Ikea kivik bank binnen 2 jaar ingezakt

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
gosewijn
Berichten: 2881
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Ikea kivik bank binnen 2 jaar ingezakt

Ongelezen bericht door gosewijn »

Waarom maken zij er dan spiraalvering onder.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ikea kivik bank binnen 2 jaar ingezakt

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hij zakt dan in ieder geval veel minder in. :lol:

Alice3
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 okt 2019 12:15

Re: Ikea kivik bank binnen 2 jaar ingezakt

Ongelezen bericht door Alice3 »

Ik wil meedoen met een gezamenlijke klacht. Ook na een jaar een klacht ingediend over een grote hoek Kivik bank. Bij weinig gebruik enorm ingezakt. En ondanks opschudden zijn ook de rugkussens dun geworden. Het is een nare hangbank waar je erge rugpijn van krijgt. Na enkele maanden is er door een bedrijf opgevuld middels een plaatje knetterhard schuim. Nu is alle vering weg en icm de te zachte rugkussens zit he helemaal beroerd. Wij zitten niet meer op de bank maar aan keukentafel. Kijken tv op bed. Idioot.

chope
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 apr 2021 13:17

Re: Ikea kivik bank binnen 2 jaar ingezakt

Ongelezen bericht door chope »

Precies het zelfde probleem met de KIVK bank van de IKEA.

Lounge gedeelte zakt in en de rug kussen zakken ook steeds meer in.

Contact opgenomen met IKEA met duidelijke foto's. Krijg ik de volgende reactie:

''Bedankt voor je snelle reactie, Ik heb de garantieaanvraag gelijk voorgelegd aan mijn collega's van de garantieafdeling. Zij geven aan dat deze verzakking bij het chaise longue gedeelte helaas niet valt onder de garantie. Dit gezien dit wordt beoordeeld als normale slijtage van het product, iets wat valt te verwachten bij normaal gebruik van het product en dus niet binnen de garantie valt. Bij het chaise longue is deze verzakking door slijtage meer zichtbaar, gezien hier vaak wordt gezeten met opgetrokken benen. Hierdoor wordt er meer druk uitgeoefend op het zitgedeelte, wat meer slijtage veroorzaakt. Hopelijk weet je zo voldoende, anders mag je altijd een berichtje sturen. Fijne dag toegewenst ✨ ^Fons

Je mag er toch vanuit gaan dat de constructie van een lounge gedeelte hierop wordt aangepast?! Wetende dat iemand daar met zijn/haar lichaam volledig op ligt.

In het garantiedocument lees ik echter weer het volgende:

''Onze zitbanken en fauteuils worden getest
Bij IKEA testen we al onze zitbanken en fauteuils, om er zeker van te zijn dat
ze slijtvast en stevig zijn. En we zijn vooral streng voor degenen die lange
garanties hebben. We duwen bijvoorbeeld een gewicht van 100 kilo zo’n
50.000 keer op de zitting en een gewicht van 30 kilo minstens zo vaak op de
rugleuning. We doen dit om er zeker van te zijn dat de frames hun stabiliteit
behouden en dat de kussens hun veerkracht en comfort behouden. De
garanties die wij geven zijn het bewijs dat onze banken en fauteuils bestand
zijn tegen vaak en langdurig gebruik - en bieden daarmee een zekerheid voor
jou als klant.''


Als het zovaak getest is, hoe kan dit dan over het hoofd zijn gezien??

Ik woon trouwens alleen, weeg iets minder dan 60kg. De reactie van IKEA vind ik om die reden dan ook erg merkwaardig.

Heb IKEA verzocht nogmaals naar mijn verzoek te kijken. Ik ben benieuwd wat daar uit komt.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Ikea kivik bank binnen 2 jaar ingezakt

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Aan de hand van uw informatie vind ik dat twee a drie jaar erg kort is en dat u meer van de bank mag verwachten. De hoezen zijn naar mijn weten van katoen en zouden niet zo snel moeten slijten. Doorzakken is absoluut niet acceptabel en klinkt erg onconform gezien de bank een volledig houten constructie is en er geen vering is. Dat u de bank naast een verwarming zet is niet onredelijk gebruik en lijkt me geen reden om uw claim af te wijzen.

Ikea garandeert dat u 10 jaar garantie heeft op de bank. U zou dus niet eens in een dergelijke discussie horen te komen en u mag van Ikea verwachten dat ze het gebrek herstellen danwel de bank of onderdelen vervangen.

Het is uiteraard geen hele kostbare bank maar nog is de termijn van paar jaar erg kort en tevens heeft u de toezegging van 10 jaar garantie. Ik heb ervaring met Ikea hierin. De kivik bank heeft dit gebrek normaliter niet. Het is zelfs een van de meest solide banken in mijn opinie. Het opvullen heb ik ervaring mee en er wordt soms zeer harde foam opvulling geplaatst waardoor de hoes gaat scheuren. Dit is geen reparatie waar u mee akkoord hoeft te gaan. Het verbaast me wel want Ikea gaat meestal wel over tot vervanging als de reparatie geen resultaat oplevert (ze komen meestal hun verplichtingen na). Ik denk wel dat u uiteindelijk wel uw rechtens toekomende garantie zal krijgen persoonlijk.

Ik raad u aan om dit goed te documenteren en ook goede fotos te maken. Daarnaast het op schrift te stellen en dit aan Ikea te zenden. Wacht dus niet langer hiermee dat doet afbreuk aan de zaak en gebruiksplezier mijns inziens.

Mocht u meer informatie willen reageer aub in dit topic en ben graag bereid hierin mee te denken.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ikea kivik bank binnen 2 jaar ingezakt

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@ellw flowers

De OP waarop u reageert is al twee jaar oud.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Ikea kivik bank binnen 2 jaar ingezakt

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Stuur IKEA een mail (of chat) dat je niet mee eens bent.

Een bank behoort niet te verzakken. Dit is een gebrek.

In het uiterste geval zal je (via je rechtsbijstandverzekering) naar de kantonrechter moeten gaan. Dit kost een hoop geld, tijd en de uitkomst is onzeker.

MattXIII
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2021 10:13

Re: Ikea kivik bank binnen 2 jaar ingezakt

Ongelezen bericht door MattXIII »

Ik heb precies hetzelfde met mijn Kivik bank gehad en Ikea gaf mij het standaard antwoord dat in dit forum is te zien (copy/paste bijna).
Ik heb foto’s gestuurd en telkens werd er gezegd dat het normale slijtage is dat niet binnen de garantie valt. Ik ben er 2 maanden mee bezig geweest en elke keer moest ik weer foto’s sturen. Zelfs een keer met een ander e-mail gedaan om te kijken of het een copy/paste verhaaltje was en dat was, helaas, zo.

Rechtsbijstand er op een gegeven moment bij gehaald en die zei dat het een lastige zaak kan worden, maar wouden mij hier wel helpen. Ze zeiden echter eerst dat ik even e-mail, chat en telefoon moet negeren en direct naar de Ikea moest gaan met mijn bon en de 2 problematische kussens.

Dat heb ik gedaan, ik ben naar de klantenservice gegaan en daar... heel frappant, zeiden ze dat het geen enkel probleem was. Maar, ik kon dit alleen maar één keer doen en niet een volgende keer terug komen als er een andere kussen niet goed was. Dus ze raadden mij aan om ook gelijk de rugkussens te vervangen. Die waren niet super, maar daar kon ik mee leven. Maar op aanraden van de meneer die ook maar laten vervangen. Ik moest de oude kussen weer meenemen en ze hadden 2 zitkussens en 2 rugkussens voor mij besteld. Een weekje later kwamen ze direct uit Duitsland (of Zweden).

Heel vreemd, maar ik raad aan om met de kussens en bon direct naar de Ikea te gaan. Bespaar je de moeite om te bellen of te mailen. Je krijgt een standaard copy/paste verhaaltje aangeboden die ze klaar hebben staan voor deze bank. Ik heb de mailtjes allemaal bewaard en het is schandalig. Bij de klantenservice in het filiaal doen ze het omgekeerde: meer aanbieden dan stuk is.

Vreemd, maar de kussens zijn weer prima. We hebben zojuist wel zelf alles iets verhoogd (andere poten) en nu zit hij weer lekker :)
Laatst gewijzigd door MattXIII op 27 apr 2021 10:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Deen Rogier
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 apr 2021 11:54

Re: Ikea kivik bank binnen 2 jaar ingezakt

Ongelezen bericht door Deen Rogier »

Hopelijk heb je geleerd wat ik al jaren weet, koop niets bij de Ikea, tenzij het iets voor enkele maanden is.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ikea kivik bank binnen 2 jaar ingezakt

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Deen Rogier schreef:
27 apr 2021 13:47
Hopelijk heb je geleerd wat ik al jaren weet, koop niets bij de Ikea, tenzij het iets voor enkele maanden is.
Wat een onzin. Helemaal niets mis met de spullen van Ikea.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ikea kivik bank binnen 2 jaar ingezakt

Ongelezen bericht door witte angora »

Sommige dingen zijn inderdaad niet van de beste kwaliteit, maar daar is de prijs dan ook naar. Maar andere dingen kun je daarentegen prima kopen, niks mis mee.

Het serviesgoed zal in het gebruik heus niet beter of slechter zijn dan dat van de Xenos, de Blokker of Wedgewood om wat te noemen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ikea kivik bank binnen 2 jaar ingezakt

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De matrassen komen altijd super uit de tests en ook met bijvoorbeeld de kasten is helemaal niets mis.

ztevil
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2022 00:52

Re: Ikea kivik bank binnen 2 jaar ingezakt

Ongelezen bericht door ztevil »

DIT is je garantie..

Ze hebben alles getest en zijn er zeker van dat de frames stevig zijn en stabiel blijven. de kussens veerkracht EN comfort behouden! Daarom kunnen ze 10 jaar garantie geven omdat alles getest en bestand is bestand zijn tegen vaak en langdurig gebruik. Met die garantie bieden ze 10 jaar zekerheid aan jou als klant dat dit ook waar is.

Dus 10 jaar lang:
  • 1- Frames behouden hun stabiliteit
    2 - Kussens behouden hun veerkracht en comfort
    De garantie die wij geven (10 jaar) is bewijs dat:
    3 - Onze banken en fauteuils bestand zijn tegen vaak en langdurig gebruik
    4 - Dat is de zekerheid die je krijgt aangeboden
DUS
"verzakking" ... (Hoort niet, zie punt 1)
"beoordeeld als normale slijtage van het product" (Onterecht, zie punt 2 en 3)
"iets wat valt te verwachten bij normaal gebruik van het product" (Bij normaal gebruik niet te verwachten, zie punt 3)
"helaas niet valt onder de garantie" (DUS WEL, zie punt 4)



''Onze zitbanken en fauteuils worden getest
Bij IKEA testen we al onze zitbanken en fauteuils, om er zeker van te zijn dat
ze slijtvast en stevig zijn. En we zijn vooral streng voor degenen die lange
garanties
hebben. We duwen bijvoorbeeld een gewicht van 100 kilo zo’n
50.000 keer op de zitting en een gewicht van 30 kilo minstens zo vaak op de
rugleuning. We doen dit om er zeker van te zijn dat de frames hun stabiliteit
behouden
en dat de kussens hun veerkracht en comfort behouden. De
garanties die wij geven zijn het bewijs dat onze banken en fauteuils bestand
zijn tegen vaak en langdurig gebruik
- en bieden daarmee een zekerheid voor
jou als klant.''



chope schreef:
13 apr 2021 13:22
Precies het zelfde probleem met de KIVK bank van de IKEA.

Lounge gedeelte zakt in en de rug kussen zakken ook steeds meer in.

Contact opgenomen met IKEA met duidelijke foto's. Krijg ik de volgende reactie:

''Bedankt voor je snelle reactie, Ik heb de garantieaanvraag gelijk voorgelegd aan mijn collega's van de garantieafdeling. Zij geven aan dat deze verzakking bij het chaise longue gedeelte helaas niet valt onder de garantie. Dit gezien dit wordt beoordeeld als normale slijtage van het product, iets wat valt te verwachten bij normaal gebruik van het product en dus niet binnen de garantie valt. Bij het chaise longue is deze verzakking door slijtage meer zichtbaar, gezien hier vaak wordt gezeten met opgetrokken benen. Hierdoor wordt er meer druk uitgeoefend op het zitgedeelte, wat meer slijtage veroorzaakt. Hopelijk weet je zo voldoende, anders mag je altijd een berichtje sturen. Fijne dag toegewenst ✨ ^Fons

Je mag er toch vanuit gaan dat de constructie van een lounge gedeelte hierop wordt aangepast?! Wetende dat iemand daar met zijn/haar lichaam volledig op ligt.

In het garantiedocument lees ik echter weer het volgende:

''Onze zitbanken en fauteuils worden getest
Bij IKEA testen we al onze zitbanken en fauteuils, om er zeker van te zijn dat
ze slijtvast en stevig zijn. En we zijn vooral streng voor degenen die lange
garanties hebben. We duwen bijvoorbeeld een gewicht van 100 kilo zo’n
50.000 keer op de zitting en een gewicht van 30 kilo minstens zo vaak op de
rugleuning. We doen dit om er zeker van te zijn dat de frames hun stabiliteit
behouden en dat de kussens hun veerkracht en comfort behouden. De
garanties die wij geven zijn het bewijs dat onze banken en fauteuils bestand
zijn tegen vaak en langdurig gebruik - en bieden daarmee een zekerheid voor
jou als klant.''


Als het zovaak getest is, hoe kan dit dan over het hoofd zijn gezien??

Ik woon trouwens alleen, weeg iets minder dan 60kg. De reactie van IKEA vind ik om die reden dan ook erg merkwaardig.

Heb IKEA verzocht nogmaals naar mijn verzoek te kijken. Ik ben benieuwd wat daar uit komt.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Ikea kivik bank binnen 2 jaar ingezakt

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Wat maak jij een ingewikkeld bericht van.

Als het goed is valt het nog onder de wettelijke garantie. Zie www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-g ... t/garantie en www.consumentenbond.nl/juridisch-advies ... tietermijn wat de regels zijn.

Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl.
Als je met IKEA niet tot een oplossing komt, overweeg dan om naar de rechter te gaan.

Plaats reactie