmatras, betaal je voor de merknaam en het feit dat de matras uit een fabriek in Nederland rolt waar de werknemer 25 euro per uur kost, het tienvoudige van een fabriek in Turkije of China. Of dat wat zegt over de kwaliteit betwijfel ik.

Overigens kan het verhaal van TS best waar zijn. Het als een griepje afdoen is wat te gemakkelijk. Als er chemicaliën gebruikt zijn, bijvoorbeeld om het matras te impregneren, dan kan er te veel zijn achtergebleven en daar kun je zwaar ziek van worden.

Gesloten