LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kan Goossens zich achter artikel 14 blijven verschuilen?

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
AnneLau
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2020 17:33

Kan Goossens zich achter artikel 14 blijven verschuilen?

Ongelezen bericht door AnneLau »

In januari heb ik een boxspring bij Goossens besteld. Hier zat al een erg lange vermoedelijke levertijd van 12 weken op. Hier ben ik mee akkoord gegaan en mijn bed zou in week 18 (eind april) geleverd worden. Er werd mij verteld dat ik zeker 2 weken voor bezorging geinformeerd zou worden over de leverdag. Toen week 16 aanbrak heb ik zelf contact opgenomen met Goossens. Toen kreeg ik te horen dat de levering was verzet voor onbepaalde tijd vanwege corona. Erg vervelend, maar zeker begrijpelijk.

Een paar weken erna kreeg ik echter bericht dat er een leverdatum was vastgesteld, namelijk dinsdag 9 juni. Ik zou een paar dagen van te voren worden gebeld met het tijdslot waarin mijn boxspring bezorgd zou worden zodat ik hier rekening mee kon houden.
Echter kreeg ik 2 weken voor 9 juni een mail dat de bezorging was geannuleerd en met het verzoek niet de klantenservice te bellen vanwege grote drukte. In de mail stond ook vermeld dat de boxspring alsnog bezorgd zal worden 1 tot 6 weken na 9 juni.

Uiteindelijk heb ik toch contact opgenomen met Goossens klantenservice voor meer details en wat vragen beantwoord te krijgen. Ik ging er namelijk vanuit dat als ze de bezorgdatum inplande, dat ze dit zouden kunnen garanderen omdat het bed al in hun bezit was (in hun magazijn). Echter was de boxspring nog steeds in de fabriek.

Vandaag heb ik weer gebeld met de vraag wanneer ik het bed kon verwachten. En of ik een schadevergoeding aan kon vragen vanwege de uitgestelde levertijd. Hierbij verwees ik naar artikel 6 van de CBW voorwaarden. Echter kwam de klantenservice gelijk met artikel 14 op de proppen. Nu begrijp ik zeker dat alles door Corona flinkplat ligt. In sommige landen zelfs helemaal. Echter is mij verzekerd dat mijn bed in een Europese fabriek gemaakt wordt.
Ook hebben ze de afspraak al 1 keer verzet. Dus dat ze hierna (na 9 juni) met hun 6 weken weer over de voorwaarden van 1 maand heen kunnen gaan dien in de CBW voorwaarden vermeld staan vind ik eigenlijk niet kunnen.

Ook heb ik gevraagd wat er gebeurd als ze over deze 6 weken heen gingen. Hier kon geen antwoord op gegeven worden. "Dit is nog nooit gebeurd, dus hier heb ik geen antwoord op. Ik ga ervan uit dat uw boxspring binnen deze 6 weken geleverd wordt". Hier was ook geen enkele afspraak over te maken mochten ze ook deze 6 weken overschrijden.

Ik vind dat de communicatie met Goossens erg stroef ging en dat ze qua klantenservice en levering grote verbetering kunnen maken.

Mijn vraag is nu eigenlijk: kunnen ze zich achter artikel 14 blijven verschuilen? Voor hoe lang? Ook als straks de 6 weken na week 24 worden overschreden?

pierrev
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 mei 2020 18:33

Re: Kan Goossens zich achter artikel 14 blijven verschuilen?

Ongelezen bericht door pierrev »

Als u onderstaand artikel 14 bedoeld zou ik mij daar ook op beroepen en de overeenkomst ontbinden.

ARTIKEL 14 • Onuitvoerbaarheid overeenkomst door
overmacht
1. Als nakoming van de overeenkomst tijdelijk onmogelijk
is door een oorzaak die niet aan een van de partijen kan
worden toegerekend, dan is de wederpartij voor die periode
van zijn verplichtingen ontheven.
2. Als nakoming van de overeenkomst voor een van de
partijen geheel of deels blijvend onmogelijk is door een
oorzaak die hem niet kan worden toegerekend, zullen beide
partijen zo veel als redelijkerwijs mogelijk is inspanningen
verrichten om de overeenkomst alsnog uit te voeren. Partijen
overleggen hierover. Komen partijen er niet uit dan hebben
zij het recht om de overeenkomst geheel respectievelijk deels
te ontbinden tegen vergoeding aan de andere partij van de in
redelijkheid gemaakte en te maken kosten.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kan Goossens zich achter artikel 14 blijven verschuilen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Welke schade heeft u dat u een schadevergoeding denkt te kunnen krijgen? Het maakt niet uit waar uw bed gemaakt wordt, elk land in de wereld heeft problemen. Dus ook de Europese landen. Sommige hebben een algehele lockdown gehad, anderen mochten met beperkte middelen blijven werken. Maar in alle omstandigheden ontstaat er een enorme vertraging.
Dat de communicatie stroef loopt is ook te begrijpen. Ook Goossens werkt met minder personeel en met meer werk. En ook zij weten niet hoe lang iets gaat duren, dus kunnen ze ook nergens antwoord op geven.

Natuurlijk zou u kunnen en mogen annuleren. Maar dan? Dan hebt u nog steeds geen bed en andere verkopers kampen ook met leverproblemen. U zal het bed ook uitgezocht hebben naar uw wens, waarom dan akkoord gaan met iets anders gaan zoeken?

Soms is het even niet anders en is het kiezen uit 2 kwaden.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Kan Goossens zich achter artikel 14 blijven verschuilen?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Mijn eerste gedachte is dat zij nu aan zet zijn, ze een datum mogen noemen maar dan ook leveren en anders ontbinden zonder kosten. Maar daar gaan ze natuurlijk nooit voor tekenen. Je hebt besteld en je hangt aan de pan.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kan Goossens zich achter artikel 14 blijven verschuilen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ze hadden u de mogelijkheid moeten geven om kosteloos te ontbinden. Dit is gewoon onaanvaardbaar. Ik zou een ingebrekestellibg versturen met een korte termijn tot nakoming van 14 dagen en daarbij aangeven dat anders de koop is ontbinden. U heeft geen recht op schadevergoeding, omdat er sprake is van overmacht.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kan Goossens zich achter artikel 14 blijven verschuilen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Waarom zou je nú nog ontbinden?
Ik denk dat veel bedrijven problemen hebben met levering en dat kom je dan ook weer bij een andere zaak tegen denk ik, dus dan moet je weer nóg langer wachten!
De levering vindt nu vermoedelijk plaats binnen nu en 6 weken.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kan Goossens zich achter artikel 14 blijven verschuilen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Misschien ontbreekt inmiddels de wil om af te nemen.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kan Goossens zich achter artikel 14 blijven verschuilen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Maar er is niet voor niets gekozen voor dat bed. Dan heb je de keuze gemaakt en dan wil je niet meer omdat door overmacht er een vertraging is. Wonderlijke redenatie.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kan Goossens zich achter artikel 14 blijven verschuilen?

Ongelezen bericht door crazyme »

NeoDutchio schreef:
18 jun 2020 21:52
Maar er is niet voor niets gekozen voor dat bed. Dan heb je de keuze gemaakt en dan wil je niet meer omdat door overmacht er een vertraging is. Wonderlijke redenatie.
De een kan beter omgaan met tegenslagen en frustratie dan een ander.

De winkel moet gewoon bloeden als genoegdoening voor het gebrek aan geduld en inlevingsvermogen van de klant.

Ik lees nergens dat Ts door het bed gezakt is dus ik zie niet in waarom je niet nog even kunt wachten.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kan Goossens zich achter artikel 14 blijven verschuilen?

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:
18 jun 2020 22:33
De een kan beter omgaan met tegenslagen en frustratie dan een ander.
Dat geldt ook voor de winkel
crazyme schreef:
18 jun 2020 22:33
De winkel moet gewoon bloeden als genoegdoening voor het gebrek aan geduld en inlevingsvermogen van de klant.
Ik lees nergens dat Ts door het bed gezakt is dus ik zie niet in waarom je niet nog even kunt wachten.
Je koopt iets om het te gebruiken, niet om er op te wachten. Logisch dat op enig moment het geduld op is, en bij een Ikea is een hoop op voorraad.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kan Goossens zich achter artikel 14 blijven verschuilen?

Ongelezen bericht door crazyme »

Bij de kringloop is ook van alles te koop. Nog goedkoper ook. Sterk argument.

Maar dit is het zoveelste ‘ik heb echt wel begrip voor de Corona crisis, maar mijn eigen ongemak wordt nu wel heel ondraaglijk’

Het zal wel. Je moet een maand langer op je oude bed slapen. OMG !
Dat moet natuurlijk gecompenseerd worden. Dat leed is bijna niet in geld uit te drukken, maar omdat geld zo lekker slaapt proberen wij het toch.

Hoeveel geld mag Ts van de winkel krijgen voor dit leed ?

Nijogeth
Berichten: 9982
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kan Goossens zich achter artikel 14 blijven verschuilen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het gaat hier wel al bijna over 3 maanden vertraging, zonder enige duidelijkheid. Op een bepaald moment ga je eraan twijfelen of het nog wel zal komen of dat ze het continu blijven uitstellen. Daar mag best wat meer duidelijkheid vanuit gaan.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kan Goossens zich achter artikel 14 blijven verschuilen?

Ongelezen bericht door 16again »

Hoe ver reikt art 14.2 van die CBW voorwaarden eigenlijk ? Overal om ons heen zien we dat consument kan annuleren/ontbinden, en recht heeft op geld terug. Precies zoals ook al in art6.2 en 6.3 van de voorwaarden staat.

Van schadevergoeding voor de consument is natuurlijk geen sprake. Evengoed heeft de winkel geen recht op schade vergoeding.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kan Goossens zich achter artikel 14 blijven verschuilen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Nijogeth schreef:
19 jun 2020 00:27
Het gaat hier wel al bijna over 3 maanden vertraging, zonder enige duidelijkheid.
Niet helemaal correct :
januari besteld en het zou eind april geleverd worden, dus tot nú toe zo.n 6 weken vertraging. :wink:
Evengoed wél erg vervelend.

Nijogeth
Berichten: 9982
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kan Goossens zich achter artikel 14 blijven verschuilen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

6 weken na 9 juni is toch echt eind juli en daar durven ze geen duidelijkheid over te scheppen, ook niet wat er daarna gebeurt. In het verhaal van TS klinkt Goossens niet echt vol vertrouwen over het halen van die deadline, dan zit je toch al gauw aan die 3 maanden.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Kan Goossens zich achter artikel 14 blijven verschuilen?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

volgens art. 6 kan er nu gewoon ontbonden worden, dat Goossens dat niet leuk vind is evident....

sake1987

Re: Kan Goossens zich achter artikel 14 blijven verschuilen?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Nijogeth schreef:
19 jun 2020 00:27
Het gaat hier wel al bijna over 3 maanden vertraging, zonder enige duidelijkheid. Op een bepaald moment ga je eraan twijfelen of het nog wel zal komen of dat ze het continu blijven uitstellen. Daar mag best wat meer duidelijkheid vanuit gaan.
Dat is denk ik ook het probleem, zeker is er vertraging door Corona maar ik krijg ook een beetje het idee dat Corona een excuus Truus wordt.
En wat is er mis mee als een bedrijf tijdens hun communicatie iets meer uitleg, inzicht, duidelijkheid geeft?

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kan Goossens zich achter artikel 14 blijven verschuilen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nijogeth schreef:
19 jun 2020 00:27
Het gaat hier wel al bijna over 3 maanden vertraging, zonder enige duidelijkheid. Op een bepaald moment ga je eraan twijfelen of het nog wel zal komen of dat ze het continu blijven uitstellen. Daar mag best wat meer duidelijkheid vanuit gaan.
Er is ook vaak geen duidelijkheid te geven. Ik krijg wekelijks een update van mijn werk omtrent goederen die onder Corona vallen. Niet alleen de mondkapjes, bedrijfskleding, maar zelfs ook onderhoudsmiddelen is zeer lastig aan te komen. Het enige dat wij te lezen krijgen is dat men hoopt en verwacht dat iets op een bepaalde datum kan binnenkomen.
Je bent afhankelijk van de fabrikant die niet op volle kracht kan werken. Het moet op transport. Een van onze reparatiediensten houdt een periode van 2 weken aan om iets aan te pakken. Heb je dus pech, staat je zending dus op elke plek 2 weken stil. Niemand kan garanderen wanneer iets binnen komt.

Hoe graag iedereen duidelijkheid wil hebben, die is simpelweg niet te geven.

Moneyman
Berichten: 30082
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kan Goossens zich achter artikel 14 blijven verschuilen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

pierrev schreef:
18 jun 2020 18:09
Als u onderstaand artikel 14 bedoeld zou ik mij daar ook op beroepen en de overeenkomst ontbinden.
Tsja. En dan? Dan heb je nog steeds geen bed en begin je van voor af aan.
16again schreef:
18 jun 2020 23:35
Je koopt iets om het te gebruiken, niet om er op te wachten. Logisch dat op enig moment het geduld op is, en bij een Ikea is een hoop op voorraad.
Eens, op zich. Maar TS wilde blijkbaar geen Ikea-bed.

Ik lees nergens wat TS wil. Ontbinden? Dat kan wel. Schadevergoeding? Dat kan dan weer niet. Juist omdat TS dat nergens schrijft, neem ik aan dat TS het bewuste bed nog steeds wil, maar zo veel mogelijk druk wil zetten om het bed nu uiteindelijk ook te krijgen. En dat is haar goed recht.

Ik zou Goossens een brief sturen waarin je een deadline stelt, bij het verstrijken waarvan je de koop zult ontbinden. Maximale druk zonder daadwerkelijke ontbinding, dat is het hoogst haalbare - tenzij je daadwerkelijk van de overeenkomst af wilt.

Maar goed, of het echt indruk maakt is maar zeer de vraag.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kan Goossens zich achter artikel 14 blijven verschuilen?

Ongelezen bericht door berndv »

AnneLau schreef:
18 jun 2020 17:58
Mijn vraag is nu eigenlijk: kunnen ze zich achter artikel 14 blijven verschuilen? Voor hoe lang? Ook als straks de 6 weken na week 24 worden overschreden?
Mijn vraag is wat u wilt. Er zijn naar mijn mening 2 mogelijkheden. Wachten tot er eindelijk geleverd wordt, of de koop ontbinden.

U wilt zich beroepen op artikel 6 en iets verderop noemt u een schadevergoeding. Ik kan mij voorstellen dat Goossens niet in uw eis meegaan van een schadevergoeding. Het heet immers een schadevergoeding. Kunt u ook aangeven welke schade u inmiddels opgelopen heeft door het uitblijven van de levering? Een schadevergoeding is een vergoeding van de schade, dus dat betekent dat u schade zou moeten hebben. Naar mijn mening kunt u 6.3 wel eisen, ontbinding. Maar in datzelfde artikel staat niet dat u recht heeft op schadevergoeding, u kunt schadevergoeding vragen.

Gesloten