LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] IKEA online shop: problemen met verwerken van online bestellingen?

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
huib.bout
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2021 14:17

IKEA online shop: problemen met verwerken van online bestellingen?

Ongelezen bericht door huib.bout »

Tot mijn verbazing heeft een groot concern als IKEA moeite met het verwerken en afleveren van de online bestellingen. Social media staat bol van ontevreden klanten. Er wordt geklaagd over levertijd en vooral over de bereikbaarheid van IKEA. Zelf heb ik een vergelijkbare negatieve ervaring: Op 30/12 een kastje besteld en betaald, op 19/01 staat op de pagina met details over mijn bestelling dat dit bezorgd zou zijn. Het is nu 27/01 en nog steeds geen kastje. Als je probeert via het op de website aangegeven telefoonnummer contact te krijgen wordt je verwezen via een bandje dat wegens grote drukte naar je bestelpagina. Ja, daar staat "Bezorgd". De enige mogelijkheid is dan nog contact te leggen via Messenger, het automatische antwoord wat je daar krijgt is sorry, het duurt nog wel even voordat we een reactie kunnen geven, en voor veel gestelde vragen, bezoek ons kennisportaal. Soort van cirkel dus in de behulpzaamheid waar je niet doorheen komt als consument, Ik wordt hier treurig van.....
Laatst gewijzigd door Radar op 27 jan 2021 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel verhelderd

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: IKEA online shop: problemen met verwerken van online bestellingen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Tja, Ikea was altijd een cash and Carry winkel waar je zelf je spullen moest pakken. En dat moest ineens en zonder voorbereiding omgezet worden in een webwinkel. Niet zo vreemd dat dat problemen geeft. En ja, dat kan vervelend zijn als je ergens op zit te wachten.
Dus maar wachten op antwoord, hoe vaker u contact zoekt, hoe langer de wachtrijen worden.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: IKEA online shop: problemen met verwerken van online bestellingen?

Ongelezen bericht door witte angora »

NeoDutchio schreef:
27 jan 2021 15:24
Tja, Ikea was altijd een cash and Carry winkel waar je zelf je spullen moest pakken.
Spel eens 'Ikea'? Ja?
En spel nu eens 'winkel'? Ja?
En, is dat hetzelfde of is het allebei toch wat anders? :wink:

Dat Ikea ineens een webwinkel geworden is heb ik niet meegekregen eigenlijk, ook al heb ik zo'n pasje en een abbo op de nieuwsbrief. Ze kunnen ook niet anders, want een en ander gaat nog wel even duren. Maar dat het een logistieke uitdaging is, dat ligt voor de hand. Ik weet ook niet of het computersysteem daarop is ingericht. Zo niet, krijg je het soort fratsen waar de TS mee te maken heeft. Maar ik snap wel dat hij nu eens wil weten waar hij aan toe is.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: IKEA online shop: problemen met verwerken van online bestellingen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
27 jan 2021 16:50
NeoDutchio schreef:
27 jan 2021 15:24
Tja, Ikea was altijd een cash and Carry winkel waar je zelf je spullen moest pakken.
Spel eens 'Ikea'? Ja?
En spel nu eens 'winkel'? Ja?
En, is dat hetzelfde of is het allebei toch wat anders? :wink:
Elke Ikea is een winkel, maar niet elke winkel is een Ikea.
witte angora schreef:
27 jan 2021 16:50
Dat Ikea ineens een webwinkel geworden is heb ik niet meegekregen eigenlijk, ook al heb ik zo'n pasje en een abbo op de nieuwsbrief. Ze kunnen ook niet anders, want een en ander gaat nog wel even duren. Maar dat het een logistieke uitdaging is, dat ligt voor de hand. Ik weet ook niet of het computersysteem daarop is ingericht. Zo niet, krijg je het soort fratsen waar de TS mee te maken heeft. Maar ik snap wel dat hij nu eens wil weten waar hij aan toe is.
Er schijnt iets van een virusje rond te waaien waardoor winkels eventjes niet meer open mogen. Nu kan je alleen nog online kopen en is het dus een webwinkel. Iets waar ze voorheen schijnbaar of nog niet veel aandacht aan besteed hebben, of er waren niet zoveel mensen die online kochten, nu is dat ineens anders. En dat geeft grote uitdagingen als je ineens je bedrijfsvoering moet aanpassen op een manier waar je nog niet ingericht op bent.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: IKEA online shop: problemen met verwerken van online bestellingen?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Voor een bedrijf wat een compleet ander business model heeft, en dat zo groot is, hebben ze het best wel redelijk goed voor elkaar. Zulke grote bedrijven zijn toch een soort olietankers die behoorlijk wat tijd nodig hebben om van koers te veranderen. Normaal zou zo'n veranderingsproces meer dan een jaar hebben gekost (en dat is al snel) en nu hebben ze in een paar maanden een webwinkel uit de grond gestampt. En dan heb je wat schoonheidsfoutjes. En doordat ze zo groot zijn is een klein foutje qua aantal klachten al meteen heel erg veel. En alles wat goed gaat lees je niet op internet en social media.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: IKEA online shop: problemen met verwerken van online bestellingen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het is niet zo dat Ikea “ineens” een webwinkel op poten moet zetten. Je kunt daar al jaren via internet bestellen en laten bezorgen.
Waar het nu om gaat is dat ze het daarmee veel drukker hebben, minder personeel beschikbaar hebben om klachten/telefoontjes af te handelen én afhankelijk zijn van eventuele koeriersbedrijven.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: IKEA online shop: problemen met verwerken van online bestellingen?

Ongelezen bericht door grun »

Op het ogenblik, tijdens de lockdown, bezorgen de Ikea medewerkers zelf de pakketjes met bestelde goederen. Net zoals de Blokker het doet. De bestelde spullen halen ze uit de schappen van de eigen vestiging.


PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: IKEA online shop: problemen met verwerken van online bestellingen?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Lowieze schreef:
27 jan 2021 21:43
Het is niet zo dat Ikea “ineens” een webwinkel op poten moet zetten. Je kunt daar al jaren via internet bestellen en laten bezorgen.
Waar het nu om gaat is dat ze het daarmee veel drukker hebben, minder personeel beschikbaar hebben om klachten/telefoontjes af te handelen én afhankelijk zijn van eventuele koeriersbedrijven.
Maar niet op de manier zoals het nu gaat. In het verleden was bestellen alleen mogelijk voor een klein deel van het assortiment en er werd weinig gebruik van gemaakt. Nu kan je opeens ook de goedkopere producten met bijbehorende andere logistiek online bestellen. Dat is een compleet nieuw business model.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: IKEA online shop: problemen met verwerken van online bestellingen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

PeterPeters1966 schreef:
28 jan 2021 12:51


Maar niet op de manier zoals het nu gaat. In het verleden was bestellen alleen mogelijk voor een klein deel van het assortiment en er werd weinig gebruik van gemaakt. Nu kan je opeens ook de goedkopere producten met bijbehorende andere logistiek online bestellen. Dat is een compleet nieuw business model.
Hoe komt u daarbij? Ik heb daar toch echt in de afgelopen jaren andere ervaringen mee.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: IKEA online shop: problemen met verwerken van online bestellingen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat klopt er volgens jou dan niet, Lowieze? Ikea had inderdaad een beperkt assortiment in de webshop, en giga hoge verzendkosten. Ik heb geen beeld over hoeveel er daadwerkelijk besteld werd, maar dat zal waarschijnlijk vooral voor grote aankopen geweest zijn. er zal verhoudingsgewijs (ten opzichte van de gewone winkels) weinig online geshopt zijn, denk ik.

J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: IKEA online shop: problemen met verwerken van online bestellingen?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Het assortiment is inderdaad nog steeds heel beperkt. De beroemde runderballetjes van de ikea zijn niet bij de webshop verkrijgbaar.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: IKEA online shop: problemen met verwerken van online bestellingen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
28 jan 2021 13:22
Wat klopt er volgens jou dan niet, Lowieze? Ikea had inderdaad een beperkt assortiment in de webshop, en giga hoge verzendkosten. Ik heb geen beeld over hoeveel er daadwerkelijk besteld werd, maar dat zal waarschijnlijk vooral voor grote aankopen geweest zijn. er zal verhoudingsgewijs (ten opzichte van de gewone winkels) weinig online geshopt zijn, denk ik.
Ik heb het dan niet over prullaria, wat je ook bij Action of de Hema e.d. kunt kopen. Maar zeker toen de catalogus nog rondgestuurd werd, werd er door mensen die niet in de buurt van Ikea woonden, online besteld.
Ik, en mijn familie aan de andere kant van het land, hebben toch matrassen, hoofdkussens, stoelen, een keukenkast, schoenenkast, beddengoed, tafeltjes, een bureau etc. besteld in de afgelopen jaren. Dan vind ik het assortiment wat je online kunt bestellen niet beperkt.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: IKEA online shop: problemen met verwerken van online bestellingen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ah, dan gaat het om hoe je “ beperkt” uitlegt. Beperkt als in “ zeer klein assortiment” was het niet, maar het was wel veel beperkter dan in de fysieke winkel.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: IKEA online shop: problemen met verwerken van online bestellingen?

Ongelezen bericht door grun »

J. Deltoer schreef:
28 jan 2021 13:34
Het assortiment is inderdaad nog steeds heel beperkt. De beroemde runderballetjes van de ikea zijn niet bij de webshop verkrijgbaar.
Die zaten toch in de koeling? Dat zal logistiek wel te moeilijk zijn.

Gesloten