LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Marge op zweefdeurgarderobe kasten ?

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
orakel
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 feb 2012 12:34

Re: Marge op zweefdeurgarderobe kasten ?

Ongelezen bericht door orakel »

Zoals ik het zie lopen hier 2 discussies door elkaar heen.

Het is ieders recht (en vaak ook slim en lucratief) om in een winkel te onderhandelen om zodoende een scherpe prijs te krijgen.
Veel mensen vinden onderhandelen niet prettig en zien het niet als spel. Prima, zij betalen de aangegeven winkelprijs (en wellicht teveel). Ook zijn er winkeliers die niet gaan onderhandelen. Prima, zij missen wellicht wat omzet.
Als 00sten ervoor kiest om tijdens de onderhandeling de winkelier een worst voor de neus te houden dan is het aan de winkelier om hier een keuze in te maken. Ook de winkelier weet dat een belofte niets betekent. Hij moet hier rekening mee houden bij zijn prijsbepaling. Het is en blijft een spel.
Uiteindelijk moeten beide partijen tevreden zijn na een koop.

Maar de tweede discussie is anders. 00sten wil namelijk weten of de scherpe prijs die hij aangeboden krijgt wellicht nog scherper kan en hij wil dit bepalen door inzicht te hebben in de marge. En daarmee begeeft hij zich wat mij betreft op glad ijs omdat hij niet kan bepalen voor een winkelier wat een voldoende marge is op een product om een duurzame, gezonde business te runnen.
De marge op een T-shirt bij de HEMA is lager dan op een T-shirt bij een boetiek. Dat betekent niet dat de boetiek dan maar genoegen moet nemen met dezelfde marge als de HEMA. Het businessmodel van een boetiek is anders dan van de HEMA en een simpele rekensom volstaat hier niet. Zelfs bedrijven die zeer sterk op elkaar lijken kunnen toch andere marges berekenen. Als de marge te hoog is dan merkt de winkelier dit vanzelf aan zijn (dalende) verkopen.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Marge op zweefdeurgarderobe kasten ?

Ongelezen bericht door prem »

Goede opmerking, behalve de laatste zin. Er zijn nog andere factoren bij verkoop dan alleen de prijs en marge.

orakel
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 feb 2012 12:34

Re: Marge op zweefdeurgarderobe kasten ?

Ongelezen bericht door orakel »

prem, je hebt gelijk. Ik bedoelde alleen maar dat winkeliers niet ongestraft (te hoge) marges kunnen rekenen die niet in lijn liggen met directe concurrenten.

00sten
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2011 17:38

Re: Marge op zweefdeurgarderobe kasten ?

Ongelezen bericht door 00sten »

@orakel: jij vat het goed samen

en vooral omdat ik een hele inrichting moet gaan kopen
en die worst houd ik de winkelier nu niet voor heb alleen over een kast gehad

, maar mocht ik meerdere artikelen bij 1 winkel mooi vinden, dan wil ik een goede korting ja bij het eindbedrag
maar dat stadium ben ik nog niet, maar mocht ik meerdere artikelen willen kopen , dan is de marge vraag wel relevant voor mij , omdat ik geen zin heb om met 3 winkels te onderhandelen. Onderhandel mocht het een wat groter bedrag worden liever met 1 zaak en dat dan tot een goed resultaat.
Dat is wel de reden waarom ik globaal idee wilde en de beginvraag gesteld had.

mh73

Re: Marge op zweefdeurgarderobe kasten ?

Ongelezen bericht door mh73 »

Volgens mij snapt 00sten de post van orakel niet helemaal. Het eerste stuk, daar zal iedereen het wel mee eens zijn. Het tweede gedeelte is juist wat kritisch getint en probeert uit te leggen dat de ene marge de andere niet is en dat voor de één een grotere marge noodzakelijk is en de ander met minder toe kan.

Helaas snapt 00sten dat nog steeds niet, want in zijn laatste post gaat het weer over de marge vraag. Daar gaat het dus niet om. Het gaat erom dat je een scherpe prijs wil. Dus als je 10% korting kan krijgen is dat mooi. Je hoeft de marge van de winkelier niet te weten.
De enige reden dat jij de marge wil weten, is dat je de zekerheid wil dat je wel voldoende korting krijgt. Je hebt blijkbaar in je hoofd welke marge redelijk is en welk bedrag aan korting daarbij bedongen kan worden.
Echter, als klant weet je niet hoe de bedrijfsvoering van de winkel is en welke marge er nodig is om die winkel gezond te houden. Dus richt je op de verkoopprijs en bekijk dan gewoon óf en hoeveel korting er mogelijk is.

00sten
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2011 17:38

Re: Marge op zweefdeurgarderobe kasten ?

Ongelezen bericht door 00sten »

mh73 schreef:Volgens mij snapt 00sten de post van orakel niet helemaal. Het eerste stuk, daar zal iedereen het wel mee eens zijn. Het tweede gedeelte is juist wat kritisch getint en probeert uit te leggen dat de ene marge de andere niet is en dat voor de één een grotere marge noodzakelijk is en de ander met minder toe kan.

Helaas snapt 00sten dat nog steeds niet, want in zijn laatste post gaat het weer over de marge vraag. Daar gaat het dus niet om. Het gaat erom dat je een scherpe prijs wil. Dus als je 10% korting kan krijgen is dat mooi. Je hoeft de marge van de winkelier niet te weten.
De enige reden dat jij de marge wil weten, is dat je de zekerheid wil dat je wel voldoende korting krijgt. Je hebt blijkbaar in je hoofd welke marge redelijk is en welk bedrag aan korting daarbij bedongen kan worden.
Echter, als klant weet je niet hoe de bedrijfsvoering van de winkel is en welke marge er nodig is om die winkel gezond te houden. Dus richt je op de verkoopprijs en bekijk dan gewoon óf en hoeveel korting er mogelijk is.
als ik voor 2-3k meubels koop... gewoon korting

als ik voor 5-10k meubels koop, dan mag er meer af ja... en dat is het wel goed om mogelijke marges te weten dat ik op een bepaald monment niet overvraag

mh73

Re: Marge op zweefdeurgarderobe kasten ?

Ongelezen bericht door mh73 »

00sten schreef:als ik voor 2-3k meubels koop... gewoon korting

als ik voor 5-10k meubels koop, dan mag er meer af ja... en dat is het wel goed om mogelijke marges te weten dat ik op een bepaald monment niet overvraag
Maar dat weet je dus niet, want je weet niet hoeveel marge een winkelier nodig heeft om zijn zaak te runnen (en er zelf ook nog een salaris uit te halen). De marge is niet een absoluut iets. De één zal een ruimere marge rekenen omdat zijn huur hoger is en hij duurdere werknemers in dienst heeft, de ander heeft alleen maar goedkope jongeren in dienst. De één verkoopt dat merk al jaren en heeft betere prijsafspraken met de leverancier, de ander start net, heeft die prijsafspraken nog niet en zet de marges wat hoger omdat hij niet na een jaar zijn faillissement wil aanvragen.

Het lijkt me dat de klant gewoon de verschillende showrooms moet bezoeken en dan bekijken welke verkoper het goedkoopste is. Alleen bij de goedkoopste zul je dan waarschijnlijk weer wat moeilijker korting kunnen bedingen.

Gesloten