LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Barsten, en hout tuintafel zet uit

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
Roy88
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mar 2014 15:25

Barsten, en hout tuintafel zet uit

Ongelezen bericht door Roy88 »

Goedemiddag forumleden,

Met het lekkere weer van vandaag en de coronacrisis blijven wij in onze tuin.

Nu is het ons opgevallen dat onze tuintafel er niet zo netjes meer bijstaat. Wij hebben de tafel in april 2019 gekocht en officieel geeft de verkoper 2 jaar garantie. De verf laat los maar dit is niet het probleem. Wat we wel een probleem vinden is dat het hout uitzet en naar boven komt waardoor glazen niet normaal neergezet kunnen worden.

Foto:
https://imgshare.io/image/img-20200405-115153.1jMBp

Op steeds meer plekken is het hout ongelijk. de tuinset koste 1000 euro. De verkoper zegt dat hout werkt en niks voor ons kunnen doen. Moeten wij hier mee akkoord gaan?

Groetjes Roy

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Barsten, en hout tuintafel zet uit

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja hout werkt, maar je mag verwachten dat een tafel voor in de tuin geschikt is voor normaal gebruik. Niet accepteren dus.

BL2
Berichten: 4838
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Barsten, en hout tuintafel zet uit

Ongelezen bericht door BL2 »

Daar valt niets meer aan te schuren. De zwaluwstaart verbindingen zijn door het vocht ernstig gaan werken.
Zo'n blad voor buiten hoort eigenlijk uit één geheel te zijn, en niet samengesteld uit (afval-) restjes hout, of heel goed onder hoge druk watervast verlijmt te zijn.
E 1000,- voor zo'n tafel, das echt een miskoop, dus aanspraak maken op de garantie. Hij ziet eruit of hij zeker 5 tot 10 jaar oud is.

LectoriSalutem
Berichten: 216
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Barsten, en hout tuintafel zet uit

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Wat ik nog zou kunnen bedenken is of de leverancier iets over opslag heeft geadviseerd. Heeft de set de hele herfst/winter op en bloot in weer en wind gestaan of is hij gedurende die periode opgeslagen/afgedekt geweest? Dat scheelt uiteraard een slok op de borrel. Maar zelfs na slechts één winter buiten vind ik de tafel al stevig vervormd. Ik zou er toch nog eens met de leverancier over gaan praten....

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Barsten, en hout tuintafel zet uit

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Het aankoopbedrag was (volgens TS) 1.000,= voor de set, dus inclusief stoelen (en misschien nog wel meer). Dus om nou de tafel voor 1.000,= een miskoop te noemen is wat kort door de bocht.
Wellicht kan een goede behandeling van het hout (en eventueel de tafel eerst laten schaven) nog helpen. Misschien dit voorstel aan de verkoper voorleggen?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Barsten, en hout tuintafel zet uit

Ongelezen bericht door crazyme »

Een tafel moet langer dan 1 seizoen mee kunnen. Dit is niet acceptabel, en lijkt mij ook niet te herstellen.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Barsten, en hout tuintafel zet uit

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dat de verflaag los laat is juist wel het probleem. Hierdoor komt er vocht in het hout en krijg je deze problemen. Als de tafel het hele jaar door buiten staat zonder goede bescherming krijg je zelfs na 1 seizoen al problemen. Ook al is er niet echt een winter geweest, door de hete zomers droogt het hout enorm uit. Als de tafel niet goed behandeld is krijg je droogtescheuren waardoor er vocht in komt.

Waar de fout ligt blijft een vraag. Was de tafel voldoende behandeld toen u het kocht? Wat is er afgesproken over behandelingen en onderhoud? Enkel als ver verkoper gezegd heeft dat u de tafel zorgeloos altijd buiten kunt laten staan zonder onderhoud te plegen hebt u een punt. Als u zelf verzaakt heeft om tijdig de tafel te behandelen, dan ligt het risico bij u.

Gezien de geringe informatie durf ik niet in te zetten op winst voor u. Alles valt en staat met afspraken met de verkoper.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Barsten, en hout tuintafel zet uit

Ongelezen bericht door gosewijn »

Hout werkt altijd of het nu gewoon vuren is teak of eiken. Het enige wat bijna niet werkt is dat dure vlonderhout (bankirai) waar je op moet voor boren met veel olie anders loopt je boormachine bij het schroeven vast.
Het ene werkt hout meer dan het ander.
Zou er een schuurmachine overheen halen en goed in de lak zetten.

Heb je de foto wel goed bekeken ,wat wil je schuren ,valt niets te schuren moet een nieuwe plank in.

Heb je wel eens een dek van motor of zeiljacht gezien , juist teakhout

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Barsten, en hout tuintafel zet uit

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
05 apr 2020 15:50
Dat de verflaag los laat is juist wel het probleem.
Dat zou niet mogen. De verf op mijn kozijnen gaat makkelijk twee jaar mee.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Barsten, en hout tuintafel zet uit

Ongelezen bericht door Cro »

alfatrion schreef:
05 apr 2020 16:27
NeoDutchio schreef:
05 apr 2020 15:50
Dat de verflaag los laat is juist wel het probleem.
Dat zou niet mogen. De verf op mijn kozijnen gaat makkelijk twee jaar mee.
Het is echter geen gegeven dat die kwaliteit verf ook op tuinmeubelen zit. Voor buitenschilderwerk wordt normaliter een goede kwaliteit verf gebruikt, die inderdaad goed bestand is tegen weersinvloeden. Bij Tuinmeubelen is dat maar de vraag, op de foto van TS lijkt geen sprake te zijn van een hoogwaardige kwaliteit verflaag, maar met 100% zekerheid is dat natuurlijk niet te zeggen.

Verder lijkt het me van belang wat de instructies zijn die geleverd zijn bij de tuinset van TS en of TS deze instructies correct opgevolgd heeft.

BL2
Berichten: 4838
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Barsten, en hout tuintafel zet uit

Ongelezen bericht door BL2 »

Dit soort meubels horen ook niet geverft te worden, maar gebeitst, en dat is iets compleet anders.
Goede beits zoals op hardhouten kozijnen hoort te gebruiken van een bekend merk gaat mits goed toegepast zeker 6 jaren mee.
Dit soort tuinsets worden vluchtig gesprayed, dat is geen conserveren, dat is alleen voor het oog.

Het hout op de foto is zo aangetast, dat is niet meer normaal te herstellen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Barsten, en hout tuintafel zet uit

Ongelezen bericht door Revoked »

Dat hout...daar zit het hart in. Mijn oude baas zou me een enorme draai om mijn oren geven als ik dat zou gebruiken. Door dit soort dingen. Het is duidelijk geen kwaliteit. Of iig niet handmatig uitgezocht hout, dat minimaal een jaar in het water heeft gelegen en daarna twee jaar gedroogd, alvorens het te verwerken.
Teruggaan voor garantie iig. Dit is prutswerk.

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Barsten, en hout tuintafel zet uit

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, maar dat is tegenwoordig toch het grote probleem. Mensen willen alles goedkoper, maar willen niet betalen voor hout dat eerst de kans heeft gehad om te werken.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Barsten, en hout tuintafel zet uit

Ongelezen bericht door alfatrion »

Waarom is 1000 euro niet genoeg? Het probleem is hier dat er water bij kon komen.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Barsten, en hout tuintafel zet uit

Ongelezen bericht door Cro »

alfatrion schreef:
05 apr 2020 17:57
Waarom is 1000 euro niet genoeg? Het probleem is hier dat er water bij kon komen.
In dat opzicht is de vraag is natuurlijk wat gekocht is voor die 1000 euro, is het alleen de tafel is dat flink geld. Is het de tafel, 4 stoelen en een tuinbank alweer een stuk minder.

Dat er water bij een tuinset kan komen is vrij logisch. De naar mijn mening belangrijkste vraag is hier waarom dit voor schade heeft kunnen zorgen. Is dat in deze een fabricage fout of heeft TS de instructies niet goed opvolging gegeven.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Barsten, en hout tuintafel zet uit

Ongelezen bericht door alfatrion »

TS heeft garantie dus als daar een beroep op wordt gedaan dan zal de bewijslast bij de verkoper liggen.

Reken eens 100 euro per stoel en 600 euro voor tafel. De vraag blijft het zelfde, waarom is dat niet genoeg?
Laatst gewijzigd door alfatrion op 05 apr 2020 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Barsten, en hout tuintafel zet uit

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

En die garantie is afgewezen door de verkoper. Dus naar de volgende stap.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Barsten, en hout tuintafel zet uit

Ongelezen bericht door moederslink »

De tafel ziet er zodanig verweerd en grijzig uit dat ik het idee heb dat deze tafel continu buiten heeft gestaan, gedurende de bloedhete zomer en de natte winter en niet behandeld is.
Misschien kan TS hierop even reageren?

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Barsten, en hout tuintafel zet uit

Ongelezen bericht door witte angora »

Eigenlijk zie ik weinig op de foto, behalve dat het hout vergrijsd is. Dat is een kwestie van onderhoud. Inderdaad, wat er op zit stelt bij nieuwe buitenmeubels doorgaans niet zoveel voor. En het 'hardhout' is vaak ook maar van 'waaibomenhout'-kwaliteit.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Barsten, en hout tuintafel zet uit

Ongelezen bericht door angel1978 »

ik zie vooral heel veel zwarte ( verkoolde? ) vlekken? Naast het grijze hout, maar dat hoort er toch echt bij bij hout dat buiten staat.

Gesloten