LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Leuning leren bank IKEA kapot, 'gebruikersschade'?

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
Jospim
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 apr 2019 09:53

Leuning leren bank IKEA kapot, 'gebruikersschade'?

Ongelezen bericht door Jospim »

2 april 2018 leren bank gekocht bij Ikea
Sinds een paar weken bij het leunen op de leuning deukte deze in.
Klacht gemeld bij Ikea maar die zegt zonder te komen kijken, gebruikersschade.
Mijn man het maar zelf dus van de bank afgehaald en het verder bekeken,.
Nu blijkt dat niet alleen de bovenkant gebroken is maar de twee zijkanten zijn van hardboard en daar zitten van onder naar boven scheuren in. De bovenkant van de leuning is spaanplaat dus vrij zwak.
Wij vermoeden dan ook dt de bank in de fabriek al een flinke klap heeft gehad want dit kan niet gebeuren bij eventueel stevig leunen op de leuning, een leuning moet je toch op kunnen leunen.
De bank is van iemand van 28 jaar die alleen is dus geen geklim van kinderen.
Wij hebben foto’s gemaakt van de zijpanelen en opgestuurd naar Ikea maar ze blijven bij hun standpunt, gebruikersschade.
De bank heeft tien jaar garantie maar ben benieuwd waarvoor.
Zij zeggen dat de klacht dan al eerder had moeten gebeuren dus de schuld is niet van Ikea.
Het is een bank van ruim 1100 euro, zat 10% korting op, dus eigenlijk 1300 euro en dat is voor Ikea geen koopje.
We vinden dit heel slechte service van Ikea
Laatst gewijzigd door Radar op 23 apr 2019 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderator aangepast ter verduidelijking

Lowieze
Berichten: 6546
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Leuning leren bank IKEA kapot, 'gebruikersschade'?

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Wij vermoeden dan ook dt de bank in de fabriek al een flinke klap heeft gehad want dit kan niet gebeuren bij eventueel stevig leunen op de leuning, een leuning moet je toch op kunnen leunen.”

Maar u kunt dat vermoeden niet bewijzen, ook niet dat het een constructiegebrek is, wat wel onder de garantie valt.
Maar even eerlijk, er zit bij u nooit eens iemand even op de leuning van de bank?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Leuning leren bank IKEA kapot, 'gebruikersschade'?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als dit sinds een aantal weken gebeurd, dan moet er vlak voor die tijd iets met de leuning gebeurd zijn. Scheuren en breuken ontstaan natuurlijk niet zomaar.
En ook al zou de bank een klap gekregen hebben voordat deze geleverd is, dan is het aan de koper om dat aan te tonen. Na 6 maanden na aankoop ligt daar de bewijslast namelijk.

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Leuning leren bank IKEA kapot, 'gebruikersschade'?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar hoe komen er dan scheuren in de zijpanelen? Je kon het leer er blijkbaar afhalen, hoe is het afgeleverd dan? Kon je het spaanplaat toen ook zien, en zo ja, zaten er toen geen scheuren in?

Een 'rugleuning' betekent overigens nog niet dat je er met je volle gewicht op kan leunen... Je kunt er al zittend tegen aan leunen, dat is wat anders.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Leuning leren bank IKEA kapot, 'gebruikersschade'?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Plaats de foto s is hier .

Lowieze
Berichten: 6546
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Leuning leren bank IKEA kapot, 'gebruikersschade'?

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
23 apr 2019 10:48
Maar hoe komen er dan scheuren in de zijpanelen? Je kon het leer er blijkbaar afhalen, hoe is het afgeleverd dan? Kon je het spaanplaat toen ook zien, en zo ja, zaten er toen geen scheuren in?

Een 'rugleuning' betekent overigens nog niet dat je er met je volle gewicht op kan leunen... Je kunt er al zittend tegen aan leunen, dat is wat anders.
Ik ging er vanuit dat TS het over de armleuning had...

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Leuning leren bank IKEA kapot, 'gebruikersschade'?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar ook een armleuning is in beginsel bedoeld om je arm op te leggen, niet om er met je volle gewicht op te hangen of er zelfs op te staan. Het heet niet voor niets arm-leuning.

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Leuning leren bank IKEA kapot, 'gebruikersschade'?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En waar zit die schade nu? In de rugleuning of in de armleuning?

Men leunt toch niet OP een rugleuning? Op een armleuning wordt weleens gezeten, terwijl die daarvoor eigenlijk niet bestemd is.

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Leuning leren bank IKEA kapot, 'gebruikersschade'?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik vermoed zo dat er geen antwoorden meer zullen komen, helaas. Ze heeft alles gelezen, maar geen reactie. Tot de komst van de topicstarter hou ik het hier voor gezien, dit heeft geen nut.
Lid geworden op:
23 apr 2019 09:53
Laatst actief:
23 apr 2019 12:28

Jospim
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 apr 2019 09:53

Re: Leuning leren bank IKEA kapot, 'gebruikersschade'?

Ongelezen bericht door Jospim »

Goeden avond, ik wist niet dat het al geplaatst was, dacht dat ik op toestemming moest wachten. Er is niet op de leuning gezeten, misschien bij opstaan dan te hard geleund. Omdat Ikea er niets aan doet, heeft mijn man de leuning er zelf afgehaald, het leer verwijderd en hij kon toen de constructie zien. De bovenkant is spaanplaat en was in 3 stukken, de zijpanelen van hardboard hadden van boven naar onder een scheur en dat kan toch niet door leunen gebeurd zijn. Waarschijnlijk toch al in de fabriek of bij bezorgen een flinke tik gehad.
Iemand vraagt foto’s maar weet ze niet hier te plaatsen.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Leuning leren bank IKEA kapot, 'gebruikersschade'?

Ongelezen bericht door Costnix »

Dat kan je doen via Dropbox of Imgur.
Daar plaats de foto’s en kun je een link maken, die hier plaatst.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Leuning leren bank IKEA kapot, 'gebruikersschade'?

Ongelezen bericht door crazyme »

Jospim schreef:
25 apr 2019 21:30
Goeden avond, ik wist niet dat het al geplaatst was, dacht dat ik op toestemming moest wachten. Er is niet op de leuning gezeten, misschien bij opstaan dan te hard geleund. Omdat Ikea er niets aan doet, heeft mijn man de leuning er zelf afgehaald, het leer verwijderd en hij kon toen de constructie zien. De bovenkant is spaanplaat en was in 3 stukken, de zijpanelen van hardboard hadden van boven naar onder een scheur en dat kan toch niet door leunen gebeurd zijn. Waarschijnlijk toch al in de fabriek of bij bezorgen een flinke tik gehad.
Iemand vraagt foto’s maar weet ze niet hier te plaatsen.
Na een jaar is dit gewoon gebruikschade. U kunt van alles verzinnen waarom het niet uw schuld kan zijn, maar dit soort schades ontstaan gewoon door overbelasting.

Was het spaanplaat door bijvoorbeeld transport gebroken dan was dit al veel eerder aan het licht gekomen.

Dat is overigens niet relevant aangezien u zal moeten bewijzen dat het product defect was bij levering.

Ik zou niet kunnen verzinnen hoe u dat redelijkerwijs kunt doen.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Leuning leren bank IKEA kapot, 'gebruikersschade'?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ik zou niet kunnen verzinnen hoe u dat redelijkerwijs kunt doen.



Verkeerde /zuinige konstruktie misschien.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Leuning leren bank IKEA kapot, 'gebruikersschade'?

Ongelezen bericht door kokka »

Het gaat hier om de zoon van TS..niet eens ts zelf. Ze weet dus ook niet uit eigen ervaring hoe er met die bank is omgegaan, 28 jarigen doen soms vreemde dingen op banken.
Ik ben het met Crazyme eens dat het probleem zich al veel eerder had voorgedaan als die breuk er vanaf de fabriek in heeft gezeten.

mh73

Re: Leuning leren bank IKEA kapot, 'gebruikersschade'?

Ongelezen bericht door mh73 »

Als er sprake is van verkeerde constructie, zouden we dan niet veel meer soortgelijke klachten over Ikea banken voorbij zien komen?

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Leuning leren bank IKEA kapot, 'gebruikersschade'?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Zou kunnen ,maar hoeft niet. Maar als er geen foto is kun je er weinig over zeggen.

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Leuning leren bank IKEA kapot, 'gebruikersschade'?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Meestal kan je de leuningen van banken bij Ikea los kopen. Dus ik zou maar een nieuwe aanschaffen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Leuning leren bank IKEA kapot, 'gebruikersschade'?

Ongelezen bericht door berndv »

Jospim schreef:
25 apr 2019 21:30
De bovenkant is spaanplaat en was in 3 stukken, de zijpanelen van hardboard hadden van boven naar onder een scheur en dat kan toch niet door leunen gebeurd zijn. Waarschijnlijk toch al in de fabriek of bij bezorgen een flinke tik gehad.
als dit bij aflevering al aanwezig was, was dit probleem al veel eerder merkbaar geweest. Deze schade lijkt er toch echt op dat er niet helemaal op de juiste manier gebruik gemaakt is van de bank, vooral omdat de schade echt wel van bovenaf gekomen lijkt te zijn, aangezien zowel de bovenkant gebroken is en het onderliggende board gescheurd is.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Leuning leren bank IKEA kapot, 'gebruikersschade'?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Heb eerder het idee dat de zijkanten van karton zijn , hardboard breek je zomaar niet door midden.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Leuning leren bank IKEA kapot, 'gebruikersschade'?

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Ik vind het vreemde reactie van Ikea, wat heb je gezegd dan. Ik heb er op gezeten?

Gesloten