LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ikea bezorgkosten

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
RRett
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jan 2019 16:08

Ikea bezorgkosten

Ongelezen bericht door RRett »

Bij Ikea Groningen kochten wij een lederen bank. Bij bestellen werd aangegeven dat deze besteld moest worden. Geen probleem. Ik vroeg wanneer deze afgehaald kan worden. Keuze van Ikea is: Dat kan niet, de bank wordt bezorgd. Op zich ook prima. Ware het niet, dat Ikea dan ineens €44,95 bezorgkosten gaat rekenen. Beetje vreemd, dit staat niet in de folder die ik hier thuis heb liggen en het stond ook niet op het kaartje dat aan de bank hing. Wel dat er bezorgd kan worden tegen betaling, maar niet dat je de lederen bank niet kunt afhalen. Mijn mening is, als ik de bank niet kan ophalen, Ikea voor het bezorgen ook geen extra kosten mag rekenen. Dit moet of op de folders en meubelkaarten staan vermeld, of dit bedrag moet in de kostprijs zijn verwerkt. Dit was niet het geval. Via facebook een chat gestart en als antwoord: Als goedmakertje wordt er een verrassing opgestuurd. Ik hoef geen verrassing, ik wil de €44,95 retour. Om eennmailadres gevraagd en een link gekregen met een formulier. Hier het bovenstaande ook aangegeven. Ze kunnen er niets aan doen. Ik vind dit ronduit belachelijk. Natuurlijk snap ik dat een transporteur ook niet gratis kan werken, maar de fout ligt in dit geval bij Ikea, door niet aan te hebben gegeven dat je lederen banken niet kunt afhalen en dat je verplicht moet laten bezorgen voor €44,95. Ikea, pas uw kaarten en folders aan. De bank komt er toch wel, omdat we dit een mooie bank vinden. Het gaat mij hier om het principe.

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Ikea bezorgkosten

Ongelezen bericht door Lowieze »

RRett schreef:
13 jan 2019 16:20
Bij Ikea Groningen kochten wij een lederen bank. Bij bestellen werd aangegeven dat deze besteld moest worden. Geen probleem. Ik vroeg wanneer deze afgehaald kan worden. Keuze van Ikea is: Dat kan niet, de bank wordt bezorgd. Op zich ook prima. Ware het niet, dat Ikea dan ineens €44,95 bezorgkosten gaat rekenen. Beetje vreemd, dit staat niet in de folder die ik hier thuis heb liggen en het stond ook niet op het kaartje dat aan de bank hing. Wel dat er bezorgd kan worden tegen betaling, maar niet dat je de lederen bank niet kunt afhalen. Mijn mening is, als ik de bank niet kan ophalen, Ikea voor het bezorgen ook geen extra kosten mag rekenen. Dit moet of op de folders en meubelkaarten staan vermeld, of dit bedrag moet in de kostprijs zijn verwerkt. Dit was niet het geval. Via facebook een chat gestart en als antwoord: Als goedmakertje wordt er een verrassing opgestuurd. Ik hoef geen verrassing, ik wil de €44,95 retour. Om eennmailadres gevraagd en een link gekregen met een formulier. Hier het bovenstaande ook aangegeven. Ze kunnen er niets aan doen. Ik vind dit ronduit belachelijk. Natuurlijk snap ik dat een transporteur ook niet gratis kan werken, maar de fout ligt in dit geval bij Ikea, door niet aan te hebben gegeven dat je lederen banken niet kunt afhalen en dat je verplicht moet laten bezorgen voor €44,95. Ikea, pas uw kaarten en folders aan. De bank komt er toch wel, omdat we dit een mooie bank vinden. Het gaat mij hier om het principe.
U hoefde niet “ ineens” 44,95 euro aan bezorgkosten te betalen, Ikea heeft dit toch duidelijk met u gecommuniceerd van tevoren? U had dan kunnen besluiten af te zien van de koop.
Alleen het feit dat u hier niet van op de hoogte was, is geen reden om geen bezorgkosten te rekenen.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ikea bezorgkosten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
13 jan 2019 18:18
RRett schreef:
13 jan 2019 16:20
Bij Ikea Groningen kochten wij een lederen bank. Bij bestellen werd aangegeven dat deze besteld moest worden. Geen probleem. Ik vroeg wanneer deze afgehaald kan worden. Keuze van Ikea is: Dat kan niet, de bank wordt bezorgd. Op zich ook prima. Ware het niet, dat Ikea dan ineens €44,95 bezorgkosten gaat rekenen. Beetje vreemd, dit staat niet in de folder die ik hier thuis heb liggen en het stond ook niet op het kaartje dat aan de bank hing. Wel dat er bezorgd kan worden tegen betaling, maar niet dat je de lederen bank niet kunt afhalen. Mijn mening is, als ik de bank niet kan ophalen, Ikea voor het bezorgen ook geen extra kosten mag rekenen. Dit moet of op de folders en meubelkaarten staan vermeld, of dit bedrag moet in de kostprijs zijn verwerkt. Dit was niet het geval. Via facebook een chat gestart en als antwoord: Als goedmakertje wordt er een verrassing opgestuurd. Ik hoef geen verrassing, ik wil de €44,95 retour. Om eennmailadres gevraagd en een link gekregen met een formulier. Hier het bovenstaande ook aangegeven. Ze kunnen er niets aan doen. Ik vind dit ronduit belachelijk. Natuurlijk snap ik dat een transporteur ook niet gratis kan werken, maar de fout ligt in dit geval bij Ikea, door niet aan te hebben gegeven dat je lederen banken niet kunt afhalen en dat je verplicht moet laten bezorgen voor €44,95. Ikea, pas uw kaarten en folders aan. De bank komt er toch wel, omdat we dit een mooie bank vinden. Het gaat mij hier om het principe.
U hoefde niet “ ineens” 44,95 euro aan bezorgkosten te betalen, Ikea heeft dit toch duidelijk met u gecommuniceerd van tevoren? U had dan kunnen besluiten af te zien van de koop.
Alleen het feit dat u hier niet van op de hoogte was, is geen reden om geen bezorgkosten te rekenen.
Je mist het punt van TS.

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Ikea bezorgkosten

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik mis het punt niet, de Algemene Servicevoorwaarden hangen nu eenmaal niet uitgebreid in elke Ikea-winkel. Wel heeft het personeel TS op deze regel gewezen, dus ze kon de koop nog annuleren. Bovendien is het zo dat er algemene voorwaarden zijn, maar er kunnen per winkel ook nog specifieke voorwaarden gelden.
Ikea zegt: vraag per winkel naar de voorwaarden. In dit geval heeft het personeel TS voorgelicht over deze specifieke voorwaarden.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ikea bezorgkosten

Ongelezen bericht door 16again »

Mooi dat TS kon annuleren. Maar het punt hier is dat het aanbod onvoldoende duidelijk is. En daar kan ik me ook wel in vinden.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ikea bezorgkosten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
13 jan 2019 18:28
Ik mis het punt niet, de Algemene Servicevoorwaarden hangen nu eenmaal niet uitgebreid in elke Ikea-winkel. Wel heeft het personeel TS op deze regel gewezen, dus ze kon de koop nog annuleren. Bovendien is het zo dat er algemene voorwaarden zijn, maar er kunnen per winkel ook nog specifieke voorwaarden gelden.
Ikea zegt: vraag per winkel naar de voorwaarden. In dit geval heeft het personeel TS voorgelicht over deze specifieke voorwaarden.
Dat is natuurlijk rijkelijk laat. Dergelijke substantiële verborgen kosten passen niet meer in deze tijd. Verplichte kosten horen gewoon direct bij de verkoopprijs (dus: in de folder, op de website en op het kaartje) vermeld te worden.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Ikea bezorgkosten

Ongelezen bericht door Costnix »

Als bezorgkosten inclusief zijn in de prijs van de bank, gaan klanten, die de bank of iets anders groots zelf ophalen, zitten klagen, dat zij bezorgkosten moeten betalen.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Ikea bezorgkosten

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Lowieze schreef:
13 jan 2019 18:28
...Ikea zegt: vraag per winkel naar de voorwaarden.
Algemene voorwaarden moeten in principe 'ter hand worden gesteld'; zie b.v. hier.
Dat weet 'Ikea' echt wel.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ikea bezorgkosten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Costnix schreef:
13 jan 2019 20:04
Als bezorgkosten inclusief zijn in de prijs van de bank, gaan klanten, die de bank of iets anders groots zelf ophalen, zitten klagen, dat zij bezorgkosten moeten betalen.
Ophalen is niet mogelijk. Dus zullen zij nooit ten onrechte betalen.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ikea bezorgkosten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Costnix schreef:
13 jan 2019 20:04
Als bezorgkosten inclusief zijn in de prijs van de bank, gaan klanten, die de bank of iets anders groots zelf ophalen, zitten klagen, dat zij bezorgkosten moeten betalen.
Dat is niet aan de orde, deze bank is niet zelf op te halen.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Ikea bezorgkosten

Ongelezen bericht door rvjapio »

Als het u echt om het principe gaat dan koopt u uw bank niet bij Ikea.
Uw verhaal van zelf niet kunnen ophalen waardoor Ikea dus gratis zou moeten bezorgen.... sorry hoor. Krommer kan mi. niet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ikea bezorgkosten

Ongelezen bericht door moederslink »

rvjapio schreef:
13 jan 2019 21:57
Als het u echt om het principe gaat dan koopt u uw bank niet bij Ikea.
Uw verhaal van zelf niet kunnen ophalen waardoor Ikea dus gratis zou moeten bezorgen.... sorry hoor. Krommer kan mi. niet.
Dat is het punt niet.
IKEA bezorgt en hij wordt ineens geconfronteerd met bezorgkosten . Deze kosten staan nergens vermeld, noch in de folder noch op het kaartje aan het meubel.
En zelf ophalen wilde hij juist wel, maar dat kon niet met deze lederen bank, aldus IKEA.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Ikea bezorgkosten

Ongelezen bericht door crazyme »

De bank moet je gewoon kunnen kopen voor het aangeboden bedrag. En dat kan dus in de praktijk helemaal niet.

Dat is echt een kwalijke zaak, en ikea onwaardig !

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ikea bezorgkosten

Ongelezen bericht door Moneyman »

breien schreef:
13 jan 2019 21:25
Op het moment dat TS in de IKEA was, moest de bank besteld worden. Het kan zijn dat de bank tijdelijk niet uit voorraad leverbaar was.
De verkoopster heeft TS geinformeerd over de voorwaarden en de extra kosten. Dat het noet op het kaartje bij de bankstaat kan daar mee te maken hebben.
Het bezoekaan de IKEA iseen momentopname.
Jij bedoelt: mogelijk is de bank, als hij wél op voorraad is, wél gewoon mee te nemen. Dat zou eigenlijk best logisch zijn en een hoop verklaren.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ikea bezorgkosten

Ongelezen bericht door moederslink »

Het zou interessant zijn om dat zeker te weten ....
Ook komt bij mij de vraag boven dat als die bewuste lederen bank er dan bv 4 weken later wel is (en het wordt bv aangegeven dmv een mailtje of telefoontje ) of je dan sowieso wel de mogelijkheid hebt om hem zelf op te halen .....

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Ikea bezorgkosten

Ongelezen bericht door crazyme »

moederslink schreef:
13 jan 2019 23:34
Het zou interessant zijn om dat zeker te weten ....
Ook komt bij mij de vraag boven dat als die bewuste lederen bank er dan bv 4 weken later wel is (en het wordt bv aangegeven dmv een mailtje of telefoontje ) of je dan sowieso wel de mogelijkheid hebt om hem zelf op te halen .....
Ts geeft duidelijk aan dat die optie niet bestond.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ikea bezorgkosten

Ongelezen bericht door moederslink »

Ja dat las ik ook , maar waarom eigenlijk niet? Daar lees ik nl niets over in hun voorwaarden.
Het staat ook niet in de folder en ook niet op het kaartje.
Dat is ook het punt vd TS , hij heeft nu alleen de keus : laten bezorgen en bezorgkosten betalen of alles afblazen.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Ikea bezorgkosten

Ongelezen bericht door chrisd1 »

moederslink schreef:
13 jan 2019 23:57
Ja dat las ik ook , maar waarom eigenlijk niet? Waarom kun je zo.n bank niet sowieso ( weliswaar later) zelf ophalen?
Omdat Ikea dat soort gewichtige/volumineuze handel liever niet fysiek binnen heeft?
Daar lees ik nl niets over in hun voorwaarden.
Die overigens in dit geval niet meer van toepassing zouden zijn geweest; immers iig niet ongevraagd overhandigd.
Het staat ook niet in de folder en ook niet op het kaartje.
Dat is ook het punt vd TS , hij heeft nu geen keus behalve alles afblazen.
Of naar de rechter, nu koper een z.g. gerechtvaardig vertrouwen mocht hebben in de door Ikea aangeboden prijs; art 35:3 BW; zie b.v. https://www.wolderwijd-juristen.nl/serv ... vertrouwen .
Laatst gewijzigd door chrisd1 op 14 jan 2019 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Ikea bezorgkosten

Ongelezen bericht door Lowieze »

chrisd1 schreef:
14 jan 2019 08:52
moederslink schreef:
13 jan 2019 23:57
Ja dat las ik ook , maar waarom eigenlijk niet? Waarom kun je zo.n bank niet sowieso ( weliswaar later) zelf ophalen?
Omdat Ikea dat soort gewichtige/volumineuze handel liever niet fysiek binnen heeft?
Daar lees ik nl niets over in hun voorwaarden.
Die overigens in dit geval niet meer van toepassing zouden zijn geweest; immers iig niet ongevraagd overhandigd.
Het staat ook niet in de folder en ook niet op het kaartje.
Dat is ook het punt vd TS , hij heeft nu geen keus behalve alles afblazen.
Of naar de rechter, omdat koper een z.g. gerechtvaardig vertrouwen mocht hebben in de aanbieding van Ikea; art 35:3 BW; zie b.v. https://www.wolderwijd-juristen.nl/serv ... vertrouwen .

Naar de rechter voor 44,95 euro? Want ik moet en zal mijn zin hebben?

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Ikea bezorgkosten

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Lowieze schreef:
14 jan 2019 08:58
Naar de rechter voor 44,95 euro? Want ik moet en zal mijn zin hebben?
Is sowieso aan TS.
Er van afgezien, dat hij/zij op zoek moet naar een andere bank en wij niet weten, wat hij/zij daarvoor eventueel méér kwijt is.
Laatst gewijzigd door chrisd1 op 14 jan 2019 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten